handdator

Visa fullständig version : Köp upp dina pengar innan de tar slut!


Krampus
2007-04-20, 20:33
..eller inte?
Vad anser ni om att spendera sina cash?
Ska det tryggas en säker framtid med pensionsförsäkringar iom första anställningen, eller ska man fånga upplevelser när dem kommer till en även om det innnebär nudlar i slutet av sista veckan innan lön?
Kort:
Är gammal och rik nödvändigtvis lika med gamal med fattigt själsliv en sanning, eller är fattig gammal med rikt själsliv nödvändigtvis en sanning och vem mår bäst i slutändan? Finns det något som liknar en sanning och vad är era personliga åsikter?
Lizzard get busy!

LadyInsane
2007-04-20, 20:36
När jag var yngre spenderade jag mest pengar på saker. Smink, smycken, kläder, cdskivor, godis m.m.

Nuförtiden sparar jag pengar för att slösa dem på resor, festivaler, konserter, utekvällar, events m.m Jag antar att jag insett att upplevelser ger mig mer än materiella ting. Dvs, hellre fattig gammal med rikt själsliv:)

Klenis
2007-04-20, 20:36
Spendera pengarna!
Vi lever ju för att ha kul :)

Dumleman
2007-04-20, 20:39
Dia Psalma säger att vi ska göra det och Asta Kask säger att vi lever här och nu full av energi och därmed Punk(t)!

Krampus
2007-04-20, 20:41
När jag var yngre spenderade jag mest pengar på saker. Smink, smycken, kläder, cdskivor, godis m.m.

Nuförtiden sparar jag pengar för att slösa dem på resor, festivaler, konserter, utekvällar, events m.m Jag antar att jag insett att upplevelser ger mig mer än materiella ting. Dvs, hellre fattig gammal med rikt själsliv:)


Jag är med på den.
Dessutom när man pratar med många äldre och frågar om de ångar något i sitt liv handlar det ofta om upplevelser, rest mer, upptäckt mer och hör o häpna: Älskat mer! *cupid*

Krampus
2007-04-20, 20:46
Dia Psalma säger att vi ska göra det och Asta Kask säger att vi lever här och nu full av energi och därmed Punk(t)!

Wörd på den.

Anledningen till att jag skriver tråden är att jag i ett par dagar disskuterat detta med en tjej vars familj i princip hela sitt vuxna liv bott på samma lilla ort, men byggt ett mycket starkt och välgående familjeföretag. De är med andra ord milijonärer och börjar närma sig penisonsålder. Farsan liknar en arbetsnarkoman och har under hela hennes uppväxt jobbat i princip 7 dagar i veckan. Det verkar lyckliga. Det ett rikt famlijeliv osv och utåt är allt tiptop.

För mig räcker det inte. Jag har inte den ron i kroppen. Hellre fattig och har kul, jag blir rastlös i fasta strukturer. Men å andra sidan är jag sjukt tät nu också....*drool*

Lelle Pelle
2007-04-20, 20:48
Men å andra sidan är jag sjukt tät nu också....*drool*

Var det du som snodde min plånbok nu i veckan?!:krampus

regus
2007-04-20, 20:51
Pengar går inte att äta, bli full på eller ger en sexuell njutning.
Slösa slösa slösa slösa!

Ganymedes
2007-04-20, 20:51
Det levs alldeles för lite i nuet. Nu ska jag ge prov på min poetiska ådra: morgondagen är en illusion, varje morgon som jag vaknar upp är det "idag".

Satsa på saker som håller. Upplevelser eller materiella ting är upp till var och en. Men får man ångest av att tänka efter hur mycket pengar som gått till McDonalds och Aftonbladet, borde man tänka om. Dvs överväga att spendera pengarna på något mer givande. Våga köpa en fin maltwhisky istället för den där skitbilliga sörjan som grannen gör i badkaret, t.ex.

Givetvis ska man inte leva i nuet på framtidens totala bekostnad. Men för fan, våga njuta av idag också!

Krampus
2007-04-20, 20:52
Var det du som snodde min plånbok nu i veckan?!:krampus

JAAAA!

:)

Zakath
2007-04-20, 20:54
Trygghet är ett MYCKET viktigare grundbehov för att må bra än upplevelser, så svaret är inte särskilt svårt. Visst, man lever inte nödvändigtvis ett rikare liv genom att spara, men man lever ett bättre liv, d.v.s. man mår bättre.

