handdator

Visa fullständig version : kcal räkning


johan.f
2007-04-23, 10:19
Hej,

E en pöjk som tränat lite till o från (mest från) i många år, o nu har ja iaf tränat ganska seriöst (seriöst för att vara mej) i ca: 6 veckor. Har bara försökt bygga muskler o inte brytt mej om att fläsket kommit på köpet. Har ökat i muskler o styrka men då även alltså fett.

Ja e 27 bast. Jag e 180 cm o väger in på ca: 94 kg nu. Jag har en sån där våg som mäter vikt-fett%-vatten%, kan man lita på en sån våg ?? nån som vet? den kostade runt 700 spänn, känns lite mysko o ja tycker ja har anledning att vara osäker på dess tillförlitlighet eftersom det kan skilja t ex en hel fett% på mindre än ett dygn.... Nån som vågar uttala sej om hur såna här vågar generellt sett är pålitliga?

Enligt vågen så har jag en fett% på 29 nu, den var 26 när jag började (6v sen)... Skulle vara mysigt att komma ner till 20......

Så undrar jag om kaloriförbrukningsräknare på träningscyklarna o maskinerna på gymet e tillförlitliga, eller hur mkt fel dom kan ha...?

Jag brukar ta raska promenader på knappt 2 timmar ibland, e de en bra idé för fettbränning eller ere bättre att ta 1-timmaspromenader dubbelt så ofta?

Vidare, jag förstår att man utan större svårigheter kan räkna på vilket kaloriintag man ligger på, men hur kan jag veta hur många kalorier jag gör av med per dag? Hur i hela världen ska man räkna ut det ?

Så undrar jag hur alla kan vara sååå disciplinerade !!!???? Jag gillar mat o jag gillar choklad o kladdkaka o grejer, hur kan man vara helt utan ? :)

Jag skulle vilja gå ner ett gäng kilon utan att förlora för mkt av mina nypålagda muskler, jag läser forum oi grejer o föröker bli inspirerad o få tips men har inte riktigt hittat motivationen än. Nån som har nåt skitbra knep..? :)

Slutligen undrar jag över kosttillskott, jag har käkat whey80 protein nu under dessa sex veckor ja härjat o tycker det måste hjälpt bra. Så har jag även ätit kreatin, vanligt monohydrat. Är det stor skillnad på olika proteiner o kreatiner, skulle jag kunna käka nåt bättre än dessa ? (jag vill inte lägga ner 1000kr+ per månad på sånt dock) Är t ex whey100 bättre? borde det vara, med tanke på priset, men hur mkt bättre? dessa e ju starnutritions grejer, som ja ansett prisvärda - e ja rätt ute?

Jag känner mej tämligen säker på att mitt proteinintag har bidragit till min fettökning oxå, hur kan det vara så? eller kanske det inte kan vara så?


tack o bock o filåt att det blev långt men jag behöver en del svar som synes.............

:cool:

johan

Handcuff
2007-04-23, 11:38
Oj...det var många frågor :)

Du kan börja med att läsa denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Borde ge dig en uppfattning i alla fall om vad det handlar om.

Vågen:

En sådan våg är inte mycket att lita på..knappast alls. Den fungerar på så vis att den skickar en impuls genom din kropp och på så vis mäter "motståndet" i din massa. Då elektrisitet tar den enklaste vägen med minst motstånd innebär detta att signalen kommer gå från fot till fot genom dina ben och inget mer. Om du har pinnben utan fett och ändå en riktig fläskmage kommer vågen tycka att du jättelågt BF%. Summa av kardemumman: Tyvärr är detta skräp!

Kosttillskott:

Nu har du ju läst deffguiden och vet lite om hur det funkar, men jag bjuder på en kort redogörelse!
Det är den totala mängden energi du gör av med kontra den du tillför kroppen som är det intressanta - kalorier in vs kalorier ut. Om du förbrukar mer energi än du äter = du tappar vikt. Och vice versa.

Hurvida du tillför kroppen denna energi från mat eller tillskott har ingen direkt betydelse. Mat är dock givetvis ALLTID att föredra!!..ett tillskott är just ett tillskott och inga mirakelprodukter (proteinpulver ät t ex bara helt vanligt protein oftast från mjölk). Börja med maten och eventuellt fyll ut med tillskott där maten inte räcker till - ALDRIG tvärtom :thumbup:

Jo. Whey-80 eller Whey-100 skillnaden är hur hög halt protein det innehåller dvs renhet. Kör du på Whey-80 :)

Eddie Vedder
2007-04-23, 12:08
Ojojoj, det där va inte lite frågor Johan.:D Jag ska försöka ge dej några svar, men bäst är om du själv söker för alla dina frågeställningar har redan behandlats tidigare.

Jag har en sån där våg som mäter vikt-fett%-vatten%, kan man lita på en sån våg ?? nån som vet? den kostade runt 700 spänn, känns lite mysko o ja tycker ja har anledning att vara osäker på dess tillförlitlighet eftersom det kan skilja t ex en hel fett% på mindre än ett dygn.... Nån som vågar uttala sej om hur såna här vågar generellt sett är pålitliga?

Jag vågar påstå att dom generellt sett är ganska opålitliga tyvärr, att just din våg visar olika värden på kroppsfett från dag till dag är ju ett ganska tydligt tecken på det.
Även om vikten hos en person kan diffa flera kilogram från dygn till dygn p.g.a. anledningar så gör inte fettmängden det. Ett kg kroppsfett är ca. 7000 lagrade kcal så att gå upp 2kg rent fett på en dag innebär teoretiskt sett ett överskott på 14 000 kcal och det uppnår man ju inte sådär jätteofta.:D

Så undrar jag om kaloriförbrukningsräknare på träningscyklarna o maskinerna på gymet e tillförlitliga, eller hur mkt fel dom kan ha...?

