handdator

Visa fullständig version : Kre-Alkalyn -> Kreatinin


magnusguvenal
2007-04-23, 13:00
Hej,

Någon som vet i fall man kan lita på vad som skrivs i produkt bladet för Kre-Alkalyn? Jag har tidigare tagit monohydrat men brukar bli svullen som fasen plus att jag blir illamående av all kreatinin som bildas i kroppen. Men stark blir jag också av monohydraten...nu har jag käkat Kre-Alkalyn i fyra dagar och märker då ingen styrke förändring alls!! Vanligtvis brukar jag gå från 6:or till 10 tredje dagen på monohydrat.(samma vikt alltså)
När jag käkade monohydrat fick jag över 123ug/l i P-Kreatinin värde referens intervall ligger mellan 60 och 105. Det var förmodligen därför jag mått illa varje gång jag käkat kreatin förr.
Nu köpte jag alltså Kre-Alkalyn för jag trodde att jag skulle få samma positiva effekt utan bieffekt men det verkar ha varit en önske dröm.
Hittils inga resultat alls!!
Någon annan som provat Kre-Alkalyn eller är jag den enda som fastnade för reklamen?
Finns det någon som provat Kre-Alkalyn och som under kreatin kuren gått och tagit P-kreatinin värde på labb?

/Magnus

Fairing
2007-04-23, 13:43
Tjaaaa... i dagsläget säljs det väl 1000 burkar kre alkalyn på 1 burk monohydrat så det är nog fler som har köpt.

Dosera upp kre alkalynet och se vad som händer

Danne
2007-04-23, 14:51
Villka mängder monohydrat har du kört och villka mängder Kre-Alkalyn kör du ?

magnusguvenal
2007-04-23, 15:11
Tja,
När jag körde mono var det 5 gram morgon och kväll.(efter uppladdningen alltså)
Nu tar jag 2 kapslar innan träning.
Jag väger 86kilo fördelat på 179(morgonvikt) och har strax under 12% i fett mängd just nu.

Kanske borde ta mera för att få resultat?

/Magnus

aliquis
2007-04-23, 16:04
Tjaaaa... i dagsläget säljs det väl 1000 burkar kre alkalyn på 1 burk monohydrat så det är nog fler som har köpt.

Dosera upp kre alkalynet och se vad som händerÄr det verkligen så? Jag skulle inte köpa kre-alkalyn innan jag visste vad det innehöll, och tillverkaren verkar ju inte vilja svara på frågor så...

Om det bara är kreatinmonohydrat blandat med random bas är jag inte så sugen på att betala dyrt för det.

Till trådskaparen: Hur mycket kreatinmonohydrat tog du för att få sådana värden? Har du någon koll på vad du har för värden när du inte tillför kreatinmonohydrat?

Mitt kreatininvärde låg ju inom normalområdet.

rolf
2007-04-23, 16:14
Jag fick också en märkbar styrkeökning av monohydrat, men kre-alkynet har jag inte märkt någon som helst effekt av än. *screwy*

magnusguvenal
2007-04-23, 16:17
Hej aliquis,

Som sagt 10gram monohydrat om dagen som underhållsdos.
Jag hade 96 i P-kreatinin värde då jag inte använde eller använt kreatin på ett par månader.

/Magnus

aliquis
2007-04-23, 16:45
Jag fick också en märkbar styrkeökning av monohydrat, men kre-alkynet har jag inte märkt någon som helst effekt av än. *screwy*Fast det är så mycket effektivare omg!#€%

Men som sagt, eventuellt är det ju bara kreatinmonohydrat och random bas i pulvret, och med tanke på att du tar mycket mindre kre-alkalyn lär du ju få i dig mycket mindre kreatinmonohydrat och resten är väl inte så konstigt..

Patentet säger ju bara att de blandar ingredienserna, och jag har inte fått något svar på att det skulle vara någon annan molekyl eller så så antagligen är det ju bara bra marknadsföring, jag skulle hellre köpa kreatinmonohydrat och blanda med någon bas själv =P

He-man
2007-04-23, 17:22
Tja,
När jag körde mono var det 5 gram morgon och kväll.(efter uppladdningen alltså)
Nu tar jag 2 kapslar innan träning.
Jag väger 86kilo fördelat på 179(morgonvikt) och har strax under 12% i fett mängd just nu.

Kanske borde ta mera för att få resultat?

/Magnus

2 kapslar lät som en liten dos, jag kör 4 som det rekomenderas på min burk (varje kapsel i den innehåller 750mg), hur många mg inehåller dina kapslar?

Fairing
2007-04-23, 17:36
Är det verkligen så? Jag skulle inte köpa kre-alkalyn innan jag visste vad det innehöll, och tillverkaren verkar ju inte vilja svara på frågor så....

Jo, det är så. Många säljer knappt något monohydrat , kreatinpyruvate osv längre.
Jag skrattade åt dom "lila kapslarna" från början och tyckte att allt verkade vara ett rent skämt. Skrytiga Amerikanare med sin sjuka marknadsföring tänkte jag men idag så vet jag att produkten är riktigt , riktigt bra

Personligen så svarar jag extremt bra på kre alkalyn men ganska dåligt på rent monohydrat om det inte är mixat med något slags transport system typ Fairing kreatin booster.

