handdator

Visa fullständig version : Dygnsbehovet av grönsaker i ett mål


newb123
2007-04-20, 16:14
Ja, tas mikronutrienter och antioxidanter upp lika bra om man äter allt på en gång? Om dom inte gör det, hur mycket sämre tas dom upp?

Max
2007-04-20, 21:11
Ja, tas mikronutrienter och antioxidanter upp lika bra om man äter allt på en gång? Om dom inte gör det, hur mycket sämre tas dom upp?
Det är inte riktigt svar på din fråga, men ofta tas mikronutrienter upp bättre om de ätes tillsammans, finns däremot exempel där förhållandet är det omvända. Antioxidanter har visat sig effektivare genom att kombinera dem.

Eddie Vedder
2007-04-20, 21:27
Ja, tas mikronutrienter och antioxidanter upp lika bra om man äter allt på en gång?

Det här är inte heller svar på din fråga men antioxidanter är mikronutrienter. Mikronutrienter skulle man kunna säga är ett samlingsnamn på essentiella och icke energigivande ämnen som behövs i väldigt små doser, d.v.s. vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Vart placerar man annars exempelvis C-vitamin och E-vitamin som ju är två antioxidanter?

Sen förstår jag inte hur du skall kunna få i dej alla på samma gång i en och samma måltid!?

Sverker
2007-04-21, 06:00
Upptaget är i de flesta fallen bra. Tarmarna är gjorda för att ta upp näring.
Det som brister är snarare att du mättar blodet och därmed kissar ut överskottet relativt snabbt.

Det finns alltså en anledning att fördela intaget av mikronäringsämnen över dagen i flera måltider. Detta gäller när du vill maximera intaget. Äter du näringsämnena för att må bra och undvika brist sker det sällan att du mättar blodet. Äter vi normala mängder tar vi upp det mesta.

Tolkia
2007-04-21, 06:34
En annan detalj är att vissa saker som finns i grönsaker/frukt förbättrar upptaget av andra trevliga saker i icke-grönsaker. T.ex. förbättras upptaget av järn om man samtidigt äter något c-vitaminrikt.

Dessutom är det nog lättare att få i sig dygnsbehovet om man delar upp det lite, särskilt om man inte är så förtjust i grönsaker.

newb123
2007-04-21, 14:49
Jag brukar ångkoka 500 g frysta grönsaker och sen trycka i mig det på en gång. Nu kanske dagsbehovet är 1 kg men oftast orkar jag inte koka två ggr (om jag trycker ner 1 kg i ångtillsatsen blir det ojämnt kokt).

Funkar det här ok med upptaget?

Ulf A Big
2007-04-21, 15:06
http://www.slv.se/upload/bilder/mat/kostrad/Gretawebb.jpg
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2559&epslanguage=SV

Eddie Vedder
2007-04-21, 15:11
Jag brukar ångkoka 500 g frysta grönsaker och sen trycka i mig det på en gång. Nu kanske dagsbehovet är 1 kg men oftast orkar jag inte koka två ggr (om jag trycker ner 1 kg i ångtillsatsen blir det ojämnt kokt).

Funkar det här ok med upptaget?

Vilka grönsaker äter du och äter du enbart grönsaker? Tänk på att karotenoider och fettlösliga vitaminer kräver fett för att kunna tas upp oxå. Så en del lär du inte få i dej p.g.a. avsaknaden av fett om du nu inte äter grönsakerna som en del av en måltid utan bara grönsaker.

Ångkokning är för övrigt jättebra.:thumbup:

newb123
2007-04-21, 15:46
Vilka grönsaker äter du och äter du enbart grönsaker? Tänk på att karotenoider och fettlösliga vitaminer kräver fett för att kunna tas upp oxå. Så en del lär du inte få i dej p.g.a. avsaknaden av fett om du nu inte äter grönsakerna som en del av en måltid utan bara grönsaker.

Ångkokning är för övrigt jättebra.:thumbup:

Ah, tänkte inte på att äta fett till. Har mest ätit det med kvarg och pollock på sistone. :eating:

Eddie Vedder
2007-04-21, 16:00
Ah, tänkte inte på att äta fett till. Har mest ätit det med kvarg och pollock på sistone. :eating:

Uteslut aldrig fett ur din kost, finns bara negativa saker med det. Visst kan du käka pollock och/lr kvarg, absolut, men häll på 2 tsk olivolja lr rapsolja lr smör etc. Nån fettkälla bör du inkludera, fett har ju dessutom fler essentiella funktioner i kroppen.:thumbup:

machine gun
2007-04-21, 16:20
Uteslut aldrig fett ur din kost, finns bara negativa saker med det. Visst kan du käka pollock och/lr kvarg, absolut, men häll på 2 tsk olivolja lr rapsolja lr smör etc. Nån fettkälla bör du inkludera, fett har ju dessutom fler essentiella funktioner i kroppen.:thumbup:

När det gäller upptag av karotenoider lär iofs fettet i kvargen räcka, det kräver endast mkt små fettmängder. Men i övrigt håller jag med. Fett är viktigt och underskattat.

Eddie Vedder
2007-04-21, 16:27
När det gäller upptag av karotenoider lär iofs fettet i kvargen räcka, det kräver endast mkt små fettmängder. Men i övrigt håller jag med. Fett är viktigt och underskattat.

En burk blir ju ca. 2.5 gram iaf. Kanske räcker för upptaget som du säger, men fortfarande för lite fett för en välsammansatt måltid.

newb123
2007-04-21, 16:45
Jag brukar äta tillräckligt med fett sett över längre tidsperioder. Är det så viktigt att ha fett i varje måltid? Förut när jag bulkade åt jag 600 g chips på en dag en gång. *whistle*

Sverker
2007-04-21, 17:06
Ska du ta upp beta-karotenet och andra fettlösliga antioxidanter KRÄVS fett samtidigt. Upptaget av beta-karoten utan fett är nästan noll.

Varför tveka ? Finns massor med goda dressingar och majonäser att ta till grönsakerna.