Ska också tillägga att man kan hitta på väldigt mycket spännande utan pengar om det nu är det man vill.

Rahf
2007-04-20, 20:54
Jag kommer spendera min ungdom med att resa så mycket som möjligt. Australien är avverkad så nu är USA och Kanada nästa. Australien kommer nog vara min favorit dock, drar tillbaka ASAP för mera surfing.

Jag lever gärna fattig, bara jag får surfa och äta god mat.

Yankeee
2007-04-20, 20:55
Trygghet är ett MYCKET viktigare grundbehov för att må bra än upplevelser, så svaret är inte särskilt svårt. Visst, man lever inte nödvändigtvis ett rikare liv genom att spara, men man lever ett bättre liv, d.v.s. man mår bättre.

Inget som säger att man måste välja mellan att spara allt eller köpa upp allt.

Att du konstaterar att man lever ett bättre liv genom att spara är dock smått skrattretande.

Krampus
2007-04-20, 20:58
Att du konstaterar att man lever ett bättre liv genom att spara är dock smått skrattretande.

Word 2.
Sorry bananmannen, men wtf...:/

Jax
2007-04-20, 20:59
Sköter man sin ekonomi får man mer att ha roligt för...

...och alla vet att den som har mest prylar när han dör vinner.

Zakath
2007-04-20, 21:02
Inget som säger att man måste välja mellan att spara allt eller köpa upp allt.

Att du konstaterar att man lever ett bättre liv genom att spara är dock smått skrattretande.

Jag menader att man lever ett bättre liv genom att inte slösa bort alla pengar, formulerade mig dåligt.

Så att man slipper leva på nudlar i slutet av månaden. ;)

Ganymedes
2007-04-20, 21:03
...och alla vet att den som har mest prylar när han dör vinner.

Fel. Den som har bäst prylar vinner. *slap* ;)

jenny
2007-04-20, 21:04
Varför välja när man kan ha båda? :)

Krampus
2007-04-20, 21:08
Varför välja när man kan ha båda? :)

Om det du har ett stort upplevesebehov kan det vara svårt att hitta ett jobb som kräver så pass lite tid lite betalar så bra att det tillfredställer tillräckligt..
Och om det finns så lär det ta endel tid och ekonomi att utbilda sig till det.

Det enda som jag finner passar in på denna beskrivning är autodidakt galen konstnär.

Lelle Pelle
2007-04-20, 21:10
Om det du har ett stort upplevesebehov kan det vara svårt att hitta ett jobb som kräver så pass lite tid lite betalar så bra att det tillfredställer tillräckligt..
Och om det finns så lär det ta endel tid och ekonomi att utbilda sig till det.

Det enda som jag finner passar in på denna beskrivning är autodidakt galen konstnär.
Vad snackar du om? Jobb?

Bill Gates som farsa är optimalt.

Krampus
2007-04-20, 21:11
Vad snackar du om? Jobb?

Bill Gates som farsa är optimalt.

Kenta i modstriologin som farsa var rätt optimalt det med kom det att visa sig..

Damien Thorne
2007-04-20, 21:14
Ahhh.... Dia Psalma :thumbup:

Känns det meningslöst, det liv du har
och när lönen är slut
ligger då räkningarna obetalda kvar
men stå då ut och tänk efter
du kanske klarar dig lika bra ändå
om du lyssnar nu, så ska jag ge dig ett råd

DEN SOM SPAR HAN HAR
TILL SLUT BARA PENGAR KVAR
KÖP UPP DINA PENGAR INNAN DOM TAR SLUT
DEN SOM BARA HAR PENGAR
MÅSTE KÖPA SINA VÄNNER
SÅ GÖR SLUT PÅ DINA PENGAR INNAN DOM TAR SLUT
SÅ ATT DOM TAR SLUT

Känns din plånbok alldeles för stor
och magen likaså
har du mera pengar än du tror
men kom ihåg, och tänk efter
pengar är ju ändå inte allt
om du lyssnar nu, så ska jag ge dig ett råd

DEN SOM SPAR HAN HAR
TILL SLUT BARA PENGAR KVAR
KÖP UPP DINA PENGAR INNAN DOM TAR SLUT
DEN SOM BARA HAR PENGAR
MÅSTE KÖPA SINA VÄNNER
SÅ GÖR SLUT PÅ DINA PENGAR INNAN DOM TAR SLUT
SÅ ATT DOM TAR SLUT

