handdator

Visa fullständig version : Deffning - Äter för lite?


StrongVoice
2007-04-23, 07:47
Hej,

Jag har deffat i 3 veckor nu och sista veckan var det kanske några dagar jag råkade äta 100-300kcal för lite jämfört med min plan. Detta var för att jag beräknade sushi som lite för mycket kcal.

Har en fråga till er som deffat om ni någon gång märkt att ni nästan blivit svimfärdiga och att det typ känns som det nästan svartnar för ögonen?

Har känt så 2 gånger denna vecka bland annat precis för 10 minuter sedan.

Kan det vara att jag äter för lite kcal? Jag gick ner 1,7kg(!) denna vecka och jag har inte ändrat på något jämfört med förra veckan då jag gick ner 0,4kg? Väger mig vid samma tillfälle varje vecka. Måndag morgon efter uppgång.

Ålder: 26
Vikt: 76,2 idag på morgonen
Längd: 186

Mitt mål är 2000kcal per dag nu under deffen. Tränar styrka 5 gånger i veckan och sen kondition 40 min * 4-5ggr.

Förstår att det handlar om att jag ätit för lite, men vad är det som egentligen hänt tror ni ang. svimfärdighet osv?

Majtchus
2007-04-23, 08:22
Att du gick ner 1,7 kg denna vecka och 0,4 kg förra veckan på samma enerigiintag och träningsmängd kan mycket väl bero på att du väger dig så sällan.

Man varierar alltid lite i vikt beroende på hur mycket vätska man har i kroppen, en kolhydratrik kost dagen innan kan göra att det lagras både ett och två kg vatten(glykogen)...

Om du "bara" väger sig en gång i veckan kan det vara så att du förra veckan hade ett lägre värde och denna veckan hade ett högre värde på just den dagen du vägde dig.

Speciellt då du bara väger dig på måndagarna och på så sätt har längst ifrån det vardagliga rutinerna.

Om du istället väger dig varje dag (t ex morgon, nykissad) och tar medianvärdet istället så ser du bättre trenden för viktnegången.



Vad gälller energimängden du ligger på tycker jag det kan vara rätt rimlig mängd, ligger själv på 2000 kcal + en gainer de dagar jag tränar styrka och jag droppar cirka 0,8 kg i veckan (25år 189cm 84kg) vid samma träningsmängd som du har.

Att det svartnar för ögonen TROR jag beror på låga blodsockernivåer...

StrongVoice
2007-04-23, 08:25
Att du gick ner 1,7 kg denna vecka och 0,4 kg förra veckan på samma enerigiintag och träningsmängd kan mycket väl bero på att du väger dig så sällan...


Ok, tack för svaret :D

Jag kör gainer efter träningen också, men jag räknar in den i dom 2000kcal för den dagen. Kanske ska ta den utöver dessa 2000kcal denna vecka och se om det blir bättre.

Eddie Vedder
2007-04-23, 09:14
Jag testade att, med Harris&Bendeict-ekvationen, räkna ut ditt BMR i en dag med total vila (nästintill koma alltså) och då var ditt energibehov drygt 1800kcal. Det var alltså vid aktivitetsnivå 1.0 av 2.4.

Vid mer trovärdiga aktivitetsnivåer fick jag dom här värdena:

1.3 ca.2400, 1.4 ca.2600, 1.5 ca.2800, 1.6 ca.3000 samt 1.7 nästan 3200.

Med tanke på att du alltså flera dagar i veckan både kör ett gympass och ett konditionspass lär du ligga på en hyfsat hög aktivitetsnivå generellt över veckan så 2000kcal om dagen är för lite mat, troligtvis för lite t.o.m för en träningsfri dag och rena svältintaget på en hårdare träningsdag.

Nu vet ju inte jag hur dina gympass ser ut och vad som är konditionsträning för dej men man kan ganska enkelt dra slutsatsen att 2000kcal är för lite för en kille i din storlek. Du har helt enkelt inte nog med energi i kroppen och blir därför svimfärdig.:(
Tro mej, jag själv är expert på att äta för lite vid dagar med hård träning och om jag ligger på typ 2300kcal efter en dag med konditionsträning vaknar jag upp mitt i natten hungrig som en varg alternativt går svimfördig under dagen om passet varit på förmiddagen. Själv är en kille på snart 20 år, jag är 174cm lång och väger inte mer än 65kg. Då förstår du nog att du behöver mer för att kunna "fungera" i vardagslivet.

