handdator

Visa fullständig version : Vad ska man tänka på?


LadyG
2007-04-19, 22:26
Om man har kravet på sig att prestera så bra som möjligt två dagar i rad, vad ska man tänka på när det gäller kosten för att maximera åtrerhämtningen?

Jag har fått veta att graderingen ska bli av den 5/6 och den 4/6 ska jag springa Vårruset. Det finns inte på kartan att bara lunka runt, ska jag springa ska det vara för allt vad tygen håller.

Så, då måste jag tänka på återhämningen också, för graderingen dagen efter är en ganska extrem nittiominutershistoria där jag måste prestera så bra som möjligt också.

Jag vet att det går, annars skulle inte en kotte kunna tävla i 7- eller 10-kamp t ex, men hur gör de för att orka?

Några bra råd?

Rahf
2007-04-19, 22:32
Om man har kravet på sig att prestera så bra som möjligt två dagar i rad, vad ska man tänka på när det gäller kosten för att maximera åtrerhämtningen?

Jag har fått veta att graderingen ska bli av den 5/6 och den 4/6 ska jag springa Vårruset. Det finns inte på kartan att bara lunka runt, ska jag springa ska det vara för allt vad tygen håller.

Så, då måste jag tänka på återhämningen också, för graderingen dagen efter är en ganska extrem nittiominutershistoria där jag måste prestera så bra som möjligt också.

Jag vet att det går, annars skulle inte en kotte kunna tävla i 7- eller 10-kamp t ex, men hur gör de för att orka?

Några bra råd?

Kolhydratladdning så det stänker om det. Ladda nån dag innan loppet och efteråt kör du i dig en sjuhelsikes massa så att du fyller på glykogendepåerna.

Ja det är vad jag kan komma på iallafall.. Hoppas det går vägen! Lycka till på graderingen för sjutton!

LadyG
2007-04-19, 22:46
Tack, det kommer nog att gå ganska bra för jag känner mig på hugget. Hoppas känslan sitter kvar om sex veckor också :)

Dan innan kanske det räcker att man drar i sig en massa pasta, ris och bröd?

Men efter loppet, spelar det någon roll om kolhydraterna är snabba eller inte?

Jag antar att tajmingen blir lite viktigare än vanligt (oftast bryr jag mig inte om sånt)?

Gissar att sömnen blir extra viktig också, den brukar vara viktig för mig även i vanliga fall.

Om ni kommer på mer saker att tänka på så bara hojta! Jag suger åt mig allt jag kan!

Rahf
2007-04-19, 23:01
Tack, det kommer nog att gå ganska bra för jag känner mig på hugget. Hoppas känslan sitter kvar om sex veckor också :)

Dan innan kanske det räcker att man drar i sig en massa pasta, ris och bröd?

Men efter loppet, spelar det någon roll om kolhydraterna är snabba eller inte?

Jag antar att tajmingen blir lite viktigare än vanligt (oftast bryr jag mig inte om sånt)?

Gissar att sömnen blir extra viktig också, den brukar vara viktig för mig även i vanliga fall.

Om ni kommer på mer saker att tänka på så bara hojta! Jag suger åt mig allt jag kan!

Det optimala är snabba kolhydrater så att du ersätter den förlust du haft under loppet (vilket borde vara en stor förlust). Men istället för att fokusera på just vad du ska få i dig så råder jag dig att bara äta en massa mat och fokusera på kolisarna helt enkelt. I vilket fall som helst så kommer det gå bra!

Kom bara ihåg att starta ersättningen ganska så nära inpå loppets slut som du kan. Och ja, sov tillräckligt så att du känner dig utvilad.

Sitt inte uppe på Kolo vid den här tiden dagen innan heller! G'natt!

WHITEFOLKS
2007-04-19, 23:04
Vårruset är väl 5km långt? 5km ställer nog inga större krav på laddning, du lär inte använda mer än 400kcal under loppet, dvs 100g kolhydrater om du skulle gå på 100% kolhydrater.

LadyG
2007-04-20, 01:10
Det är dock inte Vårruset jag oroar mig för utan graderingen dagen efter.

WHITEFOLKS
2007-04-20, 02:10
Menade mer att det inte bör vara några större problem att återhämta sig efter ett sådant lopp och sedan prestera dagen efter. Skulle nog se till att jag låg en 500-1000kcal plus efter loppet för att se till att toppa upp.

LarsK
2007-04-20, 03:26
En gradering är väl inte så krävande? Vad tränar du? När jag tränade Shotokan var graderingarna ganska enkla, dock kanske lite jobbiga om man är uppe på flera dan. Vad har du förresten?

