handdator

Visa fullständig version : Supertunga små vikter.


nboi
2007-04-21, 01:44
Säkerligen lite offtopic hehe. Men kul och veta.

Låt oss ponera, säg att ett nytt superhightech gym starta i din stad där dom kör med nya slags vikter. Där storleken på viktskivorna är 80% mindre än på alla vanliga viktskivor med samma vikt som är på normala gym.

Skulle du börja träna där istället ?. Allt är supermodernt. Passar alla typ. Dessutom så har dom 50% billigare årsavgift än alla andra gym.

Whistler
2007-04-21, 03:04
Självklart. Jag bryr mig inte om hur mycket jag ser ut att lyfta (så länge som de har stor text på vikterna :D) om det kostar mindre att träna där.

Vad är din poäng/frågeställning?

nboi
2007-04-21, 03:35
[QUOTE=Whistler;2243910]Självklart. Jag bryr mig inte om hur mycket jag ser ut att lyfta (så länge som de har stor text på vikterna :D) om det kostar mindre att träna där.

Vad är din poäng/frågeställning?

Bara intressant och veta. Jag stjälv vet att jag lyfter med mer stjälvsäkerhet etc .. om jag ser att viktskivorna är större rent volymmässigt. Och det skulle kanske uppfattas som nybörjarmässigt att gå till det nya gymmet med dom supersmåa viktskivorna.

Sniggel
2007-04-21, 08:42
Blyvikter? :D
Hade inte haft något emot att träna där. Det borde ju finnas plats för mer vikter isåfall.

auToeXeC
2007-04-21, 08:48
varför skulle man inte? jag ligger inte på gymmet för att se om jag har större biceps än han som ligger sidan om.. ;)..

Timme
2007-04-21, 08:54
Aldrig i livet att jag skulle träna där. Det går inte att köra korrekta marklyft eftersom stången kommer närmre marken. Om de däremot hade haft två st vanliga viktskivor som man kan ha på stången och sedan fylla på med mindre så hade jag utan tvekan tränt där.

thomast
2007-04-21, 09:35
Vid första anblick av tråden tänkte jag kanske men nu efter några tyngdlyftningklipp har jag ändrat mig. Vid ett fall med stora vikter finns det utrymme mellan stången och marken om man får den över sig, vid små (men tunga) vikter blir det bara mos.

Piranha
2007-04-21, 09:46
Självklart skulle jag det.

Jag skiter fullständigt i hur mycket eller hur mycket det ser ut att vara när jag lyfter.

Jag skulle dock vara nyfiken på villket matereal vikterna var tillverkade i eftersom dem är så små?

z_bumbi
2007-04-21, 09:50
Iom att de flesta gymen idag har gummivikter så är det många som blir förvånande när de ser riktiga tävlingsvikter för SL, de är en tredjedel så breda som gummiviktera men väger lika mycket och det går utmärkt att träna med sådana också.
Tränar man dessutom på ett äldre gym så kan det finnas massor av skumma vikter som inte har samma diameter som tävlingsvikter har, de funkar också.

Ganymedes
2007-04-21, 09:52
Självklart skulle jag det.

Jag skiter fullständigt i hur mycket eller hur mycket det ser ut att vara när jag lyfter.

+1


Jag skulle dock vara nyfiken på villket matereal vikterna var tillverkade i eftersom dem är så små?

De kanske äger gruvor på en neutronstjärna? :D

Sniggel
2007-04-21, 10:01
Aldrig i livet att jag skulle träna där. Det går inte att köra korrekta marklyft eftersom stången kommer närmre marken. Om de däremot hade haft två st vanliga viktskivor som man kan ha på stången och sedan fylla på med mindre så hade jag utan tvekan tränt där.

De kanske har samma diameter men är tunna som knäckebröd? :D

Timme
2007-04-21, 10:11
De kanske har samma diameter men är tunna som knäckebröd? :D

Ah, det vore inte fel! Bättre stabilitet på stången! Problemet är att de kan bli för olikt en SL tävling tex.

ArcTiC
2007-04-21, 11:43
Kanske slänga ett gäng justerbara überstarka elektromagneter under golvet, då skulle det räcka med stänger och handtag i järn/stål :Virro ... eventuellt kanske man skapar en drös med andra problem istället .. ehum

raQblad
2007-04-21, 12:30
Kanske slänga ett gäng justerbara überstarka elektromagneter under golvet, då skulle det räcka med stänger och handtag i järn/stål :Virro ... eventuellt kanske man skapar en drös med andra problem istället .. ehum...där rök min tungpiercing.

Deceiver85
2007-04-21, 13:09
Säkerligen lite offtopic hehe. Men kul och veta.

Låt oss ponera, säg att ett nytt superhightech gym starta i din stad där dom kör med nya slags vikter. Där storleken på viktskivorna är 80% mindre än på alla vanliga viktskivor med samma vikt som är på normala gym.

Skulle du börja träna där istället ?. Allt är supermodernt. Passar alla typ. Dessutom så har dom 50% billigare årsavgift än alla andra gym.
Vore tufft om inte annat. tänk er att se en kille med 50cm+ armar som har problem med att stångcurla upp en stång med till synes två tunna cdskivor på varsin sida :D

Tuniz
2007-04-21, 13:15
Definitivt!

Helt nytt och fräscht gym, och billigare avgift! Sign me up :hbang:

Vad spelar det för roll hur stora viktplattorna är? Har dom samma diameter som vanliga vikter så är det ju bara bättre. Man slipper de stora och otympliga hantlarna vid exempel hantelrodd, som kan slå upp i sidan av kroppen och du får bättre rörelse i exempelvis hantelpress för bröst och axlar.

