Visa fullständig version : Aptitprofessor: Extrem GI-diet gör dig trögtänkt
http://sydsvenskan.se/kropp/article233507.ece
Synpunkter, kommentarer?
Tja, hon hade ju rätt i allt hon sa.
Med andra ord, ænnu en anledning till att rata GI-Metoden!
Snart kommer fluffer_ferret med andan i halsen.
Handcuff
2007-04-23, 11:42
Sluta. Nu sprutade jag kaffe på tangentbordet!!! :laugh:
Nitrometan
2007-04-23, 12:12
Renodlad fruktos i höga doser är direkt skadlig, enligt ett försök som Charlotte Erlanson-Albertsson berättade om. Det höjer blodfetter och försvårar för hjärnan att bilda nya minnesceller.
Intressant.
Mer om det farliga dödsfruktoset.
fluffy_ferret
2007-04-23, 12:21
Vilket skitsnack. Artikeln närmar sig ren lögn. Det hjärnan behöver är ett jämnt blodsocker och det har kroppen inga problem med att reglera även om man äter lågkolhydratskost. Kroppen har heller inget problem med att ställa om till fettdrift. Jag har till och med läst en studie som visar att hjärnan fungerar 25% effektivare på ketoner.
Snarare är det högkolhydratskost som gör en trögtänkt. Stora mål med många snabba kolhydrater kan ge en kraftig blodsockerdipp en bit efteråt, vilket retar upp hjärnan. Då är det klart att ett glas juice "skärper uppmärksamheten och förbättrar minnet".
"– Människan har utvecklats mycket sedan dess, anser hon."
Nej det har vi inte, vi är fortfarande 99.9% likadana.
Eddie Vedder
2007-04-23, 12:25
Jag har till och med läst en studie som visar att hjärnan fungerar 25% effektivare på ketoner.
Som vi ser fram emot att du länkar till så alla kan läsa den och granska.
Helst ingen länk till Aftonbladet den här gången.
skulle med gärna se en länk till studien, sett många referera til den på andra ställen.
gärna fler studier om hur hjärnan funkar på ketoner/lågkolhydrat om du har fluffy, är mkt intresserad!
verkar ologikst att man skulle behöva minst 300 gram kolhydrater för att hjärnan skulle funka optimalt, säger dom inte att människans intelligens har sjunkit tom på senare år?
Eddie Vedder
2007-04-23, 12:33
verkar ologikst att man skulle behöva minst 300 gram kolhydrater för att hjärnan skulle funka optimalt, säger dom inte att människans intelligens har sjunkit tom på senare år?
Vilka är "dom"? Och om så vore fallet (vilket jag starkt betvivlar) vad är det som säger att kolhydraterna vore boven?
King Grub
2007-04-23, 12:35
Charlotte Erlanson-Albertsson har sällan vettiga saker att komma med, utan använder mest sin professorstitel till personliga korståg mot saker hon inte gillar, oavsett om hennes argument har någon vetenskaplig förankring eller inte (aspartam t ex).
Vilka är "dom"? Och om så vore fallet (vilket jag starkt betvivlar) vad är det som säger att kolhydraterna vore boven?
dom=jag vet inte? därför jag gärna ser ngn som bekräftar det hela och vad det skulle bero på, o det ens nu är mätbart
jag har som sagt bara sett det nämnas
CoolHandLuke
2007-04-23, 13:18
Hellre 'trögtänkt' än spattig som en ADHD/autistisk/sociopatisk/elitistisk/megalomanisk professor.
Hellre 'trögtänkt' än spattig som en ADHD/autistisk/sociopatisk/elitistisk/megalomanisk professor.
Alla väljer inte som du lyckligtvis :)
CoolHandLuke
2007-04-24, 11:06
Alla väljer inte som du lyckligtvis :)
Om lycka beror på illusionen om den fria viljan.
Stora mängder fruktos hämmar hjärnan var ganska intressant annars. Blir det någon knark-effekt av extrema mängder fruktsocker kanske? Kronisk alltså.
King Grub
2007-04-24, 12:15
Det finns inte tillräckligt mycket data för att uttala sig om kolhydratintagets och dess sammansättnings påverkan på minne och hågkomst. Det mesta pekar dock på att en diet med låg glykemisk belastning här har en fördel.
There is some evidence that the kind of ingested carbohydrates is important. Several studies suggest that the intake of carbohydrates characterized by low glycemic index (GI) may be favorable for some parameters of cognitive performance, because of prolonged time of stable glicaemia after food ingestion.