Sen är det väl så att man är skeptiskt till mycket , speciellt amerikanska , lila kapslar:D

aliquis
2007-04-23, 21:26
Jo, det är så. Många säljer knappt något monohydrat , kreatinpyruvate osv längre.
Jag skrattade åt dom "lila kapslarna" från början och tyckte att allt verkade vara ett rent skämt. Skrytiga Amerikanare med sin sjuka marknadsföring tänkte jag men idag så vet jag att produkten är riktigt , riktigt bra

Personligen så svarar jag extremt bra på kre alkalyn men ganska dåligt på rent monohydrat om det inte är mixat med något slags transport system typ Fairing kreatin booster.

Sen är det väl så att man är skeptiskt till mycket , speciellt amerikanska , lila kapslar:DHar du provat vanligt kreatinmonohydrat med någon egen bas då?

petah
2007-04-23, 21:40
Jag drar i mig 2 kre-alkalyn tabletter innan träning plus 3 teskedar monohydrat efteråt, sen även 3 teskedar monohydrat på vilodagar.

Hitills tycker jag det funkar bättre än endast monohydrat. Kan dock bara sitta i skallen men vi får se hur länge det håller i sig.

Ola Wallengren
2007-04-24, 07:49
Jo, det är så. Många säljer knappt något monohydrat , kreatinpyruvate osv längre.
Jag skrattade åt dom "lila kapslarna" från början och tyckte att allt verkade vara ett rent skämt. Skrytiga Amerikanare med sin sjuka marknadsföring tänkte jag men idag så vet jag att produkten är riktigt , riktigt bra

Personligen så svarar jag extremt bra på kre alkalyn men ganska dåligt på rent monohydrat om det inte är mixat med något slags transport system typ Fairing kreatin booster.

Sen är det väl så att man är skeptiskt till mycket , speciellt amerikanska , lila kapslar:D

Varför inte göra ett blindtest på dig själv. Gör lite placebokapslar med vanligt kreatin och motsvarande med kre-alkalyn.
Ta sedan kapslarna i slumpmässing ordning och gissa sedan vilka som va kre-alkalyn. Efter låt säga 20 pass så bryter du koden och ser hur dina gissningar/upplevelser stämmer eler om det bara är slumpfördelning.

Då vet du i alla fall om "det fungerar på mig".

Jag gjorde ett liknande test och "det fungerade inte på mig"

Fairing
2007-04-24, 08:02
Varför inte göra ett blindtest på dig själv. Gör lite placebokapslar med vanligt kreatin och motsvarande med kre-alkalyn.
Ta sedan kapslarna i slumpmässing ordning och gissa sedan vilka som va kre-alkalyn. Efter låt säga 20 pass så bryter du koden och ser hur dina gissningar/upplevelser stämmer eler om det bara är slumpfördelning.

Då vet du i alla fall om "det fungerar på mig".

Jag gjorde ett liknande test och "det fungerade inte på mig"

Om dygnet hade 34 timmar så skulle jag göra ett försök:D

Nitrometan
2007-04-24, 09:10
Jag körde med kre-alkalyn under en period förra året. Fungerade alldeles utmärkt.

Jag har alltid "svarat" bra på kreatin. Har använt det av och till i snart tio år.

Jag har testat olika varianter, men inte sett nån anledning att använda nåt annat än vanligt monohydrat. Ibland har en produkt typ kreatin-booster kunnat hjälpa till lite.

Men Kre-Alkalyn var så bra att jag antagligen ska köra det istället för vanligt monohydrat nästa gång.

Pra tjit. :thumbup:

Arnoldski
2007-04-24, 11:59
Hur doserade du?

Körde du bara i anslutning till träning?

Nitrometan
2007-04-25, 09:30
Hur doserade du?

Körde du bara i anslutning till träning?

Japp. 4 kapslar 45-60 minuter innan passet.

H3NPHLO
2007-05-21, 21:48
En till fråga om Kre-Alkalyn;
Är det rekommenderat, likt vanligt kreatin, att man ska ta ett uppehåll på ngn vecka när man kört på kre-alkalynet ett tag?

TylerDurden84
2007-05-21, 22:14
En till fråga om Kre-Alkalyn;
Är det rekommenderat, likt vanligt kreatin, att man ska ta ett uppehåll på ngn vecka när man kört på kre-alkalynet ett tag?

Nej. Kre-Alkalyn ska man kunna ta utan uppehåll.

Men läs det som aliquis skriver, det är vettigt! Testa med monhydrat + Samarin eller något annat syreneutraliseande medel. Det gör jag och får inga märkbara vätskeansamlingar. Liksom Krealkalyn tar jag det bara före passet och det ger ett j*vla bra tryck. mycket billigare med. och jag blir inte kass i magen heller. ca 50/50 monydrat/samarin kör jag 5/5 g.

loverius
2007-05-21, 22:19
TylerDurden84: Tycker du din 50/50 blandning ger bättre tryck än samma dos med bara monohydrat?

Hur mycket billigare blir det egentligen?
Jag funderar själv på att göra som du...

baevern
2007-05-21, 23:00
Personligen tycker jag inte att jag får någon effekt alls av kre-alkalyn trots att jag äter 3-4 kapslar om dagen. Har beställt vanligt kreatin igen istället. Lägger hellre ut lite mer pengar på ett gott protein.