Har du pengar på banken som du spar
varför har du det
är det till semesterns ljuva dar
men du ska få se att dom kanske
kan försvinna innan dom tas ut
om du lyssnar nu, så ska jag ge dig ett råd

Ganymedes
2007-04-20, 21:16
Dia Psalma ftw! Jag brukar säga "den som spar han har... inte lika roligt som de andra". :)

Torre
2007-04-20, 21:18
Skulle inte säga att något alternativ är direkt sant. Den som slösar och inte ser pengar som något problem och kanske inte ens slitit för pengarna uppskattar nog inte lyxen. Den som däremot inte upplever lyxen konstant uppskattar nog den på ett helt annat sätt.

Jag tror överlag att det finns en överdriven tilltro på att resor och annan form av konsumtion leder till lycka. Hetsen att "hinna uppleva så mycket som möjligt" ser jag snarare som ett uttryck för en inneboende stress och till viss del även ett visst missnöje med vardagen.

sehnpaa
2007-04-20, 21:20
Njut av tanken på sparande, alltså ökad framtida konsumtion, redan idag.

Mirre
2007-04-20, 21:20
Leva bör man annars dör man. *popcorn*
För mig är det viktigt att alltid ha en buffert för då kan jag låna av mig själv till det jag vill uppleva eller köpa. Dock ser jag till att betala tillbaka så att bufferten ökar aningen för varje månad.

Oj vad det låter trist och vuxet men för mig är det viktigt att kunna göra det jag vill just nu eller köpa just det där och det löser jag genom att ha en pott.

Unna sig är viktigt, rent av lyxa till det för sig själv. Jag köper tom färska blommor till mig själv och ställer på bordet här hemma i lyan. :em:

Baha
2007-04-20, 21:21
lär man sig vara lycklig utan att spendera pengar så är problemet löst, allt nuförtiden skall kosta, precis allt tyvärr=/

jag brukar mest spara för att jag inte vet vad man skall slösa det på rikitgt, finns ju alltid en massa skit man kan köpa men känns tämligen meningslöst o spendera bara för sakens skull. bättre spara för o få mera fritid o ledighet,

Shakemynuts
2007-04-20, 21:26
En fin blandning av att tänka på framtiden och spara för den samtidigt som man vågar spendera pengar på prylar och upplevelser då och då är väl något jag strävar efter.
Prylar är dock inte så viktigt för mig.. Räcker med en dvdspelare, tv, bärbar dator, mp3 och en skön säng.
Jag har väl tur då alla intressen jag har nästan är gratis.

Rahf
2007-04-20, 21:26
Det är skillnad på lyx och upplevelser.

mela
2007-04-20, 21:26
Jag är bra på att bränna pengar :/ Jag älskar att shoppa. Men jag har ändå alltid cash.

Får passa mig nu innan jag börjar få lön dock :D

Torre
2007-04-20, 21:29
Det är skillnad på lyx och upplevelser.

Ja och nej. Upplevelser är ju ofta en form av lyx.

Det absolut viktigaste måste ändå vara vardagen. Den verkligt lycklige skulle inte ens behöva jaga den materiella lyckan genom resor och prylar.

Rahf
2007-04-20, 21:36
Ja och nej. Upplevelser är ju ofta en form av lyx.

Det absolut viktigaste måste ändå vara vardagen. Den verkligt lycklige skulle inte ens behöva jaga den materiella lyckan genom resor och prylar.

Många lever en tråkig vardag. Speciellt de som jobbar mycket. Definitionen av lycklig är en subjektiv fråga.

Jag personligen har följande inställning till livet: Huvudsaken man har roligt.

Vafan ska man gå runt och tänka på att säkra framtiden hela tiden? Vad ska du göra då som du inte kan göra nu? Sånt skitsnack har jag aldrig fattat mig på. Och nu kommer det inte spela någon roll i denna diskussion eftersom folk inte kan övertygas såvida de inte är innefattade i en stor fas i deras liv som ändrar deras värderingar.

Torre
2007-04-20, 21:43
Många lever en tråkig vardag. Speciellt de som jobbar mycket. Definitionen av lycklig är en subjektiv fråga.

Jag personligen har följande inställning till livet: Huvudsaken man har roligt.

