handdator

Visa fullständig version : Kan det här stämma?


Pet
2007-04-19, 00:36
Jag gjorde precis uträkningen, i den spikade tråden om deff. I vila ligger jag på ~1000 kcal. Vid min aktivitetsnivå, som är ca 1.3 eller 1.4 ligger jag på ~1300 och ~1400 kcal, respektive. Jag är 165 cm lång och väger ca 74 kg...

Nu är tanken att jag ska gå ner i vikt, så jag har börjat äta mindre redan. Idag har jag varit duktig med att räkna och har fått i mig: 1429 kcal, 74.3g proteiner, 141.9g kolhydrater, 60.2g fett, vilket som synes fortfarande är för mycket (och för mycket kolhydrater?). Men kan jag verkligen gå ner på ynka 800 kcal per dag? Låter jäkligt lite i mina öron.


Min mor, som tränar 4-6 gånger i veckan (a 1-2 timmar per gång) och räknar kalorier, påstod att äta 1500 kcal per dag lät lite för lite. Å andra sidan, hörde jag att viktväktarnas recept ligger på ungefär 1100 kcal per dag.

Jag har bytt ut all pasta till fullkornspasta, kör på keso som mellanmål, äter mer kyckling (gärna kokt), äter gröt och knäckebröd till frukost och försöker få i mig de få grönsaker jag äter (minimajs, morötter och gurka).

Jobbar även på att gå upp från att dricka drygt en halvliter varje dag, till 2.5 liter - När vänjer sig blåsan, förresten? Bara rinner rätt igenom... men salt-och-fett-suget har försvunnit, och det där rastlösa vill-tugga-på-något är borta...

Jag ska börja träna så snart där finns pengar till gymkort.

Är det här vettigt över huvudtaget?

krilleh
2007-04-19, 00:53
hur snabbt vill du gå ner i vikt? 1500 kalorier är lite, ja. Du kanske behöver runt 2500 kalorier per dag för att stå still på samma vikt. 800 kalorier under det är ganska mycket. Men om du inte har några muskler att oroa dig om så go for it.

låter vättigt att du ändrat matvanorna till de nyttigare, men se även upp där så du inte äter för mycket. Det är också kalorier.

Jag skulle tipsa på att väga dig varje morgon nypissad och justera din viktnedgång genom resultaten.

Pet
2007-04-19, 01:13
Jag gjorde den här uträkningen tidigare, med samma vikt, och då hamnade jag på vila 1800 kcal och hålla-vikten ca 2500 kcal, som du säger. Det var därför jag gick ner till 1500 kcal om dagen...

Borde lagt in det i inlägget, ovan. Sorry.

Har egentligen inga muskler alls (gäddhäng vid 18 - snyggt)...

Vad jag blev fundersam på var hur man skulle kunna äta bara 800 kcal på en dag? Det var ungefär vad jag åt när jag hade ätstörningar! (Friskförklarad för 4 år sedan) Jag måste räknat fel någonstans, ffs.

Att gå ner till 1500 kcal på en dag har inte varit något problem, tvärtom. Jag är sällan hungrig, är noggrannare med att äta nyttigt, och rör på mig mer. Inte helt säker på varför folk är hungriga hela tiden? Mår ju hur bra som helst! Och magmusklerna har börjat jobba mer - undrar varför?


Skulle väga mig, om vi hade en våg. Tänkte köra mest på vad som ser bra ut och vad som känns bra; våg för vikt och mat är inte riktigt min grej... Väger mig då och då på badhuset, eller ungdomsmottagningen...

krilleh
2007-04-19, 01:48
dåså. Kör på 1500 kalorier per dag då. Även om det är väldigt lite och gör så du hamnar på -1000 kalorier per dag vilket är ganska mycket, men sålänge det handlar om en kort period så går det ju bra för kroppen. Att köra på -1000 kalorier per dag menas att du kommer gå ner 1 kg i veckan.

Pet
2007-04-19, 14:04
Yup, det förstod jag. Ska inte ligga såhär länge, hade jag tänkt. Får ju öka när jag börjar träna... :)

SNOTCROW
2007-04-19, 19:32
Jag gjorde precis uträkningen, i den spikade tråden om deff. I vila ligger jag på ~1000 kcal. Vid min aktivitetsnivå, som är ca 1.3 eller 1.4 ligger jag på ~1300 och ~1400 kcal, respektive. Jag är 165 cm lång och väger ca 74 kg...