TylerDurden84
2007-05-22, 00:06
TylerDurden84: Tycker du din 50/50 blandning ger bättre tryck än samma dos med bara monohydrat?

Hur mycket billigare blir det egentligen?
Jag funderar själv på att göra som du...

Testa och se. Jag tycker det ger minst lika bra tryck.

Vet inte hur mycket billigare, men monhydrat är billigt. Säg 100 kr för 500 g. Så 5 g där (1 kr) + Samarinpåse (ca 2 kr) blir 3 kr per dos. 3 kapslar Krealkalyn kostar ca 9-10 kr.

Tanken här är även att man bara ska ta det innan träning (ca 1-2 timmar), då samlar det ingen synbar vätska på mig i alla fall, och jag är rätt tanig.

loverius
2007-05-22, 01:08
angående samarin, läste på deras hemsida:

Allmänna tips
Undvik tunga lyft och djupa framåtböjningar
Höj gärna sängens huvudända 10-15 cm


sen så kostar en påse ca: 1,1666666666666666666666666666667 kr
42kr för 36 påsar på apoteket *drool*

loverius
2007-05-22, 01:13
så priset blir ca 2 kr per dos :D

mycket billigare än de 9-10 kr per dos krealkalyn kostar iaf...

Ska köpa samarin+creapure ingör nästa månads kurande

polzki
2007-05-22, 15:50
Nej. Kre-Alkalyn ska man kunna ta utan uppehåll.

Men läs det som aliquis skriver, det är vettigt! Testa med monhydrat + Samarin eller något annat syreneutraliseande medel. Det gör jag och får inga märkbara vätskeansamlingar. Liksom Krealkalyn tar jag det bara före passet och det ger ett j*vla bra tryck. mycket billigare med. och jag blir inte kass i magen heller. ca 50/50 monydrat/samarin kör jag 5/5 g.

Så med vanligt monohydrat får du effekt, men drabbas av vätskeretention?

Av monydrat/samarin får du effekt men ingen vätskeretention?

Den ergogena effekten av kreatin fås av att koncentrationen av kreatin och kreatinfosfat i musklerna, ökar. Osmolariteten ökar därmed i musklerna och en viss vätskeretention är väl oundviklig?

Du får alltså en ergogen effekt av båda varianterna, medan vätskeretentionen bara uppstår vid en av dem??

Jag ser ingen logik i detta, men du kanske kan förklara? Tycker det är ganska intressant med diskussionen kring kreatinsupplementering.

Kreatin har för övrigt ingen akut ergogen effekt, det är upplagringen i musklerna, och därmed koncentrationsökningen, som ger den ergogena effekten.

Bikarbonat sägs ha en ergogen effekt i sig, genom att agera pH-buffrande.
Har du testat att ta endast samarin innan träning? Du kanske får samma effekt.

Langster
2007-05-22, 16:50
Måste säga att jag får bättre resultat av vanligt rent kreatin monohydrat än av Kre-Alkalyn.

Men kanske är det bara vätskeansamlingen som får mig att tro det.

TylerDurden84
2007-05-22, 21:07
Så med vanligt monohydrat får du effekt, men drabbas av vätskeretention?

Av monydrat/samarin får du effekt men ingen vätskeretention?

Den ergogena effekten av kreatin fås av att koncentrationen av kreatin och kreatinfosfat i musklerna, ökar. Osmolariteten ökar därmed i musklerna och en viss vätskeretention är väl oundviklig?

Du får alltså en ergogen effekt av båda varianterna, medan vätskeretentionen bara uppstår vid en av dem??

Jag ser ingen logik i detta, men du kanske kan förklara? Tycker det är ganska intressant med diskussionen kring kreatinsupplementering.

Kreatin har för övrigt ingen akut ergogen effekt, det är upplagringen i musklerna, och därmed koncentrationsökningen, som ger den ergogena effekten.

Bikarbonat sägs ha en ergogen effekt i sig, genom att agera pH-buffrande.
Har du testat att ta endast samarin innan träning? Du kanske får samma effekt.

Det som är fördelen med att ta Samarin tillsammans med kreatinet är att man slipper ta lika mycket och därmed binder mindre vätska. Rent resultatmässigt så kan man få lika bra effekt av bara kreatinmonohydrat men man behöver en något större dos.

Om man tar sitt kreatin och samarin på tom mage och inte äter något samtidigt så har man väldigt låga halter magsyra och det mesta av kreatinet kommer att klara sig helskinnat ut i blodet.

Att bara ta Samarin innan träningen ser jag ingen större anledning till!?

loverius
2007-05-22, 21:24
Det som är fördelen med att ta Samarin tillsammans med kreatinet är att man slipper ta lika mycket och därmed binder mindre vätska. Rent resultatmässigt så kan man få lika bra effekt av bara kreatinmonohydrat men man behöver en något större dos.


+1
Det är ju så krealkalynet funkar, mindre mängd kreatinmonohydrat men bättre resultat.

polzki
2007-05-22, 21:48
Det som är fördelen med att ta Samarin tillsammans med kreatinet är att man slipper ta lika mycket och därmed binder mindre vätska. Rent resultatmässigt så kan man få lika bra effekt av bara kreatinmonohydrat men man behöver en något större dos.

