handdator

Visa fullständig version : Ägg i havregrynsgröten?


MrBurner
2007-04-19, 13:49
Hej på er.

Läste för en tid sedan ett litet recept där någon rekommenderade att ha i ägg i sin havregrynsgröt efter att man lagat till den och sedan låta den stå så den skulle härda.
Jag misslyckas totalt med detta och undrar över om jag har glömt någon ingrediens samt vem som kan sitta på det fina receptet (kunde inte hitta något vettigt med sökning).

Tackar på förhand!

Endura
2007-04-19, 13:50
Jag hårdvispar äggvita från ett ägg och vänder ner i gröten innan jag äter den, tycker det är supergott, ger mer volym och mättar mer :)

Det var inte annars så att man menade att du skulle hälla i ägget medan du kokar gröten och låta den stelna (dvs koagulera) av värmen och sen bara låta den svalna?

MrBurner
2007-04-19, 14:22
Ja, det är det som jag inte vet, som jag förstod det så skulle ägen i efter att man lagat till gröten och sedan bara stå för att stelna... : /
Annars så gjorde jag ju som så att jag slängde i två hela ägg som jag hade vispat och det blev ju gott det med.

PTkonsulterna.se
2007-05-01, 20:55
Du kokar gröten tills den är färdig sen vänder du ner ett ägg i den och rör hela tiden i ca 2 min sen är det färdigt. Konsistensen blir mer fluffig och som än smet än fast gröt. bra sätt att få i sig ett ägg om man inte vill koka och skala.
//Linda

Rahf
2007-05-01, 20:58
Eller så knäcker du ägget i skålen och kör in havregrynen i mikron. Resultatet blir som sagt havregrynsgröt med ägg!

RassK
2007-05-01, 21:45
Hmm.. jag kör gröten + äggen tillsammans i micron så blir de tillagade också =)

mela
2007-05-01, 21:53
Jag kokade havregryn med minimjök istället för vatten och hade 2 äggvitor i med..mums!

jesuz
2007-05-01, 22:18
Måste testa att ha äggvita i gröten, mjölk istället för vatten kör jag redan, rekommenderas!

Eddie Vedder
2007-05-02, 06:54
Måste testa att ha äggvita i gröten, mjölk istället för vatten kör jag redan, rekommenderas!

Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Rahf
2007-05-02, 10:45
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Eddie, snart kommer jag betvivla att dina smaklökar verkligen fungerar i en negativ fas också. Det kommer vara när du rekommenderar kanelkryddad vattenflaska eller skålformad furu med morotsblast. Du tycker ju fanken om allt!

acroyear2
2007-05-02, 13:40
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Ska sanningen fram låter det alldeles förfärligt motbjudande, men jag tänker ändå prova så fort jag kommer hem från jobbet.

KaptenKnäsvag
2007-05-02, 14:01
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Gulan innehåller även sprängfyllt med kolesterol.

Eddie Vedder
2007-05-02, 14:42
Gulan innehåller även sprängfyllt med kolesterol.

No shit!?

Det vet väl vem som helst att äggula är kolesterolrikt, men hur skadligt tror du att exempelvis två ägg om dagen är? Den kolesterolmängden kommer inte ens upp i närheten av kroppens egna kolseterolproduktion i vilket fall. Koleserol från kosten är inte farligt, precis på samma sätt som mättat fett inte är farligt.

Tio ägg per dag är govtvis inte särskilt hälsosamt i längden men att dra upp massa extremfall är helt oväsentligt. För en frisk individ finns det ingen anledning att oroa sej över en normal äggkonsumtion, snarare tycker jag man ska oroa sej om man är så kalorirädd att man undviker äggula.

KaptenKnäsvag
2007-05-02, 14:55
No shit!?

Det vet väl vem som helst att äggula är kolesterolrikt, men hur skadligt tror du att exempelvis två ägg om dagen är? Den kolesterolmängden kommer inte ens upp i närheten av kroppens egna kolseterolproduktion i vilket fall. Koleserol från kosten är inte farligt, precis på samma sätt som mättat fett inte är farligt.

Tio ägg per dag är govtvis inte särskilt hälsosamt i längden men att dra upp massa extremfall är helt oväsentligt. För en frisk individ finns det ingen anledning att oroa sej över en normal äggkonsumtion, snarare tycker jag man ska oroa sej om man är så kalorirädd att man undviker äggula.

Finns många (jag tillexempel) som käkar mer än 2 ägg per dag, och då är det viktigt att veta att man inte klämmer i sig mer än högst 2 gulor om dagen då.

jesuz
2007-05-02, 20:53
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Jag försöker vara lite försiktig med äggulor pga. tidigare problem. När jag åt ägg som mest, minst 4-5 hela om dagen, så fick jag väldigt mycket finnar, testade därför att utesluta äggulorna och problemen minskade. Ska dock testa, två om dagen borde inte ge mig så mycket besvär.

Det verkar ju onekligen gott tycker jag! :)

mela
2007-05-02, 20:55
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Men gulan är ju äcklig *spy*

raQblad
2007-05-02, 21:57
Bara jag som inte hakat på det här med att koka med mjölk istället för vatten?

Måste ju nästan prova nu!

ramagoen
2007-05-06, 10:45
Ha hela ägg istället, det är ju gulan som innehåller sprängfyllt med näring.

