handdator

Visa fullständig version : Tips inför uppkörning -Tung MC-


teargaz
2007-04-20, 09:02
Tjena.
Jag ska köra upp för tung MC på Torsdag som privatist och jag har verkligen haft begränsade möjligheter till att övningsköra. Dock så tänker jag göra ett försök.
Min fråga är om det är nån som har några tips att komma med?
Har ni vart med eller hört talas om klassiska vråltabbar under uppkörning så dela med er.
Målet är att samla ihop alla tabbar och försöka undvika dom såklart.

Jag har själv två "How not to do" storys.
En kille på jobbet som hade kört Trail i flera år som körde upp privat.
Undert garagevändningen så vände han på framhjulet a la Tompan i Mission Impossible II. Han klarade ju alla linjerna men uppkörningskillen kuggade han på det.
Nästa uppkörning så bromsade han av vana bara med två fingrar, vilket han fick nerslag på.
Försök 3 körde han upp med tumvantar för att göra det omöjligt att bromsa med två fingrar. Då klarade han det.

Innan man börjar köra så ska man ju göra en kontrollbesiktning på hojjen.

Saknas nåt i denna lista eller har jag tagit med för mycket?
Kolla av:
*Glapp i framgaffel/styrlager
*Glapp i framhjulslager
*Halv/helljus fram
*Blinkers
*Tuta
*Bromsolja
*Glapp i svingen
*Glapp i bakhjulslagret
*Spårning
*Bakljus samt bromslyse för fot och handbroms
*Bakblinkers

Känner mig lite osäker på om man ska kolla bromsoljan eller inte.
Alla tips uppskattas i alla fall:)

stevooooo
2007-04-20, 11:25
Ta en dubbellektion på en skola så kan dom gå igenom manöverprovet, säk.kontrollen mm mm med dig. Väl investerade pengar. Garage vändinngen är borta sen nått år tror jag. Om du ska köra upp som privatist se till att ha med dig alla papprena och att cyckeln är OK till 100%.

Fettecke
2007-04-20, 11:27
Kolla allt du får för dig att kolla, han lär inte kugga dig för att du är För säker på att hojjen är hel.

Ignatius72
2007-04-20, 12:01
Garagesvängen var ett jävla skit. Det var det jag övade mest på. Allt annat var lugnt, iaf om man har trafikvana.

teargaz
2007-04-20, 12:18
Ta en dubbellektion på en skola så kan dom gå igenom manöverprovet, säk.kontrollen mm mm med dig. Väl investerade pengar. Garage vändinngen är borta sen nått år tror jag. Om du ska köra upp som privatist se till att ha med dig alla papprena och att cyckeln är OK till 100%.

Jag gjorde det för två veckor sen upp i dalarna. Vi drog 2 varv genom Mora och sen ut på flygfältet för att göra 8 krypkörningar genom dom två olika krypbanorna som kan uppstå. Satt fint. Han kollade även av inbromsning från 50 och 70 vilket såg kanon ut.
Tyvärr körde vi ingen högfartsbana efter som nån dalmas hade snott några koner. Jag hade bokat 120 min körning men han tyckte det såg ok ut efter 60 min så det blev inte mer än så.

Litet orosmoment dedär med högfartsbanan. Tror ni man grejjar den på första försöket om man inte har kört den tidigare.
Krypkörningen och inbromsningarna satt ju fint trots att det var första gången som jag körde tung hoj.
Som jag hajjat det så verkar det vara krypkörningen som är den bökigaste. Har inte hört nån som har kuggat på högfartsdelen.

Lite orolig för att jag ska glömma blinkersen på i trafiken. Skyltar kan vara bra att kolla på också har jag hört;)

Hur som helst. Hur svår är högfartsdelen?

teargaz
2007-04-26, 12:54
Jaha då har man kört upp för MC.
Jag var sjukligt nervös och osäkerheten blev tilltagande när jag påminde mig att jag aldrig har kört högfartsdelen.

