handdator

Visa fullständig version : Fibrer i grönsaker?


Lilla Brynolf
2007-04-24, 03:31
Tjenare,
jag är nu inne på min andra månad i Bangkok Thailand, och har drabbats av en helt otroligt lös mage. Spenderar största delen av min tid på toaletten, och ingenting verkar vilja hållas inne. Käkar medicin, men inte heller den hjälper.
Har sökt efter fiberrik mat, men det finns inte speciellt mycket att välja på här. Ris i olika kombinationer, kyckling, gris, ko och så vidare. Det enda jag kan komma på som kunde innehålla lite fibrer är grönsaker.

Så till min fråga: Är vanliga salladsgrönsaker fiberrika? Salladsblad, tomater, gurkor, kål osv? Vad jag förstått är vitt ris inte speciellt rikt på fibrer? Brödet här är vitare än snö.

Börjar bli desperat snart. Har stirrat på sprickorna i toalettväggen tillräckligt många timmar nu...

Gym i Thailand är förresten en rolig upplevelse. Med mina 83 kilon och 184 centimeter är jag jättelik. Vilka blickar man får. I'M DA FRIKKIN GIANT! :D

LarsK
2007-04-24, 04:20
Yoghurt med bifidofius hjälper alltid mot min dåliga mage när jag varit i Thailand. Får också kass mage där.

LarsK
2007-04-24, 04:21
...dock vet jag inte om det finns i Thailand.
Annars kan man köpa all medicin över disk i Thailand, behöver inte recept. Något typ Imodium måste finnas.

Sverker
2007-04-24, 06:09
Låter som en matförgiftning.

Du vill ha fibrer för att stabilicera magen ? Jag tror inte att det är rätt väg men ärtor, bönor, linser, nötter innehåller rejält med fibrer.

Lilla Brynolf
2007-04-24, 07:18
Låter som en matförgiftning.

Du vill ha fibrer för att stabilicera magen ? Jag tror inte att det är rätt väg men ärtor, bönor, linser, nötter innehåller rejält med fibrer.

Kan mycket väl vara matförgiftning. Gjorde misstaget att äta köttbullar med potatismos i helgen, efter att i två månader ätit god vanlig Thaimat utan några som helst problem.

Vad är lösningen till en matförgiftning? Kanske en dum fråga, men jag har ingen koll på detta.

Bönor och linser är svårt att få tag på, nötter borde finnas. Yoghurt med acidophilus eller någon annan bakteriekultur har jag inte sett till hittils tyvärr.

Har fått medicin, bland annat Immodium och de hjälper en aning. Gillar dock inte att knapra piller.

DrZoidberg
2007-04-24, 08:10
Om du har diarre, (vilket det låter som) så ska du inte äta fibrer. Ju mindre desto bättre. Massor med vatten och acidophilus och bifidophilus yoghurt och ta det lugnt.

Lilla Brynolf
2007-04-25, 02:51
Som sagt, yoghurt med bakterikulturer finns det inte så gott om. Har inte sett en enda under mina två månader.
Medicin har jag hur mycket som helst, men jag skulle föredra att åtgärda problemet den naturliga vägen istället.

Vad ska man käka då man har diarre? Jag trodde det var fiberrik mat som gäller, men det stämmer alltså inte?:confused:

Sverker
2007-04-25, 06:15
Nej.
Du ska koncentrera dig på att minska irritationen i tarmarna. Hur det ska göras är inte lätt att veta men jag skulle satsa på känd ( av dig igenkänd ) mat som är lättsmält. Varm, tillagad mat så att du inte blir infekterad av någon matförgiftare.

Du förlorar vatten och mineraler ( elektrolyter ) med diarrén och fibrer kan mycket väl stjäla ännu mer vätska från dig.

Drick säkert ( på flaska ? ) vatten och ät frukt som du skalar för att fylla på med vatten och mineraler.

Eftersom asiater inte dricker mjölk så har de inte heller syrad mjölk. De kan istället säkert ha mjölksyrade grönsaker eller mjölksyra soja, Tofu.

Lilla Brynolf
2007-04-25, 07:25
Nej.
Du ska koncentrera dig på att minska irritationen i tarmarna. Hur det ska göras är inte lätt att veta men jag skulle satsa på känd ( av dig igenkänd ) mat som är lättsmält. Varm, tillagad mat så att du inte blir infekterad av någon matförgiftare.

Du förlorar vatten och mineraler ( elektrolyter ) med diarrén och fibrer kan mycket väl stjäla ännu mer vätska från dig.

Drick säkert ( på flaska ? ) vatten och ät frukt som du skalar för att fylla på med vatten och mineraler.

Eftersom asiater inte dricker mjölk så har de inte heller syrad mjölk. De kan istället säkert ha mjölksyrade grönsaker eller mjölksyra soja, Tofu.

Tackar och bockar! Gammelmormor har inte alltid rätt med andra ord... :)

Ironin i hela denna historia är att jag ätit ur det Thailändska köket här i Bangkok i två månader, alla möjliga och omöjliga rätter och inte haft minsta problem. Då man sedan begår misstaget att äta köttbullar och lingonsylt på en nordisk restaurang åker man dit. Blir att hålla sig till ris och nudlar hädanefter.

Tack igen!

Cilia
2007-04-25, 07:41
Jag blev typ liknande magsjuk i Mexico och det gick inte över på hur länge som helst. Jag kunde knappt äta på flera månader.

Efter några veckor efter tillbaka i USA kunde jag äta sallad och andra grönsaker i mindre mängder.

Lilla Brynolf
2007-04-26, 01:33
Jag tror att min åkomma håller på bli bättre nu. Jag hoppas det, för att ha detta i flera månader vore olidligt.

Antal toalettbesök (#2) under gårdagen: 16 st. *whistle*