handdator

Visa fullständig version : Klockren näringstajming kring träning


TylerDurden84
2007-04-23, 19:19
Jag vet att detta ämne tas upp här hela tiden. Men det är ett par frågor jag skulle vilja få svar på. Om man utgår från att man använder sig av EAA (typ EsaPro) och Vitargo/malto/druvsocker.

Direkt innan ska det vara mest optimalt att ta EAA och kolhydrater!? Sen ev kolisar under passet. Men sen efter passet? Enbart kolisar eller EAA+kolisar? Efter vad jag förstått så kan man lika gärna vänta en timma med EAA eftersom dosen man tog innan träningen börjar ta effekt ca 1 timma efter passet, men samtidigt vill man ju ta kolisar/protein IHOP eftersom det ska ge bäst effekt än att ta dem enskilt.

Sen undrar jag om man käkar direkt efter ett pass, kommer det påverka EAA som man tog innan passet på något sätt?

King Grub
2007-04-23, 19:45
EAA+kolhydrat direkt före stimulerar proteinsyntesen 60-90 minuter efter avslutat pass.

EAA+kolhydrat under träning reducerar muskelnedbrytningen, upp til 3 dygn efter avslutat pass.

Jag har mycket svårt att se varför intag direkt efter träning skulle ha någon negativ effekt. Eller rättare sagt, jag vet att det inte har det.

Redan 1997 skrev Biolo, Tipton och Wolfe:

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

Ingen studie har undersökt effekten av intag av EAA vid flera av tillfällena innan, under och efter vid samma pass.

Ett intag efter träning minskar inte gensvaret på ett ytterligare intag 1 h senare.

Några mer exakta svar på dina frågor får du inte, utan du får dra slutsatser av ovanstående. Det är inte känt vilket upplägg som är "optimalt" där fler än ett intag av EAA ingår.

TylerDurden84
2007-04-23, 20:30
Jag bugar och bockar!!

Kico
2007-04-23, 21:56
King Grub: Jag blir ytterst nyfiken på vad du själv har för upplägg kring träning.

emmak
2007-04-23, 22:58
King Grub: Jag blir ytterst nyfiken på vad du själv har för upplägg kring träning.

Det vet jag! :)

Han äter mat några timmar före och drar hem och käkar mat igen efter träningen, vad jag vet så pysslar han inte med några tillskott :)

[UnTr] freshmint
2007-04-24, 15:03
EAA+kolhydrat direkt före stimulerar proteinsyntesen 60-90 minuter efter avslutat pass.

EAA+kolhydrat under träning reducerar muskelnedbrytningen, upp til 3 dygn efter avslutat pass.

Jag har mycket svårt att se varför intag direkt efter träning skulle ha någon negativ effekt. Eller rättare sagt, jag vet att det inte har det.

Redan 1997 skrev Biolo, Tipton och Wolfe:



Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

Ingen studie har undersökt effekten av intag av EAA vid flera av tillfällena innan, under och efter vid samma pass.

Ett intag efter träning minskar inte gensvaret på ett ytterligare intag 1 h senare.

Några mer exakta svar på dina frågor får du inte, utan du får dra slutsatser av ovanstående. Det är inte känt vilket upplägg som är "optimalt" där fler än ett intag av EAA ingår.


enbart kolhydrater under passet reducerar väll också proteinnedbrytning, men vet man hur stor skilnaden mellan EAA + CHO och enbart CHO är

och skulle ett tillskott av EAA till sportdrycken under konditionsträning göra någont signifikant skillnad på några parametrar eller är det helt enkelt overkill

King Grub
2007-04-24, 15:21
EAA+CHO reducerar 3-methylhistidinutsöndring med upp till 27%, mer än placebo eller enbart CHO.

L-Sami
2007-04-24, 15:34
EAA+CHO reducerar 3-methylhistidinutsöndring med upp till 27%, mer än placebo eller enbart CHO.

Hur mycket EAA behövs till det här under passet?

King Grub
2007-04-24, 15:45
I studien (Metabolism. 2006 May;55(5):570-7): 6 gram.