Pol Merkur Lekarski. 2006 Mar;20(117):367-70.
Akut glukostillförsel vid själva tankearbetet förbättrar dock prestationen, det är känt sedan länge, men det är skillnad på vilken form av minnen och tankearbeten det handlar om (Biol Psychol. 2006 Aug;73(2):199-208).
Grandmaster
2007-04-24, 18:45
Erlanson är en clown. Jag har läst hennes böcker som ren underhållning.
GI-metoden? Är det inte Atkins-metoden hon menar, GI-metoden utesluter ju bara kolhydrater med högt GI inte att ta bort kolhydrater helt.
Eddie Vedder
2007-04-24, 19:14
GI-metoden? Är det inte Atkins-metoden hon menar, GI-metoden utesluter ju bara kolhydrater med högt GI inte att ta bort kolhydrater helt.
GI-metoden nämns inte ens i artikeln, diskussionen handlar om "Extrema GI-dieter" med andra ord alla sorts kosthållningar där personer skär ner drastiskt på kolhydrater.
Tror inte hon hänvisar till nån särskild diet, utan bara själva konceptet att se kolhydrater som boven till fetma och sjukdomar.
Det stod som rubrik på Aftonbladets artikel, "GI-metoden..."
Eddie Vedder
2007-04-24, 19:24
Det stod som rubrik på Aftonbladets artikel, "GI-metoden..."
Jaha okej, jag läser inte Aftonbladet så det missade jag. Hursomhelst nämndes inte GI-metoden i Sydsvenskan som det länkades till i tråden. Jag antar att det var Aftonbladet själva som valde att använda GI-metoden å inte proffessorn i sej, eller sa hon det oxå?
För folk reagerar ju troligtvis på begrepper "GI-metoden" å läser därför, låter som ett vanligt Aftonbladet knep.;)
Sansibar
2007-04-24, 20:43
Ja, för det är ju enorm skillnad på atkins o den mer mildare "GI-metoden". Åt själv enligt en ganska strikt GI-metod (med ganska strikt menar jag att jag uteslöt all pasta, ris o potatis o pajer ex.) under 3 månader. Första två veckorna var jobbiga, kände mig yr o trött samt riktigt godissugen. Men sen mådde jag prima, o kände att jag fick mer kraft än någonsin. Kände mig inte alls dum o trög osv som man påstås göra. Nu följde jag den mer strikta i bara tre månader, men kan inte tänka mig att jag skulle blivit "dummare" om jag fortsatt. Efter dessa tre månader började jag träna o därför började jag äta pasta osv igen för att man "ju" behöver göra det som ganska hårt tränande person, men fullkornspasta o kolhydrater med lågt GI håller jag mig fortfarande till för det känns som en allmänt sundare kost. MEN jag räknar kalorier nu vilket jag inte gjorde förut. O här kommer kruxet in med dessa dieter, folk tror att de ska gå ner bara för att de följer metoderna utan att förstå att det ju fortfarande är kalori in o ut som i slutändan gäller. Visst mättar protein mera o kan därför hjälpa folk att äta mindre för att de känner sig mättare rent allmänt av det större proteinintaget, men ändå, man nämner inte ngnstans att kalorier ut o in är det som avgör iaf under dagens, veckans, månadens slut etc. Folk blir ju lurade nästan.. Det är detta som gör att jag ställer mig förfrågande till allt pladder om dessa metoder, för man "klär" sanningen med en massa trams; ät hur mkt du vill, bara du äter mkt protein o grönsaker o sallad. O ät dessutom var tredje timma, för då blir du ännu smalare. Suck för allt detta trams, väntar bara på att det ska komma en artikel som får folk att vakna lite - förstå att kalorier är det som spelar roll.
pragmatist
2007-04-25, 07:05
Det finns en liten undermedicin mot all "trögtänkthet" på morgonen alldeles oavsett diet i övrigt: kaffe. Professorn kanske skulle testa? ;)
Nitrometan
2007-04-25, 08:42
Det finns en liten undermedicin mot all "trögtänkthet" på morgonen alldeles oavsett diet i övrigt: kaffe. Professorn kanske skulle testa? ;)
Kaffe funkar hela dygnet. Inte bara på morgonen. :thumbup:
En riktig gudagåva.
bertbert
2007-04-25, 08:46
Exakt. Före intag är jag trög och trött. Efter intag är jag trög och pigg! *whistle* :D
fluffy_ferret
2007-04-25, 16:49
Sansibar, vanliga människor som har lätt att gå upp orkar inte räkna kalorier och poäng hela sitt liv ala Viktväktarna varför GI metoden passar bättre. Viktväktarna är till för temporära viktnedgångar och deffande bodybuilders.