Vafan ska man gå runt och tänka på att säkra framtiden hela tiden? Vad ska du göra då som du inte kan göra nu? Sånt skitsnack har jag aldrig fattat mig på. Och nu kommer det inte spela någon roll i denna diskussion eftersom folk inte kan övertygas såvida de inte är innefattade i en stor fas i deras liv som ändrar deras värderingar.

De som jobbar mycket och finner deras vardag tråkig borde fråga sig själva varför de sysslar så mycket med något som de inte gillar.

Varför måste framtiden och nuet stå i ett motsatsförhållande till varandra? Är kortsiktig lycka nödvändigtvis så mycket värd? Ett typexempel på personer som lever i nuet är missbrukare, och att endast leva i nuet för t.ex. alkohol tycket inte jag är en bra bild av lycka.

Ganymedes
2007-04-20, 21:44
Ett typexempel på personer som lever i nuet är missbrukare, och att endast leva i nuet för t.ex. alkohol tycket inte jag är en bra bild av lycka.

Tror inte att någon alkis är speciellt lycklig, nej.

christian
2007-04-20, 21:54
Varför det ena eller andra?

Spendera lite idag och spara resten så blir det mer att spendera imorgon.

Givetvis pensionssparar jag, jag är ju 70-talist och knûllad av pensionssystemet.

The_RobRoy
2007-04-20, 22:03
Jag spar ganska mycket, för att generera mer pengar med hjälp av avkastning i aktier osv. Det ger mig en trygghet i livet, att veta att jag har pengar ifall det behövs.

Sen känner jag inte att jag skulle uppnå någon vidare högre lyckonivå om jag skulle ta alla mina pengar och bränna dom på saker. De saker som gör mig lyckliga är ändå gratis (förrutom i den tid man lagt ner på det).

Saker som vänner och relationer. Det tycker jag är underbart faktiskt, att det bästa här i livet är gratis :)

Sen har jag även med min hårda utbildning, ändå försökt ha roligt och inte bara plugga för pluggandets skull (ibland är det oundvikligt i hemska fysik-kurser men ändå). Nu hoppas jag att det leder till ett jobb, som jag tycker att det är riktigt roligt att gå till!

Så min slutsatts är väl, spara och gör saker med dina vänner!

aliquis
2007-04-20, 22:03
Alla skall ha två årslöner undansparade för det har någon politiker sagt!

Rahf
2007-04-20, 22:03
De som jobbar mycket och finner deras vardag tråkig borde fråga sig själva varför de sysslar så mycket med något som de inte gillar.

Varför måste framtiden och nuet stå i ett motsatsförhållande till varandra? Är kortsiktig lycka nödvändigtvis så mycket värd? Ett typexempel på personer som lever i nuet är missbrukare, och att endast leva i nuet för t.ex. alkohol tycket inte jag är en bra bild av lycka.

Därför att en resa som exempel, lever kvar i minnet. Jag spenderade större delen av förra året i Australien och det var den bästa tiden i mitt liv. Det finns absolut ingenting som kommer upp till den sammanlagda lycka jag känt under min tid i Australien.

Har man inte testat det så ska man inte kommentera det. Egentligen ska man uppleva det innan man kan fösa bort det som en tillfällig njutning.

Gällande hur många som gillar sitt arbete så tycker jag nog vi skapar en spin-off tråd på det.

mela
2007-04-20, 22:05
Alla skall ha två årslöner undansparade för det har någon politiker sagt!

Och hur många årslöner har du?

christian
2007-04-20, 22:11
Och hur många årslöner har du?

Tjänar man lite behöver man inte spara så mycket. Enkelt gjort! ;)

Sen är det inte så svårt för någon att spara ihop lite pengar under sin levnadstid. Gör lite bostadskarriär, lev måttligt oftast men lyxa till det ibland, håll igen bilkostnaderna, spara lite i fonder och aktier, pensionsspara, håll ihop familjen, Voilá!

Sen kan man ju tjäna mycket pengar och ha råd med lyx hela tiden, men det är inte majoritetens liv.

Jacksatan
2007-04-20, 22:13
Måste inte vara antingen eller. Kommer väl försöka göra lite av båda delarna när jag börjar få in nåra stålar.

Cerberus
2007-04-20, 22:14
det e tråkigt att spara, lite framförhållning får man ha men ja spenderar hellre mina pengar nu än när jag e 70 år.

Livet e för kort och det kan sluta när som helst.