Jay-Z
2007-04-24, 15:50
EAA + malto + Beta-Alanin + kreatin kör jag både direkt före och direkt efter. Blir sjukt grov - skämt åsido så tror jag det är en rätt bra mix, utan att ha direkt mycket på fötterna som bevis.

Max
2007-04-24, 21:25
EAA + malto + Beta-Alanin + kreatin kör jag både direkt före och direkt efter. Blir sjukt grov - skämt åsido så tror jag det är en rätt bra mix, utan att ha direkt mycket på fötterna som bevis.
Vad är Beta-Alanin? Hur mycket väger du? Vad och hur tränar du? Hur mycket av varje tillskott tar du? Vad kostar kalaset?

Eddie Vedder
2007-04-24, 21:30
Vad är Beta-Alanin?

Beta-Alanin är en aminosyra, en icke-essentiell sådan. Här kan du läsa lite om produkten:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=185

Jay-Z
2007-04-24, 21:32
Hur mycket väger du? Vad och hur tränar du? Hur mycket av varje tillskott tar du? Vad kostar kalaset?

93. (90 % fett :/)
Styrketräning. Ungefär: 10 gram EAA, 50 gram maltodextrin, 5 gram kreatin, 4 gram beta-alanin. Utslaget per månad kanske 300:-.

Max
2007-04-24, 21:44
Serverad super-snabba svar, SSSS :)
Tack

Bananen20
2007-04-29, 15:46
Finns det egentligen några riktiga belägg för att det skulle vara bättre med pulver jämfört med t. ex mat en timme före och direkt efter träning? Jag menar alla studier görs ju på fastande mage..

King Grub
2007-04-29, 15:52
Finns det egentligen några riktiga belägg...

Att den akuta proteinsyntesen stimuleras mer? Ja - bortom alla tvivel.

Att man ökar X g/kilo mer i muskelmassa per år? Nej.

Bananen20
2007-04-29, 15:56
Att man ökar X g/kilo mer i muskelmassa per år? Nej.

Okej, men det borde vara troligt att det är så? Bara att det inte går att bevisa? Att man ökar mer i muskelmassa alltså.

King Grub
2007-04-29, 16:22
Ja, det borde vara så. Det finns dock inga jämförande studier som sträcker sig över så lång tid.

Som du ser i grafen nedan blir proteinbalansen kraftigt positiv vid EAA-intag efter träningen (intag före ger ännu högre topp). Det finns inget som säger att den toppen skulle nedregleras vid något annat tillfälle, utan den stimulering av proteinsyntesen som åstadkomms "läggs till" den vanliga pågående.

Muscle protein balance is increased, primarily because of an increase in muscle PS, when measured acutely and found that this response is additive to the basal response over a full 24-h period. Thus measurement of the acute metabolic response of muscle metabolism in future studies will provide information that may be interpreted to reflect the likelihood of changes to muscle mass when the intervention is carried out over longer time periods.

The acute anabolic response of muscle to EAA intake and exercise is additive to the response at rest and thus reflects the 24-h response.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89.

Lövbiffen
2007-04-29, 16:23
Det vet jag! :)

Han äter mat några timmar före och drar hem och käkar mat igen efter träningen, vad jag vet så pysslar han inte med några tillskott :)

Varför sa han då till mig att äta glutamin, v12 turbo och en hel gris efter träning :cryout:









:D

heffa
2007-05-02, 15:34
EAA+kolhydrat direkt före stimulerar proteinsyntesen 60-90 minuter efter avslutat pass.

EAA+kolhydrat under träning reducerar muskelnedbrytningen, upp til 3 dygn efter avslutat pass.

Jag har mycket svårt att se varför intag direkt efter träning skulle ha någon negativ effekt. Eller rättare sagt, jag vet att det inte har det.

Redan 1997 skrev Biolo, Tipton och Wolfe:



Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

Ingen studie har undersökt effekten av intag av EAA vid flera av tillfällena innan, under och efter vid samma pass.

Ett intag efter träning minskar inte gensvaret på ett ytterligare intag 1 h senare.

Några mer exakta svar på dina frågor får du inte, utan du får dra slutsatser av ovanstående. Det är inte känt vilket upplägg som är "optimalt" där fler än ett intag av EAA ingår.


Vad blir skillnaden om man byter rent EAA mot vassle?