Koka gröten och sen efter en viss tid kläck ner två hela ägg och låt det sjuda tills du märker att ägget inte är rått längre. Det är suveränt!:thumbup: *drool*

Det va asgott, gjorde gröt på 4dl mjölk , 2dl vatten och 3dl havregryn, sen när det kokat ett tag så knäckte jag i ett helt ägg! *drool*

Eddie Vedder
2007-05-06, 12:06
Det va asgott, gjorde gröt på 4dl mjölk , 2dl vatten och 3dl havregryn, sen när det kokat ett tag så knäckte jag i ett helt ägg! *drool*

Se där ja!:thumbup: Det är kanongott, se bara till att ägget inte är rått så är det lugnt. Men det är ju knappast svårt, slem=rått och vitt med lite konsistens=inte rått.:D

ramagoen
2007-05-06, 12:35
Se där ja!:thumbup: Det är kanongott, se bara till att ägget inte är rått så är det lugnt. Men det är ju knappast svårt, slem=rått och vitt med lite konsistens=inte rått.:D

jo jag lät det koka ett tag innan jag åt det, efter jag haft i ägget då :)

Mental
2007-05-09, 10:10
No shit!?

Det vet väl vem som helst att äggula är kolesterolrikt, men hur skadligt tror du att exempelvis två ägg om dagen är? Den kolesterolmängden kommer inte ens upp i närheten av kroppens egna kolseterolproduktion i vilket fall. Koleserol från kosten är inte farligt, precis på samma sätt som mättat fett inte är farligt.

Tio ägg per dag är govtvis inte särskilt hälsosamt i längden men att dra upp massa extremfall är helt oväsentligt. För en frisk individ finns det ingen anledning att oroa sej över en normal äggkonsumtion, snarare tycker jag man ska oroa sej om man är så kalorirädd att man undviker äggula.

Dessutom nedregleras den kropsegna kolesterolproduktionen när födan innehåller kolesterol.

Eddie Vedder
2007-05-09, 14:39
Dessutom nedregleras den kropsegna kolesterolproduktionen när födan innehåller kolesterol.

Ja precis, kroppens egna produktion styrs ju till viss del av mängden "utifrån kommande" kolesterol.

Människokroppen är överhuvudtaget fascinerande anpassningsbar för att uppnå balans, oavsett om det handlar om fettförbränning/kolhydratoxidation reglering av absorbtion av mikronäringsämne när det finns för mycket/för lite o.s.v.

Lite väl off topic där kanske, ÄGG I GRÖT ÄR GOTT! Sådär.:D

sunshine
2007-05-09, 22:51
Försök att undvika att köra mat i micron. Näringsinnehållet blir betydligt sämre av det ( upp till 80%)

kör på det gamla hederliga sättet iställlet, dvs ugn eller plattan =)

Mental
2007-05-10, 00:07
Försök att undvika att köra mat i micron. Näringsinnehållet blir betydligt sämre av det ( upp till 80%)

kör på det gamla hederliga sättet iställlet, dvs ugn eller plattan =)

Nu har du läst för mycket aftonbladet, att värma i micron är nästan alltid skonsammare mot födan än spisen. och den där siffran på 80% låter som den är dragen ur röven på måfå :)

Eddie Vedder
2007-05-10, 04:31
Försök att undvika att köra mat i micron. Näringsinnehållet blir betydligt sämre av det ( upp till 80%)

kör på det gamla hederliga sättet iställlet, dvs ugn eller plattan =)

Vart får du just 80% ifrån och vad menar du men "näringsinnehållet"? Det är ju inte så att man generellt kan säga att näringen försvinner vid uppvärmning (oavsett om det är micro lr vanlig stekning/kokning), olika mikronäringsämnen är ju olika värmekänsliga och en del tål exponering av en hel del värme och syre. Vad gäler makronäringsämnen kan desa denatureras av uppvärmning, men det gäller vid alla former av tillagning och dom försvinner inte.


Så du får jättegärna hänvisa till nån källa för ditt påstående och förklara mer noggrant vad du menar egentligen.

BigForre
2007-05-10, 07:36
Slut på keso imorse, vilket man självklart alltid har i gröten. Provade att vispa två hela ägg vilka rördes ner i gröten efter halva microtiden. Övriga tillbehöver lite solrosfrön, russin och en skivad banan. Självklart en dl mjölk i vattnet som grynen micrades med.

Betyget...självklart godare med keso, men helt ok. Mättade bra, vilket är trevligt nu vid energiunderskott.

dnordstrom
2007-05-29, 00:10
Intressant tråd, brukade ha i ett ägg i gröten förut för att få i mig lite extra protein till frukosten. Godare blev det dock inte i mitt tycke.

Det här med mjölk istället för vatten är ju nice, det kör jag på ibland. Ska ta och skriva in det som tips i havreblogen imorron när jag lägger till lite nya recept. :)

Men gröt i micron är en synd, havregryn är underbara och ska inte misshandlas med mikrovågor. Behandla de små undren varsamt och traditionellt (dränk och koka dem)!

Hemi
2007-05-31, 00:31
Ägg i mannagrynsgröten funkar också.

Har aldrig separerat gula-vita i hela mitt liv annat än i nåt julpysselsammanhang 1973 kanske.

machine gun
2007-05-31, 08:32
Ägg i mannagrynsgröten funkar också.

Där rekommenderar jag faktiskt att bara ha i äggulan. Precis när gröten kokat färdigt rör man ner en äggula. Det blir mkt godare än det låter.

Ello
2007-06-09, 16:55
Det där med ägg i gröten låter onekligen smaskigt! Vad rekomenderas att ha till? Kombinationen ägg och lingonsylt känns ju lite skum.... (Eddie får inte svara:D )