handdator

Visa fullständig version : När börjar kroppen förfalla?


Slartibartfast
2007-04-22, 09:35
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?

Yankeee
2007-04-22, 09:40
Det är väl i sena 20 års åldern som kroppen sakta men säkert börjar tyna bort (lagom överdrivet). Har dock ingen källa, men det kommer väl snart.

christian
2007-04-22, 09:42
Kollar man på omgivningen verkar ngt hända runt 30-strecket iaf. Sen om det är miljöinducerat eller genetiskt är ju svårt att säga.

PinkLady
2007-04-22, 09:42
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?

Efter 25 år är väl då kroppen börjar sakta men säkert "förfalla" mer mot 30 hållet antar jag.

Men om du tränar bra så tror jag inte det syns sådär snabbt på dig?

kanske har du stressat som fan så magen blirvit större,och att lite muskler brytits ner i armar o ben.

men om ögat får avgöra så kan jag tex se att tom tonåringar ser värre ut än en del vuxna människor;)

man kanske inte heller kan träna exakt lika hårt år in och år ut,fråga dig själv om du slarvat med en del kost/dricka/träning/sömn den senaste tiden. Ofta så vill man gärna förtränga sina taskiga val..

Slartibartfast
2007-04-22, 09:44
Det är väl i sena 20 års åldern som kroppen sakta men säkert börjar tyna bort (lagom överdrivet). Har dock ingen källa, men det kommer väl snart.

Hur bra tror du man kan bromsa förfallet genom träning?

Yankeee
2007-04-22, 09:46
Hur bra tror du man kan bromsa förfallet genom träning?

Ingen aning :D Men det finns ju uppenbarligen 40, 50 och 60 åringar som är i bra form så det bör inte vara några problem.

King Grub
2007-04-22, 09:47
Börjar du förfalla vid 28 är det något annat som är fel. Det sker inget "förfall" för en tränande individ då; tvärtom har han inte nått sin fysiska topp, muskulärt eller styrkemässigt, på länge. Att förbättra sig till 40 och bortom den åldern är inga problem för en som är frisk och skadefri.

Karl_alfred
2007-04-22, 09:51
Börjar du förfalla vid 28 är det något annat som är fel. Det sker inget "förfall" för en tränande individ då; tvärtom har han inte nått sin fysiska topp, muskulärt eller styrkemässigt, på länge. Att förbättra sig till 40 och bortom den åldern är inga problem för en som är frisk och skadefri.

Kolla på Coleman :D :thumbup:

christian
2007-04-22, 09:52
Testosteron "peakar" ju vid ungefär 25 års ålder, och har man sämre nivåer av detta borde det bli lite klurigare att få bra resultat av träningen.

Slartibartfast
2007-04-22, 09:56
Börjar du förfalla vid 28 är det något annat som är fel. Det sker inget "förfall" för en tränande individ då; tvärtom har han inte nått sin fysiska topp, muskulärt eller styrkemässigt, på länge. Att förbättra sig till 40 och bortom den åldern är inga problem för en som är frisk och skadefri.

Men man måste väl öka träningsdosen varje år i så fall, för att hålla jämna steg med den negativa utvecklingen?

christian
2007-04-22, 09:57
Men man måste väl öka träningsdosen varje år i så fall, för att hålla jämna steg med den negativa utvecklingen?

Problemet är att din kropp inte håller för det. Man måste lära sig att träna smartare. Iaf efter 50-strecket.. =)

King Grub
2007-04-22, 09:57
Hur menar du då? Metabolismen sjunker inte med mer än 1% per år. Och det är ingen mängdrelaterad träningsmängd vad gäller proteinsyntesen som ökar med åldern.

Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern. Ref Baker et al., 1976b; Leifke et al., 2000; Harman et al., 2001.

Allan
2007-04-22, 10:02
Utan träning kommer förfallet i trakten av tjugofemårsåldern.

Timme
2007-04-22, 10:04
Hur menar du då? Metabolismen sjunker inte med mer än 1% per år. Och det är ingen mängdrelaterad träningsmängd vad gäller proteinsyntesen som ökar med åldern.

Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern. Ref Baker et al., 1976b; Leifke et al., 2000; Harman et al., 2001.

Så när är testonivåerna som högst? Är det vid ca 30år?

Bucyrus
2007-04-22, 10:11
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?

Det är upp till dig själv! Du har många år i gymet framför dig. Regelbunden och konsekvent träning samt näringsriktiga kostvanor kommer "fördröja" åldrandet. Själv är jag äldre än Coleman och jag är i bättre form än jag varit på 20 år! (kanske bättre form än Coleman också) ;) ...

Karl_alfred
2007-04-22, 10:12
Utan träning kommer förfallet i trakten av tjugofemårsåldern.

Vilket förfall pratar vi då?

King Grub
2007-04-22, 10:15
Så när är testonivåerna som högst? Är det vid ca 30år?

Det varierar, men åldersgruppen 20-29 har generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån lägre, men inte på något sätt så mycket lägre att det innebär förfall. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt lite fortare.

Men det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

pe11e
2007-04-22, 10:15
Nä, vadå? vi män har ju för det mesta full "muskelmognad" vid 35års ålder, för tjejer vet jag inte. Det är inte förrän 50+ som kroppen börjar tappa muskelmassa. Men det är klart, Coleman och andra "äldre" byggare tar ju DHEA-tillskott eftersom kroppen inte producerar lika mycket av det längre. Kanske är det tidigare, sent 30 tidigt 40? vore intressant att lära sig mer om det här!

larre
2007-04-22, 10:17
Testosteron "peakar" ju vid ungefär 25 års ålder, och har man sämre nivåer av detta borde det bli lite klurigare att få bra resultat av träningen.

Va? Jag trodde testonivåerna var som högst i tonåren.

Yankeee
2007-04-22, 10:21
Nä, vadå? vi män har ju för det mesta full "muskelmognad" vid 35års ålder

Om man har tränat i 15 år ja och då är det pga att man har tränat i 15 år och inte pga vilka nivåer av olika hormon man har.

UrkProductions
2007-04-22, 10:21
Min morfar är 67 år och är i jättebra form! Inget fett någonstans!

Konditionsträning är säkert bra!

Bucyrus
2007-04-22, 10:32
Vet inte hur höga mina testonivåer var i tonåren, inte heller i dagsläget. Men jag vet att att med en positiv inställning till livet i allmänhet och styrketräning i synnerhet så kommer man långt. Krydda sedan med envishet, målmedvetenhet samt en portion djävlaranamma, så ska du se på f.. :cool:

Diggler
2007-04-22, 11:02
Börjar du förfalla såpass tidigt, så testa om ditt testosteronvärde ligger rätt. Käkar du någon medicin som påverkar ditt testo (tex antidepressiva) kan det givetvis påverka.

(Ett amatörmässigt påhitt från mig är snasens beskaffenhet, upplever du minsta svårighet med att få snasen att bli i full blomning, och den tenderar att blomma halvt, har du för lågt testo)

Åse Columbus
2007-04-22, 11:16
Börjar du förfalla vid 28 är det något annat som är fel. Det sker inget "förfall" för en tränande individ då; tvärtom har han inte nått sin fysiska topp, muskulärt eller styrkemässigt, på länge. Att förbättra sig till 40 och bortom den åldern är inga problem för en som är frisk och skadefri.

Japps!!!!!!!

Snart 60, och slår många yngre på fingrarna när det gäller både form o styrka!
Trots att man kommer in i "reparationsåldern", finns det ingen anledning till kroppens förfall ( om inte du själv tillåter den att förfalla).