TylerDurden84
2007-05-02, 17:58
Troligtvis likvärdig, fast en inte lika kraftig stimulering av proteinsyntesen som du får av EAA.

Eddie Vedder
2007-05-02, 18:19
Troligtvis likvärdig, fast en inte lika kraftig stimulering av proteinsyntesen som du får av EAA.

Samt mer kcal, vilket kan ses som positivt lr negativt beroende på ambitionen.

anders90
2007-05-04, 16:33
Hur nära inpå träning bör man inta EAA+kolhydrater för stimulerad proteinsyntes efter avslutat pass? Jag tar för närvarande en mindre dos vanlig gainer bestående av malto+mestadels vasselprotein (om jag inte misstar mig) direkt innan träning, och en större dos efter träning. Dessutom äter jag ett mellanmål cirka en timma innan ett styrkepass. Ett vanligt mellanmål kan vara tex müsli med fil och några smörgåsar, gröt, eller rester. Kan jag lika gärna strunta i gainern innan träningspasset - i och med att jag äter hyfsat nära inpå träningen - eller bör jag fortsätta inta gainer både innan och efter för bästa möjliga stimulans av proteinsyntesen?

Mvh Anders

King Grub
2007-05-04, 16:56
Omedelbart innan.

Obs att "gainer" med vassleprotein inte är EAA, utan är för långsamt för att ha samma stora effekt på proteinsyntesen efter passet som EAA har.

Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad med en gainer före passet med ditt nuvarande upplägg - du har redan aminosyror i omlopp och mat i magen. Det blir antagligen bara mer kalorier till i princip ingen nytta vid det tillfället, som du i stället kunde placera vid någon annan tidpunkt. Det är inte negativt heller, så vill du - gör.

anders90
2007-05-04, 18:49
Omedelbart innan.

Obs att "gainer" med vassleprotein inte är EAA, utan är för långsamt för att ha samma stora effekt på proteinsyntesen efter passet som EAA har.

Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad med en gainer före passet med ditt nuvarande upplägg - du har redan aminosyror i omlopp och mat i magen. Det blir antagligen bara mer kalorier till i princip ingen nytta vid det tillfället, som du i stället kunde placera vid någon annan tidpunkt. Det är inte negativt heller, så vill du - gör.

Jaha, okej :D Då får jag väl slänga iväg en beställning EAA och blanda med typ malto själv :thumbup: Har för övrigt hört att intag av protein (vet ej om det ska vara EAA, eller om det går lika bra med tex vassel) och kolhydrater direkt efter träning ska påskynda återhämtning och glykogeninlagring. Bör det - som direkt innan träningspasset - vara EAA, eller går det lika bra med vassel/kasein?

Mvh Anders

King Grub
2007-05-04, 19:34
Återhämtningen och glykogeninlagringen påverkas inte beroende på vilket du väljer (protein tillsammans med kolhydrat ger snabbare glykogeninlagring, men det finns nog ingen fördel med EAA), men proteinsyntesen stimuleras alltid mer av fria EAA än intakt protein, t ex vassle - så även efter träning.

anders90
2007-05-05, 11:54
Återhämtningen och glykogeninlagringen påverkas inte beroende på vilket du väljer (protein tillsammans med kolhydrat ger snabbare glykogeninlagring, men det finns nog ingen fördel med EAA), men proteinsyntesen stimuleras alltid mer av fria EAA än intakt protein, t ex vassle - så även efter träning.

Okej, men EAA är alltså att föredra i båda fallen! Jag har aldrig blandat mina egna gainers, så jag är lite osäker på vilka mängder det skall vara innan/efter träning, men det beror väl delvis på ens vikt, och vad det är för sorts aktivitet (må tro)? Bör man blanda EAA med några särskilda kolhydrater (tex malto eller vitargo) för bästa möjliga upptag/stimulans av proteinsyntesen?

edit: Vad innehåller vitargo för några kolhydrater? Är det långsamma eller snabba, eller bådadera? Jag vet inte ifall det stämmer, men jag har hört att man ska ha både långsamma och snabba kolh i drinken före respektive efter träning för bästa resultat. I sådana fall är det kanske bäst om man köper tex en påse slow och en påse fast kolh och blandar utefter rekommendationer, istället för enbart vitargo/malto/druvsocker?

