handdator

Visa fullständig version : Investera i guld, erfarenheter.


hulk h
2007-04-19, 03:21
Har bestämt mig för att köpa guld, både i tackor o i mynt. Någon som har erfarenheter av detta, både av att köpa o sälja, vilka har de bästa priserna för köp o försäljning.

Har kikat en del på www.tavex.se

Speedy
2007-04-19, 07:55
har ingen direkt erfarenhet av det dock så har jag tittat mycket på att investera i råvaror och kommit fram till att det verkar vara lite lurigt :)

ligne
2007-04-19, 12:03
det är ingen dum idé att investera i guld.

kolla även www.guldcentralen.se

NiXPhoenix
2007-04-19, 12:29
Jag måste kontra och säger att det är en ypperligt dålig idé att investera i guld idag.

för det första är guldpriset extremt högt, tror själv inte att det finns så mycket mer att hämta där, neråt finns det å andra sidan rejält med utrymme.

För det andra så brukar man inte investera i guld fysiskt, utan i "papper" som man handlar via nätet.
När du gör det fysiskt så försvinner väldigt mycket av förtjänsterna till affären och all hantering av fysiska enheter.
Var själv tänd på guld för två år sen eller nåt, till viss del är jag det än idag men det är mest för att det är coolt och kan ge en väldig säkerhet i oros- eller krigstider.

Läste om det här på ett privatekonomiskt forum och de flesta sa i princip att det var i det närmaste kört att tjäna några stora pengar på fysiskt guld, till stor del att kasta pengarna i sjön om man inte sitter på en rejäl förmögenhet.
Då blir transaktionskostnaderna något mindre men det är fortfarande inget du köper och säljer hur som helst.
Självklart tycker jag även virtuellt guld är dåligt idag med tanke på priset men vem vet.

Nitrometan
2007-04-19, 12:35
Bra tänkt där Nix.

Sen kan man rent generellt säga att guldpriset varierar ganska lite (historiskt sett). Det gör att det är svårt att tjäna pengar på det, man kan väl mer tänka sig det som en försäkring. Att inte förlora pengar mer än att tjäna pengar.

coxie
2007-04-19, 12:38
Vill du tjäna pengar i råvaror som privatperson så bör du handla i terminer. Som redan nämnt kommer din förtjänst som privatperson försvinna i logistikkostnader och antagligen kommer du gå back även om guldpriset går upp om du ger dig in på att handla med fysiska partier.

Mental
2007-04-19, 12:42
Jag funderar på att köpa mig en kiloskloss i silver och ha som brevpress :D
Det var lite för dyrt med guldvarianten.