handdator

Visa fullständig version : Envist lock för örat!!


Ironbabe
2007-04-21, 21:02
*gah!* Har ett envist lock i ena örat som inte vill ge med sig! Några tips jag kan testa? (NEJ DET ÄR INGET KASTRULL-LOCK ELLER HÅRLOCK) :D

Har provat att tryckutjämna men jag får inte till det :smash:

shadowfire
2007-04-21, 21:08
låt det vara bara, drick, sov, ät som folk.. imorgon är det fint igen.

rolf
2007-04-21, 21:18
låt det vara bara, drick, sov, ät som folk.. imorgon är det fint igen.

Nja, när jag gick i sjuan hade jag lock för höger öra i nästan 2 månader ;)

GLC
2007-04-21, 21:19
Får sådär ibland också, har hört nån gång att det kan bli så om man spänner käkarna för mkt (eller nåt sånt), så slappna av och vila så försvinner det nog.

JustinCredible
2007-04-21, 21:21
Jag hade lock i ett öra i flera veckor. Tills slut blev jag så van vid att ljudet var "dämpat" att när det släppte så blev det nästan en chock hur bra jag kunde höra min omgivning. Kändes som att jag fått superhörsel helt plötsligt.

Edit: Jag gjorde inget speciellt vad jag kan minnas. Det bara släppte av sig själv.

MasterChief
2007-04-21, 21:30
Du kan ha en vaxpropp.

Jag får regelbundet vaxproppar som ger lock för örat. Efter något/några år så har det bildats mer vax än det bryts ner och det kan helt enkelt proppa igen. Revaxör (som finns på apoteket) funkar hyggligt genom att man droppar i en vätska i örat och därefter sköljer örat med medföljande vattentuta. Men det krävs att man är ihärdig och har lite tur om man ska bli av med en rejäl propp. Revaxör funkar bäst för förebyggande.

Det lättaste (om inte proppen försvinner) är att gå till husläkaren (egentligen är det sjuksystern som får göra jobbet och läkaren kollar bara att det ser bra ut). De tar en stor jävla vattenspruta och trycker in i örat. Efter några sprut så lossnar allt.

Har man fått en propp så har man garanterat haft en hörselgång som varit ganska igentäppt under längre tid. Man har gradvis vant sig vid att höra sämre. När väl proppen försvinner så brukar man bara skratta högt för det känns som man kan höra en myra krypa.

blekfet2
2007-04-21, 21:30
rensa bort ev. vax (finns många bra sätt), bita ihop och hoppas på att du inte för lock för baken nästa runda :D

Flykt
2007-04-21, 21:31
Jag är superförkyld nu och har ständigt lock för öronen.
Det jag gör är att snyta mig som bara den och då släpper det oftast lättare.

Dock vet jag inte om det beror på förkylning för dig, om inte så släpper det nog efter ett tag.

Ironbabe
2007-04-21, 21:31
Tack för era inlägg. Det är mycket irriterande med locket!! Men jag får väl hoppas på att det försvinner av sig självt som det gjort för er. Hoppas bara att det inte tar månader eller veckor *cry*

MasterChief
2007-04-21, 21:31
Tack för era inlägg. Det är mycket irriterande med locket!! Men jag får väl hoppas på att det försvinner av sig självt som det gjort för er. Hoppas bara att det inte tar månader eller veckor *cry*

Gå till syster och få det fixat på tre minuter!

shadowfire
2007-04-21, 23:31
Nja, när jag gick i sjuan hade jag lock för höger öra i nästan 2 månader ;)
jovisst, det finns extrema fall också, annars är det skitvanligt om man

1) nyser o är lite förkyld
2) är mkt förkyld
3) åker X2000 in i en tunnel
4) flyger
5) kör in med bilen i en bergvägg
6) Fiser så lufttycket ökar
7) ber någon hålla för öronen
8) tar i när man skiter så det svartnar för ögonen och vaknar i sin egen avföring
9) när man vaknar på ett hotellrum i bankok med en full transa bredvid som envist slickar dig i örat (kanske det bara hänt mig)
i samtliga fall utom "är mkt förkyld" släpper det inom kort, är man mkt förkyld kan det ta något dyng innan tryckutjämningen fungerar som den ska...

shadowfire
2007-04-21, 23:33
Du kan ha en vaxpropp.

