handdator

Visa fullständig version : Ska man vara singel när man är ung?


Purren
2007-04-19, 15:54
Ska man vara singel när man är ung?

von huff
2007-04-19, 15:55
jaa man ska pröva så många olika partners man bara hinner å kan:D

L-Sami
2007-04-19, 15:56
Om man trivs med det.

Slartibartfast
2007-04-19, 15:57
Vad räknas som ung?

Och vad är det för egenvärde i att vara singel? Menar du "ska man knyla runt när man är ung"? Ställ frågan så istället då.

Jag ser i annat fall ingen mening med att vara singel bara för sakens skull.

Parrelationer även i yngre ålder är väldigt lärorika.

hobbitar
2007-04-19, 16:40
Kanske inte singel men gift dig inte med din första flickvän om du nu är en liten tonårings-pöjk

ligne
2007-04-19, 16:53
Om man trivs med det.

+1


man ska må bra, det är det viktigaste.

om det är som singel eller i partnerskap spelar mindre roll.

Dissector
2007-04-19, 16:53
Jag kan verkligen inte svara ja eller nej på en sån fråga. Som L-Sami sa: Om man trivs med det. Det är väl inte konstigare än så?

_henkee
2007-04-19, 17:13
Nej man ska inte va singel.
Börjar bli halvtrött på att det rivs varje gång lena handen är framme efter ett pass med marklyft.

shadowfire
2007-04-19, 17:13
alla gör olika val i livet, finns inget som är rätt eller fel...

...i min värld hade det dock inte fungerat att vara småbarnsförälder då jag var 15-25 iaf, det har varit skönt att få leva livet lite först och inte ha massa saker typ "då jag blir pensionär så ska jag..." kvar att göra... det har varit rätt gott att ha levt livet o äventyrat o donat som ung.

aliquis
2007-04-19, 17:14
nej

babbett
2007-04-19, 17:16
Jag tror det kan vara bra att ha en riktig relation tidigt, tryggare att utforska sexualiteten med någon man känner, tycker om och litar på....ist. för ett ev. fylleragg.

Slartibartfast
2007-04-19, 17:17
det har varit rätt gott att ha levt livet o äventyrat o donat som ung.

Man kan inte göra det då man har flickvän?

Edit: Aha, du menar knyla runt.

Speedy
2007-04-19, 17:21
jag själv levde istort sett singel tills jag var 19 hade två korta förhållanden sen träffade jag en vacker flicka som nu varit min i fyra år och hoppas på många till...jag trivs med att ha fast förhållande är inte ****** runt typen alls..

man ska göra det som känns rätt...träffar man en tjej man gillar var med henne hittar du ingen var singel tills hon träder fram ur skuggorna...:)

blekfet2
2007-04-19, 17:32
Jadu, ingen idé att hoppa in i ett djup förhållande om mognaden inte finns där.

coxie
2007-04-19, 17:36
Haft ett längre förhållande mellan 15-17 och varit singel sedan dess vilket snart är 5 år. Under denna tiden har jag haft ett gäng kortare förhållanden som alla varit givande men inte varit något att satsa på.

Trivs grymt bra som singel, och älskar studentlivet så känner ingen som helst ångest över att jag inte har haft något vettigt förhållande i mitt "vuxna liv".

Jishuku
2007-04-19, 17:54
Jag hade ett 2,5 år långt förhållande, det tog slut för 2 år sedan. Efter att man återhämtat sig har jag dock varit lycklig singel, känns som ett stort steg och jag har blivit bra mycket självsäkrare. Innan var det som att, hade jag inte ett förhållande så kände jag mig värdelös.

Nu är det mer att hittar jag nån så hittar jag nån.. annars gör jag det inte. Who cares.. tar dagen som den kommer och njuter av tillvaron. *popcorn* :eating: :bpump: Känner mig såpass trygg i mig själv numera att det inte spelar någon roll.

beckman88
2007-04-19, 18:57
Nar man ar ung, 16-20 ar SKA man tycker jag vara singel. Inga langa forhallanden, Man ska umgas med kompisar och ****** runt :cool:

Fed up
2007-04-19, 19:00
Ska man vara singel när man är ung?

Inte nödvändigt, men jag tror inte det är bra med såna 5-åriga förhållanden när man är under 20 typ. Det är bra att lära sig att stå på egna ben, att man inte måste vara i en relation för att känna att man duger osv.
Men jag tror det är bra att ha lite mer seriösa relationer också. Mina kompisar som varit ihop med killar som aldrig haft en riktig relation innan har haft ett sjå med att få bukt med dem, de har liksom ingen känsla för vad som är normalt, hur höga krav man kan ställa osv. De har liksom inte gått igenom skiten innan och insett att en relation är sällan perfekt, det går upp och ner, man behöver inte stressa upp sig för minsta lilla, man kan inte träffas jämt osv...