Mvh Anders

Eddie Vedder
2007-05-05, 12:02
Vitargo är ännu snabbare än malto men det gör ingen stor skillnad i praktiken vågar jag påstå, Vitargo är nog snarare för riktiga uthållighetsidrottare som verkligen tömmer sej när dom tränar/tävlar. I såna fall kan nog Vitargo göra en märkbar skillnad på återhämtningen (i synnerhet inte med tanke på effektskillnaden i förhållande till prisskillnaden mellan dom båda!).

Kolhydrater är det som återställer ditt blodsocker och påbörjar återinlagring av glykogen, det är alltså antikatabolt. Kolhydraterna i sej stimulerar inte muskelproteinsyntesen men kolhydrater tillsammans med protein innebär att mindre protein oxiderar till energi i form av glukos och således kan EAA stimulera nybildanet av muskelprotein och förhoppningsvis blir resultatet positiv proteinbalans i slutändan.

Så kolhydrat+protein är alltid bättre än någondera var för sej efter träning, lite av en grundregel.

King Grub
2007-05-05, 12:02
Vitargo är übersnabba kolhydrater från kornstärkelse.

Ja, EAA tillsammans med kolhydrat är att föredra.

Dosering för EAA är 6-10 gram per intag. Större dos ger inte större effekt.

Kolhydratintaget är upp till dig. "Normal" mängd efter ett "normalt" styrkepass är runt 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, men varken mer eller mindre är automatiskt fel. Före kan du säkert nöja dig med mindre (men inte heller här finns det något negativt med mer, om du har kaloriplats i upplägget).

anders90
2007-05-05, 12:17
Vitargo är ännu snabbare än malto men det gör ingen stor skillnad i praktiken vågar jag påstå, Vitargo är nog snarare för riktiga uthållighetsidrottare som verkligen tömmer sej när dom tränar/tävlar. I såna fall kan nog Vitargo göra en märkbar skillnad på återhämtningen (i synnerhet inte med tanke på effektskillnaden i förhållande till prisskillnaden mellan dom båda!).

Då är vitargo uteslutet :D :thumbup: Vad är malto för några kolh, och vad bör man blanda sin gainer med? Snabba/långsamma, eller bådadera?

edit: Ursäkta mina säkert dumma frågor, men jag är nybörjare och ivrig att lära mig!

King Grub
2007-05-05, 12:19
Vad är malto för några kolh, och vad bör man blanda sin gainer med? Snabba/långsamma, eller bådadera?

1. Delvis hydrolyserad stärkelse, från potatis, majs, korn eller ris, vanligen.

2. Snabba.

anders90
2007-05-05, 12:48
1. Delvis hydrolyserad stärkelse, från potatis, majs, korn eller ris, vanligen.

2. Snabba.

Så tex EsaPro blandat med Fairing Fast Carbs innna och efter träning är ypperligt bra? :)

Hammargren
2007-05-05, 13:22
kan man genom att stimulera proteinsyntesen göra så att större del av en viktuppgång blir muskler, och mindre fett? låt oss säga att man tar vanlig gainer efter träning, och går stadigt upp 2kg varje månad. skulle en del av dessa 2 kilona vara muskler (även om bara en liten del) och mindre fett om man tagit EAA och malto före och efter träningen, förutsatt att man hamnar på samma kaloriöverskott?

Eddie Vedder
2007-05-05, 16:49
Så tex EsaPro blandat med Fairing Fast Carbs innna och efter träning är ypperligt bra? :)

Javisst "funkar" det, andra maltodextrinprodukter "funkar" oxå, vilket även exempelvis dextropur gör och vilket även vitt bröd gör....

Jag förstår att du är ivrig att lära dej och det är ju jättepositivt att du är så intresserad men va inte för överanalyserande och "optisökande", det leder ingenvart. Att linda in sej i för mycket detaljer om "det optimala upplägget för EAA", "dom optimala kolhydraterna", "det optimala träningsupplägget" o.s.v. blir bara jobbigt i längden.