Det var jag som ensam privatist och 3 andra som körde via körskola.
Jag var sist ut och jag blev inte mindre nervös av att samtliga tre innan mig kuggade redan på banan. Samtliga under inbromsning.
Andra orsostankar uppstod när jag såg hur extremt långsamt dom krypkörde. Jag kunde aldig tro att jag skulle kunna krypa så långsamt.
Sist ut i alla fall. Krypkörningen gick fint.
Högfarts delen visste jag inte riktigt hur jag skulle ta så jag chansade lite. Gjorde undanmanövern rätt, likaså slalom delen men när jag kom mot slutet av banan där man skulle vända så fattade jag ingenting. Det stod en herrans massa koner och linjer var dragna åt alla möjliga håll. Jag vände hojjen och drog tillbaka och tvärnita.
Kontrollanten frågade om jag nånsin hade kört denna bana tidigare varpå jag svarade. "Njaaa... kanske inte exakt denhär"
Han tog fram ett papper och förklarade hur jag skulle göra. Jag följde hans exempel till punkt och pricka.
Tvärnit i 70 och 90 gick bra.
Feedback:
"Kanonbra bromsat! Tänk om alla kunde bromsa lika fint som du! Det är sånthär som gör att det blir kul att jobba. Då var det bara trafiken kvar då!"

Dom orden raderade min nevositet och självförtroendet fick sig en boost.
Ut i trafiken. Upp på motrorvägen. Första gången jag körde 110 på hoj:) Vädret var kanon solen lyste. Vid Kungsängen gled vi in i slummen och klämde på varenda korsning, väjningsplikt, stopskylt, rondell, dagis osv osv, som gick att hitta. Efter att ha damsugit hela kungsängen gled vi ut på landsbygden. Ingen trafik. Körde lungt och kontrollerat. In på grusväg 100 mil. Sen skulle jag vända och köra exakt samma väg tillbaka. Efter ca 1 tim 20 min så var vi klara.
Feedback:
"Jag tyckte du körde exemplariskt bra hela tiden men tyvärr så måste jag kugga dig för att du inte genade i en vänstersväng på landsvägen. Du körde lite för lungt där, jag hade velat se lite mer dynamisk farthållning och att du genar över på andra vägbanan."



Summering: Det känns jävligt surt att kugga för att man kör på RÄTT sida om vägen, men visst. Det är sjukt svårt att köra helt perfekt i 1 tim och 20 min. Det känndes som han fick den tiden över till mig, för att dom andra kuggade.
Men men. Det är tredje gången som jag kör tung MC så jag är inte helt missnöjd. Det var första gången som jag körde landsväg. Hade jag vetat att jag skulle gena i kurvorna så hade jag gjort det, och det kommer jag garanterat göra till nästa gång.

Hoppas det kan vara till hjälp för andra som snart ska köra upp.

Dissector
2007-04-26, 13:06
Dröjer nog ett tag tills jag är där. Har inte åldern inne ännu, men tycker detta är intressant att läsa, så jag sparar den här sidan =)

Tänkte ta och PMa dig lite frågor bara, om det är okej (Istället för i tråden. Det rör visserligen MC-kort men inte själva uppkörningen :) )

Lycka till nästa gång!

teargaz
2007-04-26, 13:07
Dröjer nog ett tag tills jag är där. Har inte åldern inne ännu, men tycker detta är intressant att läsa, så jag sparar den här sidan =)

Tänkte ta och PMa dig lite frågor bara, om det är okej (Istället för i tråden. Det rör visserligen MC-kort men inte själva uppkörningen :) )

Lycka till nästa gång!

PM'a på bara:)

Honn
2007-04-26, 13:12
Mycket tråkigt att höra om kuggningen. Nästa gång sätter du den.
Hur blir det med inköp av hoj nu? Har ett minne av att du skulle köpa en Triumph(?) samma dag som uppkörningen.

teargaz
2007-04-26, 13:20
Mycket tråkigt att höra om kuggningen. Nästa gång sätter du den.
Hur blir det med inköp av hoj nu? Har ett minne av att du skulle köpa en Triumph(?) samma dag som uppkörningen.

Den hämtade jag igår och jag är sjuuukt nöjd med den. Den kändes helt kanon. Trevligt ljud också med effektsystemet på. Enda felet med den är att jag inte får köra den:banned

Liten Men Fet
2007-04-26, 13:45
Jaha då har man kört upp för MC.
Jag var sjukligt nervös och osäkerheten blev tilltagande när jag påminde mig att jag aldrig har kört högfartsdelen.