Hoppas du finner en mellanväg där du fortfarande går ner i en sund och bra takt men även mår bra under triden.:) :thumbup:

StrongVoice
2007-04-23, 09:30
Jag testade att, med Harris&Bendeict-ekvationen, räkna ut ditt BMR i en dag med total vila (nästintill koma alltså) och då var ditt energibehov drygt 1800kcal. Det var alltså vid aktivitetsnivå 1.0 av 2.4.

Vid mer trovärdiga aktivitetsnivåer fick jag dom här värdena:

1.3 ca.2400, 1.4 ca.2600, 1.5 ca.2800, 1.6 ca.3000 samt 1.7 nästan 3200.

Med tanke på att du alltså flera dagar i veckan både kör ett gympass och ett konditionspass lär du ligga på en hyfsat hög aktivitetsnivå generellt över veckan så 2000kcal om dagen är för lite mat, troligtvis för lite t.o.m för en träningsfri dag och rena svältintaget på en hårdare träningsdag.

Nu vet ju inte jag hur dina gympass ser ut och vad som är konditionsträning för dej men man kan ganska enkelt dra slutsatsen att 2000kcal är för lite för en kille i din storlek. Du har helt enkelt inte nog med energi i kroppen och blir därför svimfärdig.:(
Tro mej, jag själv är expert på att äta för lite vid dagar med hård träning och om jag ligger på typ 2300kcal efter en dag med konditionsträning vaknar jag upp mitt i natten hungrig som en varg alternativt går svimfördig under dagen om passet varit på förmiddagen. Själv är en kille på snart 20 år, jag är 174cm lång och väger inte mer än 65kg. Då förstår du nog att du behöver mer för att kunna "fungera" i vardagslivet.

Hoppas du finner en mellanväg där du fortfarande går ner i en sund och bra takt men även mår bra under triden.:) :thumbup:

Tack Eddie,

Mjoo, jag räknade väl ut att jag skulle äta 2600kcal och sen tänkte jag att jag drog bort 600kcal för deffen. Men som du skriver så är det kanske för lite med start på 2600kcal.

/Nicke

Eddie Vedder
2007-04-23, 09:48
Tack Eddie,

Mjoo, jag räknade väl ut att jag skulle äta 2600kcal och sen tänkte jag att jag drog bort 600kcal för deffen. Men som du skriver så är det kanske för lite med start på 2600kcal.

/Nicke

Det är möjligt, iom att du berättar om dom "symptomen" så är ju det en ganska tydlig indikation på att du får i dej mindre energi än va kroppen egentligen mår bra av och jag personligen skulle tolka det som att det finns utrymme för en viss ökning av kaloriintag.

Som sagt vet jag ju dock inte hur din träning ser ut, jag utgår ju bara från mina egna perceptioner av vad "konditionsträning" och "styrketräning" är men för dej kanske inte den träningen är riktigt lika hård som för mej lr så är den hårdare ändå?

Testa iaf att äta lite mer, känn efter om kroppen mår bättre och ha koll på vad som händer i spegeln så ska det nog gå bra. Jag håller tummarna för dej iaf.:thumbup: :)

StrongVoice
2007-04-23, 09:50
Det är möjligt, iom att du berättar om dom "symptomen" så är ju det en ganska tydlig indikation på att du får i dej mindre energi än va kroppen egentligen mår bra av och jag personligen skulle tolka det som att det finns utrymme för en viss ökning av kaloriintag.

Som sagt vet jag ju dock inte hur din träning ser ut, jag utgår ju bara från mina egna perceptioner av vad "konditionsträning" och "styrketräning" är men för dej kanske inte den träningen är riktigt lika hård som för mej lr så är den hårdare ändå?

Testa iaf att äta lite mer, känn efter om kroppen mår bättre och ha koll på vad som händer i spegeln så ska det nog gå bra. Jag håller tummarna för dej iaf.:thumbup: :)

Tack *cupid*