handdator

Visa fullständig version : stela marklyft


alme
2003-03-17, 20:02
Testade stela marklyft idag för första gången. Tyckte inte den tog nånting på harmstring. Den tog bara på svanken, korsryggen. Vad tror ni jag gör för fel?:confused:

Fultjack
2003-03-17, 20:08
säkert för tungt, testa böjja dig framåt utan vikter å känn att det ska ta på benen, sen gör du samma sak fast med vikt, inge tungt i början dock ..

hade samma problem själv när man började med det..

alme
2003-03-17, 20:13
hur ska man hålla ryggen då, det spelar ingen roll eller? inte svanka såsom man gör i ryggövningarna?

goa_killen
2003-03-17, 20:28
Stela marklyft ä ju helt gryma, tar skitbra för baksida lår o korsryggen!!

:hbang: :hbang:

Grahn
2003-03-17, 20:41
http://www.t-mag.com/nation_articles/250heavy.jsp

Greenman
2003-03-17, 20:43
Beror ju vad du vill träna, jag går ner så djupt jag kan, i botten ser ryggen ut som ett u, och i toppen svankar jag, men ta det lungt, har du känslig rygg är raka marklyft ett utmärkt sätt att sabba den på

Langster
2003-03-17, 20:52
Efter att ha testat mig fram med olika utföranden så tycker jag att följande är bäst:
Lätt böjda men fixerade knän. Ha rak rygg hela tiden, så fort man börjar böja den så tar det på korsryggen istället. Gå inte alltför långt ner, typ så stången är en bit under knäna bara. Gå heller inte hela vägen upp ha kontakt med hamstringsen under hela rörelsen istället, känn stretchen hela tiden.
Använd lagom tunga vikter, hellre för lätt än för tungt tills man verkligen känner att det tar där det ska.

Jag kan dock inte stoltsera med några speciellt välutvecklade hamstrings än, så jag kan ha fel.

emmzan
2003-03-17, 21:13
Greenman> låter inte vidare nyttigt för din länd- och korsrygg.


Ju längre man går med stången från kroppen ju mer tar ju övningen på ryggen. Håller man stången så nära kroppen som möjligt i hela rörelsen är det lättare att använda hamstrings/rumpa att dra upp kroppen till upprätt läge, istället för att tvinga ryggen göra grovjobbet.

Jag har lätt böjda ben och går ner så långt det går med bibehållen svank, drar upp kroppen med hamstrings/häck. Tycker övningen är jättebra då man hittar rätt, vilket tog ett tag för mig iallafall.

Langster
2003-03-17, 21:43
Jo glömde det som Emmzan fyllde i, stången så nära kroppen som möjligt hela tiden och låt höften vandra bakåt när man sänker ner vikterna.

alme
2003-03-17, 22:30
stången så nära kroppen som möjligt ska jag testa. Det är inte nödvändigt att ha rak rygg?

Antonius
2003-03-17, 22:36
Förstår mig inte heller på utförandet på både marklyft och stela sådana... när jag kört marklyft så för jag alltid lite ont till jävligt ont i baksida lår och lite i rumpan (och det är inte för att min överkåta träningspolare tagit mig bakifrån eller något sånt).

emmzan
2003-03-18, 13:48
Originally posted by alme
stången så nära kroppen som möjligt ska jag testa. Det är inte nödvändigt att ha rak rygg?

Har rak rygg. Börjar du böja ryggen kommer du jobba med den istället för med låren.

gasoliner
2003-03-18, 16:21
trust me..har du kört dessa lyft korrekt så kommer du ha ljuvlig träningsvärk imorgon och i övermorgon och dagen efter det..:thefinger

Pauline
2003-03-18, 17:08
Jag har lätt skolios, så hur jag än gör så ser det ut som jag böjer i korsryggen. Älskar denna övning, kör den tungt utan problem.

Emmzan har rätt angående stången, men jag vill bara påpeka att du inte får glömma att "fälla bak" rumpan, uppåt,utåt. Ibland känns det lättare med en liten viktplatta under tårna. Då sträcker det snabbare i hamsen.

Åse Columbus
2003-03-19, 09:31
Originally posted by Langster
Jo glömde det som Emmzan fyllde i, stången så nära kroppen som möjligt hela tiden och låt höften vandra bakåt när man sänker ner vikterna.

Yeees!!!

Höften ...(eller rumpan om man så vill)...ska "vandra bakåt" i rörelsen när man sänker vikten ...o ryggen skall hållas svankad..

http://www.getfit.com/app/multimedia/video/st009am2.gif

eller

http://www.getfit.com/app/multimedia/video/du035am2.gif

åc