Nu är tanken att jag ska gå ner i vikt, så jag har börjat äta mindre redan. Idag har jag varit duktig med att räkna och har fått i mig: 1429 kcal, 74.3g proteiner, 141.9g kolhydrater, 60.2g fett, vilket som synes fortfarande är för mycket (och för mycket kolhydrater?). Men kan jag verkligen gå ner på ynka 800 kcal per dag? Låter jäkligt lite i mina öron.


Min mor, som tränar 4-6 gånger i veckan (a 1-2 timmar per gång) och räknar kalorier, påstod att äta 1500 kcal per dag lät lite för lite. Å andra sidan, hörde jag att viktväktarnas recept ligger på ungefär 1100 kcal per dag.

Jag har bytt ut all pasta till fullkornspasta, kör på keso som mellanmål, äter mer kyckling (gärna kokt), äter gröt och knäckebröd till frukost och försöker få i mig de få grönsaker jag äter (minimajs, morötter och gurka).

Jobbar även på att gå upp från att dricka drygt en halvliter varje dag, till 2.5 liter - När vänjer sig blåsan, förresten? Bara rinner rätt igenom... men salt-och-fett-suget har försvunnit, och det där rastlösa vill-tugga-på-något är borta...

Jag ska börja träna så snart där finns pengar till gymkort.

Är det här vettigt över huvudtaget?

Jag tycker först att det låter lite konstigt att du har så låg basalmetabolism, för det var väl det du menade med 'vila'?
För viktnedgång ska man ju ligga på kaloriunderskott, men inte mer än 500 under energibalans. Sen vill man inte att kaloriintaget ska råka understiga det basalmetabolismen kräver, då äter man verkligen för lite.
Det är ju jobbigt att äta så lite! Sen är det ju lätt att när man väl lägger av med dieten så äter man för mycket... Jag tycker dessutom verkligen att du borde tänka på hur lite du egentligen vill äta, nu när du ändå haft ätstörningar. Är det inte lätt att trilla tillbaks i samma beteende om man tvingar sig att äta så lite?
Och angående vatten, så tänk på att du kanske inte behöver dricka riktigt så mycket om du inte tränar. I vilket fall, så öka lite i taget. Det finns alltid en viss risk att man lakar ur kroppens nödvändiga salter om man dricker för mycket vatten.

Men lycka till!

Rahf
2007-04-19, 19:52
Jag tycker först att det låter lite konstigt att du har så låg basalmetabolism, för det var väl det du menade med 'vila'?
För viktnedgång ska man ju ligga på kaloriunderskott, men inte mer än 500 under energibalans. Sen vill man inte att kaloriintaget ska råka understiga det basalmetabolismen kräver, då äter man verkligen för lite.
Det är ju jobbigt att äta så lite! Sen är det ju lätt att när man väl lägger av med dieten så äter man för mycket... Jag tycker dessutom verkligen att du borde tänka på hur lite du egentligen vill äta, nu när du ändå haft ätstörningar. Är det inte lätt att trilla tillbaks i samma beteende om man tvingar sig att äta så lite?
Och angående vatten, så tänk på att du kanske inte behöver dricka riktigt så mycket om du inte tränar. I vilket fall, så öka lite i taget. Det finns alltid en viss risk att man lakar ur kroppens nödvändiga salter om man dricker för mycket vatten.

Men lycka till!

Jo, har man en hel del fett på kroppen så funkar det med -1000 per dag. Ju mindre fett man får desto mindre underskott får man ha. Det är ingen regel som är huggen i sten att man måste ligga på max 500 i underskott. Sen uttrycktes inga desperata "Rädda mina muskler" utrop så det är nog inte största bekymret skulle jag tro.

Gällande vattnet: Du kommer vänja dig efter ett tag när du hittar den mängd som du anser rimlig, det är lätt att överdriva i början. Urinen ska vara lätt gulfärgad och toabesöken ska väl vara måttliga, säg 2-3 under en förmiddag ungefär. Kom ihåg att inte dricka för mycket under en kort period utan sprid ut det och tänk på att du dricker till maten + att maten innehåller vätska. Blåsan vänjer sig inte utan du måste anpassa efter dina behov.