Skrollovicz
2007-04-22, 11:16
Innebär testosteronavtrubbningen att man inte kan lägga på sig mer muckler, eller att man bryter ned det man har byggt upp?

major Pectoralis
2007-04-22, 11:32
Efter 50 -strecket börjar kroppen sakta men säkert "förfalla" av naturliga orsaker. Naturligtvis kan man broma förfallet högst påtagligt genom träning (gärna då styrketräning faktiskt). Det man framförallt tappat är muskelmassa på benen. Därför är det stor idé att bygga på sig stora ben innan förfallet börjar.
Är man otränad och börjar träna som 50-åring kan man dock göra framsteg även vid denna mogna ålder. Det finns mängder med forskning på pensionärer som fått stora hälsomässiga vinster genom styrketräning. Det finns till och med de som kunnat lämna rullatorn och rullstolen och återvända till ett "normalt liv".
28 år är ingen ålder på en häst, tvärtom. Det är först vid denna ålder många som tränat hårt länge, når de höga resultatnivåerna i många fysiskt krävande idrotter/moment.

King Grub
2007-04-22, 11:32
Testosteron är inte det enda som påverkar eller avgör muskeltillväxt.

Vad träningen resulterar i beror på utgångsläge. Om du börjar träna vid 60 års ålder kommer du att öka din muskelmassa. Har du däremot tränat i 40 år redan har du redan passerat din topp och träningen kommer att verka som motvikt mot just förfallet som tråden handlar om snarare än att stimulera fortsatta ökningar i all evighet - det går inte.

Men en kritisk ålder ligger runt 50; där börjar styrkan och muskelmassan minska; denna minskning går att mildra med träning.

Åse Columbus
2007-04-22, 13:27
håller med både kungen o majoren

började faktiskt träna vid 32 års ålder och har sedan aldrig slutat! Träningen är det som håller ihop kroppen..speciellt för mig som är kvinna....benskörhet kommer annars som ett brev på posten...

en lite rolig parentes i det hela..

genomgick en operation i foten där läkaren efter 3 månader skulle ta bort en skruv som han satte dit vid operationen...han hade svårt att få ut den...han faktiskt frågade ...tränar du regelbundet?...ahaaa..det är däför ditt skelett är så starkt!!!!!!

o ja bara log!!!!:cool:

Diamond Dog
2007-04-23, 16:38
Minns hur jag satt o grät i köket på min 28 årsdag... Fettet började puta ut på magen samtidigt som armarna & benen på nåt underligt sätt över en natt hade blivit smala som stickor.
Håret föll av i stora sjok o ballen hade blivit liten som ett ventilgummi.
Kände mig alltmer dum; intelligenskvoten pekade brant nedåt, hörseln hade blivit dålig o synen praktisk taget försvunnit.
Ja fy fan..det var inte lätt.

Timme
2007-04-23, 17:26
Minns hur jag satt o grät i köket på min 28 årsdag... Fettet började puta ut på magen samtidigt som armarna & benen på nåt underligt sätt över en natt hade blivit smala som stickor.
Håret föll av i stora sjok o ballen hade blivit liten som ett ventilgummi.
Kände mig alltmer dum; intelligenskvoten pekade brant nedåt, hörseln hade blivit dålig o synen praktisk taget försvunnit.
Ja fy fan..det var inte lätt.

vad sjutton? *screwy*

Liten Men Fet
2007-04-23, 18:33
Min farfar stod på händer på femmeters trampolinen och dök när han var 65 år. Anledningen till att han inte gick på händerna ut på trampolinen var att han hade skruvar å andra metalldelar genom ena underarmen efter att han fångat en kvinna som trillat/hoppat från 3:e våningen. Min farfar sträckte sig ut över ett järnstaket med vassa piggar på för att fånga henne, en av dom slet sönder ena armen. Han dog vid 70 års ålder av en hjärtattack men då hade han slutat stå på händerna.
Man ska inte skylla på ålder, iallafall inte om man är mellan 25 och 30.

Ulf A Big
2007-04-23, 18:37
Slarti! Din fråga handlar mycket om genetik. Men att träna i lagom doser gör faktiskt så att kroppen håller sig ung långt upp i åren, så det är bara att kämpa på och träna lagom och försöka se livet från den ljusa sidan... :cool:

fdsl
2007-04-23, 18:38
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?

