handdator

Visa fullständig version : Tjejer - tränar ni underarmar?


AFanatic
2007-04-21, 10:35
Ja, hur ligger det till på den fronten... Tränar ni underarmar separat, alltså utöver den "gratisträningen" man får vid exempelvis ryggträning?

Om ja, utveckla...

Om nej, varför inte?

emmzan
2007-04-21, 10:37
Nej, ingen separat träning. Underarmarna skulle bli övertränade på tre minuter ungefär skulle jag tro.

Kör remmar i tunga hantelroddar men aldrig annars + att jag använder nävarna mycket i jobbet.

mini
2007-04-21, 10:37
Ja, hur ligger det till på den fronten... Tränar ni underarmar separat, alltså utöver den "gratisträningen" man får vid exempelvis ryggträning?

Om ja, utveckla...

Om nej, varför inte?
Nej, för att det är tråkigt. Ett till Borde, jag som just kommit igång med magträningen.

machine gun
2007-04-21, 11:10
Jag klättrar, det blir en jävla massa underarmsträning där. I Gymmet händer det att jag kör lite underarmsövningar, men jag har råkat prioritera bort styrketräningen ganska mkt överhuvudtaget sista tiden :em:

Det är iaf sanslöst fult med stora överarmar, men stickor till underarmar. En anledning så god som någon att träna underarmar. Klättrare brukar dock ha ett helt omvänt förhållande där. Karl-Alfred ftw! :D

Eddie Vedder
2007-04-21, 11:11
Det är iaf sanslöst fult med stora överarmar, men stickor till underarmar. En anledning så god som någon att träna underarmar. Klättrare brukar dock ha ett helt omvänt förhållande där. Karl-Alfred ftw! :D

Du behöver ett par underarmar á la Karl Alfred för att matcha vaderna.:D

Zakath
2007-04-21, 11:25
Man får inte Karl-Alfred underarmar bara för att man tränar underarmarna, precis som att man inte blir hulken över en natt av styrketräning.

Tjejer har generellt sett väldigt svaga händer/handleder, ofta så svaga att de riskerar många olika problem med de delarna i framtiden.

LadyG
2007-04-21, 12:06
Tjejer har generellt sett väldigt svaga händer/handleder, ofta så svaga att de riskerar många olika problem med de delarna i framtiden.

Det gäller INTE tjejer som klättrar.
Eller styrketränar.
Eller tränar kampsport.

IRT: Tränar inte underarnarna av samma anledning som Machine_gun. Den träning underarmarna får på väggen räcker gott, på gymmet kör jag hellre basövningar.

Zakath
2007-04-21, 12:17
Det gäller INTE tjejer som klättrar.
Eller styrketränar.
Eller tränar kampsport.


I viss mån inte, nej, beror ju på vilka övningar man tränar. Men att få ännu starkare handleder/händer kan ofta vara väldigt bra i många situationer, speciellt vid olyckor som när man ramlar och tar emot sig med händerna t.ex.

Jag vill se fler tjejer med ordentlig underarmsstyrka. :)

Carolinew
2007-04-21, 12:32
Nope, har fullt upp med resten av kroppen *whistle*

machine gun
2007-04-21, 12:55
Man får inte Karl-Alfred underarmar bara för att man tränar underarmarna, precis som att man inte blir hulken över en natt av styrketräning.

Det var ett skämt, baserat på att de flesta klättrare jag känner har större underarmar än överarmar eller åtminstone samma storlek. Och nej, det har inte hänt över en natt.

Dumleman
2007-04-21, 14:41
Reumatism är mycket vanligare bland kvinnor och det går att minska besvären genom att träna händerna. Om det förebygger reumatism vet jag inte men det minskar ivf. besvären.

skyler
2007-04-21, 14:46
Nej..Tränar inte underarmar separat. Känner inte att jag behöver det heller. Har inte en sån massa att jag behöver komplettera det och dessutom får jag "gratis-träning" av tex. boxningen.

machine gun
2007-04-21, 16:16
Nej..Tränar inte underarmar separat. Känner inte att jag behöver det heller. Har inte en sån massa att jag behöver komplettera det och dessutom får jag "gratis-träning" av tex. boxningen.

Det är väl inte massan man syftar på i första hand utan grepp mm.

z_bumbi
2007-04-21, 16:30
Det är väl inte massan man syftar på i första hand utan grepp mm.

Jag tror det varierar efter vilka mål man har.

Dumleman
2007-04-21, 16:31
För att få lite perspektiv på det här med greppstyrka och om man får det "gratis" av sin vanliga styrketräning eller ej så är nog den här filmen bra med Elizabeth Horne som har starka händer.
9y_2jxGAye4
(jag ska inte skriva mer i tråden nu som var riktad till tjejer, lovar :D)

AFanatic
2007-04-21, 17:24
Motiven till att träna underarmar skiljer sig ju givetvis åt från person till person, för egen del undrar jag mest om ni som tränar för att bygga, tränar underarmar separat (var kanske inte så tydlig med det)?

Själv gör jag det inte, men jag funderar på att lägga in underarmar i träningen just för att få lite bättre symmetri (lol).

Caixa**
2007-04-21, 22:22
Hade problem med handleden när jag började thaiboxas (pga kass teknik) så då tränade jag en del separata övningar för handled och underarmar. Nu när jag är bättre orkar jag inte med såna fjanterier längre;) (helt enkelt för lat/för lite tid)

Mirre
2007-04-21, 22:58
Nope. Ryggträningen ger mig tillräckligt. Dock ser jag till att alltid värma upp handlederna innan jag kör pressövningar och kör aldrig med handledsskydd längre.