Det var jag som ensam privatist och 3 andra som körde via körskola.
Jag var sist ut och jag blev inte mindre nervös av att samtliga tre innan mig kuggade redan på banan. Samtliga under inbromsning.
Andra orsostankar uppstod när jag såg hur extremt långsamt dom krypkörde. Jag kunde aldig tro att jag skulle kunna krypa så långsamt.
Sist ut i alla fall. Krypkörningen gick fint.
Högfarts delen visste jag inte riktigt hur jag skulle ta så jag chansade lite. Gjorde undanmanövern rätt, likaså slalom delen men när jag kom mot slutet av banan där man skulle vända så fattade jag ingenting. Det stod en herrans massa koner och linjer var dragna åt alla möjliga håll. Jag vände hojjen och drog tillbaka och tvärnita.
Kontrollanten frågade om jag nånsin hade kört denna bana tidigare varpå jag svarade. "Njaaa... kanske inte exakt denhär"
Han tog fram ett papper och förklarade hur jag skulle göra. Jag följde hans exempel till punkt och pricka.
Tvärnit i 70 och 90 gick bra.
Feedback:
"Kanonbra bromsat! Tänk om alla kunde bromsa lika fint som du! Det är sånthär som gör att det blir kul att jobba. Då var det bara trafiken kvar då!"

Dom orden raderade min nevositet och självförtroendet fick sig en boost.
Ut i trafiken. Upp på motrorvägen. Första gången jag körde 110 på hoj:) Vädret var kanon solen lyste. Vid Kungsängen gled vi in i slummen och klämde på varenda korsning, väjningsplikt, stopskylt, rondell, dagis osv osv, som gick att hitta. Efter att ha damsugit hela kungsängen gled vi ut på landsbygden. Ingen trafik. Körde lungt och kontrollerat. In på grusväg 100 mil. Sen skulle jag vända och köra exakt samma väg tillbaka. Efter ca 1 tim 20 min så var vi klara.
Feedback:
"Jag tyckte du körde exemplariskt bra hela tiden men tyvärr så måste jag kugga dig för att du inte genade i en vänstersväng på landsvägen. Du körde lite för lungt där, jag hade velat se lite mer dynamisk farthållning och att du genar över på andra vägbanan."



Summering: Det känns jävligt surt att kugga för att man kör på RÄTT sida om vägen, men visst. Det är sjukt svårt att köra helt perfekt i 1 tim och 20 min. Det känndes som han fick den tiden över till mig, för att dom andra kuggade.
Men men. Det är tredje gången som jag kör tung MC så jag är inte helt missnöjd. Det var första gången som jag körde landsväg. Hade jag vetat att jag skulle gena i kurvorna så hade jag gjort det, och det kommer jag garanterat göra till nästa gång.

Hoppas det kan vara till hjälp för andra som snart ska köra upp.

Det där ska du ju för fanken överklaga! Han kan inte kugga dig för att du håller dig på din sida i en vänstersväng! Om du möter en idiot som kör om i en sån kurva och du genar så dör du. Vad har han anget för skäl för att du kuggade på lappen du fick?

jogustaf
2007-04-26, 13:47
Oj, det var lite taskigt att kugga för det tycker jag. Det borde väl räcka med att informera om sånt. Det är ju sånt som kommer med erfarenheten.

Men det är bara på't igen och lycka till nästa gång.

Jag hoppas på att jag kommer hinna ta kortet under sommaren efter flytt och byta jobb i juni.

teargaz
2007-04-26, 14:03
Det där ska du ju för fanken överklaga! Han kan inte kugga dig för att du håller dig på din sida i en vänstersväng! Om du möter en idiot som kör om i en sån kurva och du genar så dör du. Vad har han anget för skäl för att du kuggade på lappen du fick?

Pukt 31 Körning på smal och krokig väg.
Bristande i placering, hastigheten var inte situations anpassad, bristande uppmärksamhet i förädisk situation.

Allt annat var godkänt.

Detta för att jag körde 60 lite till höger om mitten, istället för 70 och på den mötande sidan i en "ljus sväng" som han kallade det. Mao så körde jag för långsamt och för "på rätt sida av vägen"

Hur det nu ska vara meningen att man ska gena över på fel sida i en "Förädisk situation" begriper jag inte.
Hade jag kört ensam så hade jag garanterat genat. Det var ju för hans skull som jag tog det lite piano och höll mig i skinnet liksom. Trist att kugga pga det...

Liten Men Fet
2007-04-26, 15:57
Pukt 31 Körning på smal och krokig väg.
Bristande i placering, hastigheten var inte situations anpassad, bristande uppmärksamhet i förädisk situation.