Om man tar sitt kreatin och samarin på tom mage och inte äter något samtidigt så har man väldigt låga halter magsyra och det mesta av kreatinet kommer att klara sig helskinnat ut i blodet.

Att bara ta Samarin innan träningen ser jag ingen större anledning till!?

Läser du ens vad jag skrivit?

Fine, om en större del av kreatinet absorberas, och klarar sig undan icke-enzymatisk nedbrytning till kreatinin, så hamnar det ändå i muskelcellen till slut. Det ÄR DÄR kreatinet utövar sin ergogena effekt.
Ökad koncentration av kreatin och kreatinfosfat i musklerna => ökad osmolaritet => vätskeretention

INGEN ÖKAD KONCENTRATION AV KREATIN OCH KREATINFOSFAT I MUSKLERNA => INGEN ÖKAD OSMOLARITET => INGEN VÄTSKERETENTION

Bikarbonatets prestationshöjande effekt utgörs av att det hjälper till att BUFFRA MJÖLKSYRAN som bildas i muskelcellerna. DET kanske är denna effekt som du upplever av kreatin/samarinsupplementering innan träning. Som jag sa, KREATIN HAR INGEN akut prestationshöjande effekt.

polzki
2007-05-22, 21:53
+1
Det är ju så krealkalynet funkar, mindre mängd kreatinmonohydrat men bättre resultat.


Du upprepar ju bara tillverkarnas och kostillskottförsäljarnas försäljningsargument, ingen som helst förklaring.

nboi
2007-05-23, 03:29
Nej. Kre-Alkalyn ska man kunna ta utan uppehåll.

Men läs det som aliquis skriver, det är vettigt! Testa med monhydrat + Samarin eller något annat syreneutraliseande medel. Det gör jag och får inga märkbara vätskeansamlingar. Liksom Krealkalyn tar jag det bara före passet och det ger ett j*vla bra tryck. mycket billigare med. och jag blir inte kass i magen heller. ca 50/50 monydrat/samarin kör jag 5/5 g.

Natriumbikarbonat kan man ta istället för samarin ?, bör bli ännu billigare :). Frågan är om det ger samma effekt som patenterad kre-alkalyn. Bevisa motsatsen någon, bildbevis efter och före bilder tack!! hehe

TylerDurden84
2007-05-23, 21:23
Läser du ens vad jag skrivit?

Fine, om en större del av kreatinet absorberas, och klarar sig undan icke-enzymatisk nedbrytning till kreatinin, så hamnar det ändå i muskelcellen till slut. Det ÄR DÄR kreatinet utövar sin ergogena effekt.
Ökad koncentration av kreatin och kreatinfosfat i musklerna => ökad osmolaritet => vätskeretention

INGEN ÖKAD KONCENTRATION AV KREATIN OCH KREATINFOSFAT I MUSKLERNA => INGEN ÖKAD OSMOLARITET => INGEN VÄTSKERETENTION

Bikarbonatets prestationshöjande effekt utgörs av att det hjälper till att BUFFRA MJÖLKSYRAN som bildas i muskelcellerna. DET kanske är denna effekt som du upplever av kreatin/samarinsupplementering innan träning. Som jag sa, KREATIN HAR INGEN akut prestationshöjande effekt.

Du verkar vara helt är emot tanken bakom Kre-Alkalyn, om detta är fallet är ju denna idén inget för dig. Tanken är mycket att få produkten/pulvret att ge så stor effekt av en så liten dos som möjligt, bla annat för att ge mindre magirritation som många upplever av rent kreatinmonhydrat.

Och det beror på vad du menar med akut prestationshöjande effekt. Maximala kreatinnivåer i blodet nås efter ca 40 min (beroende på vad man har för metabol status) men kreatin gör ju ingen nytta i blodet utan måste transporteras in i muskelcellerna. Hastigheten på den processen styrs mycket av insulin. Och som du skrev måste kreatin omvandlas till kreatinfosfat innan det gör någon som helst nytta. Det tar ca 1,5-2h för att uppnå maximala intracellulära kreatinfosfatnivåer (men som sagt det beror på vilken hormonprofil man har).

TylerDurden84
2007-05-23, 21:25
Natriumbikarbonat kan man ta istället för samarin ?, bör bli ännu billigare :). Frågan är om det ger samma effekt som patenterad kre-alkalyn. Bevisa motsatsen någon, bildbevis efter och före bilder tack!! hehe

Testa själv och se... räkna repsen med Kre-Alkalyn en dag och upprepa samma sak nästa gång du kör ett likadant pass med "din blanding"... det är enklast :)

polzki
2007-05-23, 23:39
Du verkar vara helt är emot tanken bakom Kre-Alkalyn, om detta är fallet är ju denna idén inget för dig. Tanken är mycket att få produkten/pulvret att ge så stor effekt av en så liten dos som möjligt, bla annat för att ge mindre magirritation som många upplever av rent kreatinmonhydrat.