Raggis
2007-04-19, 19:05
Det finns inga "ska'n".

Dumleman
2007-04-19, 19:11
Känner en som blev riktigt knäckt när ett förhållande som varat i ca 4 år avslutades och då var de båda kring 18. Hon tog det bra men han slutade nästan umgås med folk osv. och har väl aldrig blivit sig riktigt lik.

champion
2007-04-19, 19:19
Ska man vara singel när man är ung?

Ska man skita när man är skitnödig?

Flummig fråga, varför fråga om man ska vara singel eller ej? Man är singel tills kärleken kommer.

sundvall
2007-04-19, 19:30
Vilken fråga. Det är väl upp till var och en. Blir man kär så blir man, satsa på det då. Jag skulle aldrig dumpa min tjej för att "man ska vara singel och ****** runt när man är ung", inte så länge jag är så pass förälskad som jag är nu iallafall.

corbendallas
2007-04-19, 20:09
Inte nödvändigt, men jag tror inte det är bra med såna 5-åriga förhållanden när man är under 20 typ. Det är bra att lära sig att stå på egna ben, att man inte måste vara i en relation för att känna att man duger osv.
Men jag tror det är bra att ha lite mer seriösa relationer också. Mina kompisar som varit ihop med killar som aldrig haft en riktig relation innan har haft ett sjå med att få bukt med dem, de har liksom ingen känsla för vad som är normalt, hur höga krav man kan ställa osv. De har liksom inte gått igenom skiten innan och insett att en relation är sällan perfekt, det går upp och ner, man behöver inte stressa upp sig för minsta lilla, man kan inte träffas jämt osv...

Vet du eller tror du? Jag VET att det fungerar alldeles utmärkt. Hellre singel runt 30 än när man är runt 20.
Samtidigt, ingen lösning är för alla. Man ska göra det man tycker känns bra för sig själv, inte vad alla andra gör...

mela
2007-04-19, 20:14
Man ska göra precis så som man känner för.
Varför skulle man inte ha förhållande för?

Vill man ha en partner, så fine. Vill man vara singel, så fine.

Purren
2007-04-19, 22:29
Inte nödvändigt, men jag tror inte det är bra med såna 5-åriga förhållanden när man är under 20 typ. Det är bra att lära sig att stå på egna ben, att man inte måste vara i en relation för att känna att man duger osv.
Men jag tror det är bra att ha lite mer seriösa relationer också. Mina kompisar som varit ihop med killar som aldrig haft en riktig relation innan har haft ett sjå med att få bukt med dem, de har liksom ingen känsla för vad som är normalt, hur höga krav man kan ställa osv. De har liksom inte gått igenom skiten innan och insett att en relation är sällan perfekt, det går upp och ner, man behöver inte stressa upp sig för minsta lilla, man kan inte träffas jämt osv...

Det är lite åt det här hållet jag tänkte. Tror definitivt inte att man ska vara singel hela tiden men att man kanske inte ska binda upp sig för länge för tidigt. Att man kanske behöver springa av sig lite för att sen kunna stå still. Och det är väl enda chansen man har till det när man är ung. Sen kommer allvaret igång.

rQx
2007-04-19, 22:47
Ja, om man inte hittar någon *cry*

fothermucker
2007-04-19, 22:52
Som (ung) stor anhängare av frihet, spontanitet och öl skulle jag nog vilja påstå att singel passar alldeles ypperligt i unga år. Den där känslan av oberoende gör mig så innerligt jävla glad ibland. Även om det är trevligt med förhållande så slår det inte ruset av självutveckling man får ett tag efter uppbrott. Därför drar jag den skarpa slutsatsen att korta förhållanden är optimalt.