Eddie Vedder
2007-04-20, 05:05
Jag håller med om att du inte kommer behöva nån jätteladdning, det är ju inte två Vasalopp om man säger så.

Ät lite extra kolhydrater vid varje måltid, börja vid lunch dagen innan Vårruset, lite extra på middaggen kvällen innnan, lite extra på morgonen innan loppet (är loppet tidigt är det bättre att du lägger mer på kvällsmålet och mindre på morgonmålet) och sen en ordentlig portion mat efter.
För Vårruset krävs ju ingen laddning alls, what so ever. Det är ju 5km som sagt, en helt normal "före-frukost-joggintur-distans" men ska du springa längre dagen efter och inte är van vid löpning två dagar i rad kan ju lite extra energi vara på sin plats.


Det behövs ingen överanalysering dock. Lite större portioner, drick ordentligt och varva ner, stretcha och vila benen efter Vårruset. Så skulle jag lagt upp det, d.v.s. som inför vilket träniningspass som helst. Det här sättet här ju såklart inte mer rätt än nåt annat men jag tror som sagt inte det är så mycket att oroa sej över, en motionsrunda och en träningsrunda helt enkelt.

Milia
2007-04-20, 07:22
en helt normal "före-frukost-joggintur-distans"

Det beror ju på för vem det gäller. En ovan löpare kallar nog inte 5 km för en före frukost joggingtus distans.

Tolkia
2007-04-20, 07:24
Jag håller med Eddie. Risken med att vara väldigt ambitiös med kolhydratladdning, som du skrev "dra i sig en massa pasta, ris och bröd" är att man dagen därpå inte står på startlinjen som ett pulserande energiknippe, utan mer som en vattenballong. Ingen hit. Ännu mindre en hit om man har en gradering dagen därpå, då jag antar att du behöver vara snärtig och smidig.

Jag vill understryka vad Eddie skrev om att varva ner och stretcha: GLÖM INTE ATT VARVA NER, det är en aktivitet som behandlas ganska styvmoderligt av många, men som är väldigt bra om man vill undvika träningsvärk dagen efter.

z_bumbi
2007-04-20, 07:42
Du har om jag kommer ihåg det rätt kört träningsläger två dagar i rad och det här är inte värre än det men kolhydrater direkt efter loppet ser jag som självklart.
En seriös uppmjukning innan graderingen, t ex en promenad följt av lättare rörelse för hela kroppen och sen den vanliga uppvärmningen.

LadyG
2007-04-20, 08:36
Tack ska ni ha, jag tror jag ser en röd tråd i tipsen här - stressa ner :)

Iofs är gradering ungefär det jobbigast man man kan göra, man får verkligen kämpa för att lyckas men förhoppningsvis finns det tillräckligt mycket studs kvar i benen för att det ska gå. (Någon frågade om grad: ska gradera till 1:a kyu)

Jag är en fruktansvärt oerfaren löpare, har bara sprungit 5km en gång och det kändes i benen i flera dagar efteråt.

Men jag ska försöka ta det isigt, stretcha och varva ner. Och förståss få i mig de kolhydrater jag behöver efter loppet.

Rahf
2007-04-20, 09:30
En gradering är jobbig, jag vet. Att jämföra Shotokan och Ju-Jutsu är ungefär som att jämföra fotboll och hockey. De är två skilda saker. En Ju-Jutsu-gradering ska vara jobbig även om man går från 5:e kyu till 4:e kyu (vilket då är mycket lägre grad än vad LadyG går upp till).

machine gun
2007-04-20, 10:48
Jag håller med Eddie. Risken med att vara väldigt ambitiös med kolhydratladdning, som du skrev "dra i sig en massa pasta, ris och bröd" är att man dagen därpå inte står på startlinjen som ett pulserande energiknippe, utan mer som en vattenballong. Ingen hit. Ännu mindre en hit om man har en gradering dagen därpå, då jag antar att du behöver vara snärtig och smidig.

Jag vill understryka vad Eddie skrev om att varva ner och stretcha: GLÖM INTE ATT VARVA NER, det är en aktivitet som behandlas ganska styvmoderligt av många, men som är väldigt bra om man vill undvika träningsvärk dagen efter.

+1

Nedvarvning efter Vårruset är extra viktigt i det här fallet. Regelrätt nedjogg kan ersättas med att promenera raskt efteråt (inte alltid man känner för att jogga omkring om man precis maxat i löpning på en distans man är ovan vid) för att transportera bort mjölksyra snabbare, vilket påskyndar återhämtningen. Sen ordentlig stretch och någon typ av kolhydrathaltig dryck/måltid. Se till att dricka ordenligt under resten av kvällen för att vara säker på att ha återställt vätskebalansen. Man förlorar kanske inte så mkt vätska på 5 km, men man vet aldrig hur varmt det kommer vara då osv och det är få saker som är så prestationssänkande som vätskebrist. Ordentlig middag på kvällen sen och ordentlig långsam uppmjukning/uppvärmning innan graderingen så borde det gå fint.