Och det beror på vad du menar med akut prestationshöjande effekt. Maximala kreatinnivåer i blodet nås efter ca 40 min (beroende på vad man har för metabol status) men kreatin gör ju ingen nytta i blodet utan måste transporteras in i muskelcellerna. Hastigheten på den processen styrs mycket av insulin. Och som du skrev måste kreatin omvandlas till kreatinfosfat innan det gör någon som helst nytta. Det tar ca 1,5-2h för att uppnå maximala intracellulära kreatinfosfatnivåer (men som sagt det beror på vilken hormonprofil man har).


Jag är absolut inte emot tanken bakom ett pH-reglerat kreatintillskott. Men fortfarande har jag inte fått se en enda förklaring till varför man inte erhåller någon vätskeretention med kre-alkalyn, till skillnad från supplementering med vanligt monohydrat, förutsatt att man ökar de intracellulära koncentrationerna av kreatin och kreatinfosfat LIKA MKT med båda varianterna.


Att man hindrar enzymatisk nedbrytning av kreatin till kreatinin med hjälp av pH-reglering ser jag verkligen inte som en förklaring till utebliven vätskeretention. Att detta underlättar upplagring i muskelcellerna, med mindre totaldos, säger dock jag absolut inte emot.
Även om man med mindre totaldos, tack vare pH-reglering, ökar de intracellulära koncentrationerna av kreatin och kreatinfosfat, så borde ju rimligtvis samma mån av vätskeretention äga rum? Osmolariteten i musklerna har ju då ökat lika mkt i båda fallen.


Den enda förklaringen jag kan tänka mig, till varför man inte "drar på sig vätska" är att den angivna doseringen för kre-alkalyn inte räcker till för att öka de intracellulära konsentrationerna av Kr och KrF. Den upplevda ergogena effekten kommer kanske då av den mjölksyrabuffrande effekten av den tillsatta basen.

Vad är oklart med att kreatin saknar akut prestationshöjande effekt? Det är ju som sagt upplagringen, som kommer av upprepad tillförsel, som ger den prestationshöjande effekten. Maximala intracellulära nivåer som du pratar om, saknar relevans. De maximala intracellulära nivåerna efter intag av en specifik dos kommer väl inte hjälpa dig, om du bara käkar två lila piller med uppskatningsvis 1-1,5 gr kreatin i?? Det är ju en piss i havet. Du uppnår inte fysiologiskt maximala nivåer efter en dos, det krävs upprepad tillförsel och NÄMNVÄRDA koncentrationsökningar i muskelcellerna, innan du uppnår märkbar effekt.

Ditt argument med mindre magirritation säger jag inte heller emot, med det har verkligen inget med diskussionen att göra, som ju gäller den uteblivna vätskeretentionen.

Känns inte som om vi kommer någon vart. Om det är någon som sitter på någon vettig förklaring, så är jag ivrig att få höra... och då menar jag inte någon upprepning av produktbeskrivningen för Kre-Alkalyn, kan ju läsa själv, och där finns inte ett uns av förklaring.

Inte min mening att pracka ner på själva produkten, bara de oförklarliga och motsägelsefulla försäljningsargumenten.

Deceiver85
2007-05-24, 00:26
3 kapslar ca 30min innan träning, då jävlar ska ni veta att det händer grejer (iallafall hos mig).

TylerDurden84
2007-05-24, 00:53
Jag är absolut inte emot tanken bakom ett pH-reglerat kreatintillskott. Men fortfarande har jag inte fått se en enda förklaring till varför man inte erhåller någon vätskeretention med kre-alkalyn, till skillnad från supplementering med vanligt monohydrat, förutsatt att man ökar de intracellulära koncentrationerna av kreatin och kreatinfosfat LIKA MKT med båda varianterna.


Att man hindrar enzymatisk nedbrytning av kreatin till kreatinin med hjälp av pH-reglering ser jag verkligen inte som en förklaring till utebliven vätskeretention. Att detta underlättar upplagring i muskelcellerna, med mindre totaldos, säger dock jag absolut inte emot.
Även om man med mindre totaldos, tack vare pH-reglering, ökar de intracellulära koncentrationerna av kreatin och kreatinfosfat, så borde ju rimligtvis samma mån av vätskeretention äga rum? Osmolariteten i musklerna har ju då ökat lika mkt i båda fallen.


Den enda förklaringen jag kan tänka mig, till varför man inte "drar på sig vätska" är att den angivna doseringen för kre-alkalyn inte räcker till för att öka de intracellulära konsentrationerna av Kr och KrF. Den upplevda ergogena effekten kommer kanske då av den mjölksyrabuffrande effekten av den tillsatta basen.

Vad är oklart med att kreatin saknar akut prestationshöjande effekt? Det är ju som sagt upplagringen, som kommer av upprepad tillförsel, som ger den prestationshöjande effekten. Maximala intracellulära nivåer som du pratar om, saknar relevans. De maximala intracellulära nivåerna efter intag av en specifik dos kommer väl inte hjälpa dig, om du bara käkar två lila piller med uppskatningsvis 1-1,5 gr kreatin i?? Det är ju en piss i havet. Du uppnår inte fysiologiskt maximala nivåer efter en dos, det krävs upprepad tillförsel och NÄMNVÄRDA koncentrationsökningar i muskelcellerna, innan du uppnår märkbar effekt.