Sansibar, vanliga människor som har lätt att gå upp orkar inte räkna kalorier och poäng hela sitt liv ala Viktväktarna varför GI metoden passar bättre. Viktväktarna är till för temporära viktnedgångar och deffande bodybuilders.
Det behöver inte räknas kalorier med någon av metoderna, och är det frågan om långsiktig viktnedgång är inte vad man stoppar i käften det viktigaste, utan snarare vad man ändrar i huvudet...
A.Steinbach
2007-04-25, 20:20
Viktväktarna till för deffande bodybuilders?!
Ja mycket roligt får man läsa.
Sansibar
2007-04-25, 21:48
Jag håller helt med dig om det, men jag pratar just om en bantningskur - absolut inte en livsstil att räkna kalorier, det ställer jag mig helt emot. O det är just bantningskurer även dessa dietister förespråkar i många fall; gå ner i vikt ex enligt GI-metoden (fas1, fas2, fas3..). Jag tänker också att det ur ett psykologiskt perspektiv skulle vara sundare att skippa räknandet, men om man verkligen vill gå ner i vikt så kanske man ska veta att det inte räcker med att vara så himla duktig o följa en diet om man ändå äter mer än kroppen förbrukar. Känns inte rättvist för dem som verkligen försöker heller. :(
fluffy_ferret
2007-04-25, 22:40
Viktväktarna till för deffande bodybuilders?!
Ja mycket roligt får man läsa.
Viktväktarna använder samma princip som deffande bodybuilders i.e. beräkna sitt behov och sen lägga sig på ett underskott. Eller?
Viktväktarna använder samma princip som deffande bodybuilders i.e. beräkna sitt behov och sen lägga sig på ett underskott. Eller?
Njaaaa, det ligger nog mer i det än så, åtminstone för bodybuilders. ;)
Viktväktarna kör ju med sitt urlöjliga "point system" om jag inte missminner mig.
Eddie Vedder
2007-04-25, 23:09
Viktväktarna kör ju med sitt urlöjliga "point system" om jag inte missminner mig.
Exakt, och det gör knappast BB:s med sina extrema proteindieter. Ganska strikt vilka livsmedel dom håller sej till, inte som Viktväktarna där man "får" äta allt sålänge man inte får i sej för många "points".
fluffy_ferret
2007-04-25, 23:19
Pointsystemet är bara en förenklad version av kaloriräknandet och det är en ny uppfinning hos viktväktarna så vitt jag vet.
Pointsystemet är bara en förenklad version av kaloriräknandet och det är en ny uppfinning hos viktväktarna så vitt jag vet.
Knappast enklare, snarare mer förvirrande. Kalorier är det mest grundläggande och märks ut på alla varor.
fluffy_ferret
2007-04-25, 23:24
Mediakåta Charlotte (http://blogg.passagen.se/fetsmart/20070425#mediak%C3%A5ta_charlotte)
Mediakåta Charlotte (http://blogg.passagen.se/fetsmart/20070425#mediak%C3%A5ta_charlotte)
Ännu en aggressiv smalfet snubbe som har lyckats gå ner 7 kg genom att äta lite mindre och nu tror sig veta allt om kost och viktnedgång, inget nytt.
Philippp
2007-04-26, 06:50
Ja viktväktarna aka äppelätarna dem kränger ju protein i lass? :smash: viktväktarna har massa saker som räknas som 0 poäng som innehåller kcalz
Njaaaa, det ligger nog mer i det än så, åtminstone för bodybuilders. ;)
Jamen visst. Deffande bodybuilders har Koll(tm) och ett Genomtänkt System(tm) för sitt försök att tappa vikt; Viktväktarna är bara ... Töntiga(tm) och allmänt förvirrade?
Moget att förlöjliga den ena bantningsmetoden och hylla den andra på något slags basis av hur coola de är. F.ö. finns ingen bantningsmetod som inte bygger på att göra av med mer energi än man förbrukar = restriktion av födointaget, ökning av energiutgifterna eller båda samtidigt. Om man sedan kallar det för "deff", "bantning", "att äta enligt GI", "vara med i ViktVäktarna", "Atkins/Montignac/KalleJonsson-metoden", "Cambridgedieten" eller något annat är en fråga om hur man vill göra detta och vad man vill kalla det (jag tänker dock inte försumma att komma dragande med min käpphäst att "deff" i dagsläget verkar användas mer som en synonym för "bantning" av folk som tycker att det är töntigt (tantigt?) och pinsamt att "banta", men verkar medvetet och genomtänkt att "deffa" - vilekt kan diskuteras).