Lycka till!

Bananen20
2007-04-20, 11:24
vad är en gradering?

LadyG
2007-04-20, 18:11
En gradering är jobbig, jag vet. Att jämföra Shotokan och Ju-Jutsu är ungefär som att jämföra fotboll och hockey. De är två skilda saker. En Ju-Jutsu-gradering ska vara jobbig även om man går från 5:e kyu till 4:e kyu (vilket då är mycket lägre grad än vad LadyG går upp till).

Det förväntas att man ger järnet, och "järnet" förväntas vara mer och mer ju högre upp i graderna man kommer... Man SKA vara så trött att man vacklar av mattan helt enkelt, annars har man latat sig. Det gäller att visa vilja, kämpaglöd och naturligtvis att man kan teknikerna.

+1

Nedvarvning efter Vårruset är extra viktigt i det här fallet. Regelrätt nedjogg kan ersättas med att promenera raskt efteråt (inte alltid man känner för att jogga omkring om man precis maxat i löpning på en distans man är ovan vid) för att transportera bort mjölksyra snabbare, vilket påskyndar återhämtningen. Sen ordentlig stretch och någon typ av kolhydrathaltig dryck/måltid. Se till att dricka ordenligt under resten av kvällen för att vara säker på att ha återställt vätskebalansen. Man förlorar kanske inte så mkt vätska på 5 km, men man vet aldrig hur varmt det kommer vara då osv och det är få saker som är så prestationssänkande som vätskebrist. Ordentlig middag på kvällen sen och ordentlig långsam uppmjukning/uppvärmning innan graderingen så borde det gå fint.

Lycka till!

Tack, det där var handfasta råd, det låter som en vettig plan också. Jag kanske inte är så sugen på att jogga efteråt, men gå omkring och försöka hålla sig i rörelse kan man säkert göra.

vad är en gradering?

En gradering är som ett prov, man visar upp samtliga grundtekniker till tidigare grader samt tillämpningarna för den aktuella graden. Det är ganska mycket kamp för att visa att man behärskar teknikerna i rörelse och med motstånd så det är ganska jobbigt.

Rahf
2007-04-20, 19:28
Det förväntas att man ger järnet, och "järnet" förväntas vara mer och mer ju högre upp i graderna man kommer... Man SKA vara så trött att man vacklar av mattan helt enkelt, annars har man latat sig. Det gäller att visa vilja, kämpaglöd och naturligtvis att man kan teknikerna.



Tack, det där var handfasta råd, det låter som en vettig plan också. Jag kanske inte är så sugen på att jogga efteråt, men gå omkring och försöka hålla sig i rörelse kan man säkert göra.



En gradering är som ett prov, man visar upp samtliga grundtekniker till tidigare grader samt tillämpningarna för den aktuella graden. Det är ganska mycket kamp för att visa att man behärskar teknikerna i rörelse och med motstånd så det är ganska jobbigt.

Och det ska tammefan sitta med kraft och snärtighet! Folk som gör det halvslött blir jag alltid förbannad på.

Ursäktar svordomen, ville frambringa och lägga lite mer krut på den meningen :em:

LadyG
2007-04-20, 19:33
Och det ska tammefan sitta med kraft och snärtighet! Folk som gör det halvslött blir jag alltid förbannad på.

Ursäktar svordomen, ville frambringa och lägga lite mer krut på den meningen :em:

:thumbup:

Medan man banar in rörelsen kan man ta det lugnt, men sen ska det vara full fart imho, helt klart.

pe11e
2007-04-20, 21:28
Ett tips på enkelt "spring-käk" är riskakor med ägg och en liter vatten innan löpningen. Funkar för mig varje gång när man vill vara lätt i kroppen. Ladda på kvällen innan som sagt.

LadyG
2007-04-20, 21:54
En hel liter? Jisses, måste du inte springa på toa då?

pe11e
2007-04-21, 10:20
ja? springa

nä, inte allt i ett svep såklart.

LadyG
2007-04-21, 12:13
ja? springa

nä, inte allt i ett svep såklart.

Ah, det trodde jag :laugh:

Men ok, en liter dricker jag garanterat en vanlig dag, förmodligen mer de dagar jag tränar så då är det ju lungt.