LadyInsane
2007-04-21, 22:58
Hade problem med handleden när jag började thaiboxas (pga kass teknik) så då tränade jag en del separata övningar för handled och underarmar. Nu när jag är bättre orkar jag inte med såna fjanterier längre;) (helt enkelt för lat/för lite tid)

Jag har också haft jättemycket problem med mina handleder. (pga av innebandy). Slutade med att jag helt enkelt försökte att inte vrida på dem förutom när jag var tvungen. På så vis har jag blivit otroligt stel vilket inte gynnar mig ett dugg. I varje fall, några tips på övningar för att "träna" upp handlederna igen?:)

no1fitness
2007-04-22, 05:16
Nej, jag gör inte det, men funderar på att göra det nu av samma skäl som du Fanatic. :D
Använder alltid remmar på tunga ryggövningar då jag har ett ganska svagt grepp.
Men iofs, vem orkar bry sig om underarmarna...*rolleyes*

Sess
2007-04-22, 07:27
Nej, ingen separat träning för underarmar. Är nöjd med volymen på dem, även om den inte direkt "matchar" greppstyrkan.

Så remmar blir det när jag kör tyngre ryggövningar.

bulldozer
2007-04-22, 09:32
Har kört lite underarmar och grepp-träning ibland, märkt att det gjort en viss skillnad i marklyft.
Man får ju med det naturligt också, men det inte kul när händerna sätter stop när resten av kroppen är fräsch. Därför kör jag det då och då när jag märker att jag begränsas av greppet. *flex*

tinus
2007-04-22, 18:25
Nej inte alls,men de växer som fasen ändå..de och de förbannade trapzen*gah!* Tänk om kroppen kunde fatta att det jag tränar..ska växa..det som inte tränas NJET*grr27*

pony
2007-04-22, 18:56
Ja, regelbundet dessutom.
Varför? För att jag saknar den styrka och utseende (!) mina underarmar hade när jag tränade kamsport. Den hårdheten och volymen har helt klart inte underhållits utav "gratisträningen". Dessutom vill jag vara på den säkra sidan gällande handledernas styrka eftersom det verkar vara den vanligaste kroppsdel att skada i min sport .

Zakath
2007-04-22, 20:20
Ja, regelbundet dessutom.
Varför? För att jag saknar den styrka och utseende (!) mina underarmar hade när jag tränade kamsport. Den hårdheten och volymen har helt klart inte underhållits utav "gratisträningen". Dessutom vill jag vara på den säkra sidan gällande handledernas styrka eftersom det verkar vara den vanligaste kroppsdel att skada i min sport .

Vilken sport är det om jag får fråga? Motorcross (jag har hört att handledsproblem är vanligt där)?

SNOTCROW
2007-04-22, 20:41
Tyvärr tränar jag inte underarmarna. Marklyft och latsdrag, exempelvis blir mycket lidande av att jag är svagare i händerna, än i t ex rygg. Jag tycker att remmar är fusk, men... funderar på att både träna greppstyrkan, och skaffa remmar...

pony
2007-04-22, 21:52
Vilken sport är det om jag får fråga? Motorcross (jag har hört att handledsproblem är vanligt där)?

"Sport" då. Poledancing. Förekommer en del oergonomiska vinklar som till exempel... (http://i164.photobucket.com/albums/u40/polebunny/handled.jpg)
Ibland kan handleden belastas med större delen av kroppsvikten i en sådan position.
Som tur är kan man hålla obehagliga grepp till ett minimum och det finns större utrymme för variation än för en crossförare som inte direkt kan släppa styret och greppa vertikalt.

no1fitness
2007-04-22, 23:57
Nej inte alls,men de växer som fasen ändå..de och de förbannade trapzen*gah!* Tänk om kroppen kunde fatta att det jag tränar..ska växa..det som inte tränas NJET*grr27*

Vad tusan är det med trapzen ? *gah!*
Mina växer också som ogräs trots att jag aldrig ägnat dem någon separat träning. *screwy*
Tränar kanske axlar fel eller nåt ? :D

tinus
2007-04-23, 08:23
Vad tusan är det med trapzen ? *gah!*
Mina växer också som ogräs trots att jag aldrig ägnat dem någon separat träning. *screwy*
Tränar kanske axlar fel eller nåt ?

Nej nej..det måste vara någonting annat! Vi gör väl inte fel *whistle*

Nitrometan
2007-04-23, 08:46
Vad tusan är det med trapzen ? *gah!*
Mina växer också som ogräs trots att jag aldrig ägnat dem någon separat träning. *screwy*
Tränar kanske axlar fel eller nåt ? :D
Trapezius har ovanligt många testo-receptorer, kan vara därför de växer när man tränar och mängden testo ökar efter träningspassen. Men jag vet inte om det är så. Bara en teori.

AFanatic
2007-04-23, 09:54
Nej inte alls,men de växer som fasen ändå..de och de förbannade trapzen*gah!* Tänk om kroppen kunde fatta att det jag tränar..ska växa..det som inte tränas NJET*grr27*

Fniss. När jag gör för tungt i bicepsövningar som hantelcurl och stångcurl kan jag ibland få träningsvärk i trapzen och den är inte att leka med. Du kanske lider av samma åkomma? :D