Fettecke
2007-04-20, 07:29
tja, jag och tjejen har varit ihop i drygt 5.5 år (har nyss fyllt 23)
enligt mig så har vi det så Otroligt mkt bättre än andra kompisar i omgivningen som är singel...
visst kan jag sakna ibland att jag inte varit med fler (vem gör inte det?), men vad gör det med den trygghet, den närhet och de känslor jag har för henne... det är inget att jämnföra...

det finns ju ganska många fler aspekter som gör det värt att leva tillsammans med någon jämnfört med att vara singel... efter ett tag så lär man dela boende och allt vad som ingår i det, vilket halverar kostnaden...
För min del så har jag min flickvän att tacka för att jag har råd att åka runt i en ganska ny Saab 9-5, har råd att åka utomlands någon gång per år om jag skulle önska, har ett modernare boende och livsstil jämnfört med andra som lever ett singelliv ensam i sin etta.

corbendallas
2007-04-20, 08:06
Det är lite åt det här hållet jag tänkte. Tror definitivt inte att man ska vara singel hela tiden men att man kanske inte ska binda upp sig för länge för tidigt. Att man kanske behöver springa av sig lite för att sen kunna stå still. Och det är väl enda chansen man har till det när man är ung. Sen kommer allvaret igång.

Och där har även du fel. Det är du själv som sätter gränserna för när, var o hur du kan "springa av dig". Tro mig, det är ett jäkla springande upp i åldrarna också... :devil: Det är alltså inte endast ungdomen förunnad...

Hur lönt är det att överhuvudtaget satsa på ett förhållande om man ändå har inställningen att det inte ska vara "för länge???

Jacksatan
2007-04-20, 08:08
Man kan lära sig otroligt mkt av att ha en relation som ung. Att ****** en massa brudar lär man sig inte ett skit av.

skaparn
2007-04-20, 08:18
"Ska"?

Boven
2007-04-20, 08:33
Varför tror folk att man kommer att nöja sig med sin blivande partner när man är vuxen bara för att man knullat runt tidigare år. Jag skulle vilja säga att det handlar väldigt lite om hur många du dragit över innan för att nöja dig med din nuvarande partner, utan det handlar i princip enbart om hur man passar ihop och hur attraherad man är av sin partner. Jag ser det som positivt att ha haft ett längre förhållande som ung eftersom eftersom man lärde sig mycket om vad ett förhållande innebär och vilka sidor hos en partner man söker. Men det är ju väldigt enkelt egentligen, bara att köra på det man känner för stunden, dock med en åtanke på konsekvenserna av en handlande.

mvh Boven

mela
2007-04-20, 09:58
Man kan lära sig otroligt mkt av att ha en relation som ung. Att ****** en massa brudar lär man sig inte ett skit av.

Beror på hur man gör det :D Man kan lära sig att kondom is teh shit! :thumbup:

JJ
2007-04-20, 10:18
Man ska ha 1-2 längre förhållanden och en tjugotal one night stands. Helt perfekt.

jontahontas
2007-04-20, 14:46
"Ska"?

+450 miljoner. Begreppet borde tas bort från mänsklighetens sinnevärld.

skaparn
2007-04-20, 15:17
Man kan lära sig att kondom is teh shit! :thumbup:

Och de största lärdomarna dras efter att ha begått misstag, så jag förväntar mig att du har ett par bastarder och diverse SÖS (aka STD) att visa upp när du är 30 år gammal.

mela
2007-04-20, 15:21
Och de största lärdomarna dras efter att ha begått misstag, så jag förväntar mig att du har ett par bastarder och diverse SÖS (aka STD) att visa upp när du är 30 år gammal.

Tänkte mest på könssjukdomar eftersom de flesta unga tjejerna har p-piller eller liknande.

machine gun
2007-04-20, 15:54
Tänkte mest på könssjukdomar eftersom de flesta unga tjejerna har p-piller eller liknande.

SÖS = Sexuellt Överförbara Sjukdomar
STD= Sexually Transmitted Diseases

skaparn
2007-04-20, 15:57
SÖS = Sexuellt Överförbara Sjukdomar
STD= Sexually Transmitted Diseases

fniss, du sa sex

shadowfire
2007-04-20, 16:08
Man kan inte göra det då man har flickvän?

Edit: Aha, du menar knyla runt.

nej jag menade inte knyla runt, jag menar livet i allmänhet, göra det som man själv känner för... särskilt om man nyligen har flyttat hemifrån och hela tiden tagit hänsyn till föräldrar osv. Njut av friheten, njut av att inte behöva visa hänsyn eller vara bunden till något!

Flytta runt i Sverige, prova nya jobb, flytta o plugga där det känns roligaste, dra utomlands eller något! Den friheten stryps oftast då man har ett förhållande.

I min ålder ser jag många som precis kommit ut ur 10-15 års förhållande nu och har bott på samma ställe, haft samma jobb, inte gjort något annat än "varit i förhållandet". Visst finns det undantag, men bli inte "vuxen" för fort ffs, det ÄR ingen panik med att bilda familj o skaffa barn osv.