Allt annat var godkänt.

Detta för att jag körde 60 lite till höger om mitten, istället för 70 och på den mötande sidan i en "ljus sväng" som han kallade det. Mao så körde jag för långsamt och för "på rätt sida av vägen"

Hur det nu ska vara meningen att man ska gena över på fel sida i en "Förädisk situation" begriper jag inte.
Hade jag kört ensam så hade jag garanterat genat. Det var ju för hans skull som jag tog det lite piano och höll mig i skinnet liksom. Trist att kugga pga det...

Det skulle du sagt, förmodligen så tog han vilken anledning han kunde komma på att kugga dig för att du var privatist. Men det verkar ju som om du har koll på körningen iallafall så nästa gång klarar du det säkert. Lycka till!

Sebbe_H
2007-04-26, 16:14
Det där med gena ska man ju göra endast om man har klar sikt och det inte är tvåfiligt. Surt att kugga pga det men det löser sig till nästa gång :)

teargaz
2007-05-03, 09:51
Då har jag kört upp igen!
Hade flyt och fick tag i en återbudstid:)
Körde upp med en tjej denhär gången. Hon kunde inte förstå hur jag kunde kugga sist. Jag körde ju helt skolexemplariskt:)
3600kr gick notan på inkl allt. Känns prisvärt!
GAAAAHHHH! Nu ska jag ut och bränna:hbang: Hojjen bara står och skriker på mig!

Liten Men Fet
2007-05-03, 11:36
Då har jag kört upp igen!
Hade flyt och fick tag i en återbudstid:)
Körde upp med en tjej denhär gången. Hon kunde inte förstå hur jag kunde kugga sist. Jag körde ju helt skolexemplariskt:)
3600kr gick notan på inkl allt. Känns prisvärt!
GAAAAHHHH! Nu ska jag ut och bränna:hbang: Hojjen bara står och skriker på mig!

Grattis som fanken!!!! :thumbup:

Visste att den förra bara kuggade dig för att du var privatist. Kör nu med huvudet!

teargaz
2007-05-03, 11:49
Grattis som fanken!!!! :thumbup:

Visste att den förra bara kuggade dig för att du var privatist. Kör nu med huvudet!

Tack tack. Det är ju ingen räcer så jag kommer ta det piano;)

Dissector
2007-05-03, 14:07
Grattis som fan! Ut och åka sej nu! Fan vad jag önskar att jag stod i dina skor :)

SocialFrihet
2012-03-15, 09:51
Hej,

Snart är det dags för mc-säsong igen, vissa har redan börjat och för många är det dags att skaffa mc-kort. I år har vi gjort en guide som vi skulle vilja dela med oss av.

Jag satt och googlade lite olika sökord som har med motorcykelkörkort att göra och jag hamnade här. Jag hoppas att det är okej att posta denna guiden här så att andra likasinnade också hittar till guiden. Vi har fått mycket god feedback på guiden tidigare och vi vill passa på att dela den här också. Denna är helt gratis och kommer alltid vara!

Vi har alltså gjort en guide om hur man tar motorcykelkörkort på enklast och smidigast sätt.

Guiden finner ni här: http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/ (Här hittar ni även priser)

Den visar allt ifrån hur man skaffar körkortstillstånd till hur man bäst tar sig an uppkörningsmomenten.
Vi har försökt specialisera oss på att hitta “knepen” som gör det lättare att ta kortet, bland annat så visar vi hur man kör manövreringsbanorna på bästa sätt, och ni kan se hur en sån ser ut här:
http://socialfrihet.se/wp-content/uploads/2012/01/L%C3%A5gfartsbana1.pdf

Nyligen uppdaterade vi även guiden med lite kurvteknik, exempel här:
http://socialfrihet.se/wp-content/uploads/2012/01/Kurvteknik-Vänsterkurva_fri_sikt_utan_trafik_utan_linjer.jpg

Vi har även i dagarna fått tillstånd att lägga upp en film från riskutbildning 2 så att folk kan se hur dessa ser ut.

Vi hoppas att ni kommer kunna ha användning av guiden!

P.S. Glöm inte att för er som är under 24 och vill ta körkort för Tung MC utan begränsning ska passa på i år för nästa år höjer de minimumåldern till 24 år!

MVH Carl & Nils