Muskelbyggaren
2007-04-20, 22:47
Måste inte vara antingen eller. Kommer väl försöka göra lite av båda delarna när jag börjar få in nåra stålar.
+1

Jag har brukar inte ångra mina vad jag lagt mina pengar på. Oftast lever jag rätt måttligt, brukar tänka i värde kontra kostnad, oftast är det tillfredsställande av extremt kortsiktiga behov människor bränner sina pengar på. Går jag förbi affären och är törstig väntar jag hellre till jag är hemma och dricker ur kranen än ödslar 15 kronor på en flaska vatten. Många bäckar små.

Men jag spenderar ändå mycket pengar på saker som betyder mycket för mig och är ingen storsparare.

Shakemynuts
2007-04-20, 23:07
Det enda jag sparar till är tatueringar. *drool*

Sofia4_4
2007-04-21, 05:58
Skulle inte säga att något alternativ är direkt sant. Den som slösar och inte ser pengar som något problem och kanske inte ens slitit för pengarna uppskattar nog inte lyxen. Den som däremot inte upplever lyxen konstant uppskattar nog den på ett helt annat sätt.

Jag tror överlag att det finns en överdriven tilltro på att resor och annan form av konsumtion leder till lycka. Hetsen att "hinna uppleva så mycket som möjligt" ser jag snarare som ett uttryck för en inneboende stress och till viss del även ett visst missnöje med vardagen.

jätte bra sagt. och sant.
människor som gillar mycket upplevelser och nya intryck hela tiden är rastlösa själar. De har en nyfikenhet på världen som är utöver det vanliga och att "resa" för dem innebär inte att sitta vid stranden i den trygga turistortmiljön utan bege sig ut i landet för att se och uppleva.

Jag tycker själv det är en balans mellan den ena och den andra. Att inte ha pengar begränsar mig. Har jag pengar så reser jag. Jag spara så långsiktigt som min nästa resa.
Jag sparar ingenting till pensionen. Mina föräldrar gjorde det åt mig och hade sparat ihop en summa som motsvarar 5 årsinkomster, fram tills jag blev 18. När inflationen kom kunde jag köpa en packet tuggummi för dem pengarna.
Så jag sparar inte pengar till pensionen. Istället investerar jag i någonting som består - skills. Jag försöker utbilda mig och bli bättre på det jag gör. Jag söker också nya utmanningar och projekt där jag kan jobba med nya människor. Då kan jag i stort sätt börja från stratch oavsett var jag befinner mig och hur fattig jag än har råkat bli. Och när jag bli gammal hoppas jag att kunna hyra en stor atelje nånstans och ge kurser och lära ut det jag har lärt mig. Det kommer också att ge mig chansen att vara bland unga människor och fortsätta uppleva och få nya intryck.

Johan O
2007-04-21, 06:52
Jag tror överlag att det finns en överdriven tilltro på att resor och annan form av konsumtion leder till lycka. Hetsen att "hinna uppleva så mycket som möjligt" ser jag snarare som ett uttryck för en inneboende stress och till viss del även ett visst missnöje med vardagen.

Sant!
Att kunna vara lycklig och tillfreds även i vardagen måste vara den renaste formen av lycka.

bubbe
2007-04-21, 07:17
Därför att en resa som exempel, lever kvar i minnet. Jag spenderade större delen av förra året i Australien och det var den bästa tiden i mitt liv. Det finns absolut ingenting som kommer upp till den sammanlagda lycka jag känt under min tid i Australien.

Har man inte testat det så ska man inte kommentera det. Egentligen ska man uppleva det innan man kan fösa bort det som en tillfällig njutning.

Gällande hur många som gillar sitt arbete så tycker jag nog vi skapar en spin-off tråd på det.

Köpa upplevelser är något som har tagit över behovet av att köpa saker, det har blivit sk omodernt att har fina bilar, hus etc. Detta syns bland hela den rika västvärlden, medans i länder områden som har sämre ekonomi betyder fina saker hög status.

För egen del tycker jag det kan vara utvecklande och man kan få en känsla av frihet genom att resa, men som det är idag så resor folk vansinnigt mycket. Jag lägger hellre pengar på att ha det bra till vardags, kommer ut med båten ett par dagar (enorm frihetskänsla) eller en kajaktur, tar det lugnare på jobbet istället för att ständigt jaga sista kronan osv.

z_bumbi
2007-04-21, 09:14
Jag lägger hellre pengar på att ha det bra till vardags, kommer ut med båten ett par dagar (enorm frihetskänsla) eller en kajaktur, tar det lugnare på jobbet istället för att ständigt jaga sista kronan osv.

