handdator

Visa fullständig version : Intag av föda efter träning


antonio
2007-04-21, 09:51
Borde det bli någon praktisk skillnad i resultat på dessa två upplägg:

1. Styrketräning på morgonen. Resten av dagen intas massvis med kalorier samt protein.

2. Styrketräning på morgonen. Ca 12-24h efter avslutat pass intas massvis med kalorier samt protein.

..OM man i övrigt ligger på kaloriunderskott och veckans totala kcal-intag är detsamma.

Vet att det är en knepig fråga och jag ber om ursäkt om den ställts och besvarats förut.

/A

Eddie Vedder
2007-04-21, 09:54
Fattar inte vad du menar?

Menar du att man i exempel två fastar i 12 timmar, för att sen "ersätta" allt med mat då istället?

antonio
2007-04-21, 09:56
Fattar inte vad du menar?

Menar du att man i exempel två fastar i 12 timmar, för att sen "ersätta" allt med mat då istället?

Nej nej, jag menar att man i övrigt äter på samma sätt som man brukar.
Alltså Xg protein, kolisar och fett. Blev du nå klokare av det svaret ?

/A

Max
2007-04-21, 18:02
Intressant fråga som jag också försökt få svar på. Proteinsyntesen är ju som störst 12-24 h efter ett pass.

Det svaret jag fått är att det inte spelar någon roll utan man måste se intaget i ett längre perspektiv, cykla energiintaget över så kort tid spelar tydligtvis inte så stor roll.

Gpajpen
2007-04-21, 19:27
vad är egentligen skillnaden på alternativen? att du fastar efter 12-24h i alternativ 1?

antonio
2007-04-21, 19:32
vad är egentligen skillnaden på alternativen? att du fastar efter 12-24h i alternativ 1?

Nej, jag kör min vanliga diet. Skillnaden är att "ätardagen" läggs direkt efter passet i alt.1 och 12-24h efter i alt.2.

/A

Eddie Vedder
2007-04-21, 19:32
Det svaret jag fått är att det inte spelar någon roll utan man måste se intaget i ett längre perspektiv, cykla energiintaget över så kort tid spelar tydligtvis inte så stor roll.

Ja fast nu tänker du främst på viktbalans va?

Vad muskelåterhämtningen anbelangar är näringstajming runt träning oerhört viktigt. Har man ett energibehov på 3000kcal spelar det som du säger ingen roll vilken tidpunkt man får i sej dessa 3000kcal för att ligga i energibalans, vill man dock få ut så mycket som möjligt av sin träning är ju snabb återhämtning direkt i samband med avslutat pass samt en stor andel av ens dagliga eneergiintag i måltiden efter något som rekommenderas.

Hursomhelst fattar jag fortfarande inte vilken av alternativ 1 lr 2 som gäller det jag precis skrev. Jag är väl dum antar jag, får bli en sån här på mej själv!:smash:

:D

myling
2007-04-21, 20:08
Jag är väl dum antar jag, får bli en sån här på mej själv!:smash:

:D

Nej, nej! Mycket är du men inte dum, du är ju Grub-light! Lika bra men mer lättsmält :D

You rock! *cupid*

Eddie Vedder
2007-04-21, 20:29
Nej, nej! Mycket är du men inte dum, du är ju Grub-light! Lika bra men mer lättsmält :D

You rock! *cupid*

Tack, jättekul å höra.*cupid*

Har fått höra det ett par gånger på sistone från olika personer faktiskt, inte den sämsta att bli jämförd med direkt. Undra om han ser det som en skamfläck på sitt rykte.:Virro Det märks väl om jag blir bannad av nån oklar anledning snart.:D

Sniggel
2007-04-22, 14:31
Borde det bli någon praktisk skillnad i resultat på dessa två upplägg:

1. Styrketräning på morgonen. Resten av dagen intas massvis med kalorier samt protein.

2. Styrketräning på morgonen. Ca 12-24h efter avslutat pass intas massvis med kalorier samt protein.

..OM man i övrigt ligger på kaloriunderskott och veckans totala kcal-intag är detsamma.

Vet att det är en knepig fråga och jag ber om ursäkt om den ställts och besvarats förut.

/A

I exempel 1 blir det massvis med kalorier hela dagen? Isåfall blir det ju mer kalorier den dagen än exempel 1
Eller är det totala kaloriintaget lika i båda exemplena och det enda som skiljer är timingen?

Max
2007-04-22, 15:04
Ja fast nu tänker du främst på viktbalans va?
Nej. Vad jag vill minnas var detta svaret på min fråga om man byggde mer muskler när man stoppade i sig större mängd energi timme 12-24 efter träning, då proteinsyntesen är som störst, eller 0-12 h vilket är direkt efter passet.

Kolhydrater direkt efter passet är ju som sagt ett måste för bästa återhämtning.

Max
2007-04-22, 15:06
I exempel 1 blir det massvis med kalorier hela dagen? Isåfall blir det ju mer kalorier den dagen än exempel 1
Eller är det totala kaloriintaget lika i båda exemplena och det enda som skiljer är timingen?Om jag förstår frågaställaren rätt är kaloriintaget lika och timingen enda skillnaden.

Eddie Vedder
2007-04-22, 15:21
Kolhydrater direkt efter passet är ju som sagt ett måste för bästa återhämtning.

Jo precis, näringstajming efter träning som sagt. Vi säger nog egentligen samma sak verkar det som.;)

Max
2007-04-22, 15:48
Jo precis, näringstajming efter träning som sagt. Vi säger nog egentligen samma sak verkar det som.;)
Då sluter vi oss till att alternativ 1 är bäst så har vi ett svar på frågan eller? :)

Eddie Vedder
2007-04-22, 15:50
Då sluter vi oss till att alternativ 1 är bäst så har vi ett svar på frågan eller? :)

Om det är det alternativet som är alternativ 1 så kan vi nog säga det, ja. :) :thumbup: