handdator

Visa fullständig version : Blodprovsresultaten har anlänt!


Munter
2003-03-18, 11:28
Hej hopp!

För er som funderat kring fettintaget på en ketogen diet har jag offrat mig och gjort ett blodprov med analys av blodfetterna. Jag låg på c:a 200g fett per dag, det mesta (150g kanske) kom från bacon, majonäs, ägg och feta såser. Så här såg det ut efter 4 veckor på den dieten, med referensvärden för normala personer inom parantes:

Kolestrol 4.6 mmol/L (normalt 3.5-7.9)
Triglycerid 0.5 mmol/L (normalt 0.9-2.2)
HDL-kolestrol 39% (normalt 15-35)
HDL-kolestrol 1.78 mmol/L (normalt 0.7-2.5)
LDL-kolestrol 2.6 mmol/L (normalt 2.0-5.0)
LDL/HDL-kvot 1.45 (normalt 1.0-5.0)

Som ni ser är värdena ruskigt bra trots att jag nästa bara åt "fula fetter". Var själv lite skeptisk till detta, men nu vet jag (och ni) hur det ligger till.

/ Doktor Munter

Grahn
2003-03-18, 11:39
Fett är nyttigt :)

adde
2003-03-18, 11:57
Originally posted by Munter
Hej hopp!

För er som funderat kring fettintaget på en ketogen diet har jag offrat mig och gjort ett blodprov med analys av blodfetterna. Jag låg på c:a 200g fett per dag, det mesta (150g kanske) kom från bacon, majonäs, ägg och feta såser. Så här såg det ut efter 4 veckor på den dieten, med referensvärden för normala personer inom parantes:

Kolestrol 4.6 mmol/L (normalt 3.5-7.9)
Triglycerid 0.5 mmol/L (normalt 0.9-2.2)
HDL-kolestrol 39% (normalt 15-35)
HDL-kolestrol 1.78 mmol/L (normalt 0.7-2.5)
LDL-kolestrol 2.6 mmol/L (normalt 2.0-5.0)
LDL/HDL-kvot 1.45 (normalt 1.0-5.0)

Som ni ser är värdena ruskigt bra trots att jag nästa bara åt "fula fetter". Var själv lite skeptisk till detta, men nu vet jag (och ni) hur det ligger till.

/ Doktor Munter

Ser bra ut. Påpekar att det faktiska kolesterolvärdet inte är så viktigt som HDL och ffa LDL/HDL kvoten, det är ju HDL som transporterar tillbaka kolesterol till levern.

En liten parantes är att enligt någon fördelningskurva så är 3.5-7.9 normala värden, i betydelsen att det inte är onormalt att någon har dem. Dock skulle nog 7.9 klassas som moderat hypercholesterolemic (vad nu det kan bli på svenska)...

Hur lång fasta hade du före testet? Var du i ketosis?

/adde

Munter
2003-03-18, 12:10
En natts fasta före testet (9-10h), och jag var i ketosis.

Lellan
2003-03-18, 12:13
Har knappast någon större pejl på blodfetter, men hade det inte varit smartare att jämföra dig själv före efter? Istället för normalvärden? (och bara för att det är normalvärden så ser man ju inte vilka siffror som är ultimat hälsosamt att ligga på?).

Nu vet man ju inte om du hade låga blodfettvärden innan och att höjningen pga det hamnar inom normala ramar..

Dessutom är kanske 4 veckor lite kort tid för kroppen att förändra värden på? Vore mer intressant (inte för att detta inte var intressant, för det var det ju! Alltid kul med dokumentation! :thumbup: ) att kolla någon som lever på ketodiet under en längre period och dessutom har "före"värden att jämföra mot.

Finns det inte andra saker som påverkar blodfetter också? (har ingen aning nämligen). Kondition, arv och sånt kanske spelar in..?

Nu låter jag sådär överkritiskt gnällig, men jag är bara nyfiken.. :)

Grahn
2003-03-18, 12:17
Lellan: det finns iofs sådana studier publicerade om du söker lite.

Lellan
2003-03-18, 12:37
Originally posted by Grahn
Lellan: det finns iofs sådana studier publicerade om du söker lite.

lat.. :em:

Det jag tänkte på var mest att det var ganska lösryckt, att jämföra resulta - inte mot de tidigare utan mot andras.. de säger inte så mycket i mina ögon..

Men vi kanske kan övertyga herr Munter att leva keto i några år och sedan redovisa dem resultaten.. :naughty:

(eller så stryper jag latmasken och letar upp de där studierna du pratar om! :D )

Munter
2003-03-18, 12:49
Äeh, jag tog mest dom där proverna för att (på)visa att man inte får skyhöga kolestrolvärden under CKD. Gör det inte till en större grej än så :) Än OM (tveksamt!) jag hade låga/lägre värden före denna diet så är dom ju inte i närheten av alarmerande efter 4 veckor. Ser man då till det faktum att man normalt går på CKD under kanske 16-20 veckor, så får man dra sina egna slutsatser och tillämpa vetskapen som man behagar. Jag blev glatt överaskad i alla fall!

Tanman
2003-03-19, 10:51
Munter: Var tog du blodprovet med analys av blodfetterna? Skulle vara kul att göra ett sådant test, vad kostade det?

Munter
2003-03-19, 12:57
Det kan du göra på vilket sjukhus som helst, är ju en himla vanlig grej att kolla. Pris vet jag tyvärr inte eftersom jag tar mina tester gratis genom kontakter på sjukhuset. Skulle tippa på några hundralappar kanske. ?

Latmasken
2004-02-11, 23:19
Originally posted by Lellan


(eller så stryper jag latmasken och letar upp de där studierna du pratar om! :D )

Alla vill strypa mig :(

z_bumbi
2004-02-11, 23:22
Originally posted by Latmasken


Alla vill strypa mig :(

:D

Dåligt val av nickname. :)

autowah
2004-02-14, 11:15
Hur gammal är du, om man får fråga? Vad jag har hört så är det rätt meningslöst att mäta blodfetter på personer som är yngre än 35-40, eftersom man så gott som alltid har bra värden. När man är äldre, överviktig m.m så säger det däremot en del om man är i riskzonen.
Man ska jämföra flera personer, med värden före och efter diet, om man ska våga dra några slutsatser övehuvudtaget.
Du är väl också medeten om att provresultaten kan variera ganska mycket beroende på metod, provtaging och andra skillnader?

Munter
2004-02-14, 11:28
Autowah: Jag är 24 år, så de 90% som är yngre än mig här på forumet borde väl kunna se någon nytta i testerna enligt ditt resonemang. Såklart finns det variationer, det gör det vid alla tester, dock är de föreslagna felmarginalerna inget att tala om vid blodfettsmätning om har har en normalt fungerande kropp. Har hört att det kan ge lite knäppa värden om man är uttorkad bland annat.
Anledningen till att jag kallade det en lekmannastudie var just att det inte ska komma upp såna här frågor som du just ställde, likaså att jag skrev att resultaten får tolkas som de vill. En kul grej bara.

fidde

Munter
2004-02-14, 11:30
Ojsan, det här var ju en jättegammal post. Autowah, det finns en nyare blodprovstagning med titel "empirisk lekmannastudie" om du söker, där jag tagit nya värden. Trodde det var den du hade frågat i :smokin:

Edit: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18749&highlight=lekmannastudie