Jag får regelbundet vaxproppar som ger lock för örat. Efter något/några år så har det bildats mer vax än det bryts ner och det kan helt enkelt proppa igen. Revaxör (som finns på apoteket) funkar hyggligt genom att man droppar i en vätska i örat och därefter sköljer örat med medföljande vattentuta. Men det krävs att man är ihärdig och har lite tur om man ska bli av med en rejäl propp. Revaxör funkar bäst för förebyggande.

Det lättaste (om inte proppen försvinner) är att gå till husläkaren (egentligen är det sjuksystern som får göra jobbet och läkaren kollar bara att det ser bra ut). De tar en stor jävla vattenspruta och trycker in i örat. Efter några sprut så lossnar allt.

Har man fått en propp så har man garanterat haft en hörselgång som varit ganska igentäppt under längre tid. Man har gradvis vant sig vid att höra sämre. När väl proppen försvinner så brukar man bara skratta högt för det känns som man kan höra en myra krypa.
Hon kan också helt enkelt bara ha fått en enkel svikt som man kan få om man duschar o får vatten i örat. Vaxproppar är inte så vanliga, inte enligt mig eller topstillverkare iaf :D

Bjorn
2007-04-22, 00:01
Kanske har vatten bakom trumhinnan? Hade jag förra året, hade dragits med en långvarig förkylning som sedan gick över till en dubbelsidig öroninflammation. Vill minnas det är väldigt dovt ljud man hör.

Piranha
2007-04-22, 00:09
*gah!* Har ett envist lock i ena örat som inte vill ge med sig! Några tips jag kan testa? (NEJ DET ÄR INGET KASTRULL-LOCK ELLER HÅRLOCK) :D




Jag tror det är ett toa-lock... har du prövat att spola?

Jag vet, jag vet jag kunde inte hålla mig, jag bjuder på fikat nästa gång vi ses.

Solros
2007-04-22, 02:08
Troligen Lock Ness-odjuret som krypit in.

Mantus
2007-04-22, 03:50
Du kan ha en vaxpropp.

Jag får regelbundet vaxproppar som ger lock för örat. Efter något/några år så har det bildats mer vax än det bryts ner och det kan helt enkelt proppa igen. Revaxör (som finns på apoteket) funkar hyggligt genom att man droppar i en vätska i örat och därefter sköljer örat med medföljande vattentuta. Men det krävs att man är ihärdig och har lite tur om man ska bli av med en rejäl propp. Revaxör funkar bäst för förebyggande.

Det lättaste (om inte proppen försvinner) är att gå till husläkaren (egentligen är det sjuksystern som får göra jobbet och läkaren kollar bara att det ser bra ut). De tar en stor jävla vattenspruta och trycker in i örat. Efter några sprut så lossnar allt.

Har man fått en propp så har man garanterat haft en hörselgång som varit ganska igentäppt under längre tid. Man har gradvis vant sig vid att höra sämre. När väl proppen försvinner så brukar man bara skratta högt för det känns som man kan höra en myra krypa.

Eller så använder man tops regelbundet:D

PowPow
2007-04-22, 03:52
Eller så använder man tops regelbundet:D

Jag har hört att tops kan vara själva anledningen till att man får en vaxpropp. Även om man får ut lite av vaxet, så är det en del som packas in i örat när man pillar med tops. I alla fall om man pillar för långt in, och "för långt in" ska väl vara så fort man går förbi det du kan nå med tummen.

Kan ha fått fel för mig. Jag pillar massor med tops, och har aldrig fått någon propp. Men det är säkert individuellt.