handdator

Visa fullständig version : spelar tid och mängd nån roll


von huff
2007-04-23, 18:12
Jag undrar det har någon betydelse om jag äter bara 30 gram protein efter träningen om jag tidigare under dagen ätit mycket protein eller om jag senare kommer att äta mycket protein?Har för mig att det inte har nån betydelse när man äter eller hur mycket man äter per gång om slutsiffran blir densamma.stämmer det?

Whistler
2007-04-23, 18:19
När och hur har ingen egentlig praktisk skillnad under övriga dagen, det har du rätt i, men precis före och direkt efter ditt styrketräningspass (samt de tre följande timmarna) har det visat sig vara gynnsamt med ett intag av protein (gärna i kombination med kolhydrater).

von huff
2007-04-23, 18:26
okej brukar dricka dextros å äta en tonfiskburk nu när jag inte har prottepulver.Äter mat ca0,5-2 timmar efter träning.Ton fisken har ju bara 30 gram protte i sig:confused:

Ulf A Big
2007-04-23, 18:45
okej brukar dricka dextros å äta en tonfiskburk nu när jag inte har prottepulver.Äter mat ca0,5-2 timmar efter träning.Ton fisken har ju bara 30 gram protte i sig:confused:

Enligt den här artikeln räcker det med 10-12gr protein....

http://www.svenskidrott.se/tidningen/t2.asp?p=56625

King Grub
2007-04-23, 19:16
Just i samband med träning är det en klar fördel att dels ha tillgång till aminosyror under träning och tillföra aminosyror efteråt. Hur du däremot fördelar intaget över "normala" måltider spelar föga, om någon, roll.

Zakath
2007-04-23, 19:20
Just i samband med träning är det en klar fördel att dels ha tillgång till aminosyror under träning och tillföra aminosyror efteråt. Hur du däremot fördelar intaget över "normala" måltider spelar föga, om någon, roll.

Jag tror faktiskt att det kan spela mer roll än vad vi idag vet, med tanke på hur kroppens hormonnivåer varierar med tiden på dygnet m.m. Men det är ju ingen större mening att hypotetisera alltför mycket innan ordentlig forskning har gjorts inom området.

King Grub
2007-04-23, 19:26
Vet du hur proteinomsättningen fungerar?

Intag av några tiotal gram protein, oavsett tidpunkt, håller proteinsyntesen jämn i minst 7 timmar.

Proteinbehöver minskar när man börjar styrketräna - det ökar inte.

Den största källan till protein för användning i proteinsyntesen är inte kosten - det är nedbrutet muskelprotein som återanvänds.