Hitta ett bra upplägg med dina tillskott, se dom som just tillskott (alltså inga mirakelkurer som bygger muskler åt dej), ett bra upplägg med dinträning, ät och vila och ha kul helt enkelt.:thumbup:

Nu säger jag inte att just du är i nån riskzon för osund inställning, men tyvärr förekommer det och det är synd då träningen är så grymt rolig.:)

Nadreas
2007-05-06, 17:27
Kan det vara att rekommendera för en spjutkastare att ta EAA+kolhydrater(fråga, snabba eller långsamma?) direkt innan ett pass, sen EAA+Fairing Fast Carbs under träningen och samma direkt efter träningen för att sedan när vederbörande kommer hem(10-30 minuter senare) äta pasta eller andra långsamma kolhydrater.?? vad hade ni ändrat, lagt till eller tagit bort. Detta är då ett kastpass, inte styrketräning. Hur hade ni gjort under styrketräningen? Som ni förstår måste det vara 100% tillåtna tillskott!!

TylerDurden84
2007-05-06, 19:40
Vad är ditt mål? Jag vet inte hur ansträngande det är att hysta spjut, men det det lär inte vara muskelbyggande eller konditionskrävande så i mina ögon ser alla dessa tillskott lite overkill ut för ett sådant pass. Tränar ni ingen form av styrka eller springer?

Nadreas
2007-05-06, 19:54
Det kan vara sant, men under styrkepassen som är två gånger i veckan är det riktig styrka, explosiv och tung. hade det jag skrev funkat där, och som jag frågade skall det vara snabba eller långsamma innan passet?

TylerDurden84
2007-05-06, 22:07
Innan skulle jag satsat på snabba kolisar. Annars ser det ut som du ramat in passet mycket bra!

Emil_Larsson
2008-12-06, 11:46
Bump!

Istället för att starta en ny tråd..

Jag har lite funderingar, känns inte riktigt som om jag funnit något svar (även fast jag vet att det finns svar här på forumet) har väl sökt på fel sökord, hur som helst.
Jag har Amino RUSH hemma. Vill helst snåla med pengarna så mycket det går, samtidigt som man vill göra det bästa för träningen. Jag undrar;

10 gr Amino RUSH före träningen, sen kolhydratrik mat hemma 60-75 minuter efter avslutat pass, låter det bra? blir billigast så. Lunch äter jag i skolan 1½ - 4 timmar före passet. Borde jag äta mat 1 timme före gymmet när det går 4 timmar mellan lunch och gym?

/Fred.

Scratch89
2008-12-06, 17:32
Bump!

Istället för att starta en ny tråd..

Jag har lite funderingar, känns inte riktigt som om jag funnit något svar (även fast jag vet att det finns svar här på forumet) har väl sökt på fel sökord, hur som helst.
Jag har Amino RUSH hemma. Vill helst snåla med pengarna så mycket det går, samtidigt som man vill göra det bästa för träningen. Jag undrar;

10 gr Amino RUSH före träningen, sen kolhydratrik mat hemma 60-75 minuter efter avslutat pass, låter det bra? blir billigast så. Lunch äter jag i skolan 1½ - 4 timmar före passet. Borde jag äta mat 1 timme före gymmet när det går 4 timmar mellan lunch och gym?

/Fred.

Det låter bra. Att ladda med mat en timma innan träningen kommer inte göra någon nytta; troligen bara göra dig tung och trög. Svep EAA, träna, åk hem och ät.

Emil_Larsson
2008-12-06, 21:08
Ok, tack skall du ha.

/Peace.

BigBuck
2008-12-06, 22:49
Jag förstår att du är ivrig att lära dej och det är ju jättepositivt att du är så intresserad men va inte för överanalyserande och "optisökande", det leder ingenvart. Att linda in sej i för mycket detaljer om "det optimala upplägget för EAA", "dom optimala kolhydraterna", "det optimala träningsupplägget" o.s.v. blir bara jobbigt i längden.

Hitta ett bra upplägg med dina tillskott, se dom som just tillskott (alltså inga mirakelkurer som bygger muskler åt dej), ett bra upplägg med dinträning, ät och vila och ha kul helt enkelt.:thumbup:


Bra skrivet!
Jag är, vanligen, tankemässigt precis likadan.
Men andra tankar gör att jag försöker optimera mina intag & få max-valuta ;)

En sak är dock förvirrat för mig.

