handdator

Visa fullständig version : kost vid sen träning?


Mariah
2007-04-19, 16:54
Hej!

Jag tränar konditionsträning två kvällar i veckan mellan 22-00 (nej, kan inte ändra tiden). Min undran är vad som kan vara bra att äta efteråt? Känns inte jättebra att sätta i sig mat mitt i natten, och dessutom precis innan jag går och lägger mig. Nu brukar det bli någon frukt bara, men det kanske inte heller är bra? :confused:
Vad tror ni?

Tacksam för svar.

NisseEriksson
2007-04-19, 16:57
Om du inte har problem att SOVA med mat i magen så bör du äta snabba kolhydrater och snabba proteiner i mängd beroende på intensiviteten.
Bra riktmärken är 0.8 g kolhydrater/kg kroppsvikt och 0.4g protein/kg kroppsvikt.
Kosttillskott är inget måste men det underlättar, om du vill äta mat går det lika bra.

Guddi
2007-04-19, 16:59
Du ska äta efter din träning. Vad klockan är spelar ingen som helst roll.

Se till att få i dig kolhydrater och en del protein. Om du inte är hungrig eller vill äta snabbt kan du köra ner lite frukter havre tillsammans med mjölk i en blender. Så gjorde jag när våra träningar slutade 22.

NisseEriksson
2007-04-19, 17:05
Edittiden tog slut så jag lägger till saker här istället.

Om du har sömnsvårigheter med mat i magen går inte mycket att göra men om oron att äta sent beror på myten att all energi lagras som kroppsfett när du inte rör dig så mycket (natten) så är det bara att avfärda.

Nu blev det lite rörigt på raden över men det jag ville ha sagt var:
Energin lagras inte som kroppsfett på kvällen mer än vad den gör mitt på dagen, det är det totala energiintaget som spelar roll.

fluffy_ferret
2007-04-19, 17:05
Glöm inte få dig fett också, eftersom kroppen gillar att använda det som bränsle.

NisseEriksson
2007-04-19, 17:08
Glöm inte få dig fett också, eftersom kroppen gillar att använda det som bränsle.

Fett saktar ner proteinsyntesen.

nutz
2007-04-19, 19:06
Fett saktar ner proteinsyntesen.

Nu glömmer du att frågan handlar om konditionsträning vilket har föga, om någon, påverkan på proteinsyntes.

F.ö. är 1.5g kolhydrat/kg kroppsvikt ett bättre riktmärke(fråga inte vad det baseras på bara), men självklart bör det baseras på aktivitetens intensitet och/eller med hänsyn till energibalans.

Eddie Vedder
2007-04-19, 19:09
Fett saktar ner proteinsyntesen.

Njae, indirekt möjligtvis.

Det saktar ju ner magsäckstömningen, därav blir ju glykogeninlagringen långsammare och aminosyretillförseln likaså.

Men samtidigt är ju en långsam aminosyretillförsel knappast nåt negativt innan man ska sova heller, då får man ju kontinuerlig tillförsel under natten.
Påstår inte att den ena aspekten är bättre än den andra men hursomhelst finns det ju alltid två sidor av ett mynt.;)

King Grub
2007-04-19, 19:11
Nu glömmer du att frågan handlar om konditionsträning vilket har föga, om någon, påverkan på proteinsyntes.

Konditionsträning stimulerar proteinsyntesen mer och längre än styrketräning. :)

Hursomhelst, Maria, följ råden och: ät. Det är bara bra. Helt vanlig mat, en vanlig middag om du vill. Det kan du göra även om du skulle ha vilat hela dagen; vad klockan är spelar ingen roll.

nutz
2007-04-21, 17:43
Konditionsträning stimulerar proteinsyntesen mer och längre än styrketräning.

Jag har förstått det som att proteinnedbrytningen allt som oftast är lika stor som proteinnybildningen vid konditionsträning och således påverkas knappt proteinsyntesen?

Nu hänger jag inte med riktigt. Varför knäböjer vi och varför springer vi inte runt i skogen bara?

Max
2007-04-21, 17:54
Jag har förstått det som att proteinnedbrytningen allt som oftast är lika stor som proteinnybildningen vid konditionsträning och således påverkas knappt proteinsyntesen?

Nu hänger jag inte med riktigt. Varför knäböjer vi och varför springer vi inte runt i skogen bara?
Proteinsyntes (proteinnybildning) - proteinnedbrytning == proteinbalans. Så har jag förstått det.
Att konditionsträna höjer altså både (lika mycket?), och styrketräning höjer proteinnybildningen lite mer så man hamnar på positiv proteinbalans (balans?), förutsatt att energitillförseln är tillräcklig.

Stämmer det här tro? *whistle*

King Grub
2007-04-21, 17:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2237901&postcount=34

Jag har förstått det som att proteinnedbrytningen allt som oftast är lika stor som proteinnybildningen vid konditionsträning och således påverkas knappt proteinsyntesen?

Proteinnybildningen är proteinsyntesen.

Rahf
2007-04-22, 11:33
Jag har förstått det som att proteinnedbrytningen allt som oftast är lika stor som proteinnybildningen vid konditionsträning och således påverkas knappt proteinsyntesen?

Nu hänger jag inte med riktigt. Varför knäböjer vi och varför springer vi inte runt i skogen bara?

För att knäböj utvecklar i första hand volym och styrka medan lunkande i skogen utvecklar uthållighet. Sen beror det ju på vad dina mål är.

Nithian
2007-04-22, 13:50
Konditionsträning stimulerar proteinsyntesen mer och längre än styrketräning. :)

Hursomhelst, Maria, följ råden och: ät. Det är bara bra. Helt vanlig mat, en vanlig middag om du vill. Det kan du göra även om du skulle ha vilat hela dagen; vad klockan är spelar ingen roll.



Men vadå om jag konditiontränar så växer benen snabbare än styrketräning? :confused:

King Grub
2007-04-22, 13:59
1. Klicka länken. 2. Läs.

Man får också ha i åtanke att konditionsträning och styrketräning aktiverar olika proteinkinas där det ena hämmar det andra och dess effekter.

Mariah
2007-04-23, 17:17
Okej, tack alla för svar. Ska försöka äta mer än en frukt efter träning även om det är sent. Problemet är då att jag ofta inte är så hungrig när jag vaknar och så blir frukosten dålig...
Och 1,5 kolh/kg? 87 g kolhydrater?! Låter mycket...
Kanske ska tillägga att det är intervallträning, och rätt intensivt.

King Grub
2007-04-23, 17:43
Det är en normal och bra mängd efter ett hårt konditionspass.