handdator

Visa fullständig version : Ont i knä när jag springer


loztdignity
2007-04-20, 16:14
Hej!

När jag började springa under våren för typ en månad sedan, tog jag i ordentligt och sprang en mil. Det började göra ont i knäet och i smalbenet på ena benet och jag hade ont en vecka efter det.

Nu får jag smärta i ena knäet och smalbenet...så att jag typ ryser, den sortens smärta, när jag är ute och springer, efter någon kilometer.

Ska man använda någon slags förband eller något, eller vänta med att springa några veckor?
Jag har också nya löparskor som jag dock gått/sprungit lite i redan. Kanske de är dåliga?

Jag kör också morgonpromenader sådär en 5 dagar i veckan och spinning ett par gånger. Kan det bidra till att knäet inte läker?

Har inga problem med benet när jag kör spinning och promenader, utan bara när jag springer.

timpaw
2007-04-20, 16:53
kan mycket väl vara löpardojjerna som spökar. Har vart med om det själv. Testa ett par andra skor om du har, se om det känns annorlunda. Kan ju vara det om du inte känt av knät tidigare när du joggat?
Skorna är viktigare än man tror när man löper långa sträckor, det sliter hårt just på knäna. Sedan rekommenderas löparspår om du inte redan springer i dett sådant, alternativt om du har tillgång till en löparbana. Mjukt underlag är väldigt mycket snällare mot knän vid långa löpningar.

Shamrock
2007-04-20, 19:10
Det låter osm om du har fått Benhinne inflammation och löparknä. Jag har själv haft båda.
Benhinneinflammation sker främst som förre talare sa vid löpning på hårt och stumt underlag. D.v.s. asvalt, skorna är också en bidragande faktor.

Är du seriös så skulle du gå till löplabbet och få ett par löpskor därifrån. Då vet du att de är bra och passar just dig.

Löparknä får man när muskeln som går från rumpan och fäster i knäskålen är spänd och detta yttrar sig i sin tur i kraftig avdommnade smärta och svaghet på utsidan av knät.
Är du mån om dig så gå till en naprapat för lite övningar och stretch samt justering. Annars ska du se till att stretcha sätesmuskeln och kanske vila från löpningen ett tag.

Med regelbunden stretching och bra skor fick jag bort båda besvären.

Lycka till!

Eftersom du inte verkar ha problem när du går eller cyklar så kanske du märker att det är stötarna som uppstår vid löpningen som är utlöser smärtan

sweet_sunny_south
2007-04-20, 21:04
Hej!

När jag började springa under våren för typ en månad sedan, tog jag i ordentligt och sprang en mil. Det började göra ont i knäet och i smalbenet på ena benet och jag hade ont en vecka efter det.

Nu får jag smärta i ena knäet och smalbenet...så att jag typ ryser, den sortens smärta, när jag är ute och springer, efter någon kilometer.

Ska man använda någon slags förband eller något, eller vänta med att springa några veckor?
Jag har också nya löparskor som jag dock gått/sprungit lite i redan. Kanske de är dåliga?

Jag kör också morgonpromenader sådär en 5 dagar i veckan och spinning ett par gånger. Kan det bidra till att knäet inte läker?

Har inga problem med benet när jag kör spinning och promenader, utan bara när jag springer.


shamrocks inlägg var mycket bra!:thumbup: tänker direkt på löparknä när jag hör dina besvär. du kan ju prova att stretcha m.tensor fascia latae(muskeln som blir stram vid löparknä) o se om smärtan försvinner. det i kombination med att du inte förvärrar smärtan genom att fortsätta springa skulle enbart det kunna hjälpa dej med att bli av med problemen.

Guddi
2007-04-20, 21:46
När jag började springa under våren för typ en månad sedan, tog jag i ordentligt och sprang en mil. Det började göra ont i knäet och i smalbenet på ena benet och jag hade ont en vecka efter det. Gillar egentligen inte att skriva sånt här men 1mil som utgångssträcka?? *gah!*

Tipsen du har fått i tråden är en bra utgångspunkt. Titta in på den här sidan (http://runningtimes.com/rt/articles/print.asp?id=6099) och försök sen att hitta något liknande som du kan köra med där hemma istället för en "foam roll" på din tractus iliotibialis sena. Du behöver inte nödvändigtvis ha något som liknar en "foam roll" utan vad som helst som kan knåda till utsidan duger fint, taggboll, medicinboll, massage saker man kan köpa i hälsoaffärer. Man kan även trycka till senan med dina egna händer men risken är då stor att man inte trycker tillräcklig hårt pga av smärta.

Och dra för guds skull ner på löpningen tills du inte har ont längre. När smärtan är borta, börja med korta sträckor och öka istället farten om du tycker att det blir för lätt annars.

loztdignity
2007-04-20, 22:51
Tack för alla svar!

Ja, jag sökte lite och löparknä låter rimligt. Jag sprang mycket förra sommaren och brukade springa en mil ett par gånger i veckan utan nåt som helst problem och gick därför ut lite för hårt när jag började springa nu i våras.

Smärtan försvinner en dag efter jag försökt ut och springa nu igen. Efter sådär 2 kilometer gör det lite ont och jag slutar och har lite värk resten av dagen och dagen efter är det borta igen.

Ska jag försöka springa lite mer hela tiden tills det onda kommer eller? Eftersom jag inte känner av det annars, när jag går runt eller cyklar så vet jag ju inte när knäet är tillräckligt bra så jag kan springa igen.

Guddi
2007-04-21, 08:12
Om du fick ont av att springa 2km, gå ut och spring 1km och se om du får ont på kvällen ändå. Det är väldigt svårt att veta exakt när man kommer få ont så tricket är att använda sig av en säkerhetsmarginal.

Om du försöker dig på övningarna i länken jag gav dig kommer du också att märka när du blir bättre på dem och det är då ett täcken på att muskeln börjar bli längre/mer avslappnad och du borde då rimligen klara en lite längre sträcka i löpspåret.

loztdignity
2007-04-21, 14:26
Okej Guddi, jag ska köra övningarna du länkade till och börja springa lite när jag ändå är på mina morgonpromenader i skogen. Kubba sådär en kilometer och se hur det känns. Sen kan man väl öka på det så småningom?

Guddi
2007-04-21, 16:58
självklart, men öka långsamt...

Kan lägga till en stretch för vaderna någon gång varje dag med. De kan bidra en del till dina smalbensproblem

PiNG.
2007-09-05, 22:52
Ja tjena vilken tur man hitta denna sidan :D

Bumpar den fett för de tog tiiid innan man hitta nån vettig förklaring när jag skrev "löparknä" i search fältet. Har själv börjat få problem med mitt högerknä.

Men den som söker han letar som de heter. Perfekt länk Guddi, du är kvällens räddare ;)