Sedan tidigare tråddiskussioner har det rekommenderats (som bra EAA-upplägg):

1. Måltid
2. Vänta 3-4 h
3. Ta EAA+ t ex Malto och träna.
4. Mat efter träningen (såklart)

Ok, jag må bara vara trög, men detta känns som det går emot allt annat man alltid hört om träningstips.
Att äta mkt regelbundet och framförallt att ladda upp med mat (ffa kolhydrater) nån/några timmar innan träning (ca 1-2 h).
För att kroppen ska ha ork/energi kort sagt.


Är detta en träningsskröna... eller har kroppen gott om energi sedan måltiden 3-4 h innan träningen (trots allt magkurr vid träning) ???
Eller är EAA-användning efter denna modell mer för de som inte vill bygga?



Btw; synd att mitt förslag till EAA-sticky inte gick igenom. Verkar behövas.

Scratch89
2008-12-06, 23:24
Ja, maten som du äter fyra timmar innan kommer räcka. Troligen kommer större delen av maten bara ligga och skvalpa runt i mag- och tarmsystemet.

Det är till största del det du åt dagen innan, och till frukost, som du använder som energi under passet. Mat tas inte upp av kroppen så fort du svalt det; det är en hel del procedurer som maten ska gå igenom för att det ska bli näring.

BigBuck
2008-12-06, 23:27
Ja, maten som du äter fyra timmar innan kommer räcka. Troligen kommer större delen av maten bara ligga och skvalpa runt i mag- och tarmsystemet.

Det är till största del det du åt dagen innan, och till frukost, som du använder som energi under passet. Mat tas inte upp av kroppen så fort du svalt det; det är en hel del procedurer som maten ska gå igenom för att det ska bli näring.

Tack för snabbt svar!

Då får jag lära kroppen att magkurret bara är vane-bry..:cool:

Scratch89
2008-12-06, 23:30
Som jag sa i nån annan tråd; om man får kurr i magen efter tre timmar äter man för lite. :D

Jag ska se vad jag kan göra med sticky...

BigBuck
2008-12-06, 23:32
Som jag sa i nån annan tråd; om man får kurr i magen efter tre timmar äter man för lite. :D


Haha.

Men så ur synpunkten att bygga bygga bygga torde det alltså vara bäst att ta EAA i schemat enligt ovan, och istället öka på kalorierna på övriga måltider på dagen?
(eftersom det inte går att sprida ut måltiderna lika bra med 3-4 h:s mat-uppehållet).

Scratch89
2008-12-06, 23:35
Haha.

Men så ur synpunkten att bygga bygga bygga torde det alltså vara bäst att ta EAA i schemat enligt ovan, och istället öka på kalorierna på övriga måltider på dagen?
(eftersom det inte går att sprida ut måltiderna lika bra med 3-4 h:s mat-uppehållet).

Det finns det inga säkra svar på, men ja, troligen.

I ett eget försök att göra ett optimalt schema (säg att man tränar på eftermiddagen/kvällen):

07.00 Frukost
12.00 Lunch
16.00 EAA
TRÄNING
17.00 EAA
18.00 Middag
21.00 Kvällsmat

Sen får man väl reglera antalet måltider, men någon som äter med en sådan fördelning är inte helt fel ute iallafall.

BigBuck
2008-12-06, 23:42
I hear you, I hear you.

Det är bara att jag skulle vara så jeeeeefla hungrig efter att bara ha ätit kl 12 & sedan kl 18 (fast jag måste medge att jag känner mig mindre "tung" och slö numera. Men även fortare darrig...).

Vassle efter träningen lär väl gå lika bra?! Mättar bättre och mer kalorier.
Som alltid tidigare nämns finns väl inga resultat på EAA både pre- & post-träning.....

Är det EAA i sjön om man skulle ta det och träna redan kl 14 eligt upplägget ovan?

Scratch89
2008-12-06, 23:45
EAA kommer alltid att ha positiv effekt.

EDIT: Normalt ska träning ha en hungersdämpande effekt. Är du ett fysiologiskt undantag? ;)

BigBuck
2008-12-06, 23:50
EAA kommer alltid att ha positiv effekt.