+1

Att jobba dubbelt för att "ha råd" med en semester när man bor i Sverige och har naturen några meter bort är inte riktigt min grej.

olle lindblad
2007-04-21, 09:24
Alla skall ha två årslöner undansparade för det har någon politiker sagt!

En årslön. Det var Anne Wibble. Det är rätt få som har det.

Mental
2007-04-21, 09:37
Allt handlar om prioriteringar antar jag?
Jag sparar pengar när jag har möjlighet, har arbetat 5 år nu och sparat ihop till min universitetsutbildning. Så jag kommer plugga i 3 år nu utan att ta lån, var planen. Då slipper jag allt bök med CSN och är skuldfri vid utbildningsslutet. och det är värt rätt mycket för mig.

The_RobRoy
2007-04-21, 09:54
Allt handlar om prioriteringar antar jag?
Jag sparar pengar när jag har möjlighet, har arbetat 5 år nu och sparat ihop till min universitetsutbildning. Så jag kommer plugga i 3 år nu utan att ta lån, var planen. Då slipper jag allt bök med CSN och är skuldfri vid utbildningsslutet. och det är värt rätt mycket för mig.

Fel tänkt enligt mig. Varför är det så viktigt att vara skuldfri? Om du tittar på hur äldre generationer blivit rika, så är det just genom att de tagit lån till en bostad. Lån ger hävstång på investeringar, vilket ger en möjlighet för fattigt folk att komma upp sig.

CSN lånet är ett väldigt förmånligt lån. Bättre om du tar lånet och förräntar dina sparpengar.

Sen att man tar CSN, är även ett incitament till att plugga lite hårdare och faktiskt bli klar med utbildningen i tid, vilket också är värt en jäkla massa pengar.

Mirre
2007-04-21, 10:01
Fel tänkt enligt mig. Varför är det så viktigt att vara skuldfri? Om du tittar på hur äldre generationer blivit rika, så är det just genom att de tagit lån till en bostad. Lån ger hävstång på investeringar, vilket ger en möjlighet för fattigt folk att komma upp sig.

CSN lånet är ett väldigt förmånligt lån. Bättre om du tar lånet och förräntar dina sparpengar.



Instämmer. Räntan är fn 2,1% på studielån och du kan av vissa banker få ca 3% ränta på ditt sparkapital. Förvisso får du betala reavinstskatt på vinsten om du inte lägger sparandet i en av de nya avgiftsfria kapitalförsäkringarna där det istället är en avkastningsskatt på 27% av föregående års genomsnittliga statslåneränta. För 2007 0,97% av totala värdet.

Purren
2007-04-21, 11:00
Instämmer. Räntan är fn 2,1% på studielån och du kan av vissa banker få ca 3% ränta på ditt sparkapital. Förvisso får du betala reavinstskatt på vinsten om du inte lägger sparandet i en av de nya avgiftsfria kapitalförsäkringarna där det istället är en avkastningsskatt på 27% av föregående års genomsnittliga statslåneränta. För 2007 0,97% av totala värdet.

Intressant ^^ Hur stor summa kan det bli?

z_bumbi
2007-04-21, 11:57
Fel tänkt enligt mig. Varför är det så viktigt att vara skuldfri?

Man krymper sina fasta kostnader för 30 år framöver, då har man bl a mycket lättare att bestämma hur mycket man själv vill jobba i framtiden.

Shajjn
2007-04-21, 12:27
Balans vinner.

Peter
2007-04-21, 13:29
Långsiktigt sparande med avkastning högre än inflationen är hemligheten till friheten att kunna välja hur man ska leva och hur mycket man ska jobba i framtiden.

Säg att du tjänar 15.000 i månaden efter skatt och sparar 10% av lönen som du placerar med 10% ränta per år (ungefär vad aktier gett historisk). Du kommer säkert märka att det går lika bra att leva av 90% av lönen som av 100%.

Efter 25 år har du då ungefär 2 miljoner trots att du bara satt in 450.000. Du kan då med 10% ränta plocka ut 200.000 per år utan att kapitalet minskar. Dvs genom att sätta in 1.500 kr per månad i 25 år kan du plocka ut över 10 gånger mer per månad resten av livet.