Gummivikter är skonsamt för golv och öron, men ack så otympliga :(

aliquis
2007-04-21, 14:25
Jag skiter väl i hur vikterna ser ut, om det är 50% billigare och de har rätt grejer så varför inte?

Gpajpen
2007-04-21, 14:26
klart jag skulle börja gymma där, 50% billigare än andra ställen.

NisseEriksson
2007-04-21, 14:29
Jag skulle börja där, och varför skämmas för vikterna då alla som är på gymmet lyfter med samma prylar?

Sonny.
2007-04-21, 15:21
Yes. Det är väl som på gymmet i källar'n nedanför ungefär. Mest gamla grejer som är betydligt tunnare än gummivikterna, men inte 80% mindre inte.

Jag tycker att gummivikterna är i största laget faktiskt!

Robban
2007-04-21, 16:07
Lättare att bygga hantlar och lasta vikter på maggen. Jag skulle börja där på stört! ;)

Squirrel
2007-04-22, 13:35
Jag skulle dock vara nyfiken på villket matereal vikterna var tillverkade i eftersom dem är så små?
Uran såklart!

BigForre
2007-04-22, 13:39
Uran såklart!

OR... BLING BLING, pure GOLD!

FÖrstå blingfaktor med ett Eleiko hantelställ 3-100kg 24 karat...

Timme
2007-04-22, 14:26
OR... BLING BLING, pure GOLD!

FÖrstå blingfaktor med ett Eleiko hantelställ 3-100kg 24 karat...

$$ :D

Slimfit
2007-04-22, 16:06
Jag skulle dock vara nyfiken på villket matereal vikterna var tillverkade i eftersom dem är så små?

Utarmat Uran kanske? :)

Snabel
2007-04-22, 21:21
Låter giftigt att träna med blyvikter?

Baan
2007-04-22, 21:39
Varför inte. Visst skulle det inte vara så kul lägga upp bilder på nätet, men alla skulle ändå veta att man tar två cd-skivor vilket är tungt på det gymmet ;)

Väljer väl redan nu mer praktiska vikter, d.v.s. hellre färre och tyngre vikter än rada med 10kgs kakor om man ska köra marklyft. 50kgs vore väl egentligen ännu smidigare men där kan det bli en del strul att få på den..

Fartman
2007-04-22, 23:06
Jo förfan, det är ju bara skönt med vikter/hantlar som tar lite plats.

Nitrometan
2007-04-23, 08:49
Om de hade rätt diameter så skulle det vara bra i SL. Som det är nu kan man bara klova 475 kg, mer ryms inte på stången.

Timme
2007-04-23, 09:38
Om de hade rätt diameter så skulle det vara bra i SL. Som det är nu kan man bara klova 475 kg, mer ryms inte på stången.

Om man klovar med endast 50kg sjivor bode det gå upp över 500?

Nitrometan
2007-04-23, 09:48
Om man klovar med endast 50kg sjivor bode det gå upp över 500?
Nej. Jag har räknat på tjockleken på dem med, ska du plats med klovar också så finns det inte plats för 500. Tyvärr.

Sonny.
2007-04-23, 19:27
Nej. Jag har räknat på tjockleken på dem med, ska du plats med klovar också så finns det inte plats för 500. Tyvärr.

Superlim!

bertbert
2007-04-24, 07:28
Nej. Jag har räknat på tjockleken på dem med, ska du plats med klovar också så finns det inte plats för 500. Tyvärr.

Och vad ska ni göra med stången när ni klovat 500 på den? Titta på den? :D

OnTopic:
Jag tycker det vore bra med små, tunga hantlar i vissa fall. Köra hantelpress eller tvåhands tricepspress bakom nacken t ex utan att rörelsebanan störs av en otymplig hantel.

Nitrometan
2007-04-24, 08:14
Och vad ska ni göra med stången när ni klovat 500 på den? Titta på den? :D
Rulla runt den på golvet. Det klarar jag nog.

Liten Men Fet
2007-04-24, 11:41
Det beror ju lite på hur små vikterna är, jag vill inte träna på ett ställe där en 25-kilos vikt är stor som en CD. Vad fan ska man göra om den trillar ner och lägger sig på golvet? Finns inte en jeppe att få upp den då. Hur bär man runt på en 25 kilos CD utan att skada fingrar eller förta sig när man lyfter?

Jag tror det är psykologiskt korrekt att ha tunga vikter som ser tunga ut annars är man okoncentrerad när man ska lasta och likande och skadar man sig förr eller senare.

Timme
2007-04-24, 11:48
Det beror ju lite på hur små vikterna är, jag vill inte träna på ett ställe där en 25-kilos vikt är stor som en CD. Vad fan ska man göra om den trillar ner och lägger sig på golvet? Finns inte en jeppe att få upp den då. Hur bär man runt på en 25 kilos CD utan att skada fingrar eller förta sig när man lyfter?

Jag tror det är psykologiskt korrekt att ha tunga vikter som ser tunga ut annars är man okoncentrerad när man ska lasta och likande och skadar man sig förr eller senare.

Det har du rätt i. Men vikter som kanske är hälften så stora borde inte vara något problem.

Liten Men Fet
2007-04-24, 12:09
Det har du rätt i. Men vikter som kanske är hälften så stora borde inte vara något problem.

Nä det skulle inte vara några problem, i gymmet jag tränar nu så är vikterna i järn utan gummi så det funkar fast dom kunde nog göras mindre också. Bara diamtern på dom stora skivorna är 45 cm så är det ju lugnt.