Ditt argument med mindre magirritation säger jag inte heller emot, med det har verkligen inget med diskussionen att göra, som ju gäller den uteblivna vätskeretentionen.

Känns inte som om vi kommer någon vart. Om det är någon som sitter på någon vettig förklaring, så är jag ivrig att få höra... och då menar jag inte någon upprepning av produktbeskrivningen för Kre-Alkalyn, kan ju läsa själv, och där finns inte ett uns av förklaring.

Inte min mening att pracka ner på själva produkten, bara de oförklarliga och motsägelsefulla försäljningsargumenten.

För att besvara frågan som du verkar vilja ha svar på mest (vätskeretentionen) så är det som du säger, dosrelaterat. Att ta såpass liten mängd pulver som är i 3 caps Kre-Alkalyn eller som min blandning 5 g kreatinmonhydrat+5 g Samarin (vilket jag tycker är potent än Kre-Alkalyn) kommer inte att binda nämnvärt med vätska. Det är ju inte så att vissa kreatinsorter binder mindre vätska än andra. Mängden bunden vätska beror på hur mycket kreatin du löst upp i kroppen d.v.s. hur många gram kreatin du tagit. Enda anledningen till att säljarna av Kre-alkalyn (och kreatinpyruvat) kan påstå att man binder mindre vatten är att de rekommenderade doserna är så mycket lägre. Att ta 5 gram kreatinmonohydrat före varje pass hade också funkat och du hade inte samlat på dig vätska. Men jag ser fördelar i att ta det med något (tex Samarin eller Rennie) som neutraliserar PH-värdet i magsäcken.

Kroppen bildar normalt ca 2 gram kreatin per dag vilket motsvarar 2,3 g kreatinmonohydrat. Man kan fråga sig hur mycket kreatin man behöver och om det lönar sig att ta doser som är mer än 10 gånger större än den naturliga produktionen??? Att man ska behöva få i sig den mängden du skriver för märkbar effekt kan allt diskuteras. Eller har du någon referens som bevisar motsatsen vill jag gärna se den.

Annars kan du ju alltid hävda att alla som känner att de uppnår lika bra effekt av Kre-Alkalyn som vanligt monhydrat ljuger, om du står fast vid att det är sådan dos är en "piss i havet" och att det krävs upprepad tillförsel innan du uppnår märkbar effekt.

Men då kommer du få många poster att svara på :D

Det kommer vara en kall dag i helvetet innan jag själv skulle köpa en burk Kre-Alkalyn igen pga priset och när jag vet "hur det fungerar". Men grundtanken med produkten är mycket bra!

polzki
2007-05-24, 10:56
För att besvara frågan som du verkar vilja ha svar på mest (vätskeretentionen) så är det som du säger, dosrelaterat. Att ta såpass liten mängd pulver som är i 3 caps Kre-Alkalyn eller som min blandning 5 g kreatinmonhydrat+5 g Samarin (vilket jag tycker är potent än Kre-Alkalyn) kommer inte att binda nämnvärt med vätska. Det är ju inte så att vissa kreatinsorter binder mindre vätska än andra. Mängden bunden vätska beror på hur mycket kreatin du löst upp i kroppen d.v.s. hur många gram kreatin du tagit. Enda anledningen till att säljarna av Kre-alkalyn (och kreatinpyruvat) kan påstå att man binder mindre vatten är att de rekommenderade doserna är så mycket lägre. Att ta 5 gram kreatinmonohydrat före varje pass hade också funkat och du hade inte samlat på dig vätska. Men jag ser fördelar i att ta det med något (tex Samarin eller Rennie) som neutraliserar PH-värdet i magsäcken.

Kroppen bildar normalt ca 2 gram kreatin per dag vilket motsvarar 2,3 g kreatinmonohydrat. Man kan fråga sig hur mycket kreatin man behöver och om det lönar sig att ta doser som är mer än 10 gånger större än den naturliga produktionen??? Att man ska behöva få i sig den mängden du skriver för märkbar effekt kan allt diskuteras. Eller har du någon referens som bevisar motsatsen vill jag gärna se den.

Annars kan du ju alltid hävda att alla som känner att de uppnår lika bra effekt av Kre-Alkalyn som vanligt monhydrat ljuger, om du står fast vid att det är sådan dos är en "piss i havet" och att det krävs upprepad tillförsel innan du uppnår märkbar effekt.

Men då kommer du få många poster att svara på :D

Det kommer vara en kall dag i helvetet innan jag själv skulle köpa en burk Kre-Alkalyn igen pga priset och när jag vet "hur det fungerar". Men grundtanken med produkten är mycket bra!


Du besvarar inte frågan, och jag har inte sagt att vätskeretentionen är dosrelaterad, inte direkt kopplat i a f. Jag påstår att vätskeretentionen går hand i hand med den ökade omsolariteten, intracellulärt, som kommer av de ökade koncentrationerna av Kr och KrF.
Det jag påstår, som du inte verkar vilja ta till dig, är att om det inte sker någon intracellulär vätskeretention, så har inte heller osmolariteten i muskelcellerna ökat, alltså ingen ökning av intracellulärt Kr och KrF, vilket är poängen med kreatinsupplementering, inte sant?

pH-reglerat Kreatin, är ju som sagt inget annat än pH-reglerat kreatinmonohydrat, bara för att man förhindrar nedbrytning och/eller underlättar upptaget, så borde man inte undkomma ökad osmolaritet i muskelcellrena, effekten måste ju medieras på samma sätt??