Fint. EAA it is then.
Och vassle efter passet.

OT: den risiga smaken alla EAA har och som alla tycks krevera av tycker jag har en lite sporrande effekt när man dricker det ibörjan av passet... som att ta sig en besk snaps!


EDIT: Normalt ska träning ha en hungersdämpande effekt. Är du ett fysiologiskt undantag? ;)

Många inom muskelbyggarsammanhang skulle nog med öppna munnar & stirrande ögon kalla mig det vid första anblicken ja.
Men själv är jag blygsam.
:cool:

Eddie Vedder
2008-12-07, 07:30
EDIT: Normalt ska träning ha en hungersdämpande effekt. Är du ett fysiologiskt undantag? ;)

Vet du något om hur pass undersökt det där är för styrketräning? Det brukar ju främst gälla konditionsträning annars.

I mitt fall sänker inte någon träning aptiten alls men jag har hört många berättelser om personer med dämpad aptit av konditionsträning men ökad av styrketräning.

Scratch89
2008-12-07, 12:21
Vet du något om hur pass undersökt det där är för styrketräning? Det brukar ju främst gälla konditionsträning annars.

I mitt fall sänker inte någon träning aptiten alls men jag har hört många berättelser om personer med dämpad aptit av konditionsträning men ökad av styrketräning.

Det är ju fortfarande samma aktivering av sympatikus -> stresspåslag -> minskad hunger och tarmaktivitet.

Eddie Vedder
2008-12-07, 12:40
Det är ju fortfarande samma aktivering av sympatikus -> stresspåslag -> minskad hunger och tarmaktivitet.

Oavsett om det är samma aktivering behöver ju inte omfattningen vara densamma från olika aktiviteter.

Så därför undrade jag hur pass välundersökt det är på styrketräning då jag bara läst om konditionsträning och som sagt har hört mer individuella anekdoter om nedsatt aptit vid konditionsträning men inte styrketräning. Och särskilt inte om man ställer det i proportion till aktiviteternas energiförbrukning. Jag påstår självklart inte att du har fel bara det att jag inte känner till det så väl när det kommer till just styrketräningen.

Det är ju dessutom en fråga om dopaminrespons, leptin och ghrelin, serotoninivåer etc. som avgör huruvida man blir mätt och belåten.

Abstract:
The hypothalamus has long been recognized as a major site in the central nervous system (CNS) where a spectrum of internal and external environmental information is integrated for energy homeostasis. The isolation and sequencing of leptin in the mid 90 s, together with the demonstration of leptin administration's ability to correct the obesity syndrome in leptin-deficient ob/ob mice and humans by suppressing food intake and weight gain in laboratory rodents, confirmed the hypothesized existence of a direct humoral signal from adipose tissue to the hypothalamus, thus integrating the energy-related signals. In the 80 s, neuropeptide Y (NPY) was identified as a potent appetite-stimulating neuropeptide produced, released and acting locally within the hypothalamus. This is recognized as a major physiological appetite transducer and central neurochemical substrate receiving, interpreting and processing incoming information on energy status. More recently, ghrelin, produced in the stomach and released into the general circulation, has drawn attention as the other limb of the feedback circuit that stimulates appetite at NPY network level. Prolonged fasting suppresses serum leptin, while suppressing TSH secretion. Intervention with leptin replacement can prevent fasting-induced changes in TSH, suggesting that leptin regulates TSH. Low leptin levels in sportsmen and sportswomen as well as in recreational runners are consistent with reduction in body fat, but are also influenced by the presence of low insulin, hypothyroxemia, and elevated cortisol levels. These metabolic adaptations to chronic energy deficits indicate a role in leptin regulation. A study within the general population found that activity levels and leptin were significantly negatively associated in both sexes. Circulating ghrelin levels, however, do not change during energy expenditure.

