handdator

Visa fullständig version : Bredband


Tolkia
2007-04-21, 06:17
Mina föräldrar (vid vilkas dator jag för tillfället sitter) har dragit in bredband (hade tidigare ADSL). Detta bredband funkar AP-DÅLIGT, och jag undrar om någon har en bra idé om var felet sitter. Problemet är alltså att det inte går att ansluta; ibland går det, men oftast inte - man kan starta om datornn 1000000 gånger och lyckas hitta den där tur-gången när man kan ansluta, men det är en ganska tidsödande (och frustrerande) process. Felmeddelandet som kommer upp är (typ ) "värddatorn svarar inte". ADSL funkar fortfarande, så jag har svårt att tro att det beror på datorn. Inga övriga datorproblem, vad jag vet (inte mycket installerat som borde kunna ge problem heller).

Någon idé om vad man gör åt det här? Är det leverantörens problem, så att vi kan ringa dit och bråka (och få felet åtgärdat?)? Jag börjar själv misstänka det.

Tolkia
2007-04-21, 06:18
Jaja, inte världens tydligaste rubrik, men det var ju det där med editfunktionen. :P

Litecore
2007-04-21, 06:26
okej, när du säger bredband.. vad menar du egentligen då?
misstolka mig rätt liksom - men ADSL "är" bredband i folkmun.

EDIT: så skriv gärna vilken leverantör de har och vilken hastighet :)

Tolkia
2007-04-21, 06:31
Arrgh; fråga kretinen något mer som hon inte vet ... vad säger man då? "Kabel" är ett annat av päronens mer poppis namn på det? Som jag fattade det var ADSL:en mer lik modemanslutningen de hade i tidernas begynnelse; "bredbandet" (det jag har kallat bredband ovan, alltså) är mer som kabel-TV; d.v.s. leverantören borrade sig in genom väggen (ursäkta värdelös beskrivning). Jag undrar förresten om det inte är samma TV- och internetleverantör.

(jag skall fråga päronen lite närmare när de vaknar)

sehnpaa
2007-04-21, 06:42
Följ installationsinstruktionerna. Är det något som inte stämmer; tveka inte att ringa. Det är förmodligen lättare för internetleverantören att göra en snabb felsökning.

Litecore
2007-04-21, 06:55
Arrgh; fråga kretinen något mer som hon inte vet ... vad säger man då? "Kabel" är ett annat av päronens mer poppis namn på det? Som jag fattade det var ADSL:en mer lik modemanslutningen de hade i tidernas begynnelse; "bredbandet" (det jag har kallat bredband ovan, alltså) är mer som kabel-TV; d.v.s. leverantören borrade sig in genom väggen (ursäkta värdelös beskrivning). Jag undrar förresten om det inte är samma TV- och internetleverantör.

(jag skall fråga päronen lite närmare när de vaknar)
okej, jag gissar på att det är Comhem. Eller Cantab.. men skitsamma ;P
sticker man in en vanlig nätverkskabel i väggen eller behöver du/ni
en "dosa/converter" mellan vägg-->dator för att det ska fungera ?
är det så ska du inte ens behöva koppla upp dig (eller missförstod jag då?)
utan det ska funka på en gång, gör det inte det är det antagligen nåt
i datorns internet-inställningar som behöver konfigureras en smula ;)

sehnpaa är en klok person, ring leverantören och be om jelp.
säg att ni haft ADSL tidigare och att du inte får det att funka så
brukar dom kunna råda bot på det mesta i ett kick. lycka till ! :thumbup:

tossefar
2007-04-21, 09:45
Arrgh; fråga kretinen något mer som hon inte vet ... vad säger man då? "Kabel" är ett annat av päronens mer poppis namn på det? Som jag fattade det var ADSL:en mer lik modemanslutningen de hade i tidernas begynnelse; "bredbandet" (det jag har kallat bredband ovan, alltså) är mer som kabel-TV; d.v.s. leverantören borrade sig in genom väggen (ursäkta värdelös beskrivning). Jag undrar förresten om det inte är samma TV- och internetleverantör.

(jag skall fråga päronen lite närmare när de vaknar)

Antingen är det en rund eller rektangulär kontakt i sladden som går in i väggen. Har du (de) den rektangulära kontakten så är det bredband. Är det en rund kontakt så är det internet via kabel-tv.

Kabel-tv-varianten ÄR mycket sämre, även om det borde fungera betydligt bättre än det verkar göra.

Ta reda på vad leverantören heter så kan jag ge bättre svar.