är 45 och märker ingen nedgång i muskel massa eller styrka däremot så sätter ju +30 års tränande med styrkelyft fotboll inebandy sina spår med skador och skavanker så man måste kanske vila lite mer och hoppa över nåt pass ibland

Robban
2007-04-23, 18:46
30-årskris någon!? :D

eandersson
2007-04-23, 18:47
När det gäller skelettet, benvävnad osv: "Peak bone mass" uppnås vid 25-30års ålder. Efter 30års åldern förlorar man ca 1% per år.

Diamond Dog
2007-04-23, 19:30
30-årskris någon!? :D

*gah!*

hehe
..å fylla tretti, fyfan då satte den kliniska depressionen in på allvar. Man började lixom ruttna inifrån...:)

Hemi
2007-04-24, 23:19
Är en bra bit över 30. Då jag tävlat när jag var yngre i flera sporter känner jag att kroppen förfallit lite, särskillt när det gäller snabbhet och spänst. Inte så konstigt, annars skulle OS vara proppfullt av 40-åringar. Styrkemässigt ligger jag högst nu, mjukhetsmässigt också, men då tränade jag aldrig för att toppa i dessa förmågor förut, som jag gör nu. Håller dock på med saker som gör mig spänstig på nya sätt. Har mycket bra genetiska förutsättningar verkar det som när jag tittar på släkten. Vad som gör att jag kan känna mig som 20 är framförallt löpning.

Gpajpen
2007-04-25, 09:03
*gah!*

hehe
..å fylla tretti, fyfan då satte den kliniska depressionen in på allvar. Man började lixom ruttna inifrån...:)

HAHHAA :laugh: asso fyfan förlåt men det där var det roligaste jag läst på några veckor. så jävla bitter :laugh:

Snake
2007-04-25, 09:41
HAHHAA :laugh: asso fyfan förlåt men det där var det roligaste jag läst på några veckor. så jävla bitter :laugh:

Och så jävla sarkastiska inlägg :)

Purren
2007-04-25, 11:29
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?

Efter att man fyllt 18. Jag börjar redan känna av det (jag är dock nog bara paranoid).

Nitrometan
2007-04-25, 11:54
När det gäller skelettet, benvävnad osv: "Peak bone mass" uppnås vid 25-30års ålder. Efter 30års åldern förlorar man ca 1% per år.
Om du inte gör nåt åt det, ja.

Tung styrketräning ökar bentätheten.

machine gun
2007-04-25, 11:59
Om du inte gör nåt åt det, ja.

Tung styrketräning ökar bentätheten.

Man kan väl inte öka bentätheten efter 25-30 års ålder som jag förstått det. Däremot kan man bibehålla ett starkt skelett genom att belasta det regelbundet. Även löpning och liknande aktiviteter som orsakar hög belastning på skelettet ger denna effekt, däremot inte simning och inte direkt cykling heller.

melancoolio
2007-04-25, 12:18
Att förfalla fysiskt vid 28 låter ju patetiskt....ryck upp dig!

marcus_ec
2007-04-25, 12:23
Den ända gången jag inte känner mig som 20, är dagen efter en rejäl fest.. =)

Nitrometan
2007-04-25, 12:26
Man kan väl inte öka bentätheten efter 25-30 års ålder som jag förstått det. Däremot kan man bibehålla ett starkt skelett genom att belasta det regelbundet. Även löpning och liknande aktiviteter som orsakar hög belastning på skelettet ger denna effekt, däremot inte simning och inte direkt cykling heller.
Jodå. Jag har sett undersökningar de har gjort på gamla tanter som har fått styrketräna där de har uppmätt ökad bentäthet.

Klart att det går.

machine gun
2007-04-25, 12:35
Jodå. Jag har sett undersökningar de har gjort på gamla tanter som har fått styrketräna där de har uppmätt ökad bentäthet.

Klart att det går.

Ökad bentäthet i jämförelse med sig själva eller i jämförelse med andra i samma ålder som inte tränade?

L-Sami
2007-04-25, 12:39
Farsan var i sjukt bra form fortfarande vid 47-48års åldern, tror att om man håller på och tränar samt sköter kosten så kan man vara i god form rätt så länge.

mickebodyb
2007-04-25, 12:41
Jag har märkt de senaste två tre åren att midjan blivit lite större och ben och armar blivit lite smalare trots regelbunden och hård styrketräning. Hur stor del har åldern i detta fenomen. Jag fyller 28 i sommar. När börjar det bära utför?Jag är 41 år men bättre än någonsin så du behöver inte vara orolig*flex*

Liten Men Fet
2007-04-25, 12:49
Ökad bentäthet i jämförelse med sig själva eller i jämförelse med andra i samma ålder som inte tränade?

Det måste ju vara ökad bentäthet jämfört med innan dom började träna, alltså jämfört med sig själva annars hade det ju varit en extremt dålig utförd forskning.

machine gun
2007-04-25, 12:51
Det måste ju vara ökad bentäthet jämfört med innan dom började träna, alltså jämfört med sig själva annars hade det ju varit en extremt dålig utförd forskning.

Man vet aldrig. Det finns gott om dåligt utförda studier och att ha en kontrollgrupp ger ju dessutom studien högre evidensgrad.

Nitrometan
2007-04-25, 12:53
Ökad bentäthet i jämförelse med sig själva eller i jämförelse med andra i samma ålder som inte tränade?
Före och efter träningen i försöket givetvis.

De fick även ökad täthet jämfört med kontrollgruppen.

machine gun
2007-04-25, 12:56
Före och efter träningen i försöket givetvis.

De fick även ökad täthet jämfört med kontrollgruppen.

Bra där. Hur länge tränade de? Fortsatte de träna sen när försöket var över?

Alltså.. man kan sluta träna idag och återuppta träningen när man känner att benskörheten börjar komma ikapp ;)

Nitrometan
2007-04-25, 12:56
Farsan var i sjukt bra form fortfarande vid 47-48års åldern, tror att om man håller på och tränar samt sköter kosten så kan man vara i god form rätt så länge.
Sköta träningen är grunden.

Farsan klarade fysproven för dykare tills han var 55 (han var dykare i flottan). Men då tyckte han att han inte behövde dyka mer. Han är fortfarande vältranad vid 60+.

Nitrometan
2007-04-25, 13:00
Bra där. Hur länge tränade de? Fortsatte de träna sen när försöket var över?
Försöket pågick i 18 månader. Ingen aning om de fortsatte.

Alltså.. man kan sluta träna idag och återuppta träningen när man känner att benskörheten börjar komma ikapp ;)
Jag skulle inte chansa på det. De förbättrade sig från en låg nivå. Förbättrade alltså sina chanser att klara sig lårbensbrott t.ex.

Men det är givetvis bättre att träna hela tiden. Då kan du ju hålla en högre nivå på bentätheten än vad de gamla tanterna lyckades komma upp i.

machine gun
2007-04-25, 13:08
Jag skulle inte chansa på det. De förbättrade sig från en låg nivå. Förbättrade alltså sina chanser att klara sig lårbensbrott t.ex.

Men det är givetvis bättre att träna hela tiden. Då kan du ju hålla en högre nivå på bentätheten än vad de gamla tanterna lyckades komma upp i.

Haha, det finns inte en chans att jag skulle sluta träna iofs ;) Och jag skulle aldrig träna för att förbättra mina odds mot benskörhet, jag är väl snarare en sån som ligger i riskzonen för stressfrakturer pga för hög träningsdos isf. Men i min sport ska man ju vara gammal, eller äldre iaf. Det tar tid att bli bra på att springa långt. De bästa marathonlöparna är runt 30 och de bästa ultralöparna är en bra bit över 40.


Angående topic:
Smalare armar och bredare midja får man bl a av långvarig stress pga kortisolpåslag. Det verkar muskelnedbrytande och ökar inlagningen av visceralt fett (bukfetma). Stress lär vara en större bov i dramat än träningsvanorna om man börjar känna att man förfaller redan innan 30.