Leptin TRH and ghrelin: influence on energy homeostasis at rest and during exercise. Hormone and Metabolic Research, 2005 (Vol. 37) (No. 9) 533-537

Abstract:
The cloning of murine and human obese genes in 1994, and the subsequent identification that the product of the obese gene, leptin, is secreted from adipose tissue, stimulated a tremendous amount of interdisciplinary interest in adipose tissue endocrinology and the potential role of this tissue in the regulation of energy balance. Exercise, with concomitant changes in fuel flux, systemic hormone levels and energy expenditure, may contribute to the regulation of plasma leptin levels and presumably, leptin action. The initial work characterising the leptin-exercise relationship was equivocal. Cross-sectional studies provided some mixed evidence regarding the relationship between aerobic capacity or habitual physical activity and plasma leptin.

In contrast, studies on acute bouts of exercise and exercise training interventions have, with few exceptions, suggested that exercise does not alter systemic leptin independent of changes in fat mass. In general, these studies did not carefully control for energy balance, and sampled only a single fasting plasma leptin level. Two recent studies utilising experimental designs in which energy balance was controlled and 24-hour profiles of plasma leptin were determined have provided the most compelling evidence to date of the interaction between exercise, energy balance and systemic leptin in humans. These studies provide a clear explanation for the apparent lack of an acute effect of exercise on systemic leptin and underscore the importance of clearly defining the balance between energy intake and energy expenditure when studying the physiology of leptin. The aim of this brief review is to provide an overview of the interaction between energy expenditure during physical activity and systemic leptin level. Special emphasis will be placed on those studies in which energy intake/balance was carefully controlled.

http://www.sportsmedicine.adisonline.com/pt/re/spo/userLogin.htm;jsessionid=J71Cg9ptvZZgrCLlrYG9LYh6y hv68LqDrwysv72r3Vd71tfqyqHS!976670012!181195629!80 91!-1

Plasma Leptin and Exercise: Recent Findings. Sports Medicine. 31(8):583-589, 2001.

Scratch89
2008-12-07, 14:02
Jag har inte läst några studier om det, faktiskt. Jag bara antar/spekulerar.

Det är ju dessutom en fråga om dopaminrespons, leptin och ghrelin, serotoninivåer etc. som avgör huruvida man blir mätt och belåten.
Jag pratar inte om mättnad nu, utan avsaknad av hunger, vilket jag tycker är skillnad.

Eddie Vedder
2008-12-07, 14:05
Jag pratar inte om mättnad nu, utan avsaknad av hunger, vilket jag tycker är skillnad.

Jo samma här, med "mätt och belåten" menade jag alltså inte "bulkmättnad" utan mer den allmänna känslan av att man ätit så det räcker och aptiten är stillad.

Men det var fel uttyckt, skillnad på stillad aptit och direkt mättnad och jag syftade på det förstnämnda.:)

Racso
2008-12-07, 16:09
Okej, men EAA är alltså att föredra i båda fallen! Jag har aldrig blandat mina egna gainers, så jag är lite osäker på vilka mängder det skall vara innan/efter träning, men det beror väl delvis på ens vikt, och vad det är för sorts aktivitet (må tro)? Bör man blanda EAA med några särskilda kolhydrater (tex malto eller vitargo) för bästa möjliga upptag/stimulans av proteinsyntesen?

edit: Vad innehåller vitargo för några kolhydrater? Är det långsamma eller snabba, eller bådadera? Jag vet inte ifall det stämmer, men jag har hört att man ska ha både långsamma och snabba kolh i drinken före respektive efter träning för bästa resultat. I sådana fall är det kanske bäst om man köper tex en påse slow och en påse fast kolh och blandar utefter rekommendationer, istället för enbart vitargo/malto/druvsocker?

Mvh Anders

Vitargo är snällare mot magen, plus att jag personligen slocknar om jag häller i mig stora mängder malto, vilket jag inte gör vid samma mängd vitargo.

Racso
2008-12-07, 16:11
EAA+kolhydrat direkt före stimulerar proteinsyntesen 60-90 minuter efter avslutat pass.

EAA+kolhydrat under träning reducerar muskelnedbrytningen, upp til 3 dygn efter avslutat pass.


Kolhyderaterna har ingen inverkar på proteinsyntesen, utan är endast till för återhämtningen?

King Grub
2008-12-07, 16:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152207&postcount=6

Racso
2008-12-07, 16:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152207&postcount=6

Härligt, slipper man börja med malto/vitargo igen...