Det får dock inte gå till överdrift som för den här killen som sparar 60-70% av lönen varje månad...http://miljonar.blogspot.com/

skaparn
2007-04-21, 13:56
Tor inte riktigt jag är med på frågeställningen.

Med en given mängd pengar konsumerar alla precis lika mycket. En köper framtida trygghet, en annan upplevelser på en tågluff i öknen medan en tredje sparar och köper en ny Audi (med sportiga fälgar) varje år. Jag gillar inte att man dömer och kategoriserar andras köpbeteende som antingen snålt, förnuftigt, slösaktigt eller oansvarsfullt, bara för att det avviker från den norm man satt upp för sig själv och man anser vara rätt och riktigt. Även den som dör med en miljard på banken har gjort ett medvetet val och "köpte" känslan att dö rik, eller kanske att låta sina barn ärva förmögenheten.

Lite trist resonemang kanske i en diskussion om hur snabbt man ska shoppa upp månadslönen men jag kan inte hålla mig från att påpeka att alla gör det under givna förutsättningar bästa val de kan, och det alltid handlar om konsumtion och följaktligen att avstå något annat för att kunna konsumera detta. Begreppen "spara" och "slösa" är således endast en något värdeladdad språklig konstruktion för att beteckna två olika inköp.

christian
2007-04-21, 14:00
Tor inte riktigt jag är med på frågeställningen.

Med en given mängd pengar konsumerar alla precis lika mycket. En köper framtida trygghet, en annan upplevelser på en tågluff i öknen medan en tredje sparar och köper en ny Audi (med sportiga fälgar) varje år. Jag gillar inte att man dömer och kategoriserar andras köpbeteende som antingen snålt, förnuftigt, slösaktigt eller oansvarsfullt, bara för att det avviker från den norm man satt upp för sig själv och man anser vara rätt och riktigt. Även den som dör med en miljard på banken har gjort ett medvetet val och "köpte" känslan att dö rik, eller kanske att låta sina barn ärva förmögenheten.

Lite trist resonemang kanske i en diskussion om hur snabbt man ska shoppa upp månadslönen men jag kan inte hålla mig från att påpeka att alla gör det under givna förutsättningar bästa val de kan, och det alltid handlar om konsumtion och följaktligen att avstå något annat för att kunna konsumera detta. Begreppen "spara" och "slösa" är således endast en något värdeladdad språklig konstruktion för att beteckna två olika inköp.

Att spara är inte att konsumera.

Fatalist
2007-04-21, 14:01
Släng undan 500 spänn i månaden i nån slags privat pensionsförsäkring och lev upp resten, och få sedan 25 lax utöver din vanliga pension när det är dags?

Låter som ett vettigt upplägg :thumbup:

eandersson
2007-04-21, 14:04
Wörd på den.

Anledningen till att jag skriver tråden är att jag i ett par dagar disskuterat detta med en tjej vars familj i princip hela sitt vuxna liv bott på samma lilla ort, men byggt ett mycket starkt och välgående familjeföretag. De är med andra ord milijonärer och börjar närma sig penisonsålder. Farsan liknar en arbetsnarkoman och har under hela hennes uppväxt jobbat i princip 7 dagar i veckan. Det verkar lyckliga. Det ett rikt famlijeliv osv och utåt är allt tiptop.

För mig räcker det inte. Jag har inte den ron i kroppen. Hellre fattig och har kul, jag blir rastlös i fasta strukturer. Men å andra sidan är jag sjukt tät nu också....*drool*

Någon kanske redan svarat på detta, men det har väl mycket med ens uppväxt att göra? Var man bor osv. Jag menar; se på en ko, den står där på åkern och idisslar för den alltid har gjort det. Hade man tagit med kon till liseberg hade den säkert velat mer än att stå och idissla hela dagarna.

The_RobRoy
2007-04-21, 14:15
Man krymper sina fasta kostnader för 30 år framöver, då har man bl a mycket lättare att bestämma hur mycket man själv vill jobba i framtiden.

Läste du inte resten jag skrev, man ska inte ta lån bara för att spendera på plasma TV, men om man tar lån för att investera i något vettigt, kan man tjäna mycket på det. Se det som ditt sparande att betala räntan. Men istället för att bara spara den summan kommer du med lån få mycket mer.

The_RobRoy
2007-04-21, 14:18
Lite trist resonemang kanske i en diskussion om hur snabbt man ska shoppa upp månadslönen men jag kan inte hålla mig från att påpeka att alla gör det under givna förutsättningar bästa val de kan, och det alltid handlar om konsumtion och följaktligen att avstå något annat för att kunna konsumera detta. Begreppen "spara" och "slösa" är således endast en något värdeladdad språklig konstruktion för att beteckna två olika inköp.

Håller med faktiskt, antar att du läst nationalekonomi eller liknande, alla människor väger sina resurser efter sin egna "nyttofunktion" och maximerar där nyttan. Våra olika preferenser för vad som ger oss mest nytta, gör att vi handlar olika.

Krampus
2007-04-21, 14:19
Någon kanske redan svarat på detta, men det har väl mycket med ens uppväxt att göra? Var man bor osv. Jag menar; se på en ko, den står där på åkern och idisslar för den alltid har gjort det. Hade man tagit med kon till liseberg hade den säkert velat mer än att stå och idissla hela dagarna.

Du har förstått fråeställningen korrekt.
Folk har dragit tråden lite åt fel håll, men du beskrev detta bra. :)

Nina L
2007-04-21, 14:21
När jag var yngre spenderade jag mest pengar på saker. Smink, smycken, kläder, cdskivor, godis m.m.

Nuförtiden sparar jag pengar för att slösa dem på resor, festivaler, konserter, utekvällar, events m.m Jag antar att jag insett att upplevelser ger mig mer än materiella ting. Dvs, hellre fattig gammal med rikt själsliv:)När du var yngre = förra året, när du köpte 15 par skor? :D

Fan, det är ju du som uttrycker dig så att man tror att du är kärring. Skriv istället "När jag var i de yngre tonåren" eller "När jag var barn" så man fattar.

OnT: Upplevelser är värda mest, men jag tror inte man skall stressa sig. Man kan väl ha levt ett gott liv även om man inte sett världen. Får man svara mittemellan?

Krampus
2007-04-21, 14:29
Får man svara mittemellan?

Ja, alla utom du. :)

z_bumbi
2007-04-21, 14:52
Läste du inte resten jag skrev, man ska inte ta lån bara för att spendera på plasma TV, men om man tar lån för att investera i något vettigt, kan man tjäna mycket på det. Se det som ditt sparande att betala räntan. Men istället för att bara spara den summan kommer du med lån få mycket mer.

Jag är med på hur du tänker men håller inte med. Att slippa sitta med lån gör att man även om det blir en krasch på finansmarknaden, man blir arbetslös eller sjuk, man bestämmer sig för att flytta till en liten hydda i skogen eller vad nu än mp vara så är man något så när skyddad eftersom de fasta utgifterna är lägre. När man är klar med studierna så kan man sen om man vill stoppa undan allt man skulle betalat på studielånen plus det vanliga sparandet och kommer på sätt ganska snart ikapp det mesta som andra sparat i vilket fall som helst.

skaparn
2007-04-21, 15:23
Håller med faktiskt, antar att du läst nationalekonomi eller liknande, alla människor väger sina resurser efter sin egna "nyttofunktion" och maximerar där nyttan. Våra olika preferenser för vad som ger oss mest nytta, gör att vi handlar olika.

Korrekt. Det jag ville pressa mest var att det är väldigt fult att sätta sig till doms över andra och kalla deras val för något för kategoriseringens skull.

Jag är exempelvis (enligt mig felaktigt) sedd som extremt snål och sparsam av somliga eftersom jag i stort sett aldrig fikar, äter ute eller reser utomlands. För det första handlar snålhet om hur man är mot andra, och för det andra kommer ju mina pengar förr eller senare att handlas upp, så sett i ett längre perspektiv (som börjar bli populärt i kost&näring-delen) finns det ingen som sparar pengarna. Man bara omfördelar dem över tid annorlunda än den som direkt omsätter dem i annat än kronor.

Det som mest kittlar mina nedroidade nerver är när någon menar att "man måste leva också" som om de satt inne med den ultimata definitionen på vad leva är.

fothermucker
2007-04-21, 16:32
Det som mest kittlar mina nedroidade nerver är när någon menar att "man måste leva också" som om de satt inne med den ultimata definitionen på vad leva är.

Det är motsatsen till att vara död. För övrigt tror jag att det bästa är att lära sig att vara lycklig (genom god självkännedom osv.). Très fort...