Huruvida man ska ta doser som 10-faldigt överstiger den endogena produktionen av kreatin, har jag inte uttalat mig om, men det låter väl logiskt att man åtminstone måste överskrida den endogena produktionen samt det normala exogena intaget av kreatin, över en viss tid, för att uppnå fysiologiska max-koncentrationer av Kr och KrF i musklerna.

Du påstår att det "också funkar" med 5 gr monohydrat innan träning? Redan från dag 1 då eller? Det motsäger ju verkningssättet för hur kreatinsupplementering fungerar. Vet inte hur mkt tydligare jag kan vara men återigen: kreatin har ingen akut ergogen effekt, i a f inte om man utgår från att effekten medieras via ovanstående verkningssätt. Det är ju därför, enligt egen och andras utsago, som det tar några dagar efter att man börjat med kreatinkuren, som man börjar känna av effekt, och ytterliggare lite tid, om man skippar "uppladdningsfasen".

Att man slipper "uppladdningsfasen" med pH-buffrat kratin, är ju ännu ett motsägelsefullt argument, som strider mot verkningssättet för kreatinsupplementering. Hur kan något vara "direktverkande" bara för att mer av kreatinet undkommer icke-ensymatisk nedbrytning, mha pH-reglering, när kreatin ändå inte har någon akut ergogen effekt (börjar bli tjatigt att upprepa)

Fine att man kan ta lägre doser, och uppnå samma effekt, men det är i muskelcellerna som kreatinet har sin effekt, oavsett supplementering. Oavsett pH-reglering, och därmed mindre nödvändig totaldos, så borde X gram av kreatinökning i musklerna, leda till Y gram ökad mängd vätska i musklerna, eftersom det är en koncentrationsökning av samma molekyl som som står för den ökade osmolariteten i muskelcellerna, oavsett härkomst, dvs pH-reglerat kreatin eller inte.

Jag påstår inte att någon ljuger, när de säger att de får samma effekt av Kre-alkalyn som av bara kreatinmonoydrat. Men jag har ändå inte fått någon förklaring till utebliven vätskeretention, om man tar allt ovanstående i beaktning.

Har också fått för mig att det finns de som inte får effekt med vanligt monohydrat, men som säger sig få effekt med med Kre-alkalyn. Vad jag har förstått så beror utebliven effekt hos "non-responders" på att de redan har fysiologiskt maximala nivåer av Kr och KrF i muskelcellerna, varvid själfallet kreatinsupplemntering inte ger någon effekt, om man förutsätter att effekten medieras genom det nämnda verkningsättet.
Att man då får effekt av Kre-Alkalyn men inte av vanligt monohydrat, ser jag också som oförklarligt, Kre-Alkalyn är ju som sagt pH-reglerat kreatinmonohydrat.

Jag vet inte hur mkt tydligare jag kan bli.

TylerDurden84
2007-05-24, 21:17
Vet inte vad du har svar på längre ärligt talat. Det med vätskeretentionen (min och mångas teori) verkar inte ha nåt fram!? Står du fortfarande fast vid:

"det krävs upprepad tillförsel och NÄMNVÄRDA koncentrationsökningar i muskelcellerna, innan du uppnår märkbar effekt."

Gör du det måste du mena att de första doserna av Kre-Alkalyn inte ger några extra reps som många tycker.

Jag tänker inte tala för någon annan men jag vet själv att jag inte behöver upprepad tillförsel i större doser av kreatin för att uppnå maximal effekt. Den lilla dosen jag nämn ger mig det extra tryck jag behöver. Jag har själv haft perioder där jag gått på rent monhydrat i ett par månader, tagit större mängder, blivit vätskig och kass i magen, visst fick jag effekt då med, men inte BÄTTRE (eller sämre) resultatmässigt än vad jag kör med nu.

Dom som är non-responders på monhydrat, men får ut något av Kre-alkalyn har jag inget svar på.

polzki
2007-05-24, 21:58
Vet inte vad du har svar på längre ärligt talat. Det med vätskeretentionen (min och mångas teori) verkar inte ha nåt fram!? Står du fortfarande fast vid:

"det krävs upprepad tillförsel och NÄMNVÄRDA koncentrationsökningar i muskelcellerna, innan du uppnår märkbar effekt."

Gör du det måste du mena att de första doserna av Kre-Alkalyn inte ger några extra reps som många tycker.

Jag tänker inte tala för någon annan men jag vet själv att jag inte behöver upprepad tillförsel i större doser av kreatin för att uppnå maximal effekt. Den lilla dosen jag nämn ger mig det extra tryck jag behöver. Jag har själv haft perioder där jag gått på rent monhydrat i ett par månader, tagit större mängder, blivit vätskig och kass i magen, visst fick jag effekt då med, men inte BÄTTRE (eller sämre) resultatmässigt än vad jag kör med nu.

Dom som är non-responders på monhydrat, men får ut något av Kre-alkalyn har jag inget svar på.


