handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, med kreatin.


fejdan
2007-04-22, 21:42
Tja, jag hade tänkt ta och börja med kreatin.
och för att vänja magen hade jag tänkt göra en sån kallad uppladdning fas under en vecka. då jag tar 10g per dag, sen ökar jag dosen efter uppladdnings veckann till 20g per dag och kör 3dagar och vilar 3dagar från kreatinet.
men nu är frågan gör jag rätt eller fel?
Hur tar ni erat kreatin?

har sökt på forumet, men jag är lite vilsen så jag frågar direkt

Raggis
2007-04-22, 21:43
Checkat tråden högst upp? (I denna sektion alltså).

fejdan
2007-04-22, 21:44
ja det har jag, som sagt jag är vilsen.. :) hade tänkt kolla hur erat schema är.
Hur mycket vatten blandar ni ut 10-15g kreatin på?

Handcuff
2007-04-22, 21:51
ja det har jag, som sagt jag är vilsen.. :) hade tänkt kolla hur erat schema är.
Hur mycket vatten blandar ni ut 10-15g kreatin på?

Kör enligt tillverkarens rekomendationer tycker jag. Dvs uppladdning - underhåll - eventuell paus - uppladdning osv :thumbup:

Mängden vatten är inte så noga. Jag har då aldrig lyckats få monohydrat att lösa sig i vatten ändå :D

fejdan
2007-04-22, 21:53
Okej, men hur mycket motsvarar 5ml? hur många gram?

fejdan
2007-04-22, 21:57
kreatinet jag köpte stog det följande "blanda 1-2tsk(ca5g) i vatten eller annan valfri dryck. Under den första veckan kan dosen ökas till 5-6tsk utspritt under dagen för att få en snabbare intensivare effekt.Vanligen tas kreatinet i cykler om cirka 4veckor för att undvika att effekten avtas" måste man följa det?

Rahf
2007-04-22, 22:04
kreatinet jag köpte stog det följande "blanda 1-2tsk(ca5g) i vatten eller annan valfri dryck. Under den första veckan kan dosen ökas till 5-6tsk utspritt under dagen för att få en snabbare intensivare effekt.Vanligen tas kreatinet i cykler om cirka 4veckor för att undvika att effekten avtas" måste man följa det?

Du måste inte men det är dock en rekommendation. Notera huvudorden. Ta ett eget beslut.

Handcuff
2007-04-22, 22:04
kreatinet jag köpte stog det följande "blanda 1-2tsk(ca5g) i vatten eller annan valfri dryck. Under den första veckan kan dosen ökas till 5-6tsk utspritt under dagen för att få en snabbare intensivare effekt.Vanligen tas kreatinet i cykler om cirka 4veckor för att undvika att effekten avtas" måste man följa det?

Mitt tips är att inte bryta ner det till någon avancerad nivå.

1. Uppladdning (5-6 teskedar/dag i en vecka) detta för att "mätta" musklerna

2. Underhåll (2tsk/dag. Före/efter träning)

3. Efter ett par veckor...tills burken är tom eller liknande = Uppehåll (ej nödvändigt) en vecka eller två.

4. Upprepa 1-4:thumbup:

Raggis
2007-04-22, 22:05
Det finns inga måsten. Men, kör enligt rekommendationerna, om du inte har någon annan plan.

Arnoldski
2007-04-23, 08:43
Vatten har densitet ~1 vilket innebär att en kubikcentimeter, dvs en milliliter väger ganska precis 1 gram.

Handcuff
2007-04-23, 08:49
Vatten har densitet ~1 vilket innebär att en kubikcentimeter, dvs en milliliter väger ganska precis 1 gram.

Ja. Men vem undrade det :confused: Och vilken relevans?

Arnoldski
2007-04-23, 09:21
Svar till Handcuff:

Okej, men hur mycket motsvarar 5ml? hur många gram?

Det var väl precis det som efterfrågades? Dvs hur är kopplingen mellan volym och vikt. Det var i alla fall så jag tolkade hans fråga tidigare, eftersom han inte kunde tyda sitt recept.

Har jag fattat fel tar jag tillbaka dagens lilla fysiklektion och skrapar harmset med foten...

marcus_ec
2007-04-23, 10:17
Snor en fråga i frågan =) Var ett tag sedan jag körde kreatin. Men jag har hört att man skulle ta det i samband med en frukt eller typ juice för bättre upptagningsförmåga. Har jag fel?

GymTT
2007-04-23, 11:45
Snor en fråga i frågan =) Var ett tag sedan jag körde kreatin. Men jag har hört att man skulle ta det i samband med en frukt eller typ juice för bättre upptagningsförmåga. Har jag fel?

Det är inget måste, jag kör min blandning av kreatin utan något annat till. 30 min innan träning. Annars kanske snabba kolhydrater i form av dextro, maltodextrin är att föredra.

Vänta på Eddie;)

Whistler
2007-04-23, 12:48
Kolhydrater hjälper tydligen kreatinet att lagras bättre. Frukter och juice innehåller socker. Socker = kolhydrater.

När jag kör kreatin monohydrat kör jag i tredagarscykler. Måndag, tisdag, onsdag = 10-20g per dag. Torsdag, fredag, lördag = inget intag. Söndag, måndag, tisdag upprepa etc...

Funkar bra för mig, jag gillar inte alls att periodisera med fyra veckor hit och dit. Hitta det som funkar för dig!

Rahf
2007-04-23, 13:20
Det är inget måste, jag kör min blandning av kreatin utan något annat till. 30 min innan träning. Annars kanske snabba kolhydrater i form av dextro, maltodextrin är att föredra.

Vänta på Eddie;)

His name is King Grub jr!

Jag tar mitt kreatin med malto och det funkar bra. På vilodagar är det rent vatten och det funkar fortfarande bra.