Sedan finns det givetvis kanonbra förhållanden med par från 15 års ålder till 95 (även om det sällsynt som fn).

shadowfire
2007-04-20, 16:09
För min del så har jag min flickvän att tacka för att jag har råd att åka runt i en ganska ny Saab 9-5, har råd att åka utomlands någon gång per år om jag skulle önska, har ett modernare boende och livsstil jämnfört med andra som lever ett singelliv ensam i sin etta.

Känns tryggt att du har en flickvän för att få bättre ekonomi... egoecke! :D

fat_joe
2007-04-20, 17:19
Man kan lära sig att kondom is teh shit! :thumbup:

-8263

fothermucker
2007-04-20, 19:24
nej jag menade inte knyla runt, jag menar livet i allmänhet, göra det som man själv känner för... särskilt om man nyligen har flyttat hemifrån och hela tiden tagit hänsyn till föräldrar osv. Njut av friheten, njut av att inte behöva visa hänsyn eller vara bunden till något!

Flytta runt i Sverige, prova nya jobb, flytta o plugga där det känns roligaste, dra utomlands eller något! Den friheten stryps oftast då man har ett förhållande.

I min ålder ser jag många som precis kommit ut ur 10-15 års förhållande nu och har bott på samma ställe, haft samma jobb, inte gjort något annat än "varit i förhållandet". Visst finns det undantag, men bli inte "vuxen" för fort ffs, det ÄR ingen panik med att bilda familj o skaffa barn osv.

Sedan finns det givetvis kanonbra förhållanden med par från 15 års ålder till 95 (även om det sällsynt som fn).

Du har så rätt så! Finns knappt ord för att beskriva den livsglädje som sköljer över en ibland som singel. :thumbup:

däremot känns ordet jävligt tjatigt nu

christian
2007-04-20, 19:48
Ska man vara ung när man är singel?

Fettecke
2007-04-20, 22:15
Känns tryggt att du har en flickvän för att få bättre ekonomi... egoecke! :D

ähh, du ser min point :D
inte för att det är största orsaken till att jag tvingar henne att vara kvar, men den orsaken ska vi inte säga högt *fnisse fnisse* :D

High1ander
2007-04-20, 23:46
Man kan lära sig otroligt mkt av att ha en relation som ung. Att ****** en massa brudar lär man sig inte ett skit av.

Sjalvklart kan man lara sig saker av att bara ****** runt oxa?


Om man ska vara singel eller ej e samma typ av fraga som att saga, "ska jag utbilda mig till brandman"? - "Tycker jag om apelsiner"? - Liksom hur fan ska vi veta det? Det e ju helt individuellt.

Personligen sa tycker jag om bada.

High1ander
2007-04-20, 23:55
SÖS = Sexuellt Överförbara Sjukdomar
STD= Sexually Transmitted Diseases

"Man" forsoker overga fran "Diseases" till "Infections". Eftersom "Diseases" e lite missvisande, det framstar som icke-botbart. Sa det kommer kanske vara STI's Sexually Transmitted Infections.

skaparn
2007-04-21, 08:19
"Man" forsoker overga fran "Diseases" till "Infections". Eftersom "Diseases" e lite missvisande, det framstar som icke-botbart. Sa det kommer kanske vara STI's Sexually Transmitted Infections.

Det verkar stämma. Jag skyller att jag keepin' it real med old school shit och så vidare.

Lellan
2007-04-21, 09:31
nej jag menade inte knyla runt, jag menar livet i allmänhet, göra det som man själv känner för... särskilt om man nyligen har flyttat hemifrån och hela tiden tagit hänsyn till föräldrar osv. Njut av friheten, njut av att inte behöva visa hänsyn eller vara bunden till något!

Flytta runt i Sverige, prova nya jobb, flytta o plugga där det känns roligaste, dra utomlands eller något! Den friheten stryps oftast då man har ett förhållande.

I min ålder ser jag många som precis kommit ut ur 10-15 års förhållande nu och har bott på samma ställe, haft samma jobb, inte gjort något annat än "varit i förhållandet". Visst finns det undantag, men bli inte "vuxen" för fort ffs, det ÄR ingen panik med att bilda familj o skaffa barn osv.

Sedan finns det givetvis kanonbra förhållanden med par från 15 års ålder till 95 (även om det sällsynt som fn).

Eller så skaffar man sig ett förhållande som tillåter den frihetsgrad man behöver. Också en idé.

shut teh face
2007-04-21, 11:47
Sedan kanske inte alla vill flytta runt. :) Vissa föredrar den stilla och lugna miljön med trygghet och säkerhet, oavsett ålder.