"Din och mångas" teori om utebliven förklarar inte det motsägelsefulla, men men. Det var främst ang. denna jag ville ha svar, jag tog ju dock upp lite andra fösäljningsargument, som är lika motsägelsefulla de. Sorry om det förvirrade dig.

Om man utgår från att den huvudsakliga prestationshöjande effekten av kreatin kommer från de ökade koncentrationerna av intracellulärt Kr och KrF, så borde den första dosen Kre-Alkalyn inte ge någon effekt, nej.

Att nu några upplever effekt har jag ingen förklaring till förutom placeboeffekt, eller att Kre-Alkalynet har ETT ANNAT verkningssätt än ovanstående. Har ju sagt att t.ex bara bikarbonat, en bas, i sig är prestationshöjande, genom att buffra mjölksyra. Kre-Alkalynet pH-regleras ju med någon bas, minns inte vilken, om det ens är kännt, och du använder samarin som pH-reglerare.

Om du läser igenom i litteraturen, och i publicerade artiklar, om kreatin, så ser du att man verkar vara enig om att den prestationshöjande effekten kommer utav ovanstående verkningssätt.

Men om så är fallet, att den ergogena effekten från Kre-Alkalyn inte härör från ökade koncentrationer av intracellulärt Kr och KrF, så skulle det förklara varför vätskeretention uteblir. Men då kanske någon kan bekräfta detta och förklara med vilken mekanism Kre-Alkalyn verkar ergogent.

Är du med i mitt resonemang?

TylerDurden84
2007-05-24, 23:13
Ibland behöver man inte veta (i alla fall inte jag) hur allt fungerar i teorin utan behöver bara veta att det hjälper en praktiskt när man är där i gymmet med ökad prestationsförmåga vilket i sin tur ger bättre resultat.

Sist jag läste patenten på Kre-Alkalyn har jag för mig att det Ph-reglerande ämnet vara "soda ash" dvs kristallsoda. Hur stor mängden är förhållande till kreatinet är dock okänt.

Inzza
2007-05-24, 23:25
Kre-alkalyn från maximuscle är det bästa lagliga tillskottet jag användt.

Sheogorath
2007-05-25, 05:37
Många av de som talar sig varma för Kre-Alkalyn har använt det i formen KCG2 som även innehåller β-Alanin som är bevisat prestationshöjande genom sin verkningsmekanism att bilda karnosin. Och nu börjar det bli spännande. Är det i själva verket pH-bufferten och β-Alaninet som känts av? Jag tror definitivt att du är något viktigt på spåret här polzki. Keep it coming. I'm with you. :thumbup:

/Sheo, anv. av monohydrat + β-Alanin

Sverker
2007-05-25, 06:30
Natriumkarbonatet kommer bara att verka i blodet och buffra mjölksyran som är på våg ut i blodet. B-alaninet verkar ju i muskeln och motverkar försurningen av ADP och mjölksyran där. Att ersätta B-alanin med bikarbonat tror jag inte på.




Det är ju inte så svårt att dricka bikarbonat och utvärdera mjölksyratåligheten i träningen ifall man tvivlar på effekten hos Kre-Alkalyn.

William
2007-05-25, 07:43
Den "uteblivna" vätskeretentionen med Kre-Alkalyn existerar inte. Det är snarare så att mängden kreatin man får i sig med Kre-Alkalynkapslarna är relativt liten vilket medför att ökningen i partikelkoncentration och därmed ökad osmolaritet som polzki talar om, sker långsamt. Det i sin tur medför att man inte upplever vätskeansamlingen lika stor som efter en veckas laddning med monohydrat.

Jämför man olika doser med vanligt monohydrat så ser man att en dos på ca 5 g/dag kräver 4 veckors supplementering för samma koncentrationsökning i muskeln som 20 g under 5 dagar.

polzki
2007-05-25, 12:47
Många av de som talar sig varma för Kre-Alkalyn har använt det i formen KCG2 som även innehåller β-Alanin som är bevisat prestationshöjande genom sin verkningsmekanism att bilda karnosin. Och nu börjar det bli spännande. Är det i själva verket pH-bufferten och β-Alaninet som känts av? Jag tror definitivt att du är något viktigt på spåret här polzki. Keep it coming. I'm with you. :thumbup:

/Sheo, anv. av monohydrat + β-Alanin

Thanks Sheo :) Håller för övrigt med dig om att kombinationen monohydrat + beta-Alanin är en lyckad sådan :thumbup:

polzki
2007-05-25, 13:00
Den "uteblivna" vätskeretentionen med Kre-Alkalyn existerar inte. Det är snarare så att mängden kreatin man får i sig med Kre-Alkalynkapslarna är relativt liten vilket medför att ökningen i partikelkoncentration och därmed ökad osmolaritet som polzki talar om, sker långsamt. Det i sin tur medför att man inte upplever vätskeansamlingen lika stor som efter en veckas laddning med monohydrat.

Jämför man olika doser med vanligt monohydrat så ser man att en dos på ca 5 g/dag kräver 4 veckors supplementering för samma koncentrationsökning i muskeln som 20 g under 5 dagar.


Tack för medhållet William.
Hoppas karriären går åt rätt håll förresten, vart du än har hamnat nu efter studierna :)