handdator

Visa fullständig version : Orka??


Zäta
2007-04-19, 09:33
Tjenare!

Jag tränar en hel del (ca 10-12 pass i veckan) varav ca 4-5 utav dessa är på gymmet. Sedan är det innebandy, fortboll som gäller.
Jag har tränat på gym i ungefär 5 år men seriöst i kanske 3 år. Jag försöker hålla en "bra" kost under hela sässongen. Går dock UPP i vikt under höst/vinter förr att lägga på sig lite mer muskler. Jag väger i dagsläget ungefär 97-98 kg och är 191 cm. Är väl hyfsat nöjd med min fysik men nu till problemet.

Finns det någon här som har lite tipps och/eller funderingar på hur man kan göra deffen lite lättare? Jag menar att träna i "rätt" mängd är ju rellativt lätt men att bara få äta minimalt med mat för att åstakomma viktminskningen pallar jag bara...inte... :em: Detta är andra året som jag försöker vara seriös på en deff. Men maten är sjukt svår att låta bli alltså. Hur klarar ni av att sköta det? Finns det NÅGOT som man kan äta som i stort sett inte ger några KCAL:er?? Jag tror mat för mig är som heroin för en herionist... *drool* *drool*

Snälla bullen hjälp mig.

/En frossare.

Pepz
2007-04-19, 09:37
se till att äta så mycket kalorifattig mat som möjligt.
Exempel
Bambuskott
Kål
Morötter

osv

Man bör kunna äta sig mätt trots att kalorimängden är mindre än vad du är van vid.

Eddie Vedder
2007-04-19, 09:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=listas+h%E4r

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89583&highlight=m%E4ttnad

En hel del bra tips om mat som mättar och som fungerat för vissa. Du är inte den första med problemet.;)

Hoppas det ger nånting.:)

timpaw
2007-04-19, 09:40
frysta hallon är en personlig favorit... men det kanske inte alla gillar, det är hur som helst 35kcal/100g där.

För övrigt kan du nog käka en hel del fortfarande om du ligger på -500kcal underskott med tanke på din vikt och hur mycket du tränar. har du läst deffguiden och räknat ut hur mycket kalorier du behöver? lär ju bli en bra bit över 4000 skulle jag tro, dra sedan bort 500kcal på det. Byt ut kaloribomber mot mer mättande kolhydrater och protein så tror jag inte du kommer hungra ihjäl direkt.

Zäta
2007-04-19, 09:49
frysta hallon är en personlig favorit... men det kanske inte alla gillar, det är hur som helst 35kcal/100g där.

För övrigt kan du nog käka en hel del fortfarande om du ligger på -500kcal underskott med tanke på din vikt och hur mycket du tränar. har du läst deffguiden och räknat ut hur mycket kalorier du behöver? lär ju bli en bra bit över 4000 skulle jag tro, dra sedan bort 500kcal på det. Byt ut kaloribomber mot mer mättande kolhydrater och protein så tror jag inte du kommer hungra ihjäl direkt.



Jodå den har jag läst och fått bra tipps och kunskap om viktminskning. Tabellen som jag använt för att få min KCAL förbrukning är:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Dett är ju förbrukningen i ett totalt passivt tillstånd och jag har efter detta lagt på för mina träningar... Jag försöker ligga på ett underskott på ca 500 kcal. Eftersom jag inte tränar lika mycket varje dag blir detta underskott rellativt. Men det jämnar väl ut sig utslaget på en vecka skulle jag tro. eller?

Problemet är bara det att jag tror jag skulle kunna sätta en bra toppnotering på poänglistan under en ätar dag. Det är få gånger under mina senaste 3 år som jag kännt mig RIKTIGT propp mätt. Jag kan äta hela tiden. I höstas åt jag till exempel 1 och en halv pizza och när jag kom hem till brorsan en timme efteråt gick jag direkt och länsade kyl och skafferi. Det är sjukt jobbigt.

timpaw
2007-04-19, 09:55
jo men det är ganska trovärdigt då du väger uppåt 100kg samt tränar 10-12 gånger i veckan som du säger. Men testa att läsa lite kort tips är på forumet. Tror du skulle bli förvånad om du har 2 bord där du lägger upp hur mycket du kan ta utav snabbmat och annan dålig kost på det ena jämfört med kalorisnålare mat på det andra. Om du vill kan du alltid käka 10kg vitkål och bambuskott om dagen.
Det gäller att hitta sin personliga bukfyllare när man har det som svårast, sitter själv i den båten just nu och havregrynsgröt lagat med en matsked psylliumfrön är min nuvarande mättnadshjälte.

timpaw
2007-04-19, 10:02
även grönt te dricker jag säkert 2-3 liter om dagen, så fort jag blir sugen på nånting kokar jag grönt te.