Ja viktväktarna aka äppelätarna dem kränger ju protein i lass? :smash: viktväktarna har massa saker som räknas som 0 poäng som innehåller kcalz
Det var det där med att förlöjliga, ja. Särskilt med att förlöjliga saker som man uppenbarligen har noll koll på.
Jamen visst. Deffande bodybuilders har Koll(tm) och ett Genomtänkt System(tm) för sitt försök att tappa vikt; Viktväktarna är bara ... Töntiga(tm) och allmänt förvirrade?
Moget att förlöjliga den ena bantningsmetoden och hylla den andra på något slags basis av hur coola de är.
Om du inte visste det så använder sig inte alla BBs av ett synonymt system som du verkar anta, dessutom så är deras främsta mål inte att tappa i vikt utan att tappa i fettvikt. Det finns en viktig skillnad där.
Moget att anta att jag bedömer "metoderna" (även om det inte är två metoder som jag precis förklarade) utifrån hur coola de är. *rolleyes* Det enda jag har kommenterat är själva pointsystemet, som är helt överflödigt och ett fult sätt att tjäna extra pengar på sina egna produkter enligt mig.
Här får du förresten lite fler tm om du behöver nya: (tm)(tm)(tm)(tm)(tm)(tm)(tm).
Edit: Ursäkta för den otrevliga tonen.
Ja? :D
Eller snarare det är många byggare och wannabees som inte heller har någon koll i världen men de flesta tränar i alla fall på något sätt.
Viktväktarna är usla på att upprätta personliga kostplaner för varje person utan de går efter en fastställd tabell och motion uppmuntras inte i så hög grad som det borde. Numera har ju byggarwannebees fått för sig att de också kan räkna fram sin energiförbrukning och här på forumet är det väldigt många som grötat in sig i helt oviktigt formler så skillnaden minskar ännu mer (viktväktarna använder samma typ av formler som grund). Sen beror det självklart på vem som har hand om en kurs också, utbildningsnivån på viktväktarhandledare är ju inte högre en vilken genomsnittlig sk kostrådgivare som sitter ute på gymen ock resultatet blir ju därefter oavsett vem man vänder sig till.
Philippp
2007-04-26, 08:30
Det var det där med att förlöjliga, ja. Särskilt med att förlöjliga saker som man uppenbarligen har noll koll på.
Ok och då skriver man ett värdelöst inlägg som svar på tal?
eftersom jag har 'noll koll' på vad det jag 'förlöjligar' går ut på så kan du ju förklara det?
Särskilt när vissa kommer och drar slutsatser om en och ens inlägg som inte stämmer överens med verkligheten.
Den som hävdar att saker är 'moget' är ju högst 'mogen' själv.
Eftersom det inte går att editera så vill jag bara tillägga att jag inte vet vad som flög i mig när jag skrev min förra post, så bortse gärna från den sista raden (ej edit tillägget). :em:
Eftersom det inte går att editera så vill jag bara tillägga att jag inte vet vad som flög i mig när jag skrev min förra post, så bortse gärna från den sista raden (ej edit tillägget). :em:
Zakath, till det yttre en synes väldigt diplomatisk och snäll person.
Men under ytan lurar Mr. Hyde som kommer fram när han minst anar det!
(bara skojar med dig ;))
Zakath, till det yttre en synes väldigt diplomatisk och snäll person.
Men under ytan lurar Mr. Hyde som kommer fram när han minst anar det!
(bara skojar med dig ;))
Hahaha, ja det känns nästan så. :laugh:
fluffy_ferret
2007-04-26, 15:51
Ännu en aggressiv smalfet snubbe som har lyckats gå ner 7 kg genom att äta lite mindre och nu tror sig veta allt om kost och viktnedgång, inget nytt.
Lustigt hur ofta det slutar med orelevanta personangrepp här på forumet ;)
fluffy_ferret
2007-04-26, 17:30
Äh, vet du inte om att ägg t.ex. är negativa kalorier?
Philippp
2007-04-26, 19:38
Äh, vet du inte om att ägg t.ex. är negativa kalorier?
:confused:
sedan när är ägg negativa kcal?
hahahaha jag skrattade så mycket att jag kräktes upp maten jag nyss åt hahaha
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.