Inte heller dom bör du ta på för stort allvar, beroende på hur mycket olika information du kan ställa in så ger det dock mer lr mindre rättvisa resultat. Kan du ställa in vikt, ålder, kön o.s.v. så ger det en lite bättre "fingervisning" än om den bara räknar likadant för alla.

Men oavsett hur rätt siffrorna är så kan man ändå dra fördel av kalorimätaren. Låt säga att du cyklar 20 minuter idag och siffrorna stannar på 200kcal, sen cyklar du 20 minuter imorgon oxå men kommer då upp i 250kcal. Oavsett om siffrorna i sej kanske inte stämmer så vet du ju åtminstone att den ena "cykelturen" hade bättre intensitet och förbrukade mer energi än den första. Så använd kalorimätaren som ett mätinstrument för hur effektivt du tränar, snarare än en exakt uträkning av hur mycket du förbrukat.

Jag brukar ta raska promenader på knappt 2 timmar ibland, e de en bra idé för fettbränning eller ere bättre att ta 1-timmaspromenader dubbelt så ofta?

Gör som du vill, känner du att tvåtimmarspromenaden är den som du orkar hålla bäst tempo så kör du på det. Har du lättare att hålla ett bra tempo genom att gå en timme två gånger så kör på det. Kanske upptäcker du att tvåtimmarspromenaden har en tendens att bli 1 timme och 50 minuter men att dina entimmespromenader däremot har en tendens att bli 1 timme och 15 minuter vardera? Ja då blir det ju totalt sett mer energi förbrukad via två kortare promenader än på en längre promenad.

Inget är mer "rätt" än det andra alternativet så kör på det du känner ger mest.

Vidare, jag förstår att man utan större svårigheter kan räkna på vilket kaloriintag man ligger på, men hur kan jag veta hur många kalorier jag gör av med per dag? Hur i hela världen ska man räkna ut det ?

Att vara helt 100% säker är nästintill omöjligt, alla skiljer vi oss åt vad gäller grundenergiförbrukning men framför allt hur mycket folk faktiskt rör på sej olika mycket även om man till sysnes har ett lika aktivt liv vad gäller träning och arbete o.s.v.

Tanka ner programmet från den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25

Utifrån den kan du få ett hum om hur mycket kcal du behöver, förutsatt att du inte uppskattar din aktivitetsnivå helt fel. Om du uppskattar ett visst energibehov och sen lägger upp maten efetr det men inte går ner i vikt så räknar du helt enkelt fel och får äta mindre/röra på dej mer lr en kombination av dom båda.:thumbup:


Så undrar jag hur alla kan vara sååå disciplinerade !!!???? Jag gillar mat o jag gillar choklad o kladdkaka o grejer, hur kan man vara helt utan ?

Alla är inte så disciplinerade, gissar på att majoriteten härinne unnar sej både det ena och det andra som dom tycker om. Jag missunnar mej inte sånt jag gillar även om jag aldrig käkar just godis (Hade jag gillat det mer så hade jag däremot ätit).

Det finns ingen anledning för dej att totalt utesluta dom där grejerna, tänk bara på att det är väldigt kaloririka saker och ju mer sånt du äter desto mundre utrymme finns det att få i sej riktig mat och därigenom svårare att täcka näringsbehovet. Så riktigt mat bör ju vara basen och sen om du känner att utrymme finns och att det skulle smaka gott med lite kladdkaka så ska du givetvis ta lite kladdkaka!:)

Jag skulle vilja gå ner ett gäng kilon utan att förlora för mkt av mina nypålagda muskler, jag läser forum oi grejer o föröker bli inspirerad o få tips men har inte riktigt hittat motivationen än. Nån som har nåt skitbra knep..?

Fortsätt att vara aktiv här på forumet och sök runt bland gamla trådar om träning och kost, finns bl.a. väldigt mycket om mat som funkat för personer på deff o.s.v.

Slutligen undrar jag över kosttillskott, jag har käkat whey80 protein nu under dessa sex veckor ja härjat o tycker det måste hjälpt bra. Så har jag även ätit kreatin, vanligt monohydrat. Är det stor skillnad på olika proteiner o kreatiner, skulle jag kunna käka nåt bättre än dessa ? (jag vill inte lägga ner 1000kr+ per månad på sånt dock) Är t ex whey100 bättre? borde det vara, med tanke på priset, men hur mkt bättre? dessa e ju starnutritions grejer, som ja ansett prisvärda - e ja rätt ute?

Det brukar inte skilja särskilt mycket mellan dom olika tillskottsföretagen vad jag har förstått.

Jag känner mej tämligen säker på att mitt proteinintag har bidragit till min fettökning oxå, hur kan det vara så? eller kanske det inte kan vara så?

Ja det har bidragit eftersom protein ger energi. Utöver det så har inte proteinet gett mer fettökning än nån annan makronutrient, allt som ger energi måste räknas in i ditt totala energiintag. Kolhydraterna, fettet, proteinet och (eventuellt) alkoholen ger dej energi som du måste förbruka om du inte vill upp i vikt. Så du bör eftersträva att sänka ditt totala kalorikonsumtion snarare än att börja titta på nått särskilt makronäringsämnne.


Sådär, hoppas svaren var till nån hjälp för dej.:)


SLutligen hänvisar jag dej till att noggrant läsa igenom den här tråden som innehåller det mesta du kan tänkas ha nytta av att känna till:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881