Diana
2007-04-19, 10:40
Testa att dra ner på träningen lite... Har sett det sjukt många ggr hur riklig träning gör det mkt svårare för vissa att hålla kaloriintaget där de vill ha det *popcorn* och jag upplever precis samma sak, min kropp vill VÄLDIGT gärna äta mer över förbrukningsnivå när jag tränar mkt :D För 10-12 pass är mkt.

Rahf
2007-04-19, 11:01
Disciplin och motivation spelar även in. Våga säga nej! Ät blåbärsfluff!

Dricker du vatten rullande över dagen också? Den aktivitetsnivå du har kommer även kräva en hel del vatten och hungerkänslor kan likaväl vara vattenbehov.

Zäta
2007-04-20, 07:54
Disciplin och motivation spelar även in. Våga säga nej! Ät blåbärsfluff!

Dricker du vatten rullande över dagen också? Den aktivitetsnivå du har kommer även kräva en hel del vatten och hungerkänslor kan likaväl vara vattenbehov.

Jodu, vatten dricker jag i kopiösa mängder... Förmodligen ligger mitt intag på ca. 5-6 liter om dagen utöver det från kosten. Kollade faktiskt receptet på Blåbärsfluff igår direkt efter denna tråden. Ska provas i helgen. Såg riktigt gott ut på bilderna *drool* .

Zäta
2007-04-20, 07:57
Testa att dra ner på träningen lite... Har sett det sjukt många ggr hur riklig träning gör det mkt svårare för vissa att hålla kaloriintaget där de vill ha det *popcorn* och jag upplever precis samma sak, min kropp vill VÄLDIGT gärna äta mer över förbrukningsnivå när jag tränar mkt :D För 10-12 pass är mkt.



Jag är ju stjärnan i laget... Tränaren kommer få dåndimpen om jag slutar träna och inte spela några matcher :D :D

Men ska jag verkligen dra ner på morgon promenaderna..??:confused: De är inräknade i de där 10-12 passen/vecka.

Zäta
2007-04-20, 07:57
även grönt te dricker jag säkert 2-3 liter om dagen, så fort jag blir sugen på nånting kokar jag grönt te.



Vart köper jag grönt TE billigt och i stora mängder??

timpaw
2007-04-20, 09:24
själv köper jag mitt i första bästa livsmedelsaffär bara. Gå till te hyllan o plocka allt grönt.

Karl_alfred
2007-04-20, 09:47
Testa att dra ner på träningen lite... Har sett det sjukt många ggr hur riklig träning gör det mkt svårare för vissa att hålla kaloriintaget där de vill ha det *popcorn* och jag upplever precis samma sak, min kropp vill VÄLDIGT gärna äta mer över förbrukningsnivå när jag tränar mkt :D För 10-12 pass är mkt.

Ja dels det, samt att träna som en mes i gymet hjälper otroligt mkt! :thumbup:

Karl_alfred
2007-04-20, 09:48
Jag är ju stjärnan i laget... Tränaren kommer få dåndimpen om jag slutar träna och inte spela några matcher :D :D

Men ska jag verkligen dra ner på morgon promenaderna..??:confused: De är inräknade i de där 10-12 passen/vecka.

Tror Diana som jag trodde du menade ordentlig träning 10-12 pass inte träning ink en massa promenader.

Zäta
2007-04-20, 09:55
Ja dels det, samt att träna som en mes i gymet hjälper otroligt mkt! :thumbup:

Hörru, de skulle jag aldrig klara... *whistle*

Karl_alfred
2007-04-20, 09:58
Hörru, de skulle jag aldrig klara... *whistle*

Så tänkte jag med förr det funkar utmärkt, inte tappar jag något för de heller trotts hård deff, nåja iaf de första 8kgna.

Zäta
2007-04-20, 10:01
Tror Diana som jag trodde du menade ordentlig träning 10-12 pass inte träning ink en massa promenader.



Ok, Här följer samtliga mina träningspass en vecka.... Vet iof inte vad du kör för promenader om du nu gör det över huvudtaget. Men svett och smärta är två symtom. :hbang:

4-5 gympass
5-6 morgonpromenader
2 innebandyträningar + 1 match
1 fortbollsträning + 1 match

Karl_alfred
2007-04-20, 10:10
Ok, Här följer samtliga mina träningspass en vecka.... Vet iof inte vad du kör för promenader om du nu gör det över huvudtaget. Men svett och smärta är två symtom. :hbang:

4-5 gympass
5-6 morgonpromenader
2 innebandyträningar + 1 match
1 fortbollsträning + 1 match

Kör nog halvlugna promenader de få gånger jag går. Cyklar och löper mestadels. Själv skulle jag gå efter hur hungrig du är, hungern blir värre av mer träning. Kan man inte hålla kalorierna riktigt så skulle jag sänka träningen något. Maten tycker jag iaf är helt klart viktigast, att bränna 300 på ett löpband kan va jobbigt, men ta bort 300 från maten handlar inte om mkt o känns enklare.

Skulle om något minska promenaderna. Detta om jag inte kunde hålla önskad kalorinivå.