Lycka till!

Raggis
2007-04-19, 19:53
1800 kcal / dag är troligtvis ditt B.E.E, vilket betyder att din kropp ungefär(grov uppskattning) gör av med 1800 kcal i total vila. Detta betyder att ditt underskott troligtvis är mycket större än 800 kcal.

SNOTCROW
2007-04-20, 10:43
Jo, har man en hel del fett på kroppen så funkar det med -1000 per dag. Ju mindre fett man får desto mindre underskott får man ha. Det är ingen regel som är huggen i sten att man måste ligga på max 500 i underskott. Sen uttrycktes inga desperata "Rädda mina muskler" utrop så det är nog inte största bekymret skulle jag tro.

Gällande vattnet: Du kommer vänja dig efter ett tag när du hittar den mängd som du anser rimlig, det är lätt att överdriva i början. Urinen ska vara lätt gulfärgad och toabesöken ska väl vara måttliga, säg 2-3 under en förmiddag ungefär. Kom ihåg att inte dricka för mycket under en kort period utan sprid ut det och tänk på att du dricker till maten + att maten innehåller vätska. Blåsan vänjer sig inte utan du måste anpassa efter dina behov.

Lycka till!

Nu tycker ju inte jag riktigt att det verkar handla om 'en hel del fett'. Plus att det inte finns nån mening med att gå ner snabbt om det inte behövs. Långsam deff, för att bibehålla de bra vanorna, är baske mig bäst.

jewzie
2007-04-21, 15:20
Jag gjorde precis uträkningen, i den spikade tråden om deff. I vila ligger jag på ~1000 kcal. Vid min aktivitetsnivå, som är ca 1.3 eller 1.4 ligger jag på ~1300 och ~1400 kcal, respektive. Jag är 165 cm lång och väger ca 74 kg...

Nu är tanken att jag ska gå ner i vikt, så jag har börjat äta mindre redan. Idag har jag varit duktig med att räkna och har fått i mig: 1429 kcal, 74.3g proteiner, 141.9g kolhydrater, 60.2g fett, vilket som synes fortfarande är för mycket (och för mycket kolhydrater?). Men kan jag verkligen gå ner på ynka 800 kcal per dag? Låter jäkligt lite i mina öron.


Min mor, som tränar 4-6 gånger i veckan (a 1-2 timmar per gång) och räknar kalorier, påstod att äta 1500 kcal per dag lät lite för lite. Å andra sidan, hörde jag att viktväktarnas recept ligger på ungefär 1100 kcal per dag.

Jag har bytt ut all pasta till fullkornspasta, kör på keso som mellanmål, äter mer kyckling (gärna kokt), äter gröt och knäckebröd till frukost och försöker få i mig de få grönsaker jag äter (minimajs, morötter och gurka).

Jobbar även på att gå upp från att dricka drygt en halvliter varje dag, till 2.5 liter - När vänjer sig blåsan, förresten? Bara rinner rätt igenom... men salt-och-fett-suget har försvunnit, och det där rastlösa vill-tugga-på-något är borta...

Jag ska börja träna så snart där finns pengar till gymkort.

Är det här vettigt över huvudtaget?
Hur fan kokar man kyckling?!?

NisseEriksson
2007-04-21, 15:28
Hur fan kokar man kyckling?!?

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=1057

Sansibar
2007-04-21, 15:31
Hur fan kokar man kyckling?!?

Du kokar kycklingen i en kastrull o har buljong i (light gärna) samt ev andra kryddor. Blir gott o mört. Sen kan du krydda efteråt ytterligare om det inte smakar tillräckligt. :thumbup:

BadaBing!
2007-04-21, 17:01
Jag ska börja träna så snart där finns pengar till gymkort.


Kräv mor eller far på det!:thumbup:

Pet
2007-04-21, 19:53
Hejsan alla!

Jag har lyckats tappa 2.5 kg (väger nu 72.5, nyvaken och nypissad), så jag går upp lite i kcal mängden. Ska göra uträkningen igen, men gissar på att jag kommer hamna på 1800-1900 kcal varje dag.

Ang kokt kyckling: Såg inte receptet, men jag tar ett par kycklingfiléer, tinar dem, skär i bitar och kokar i ca 30-40 minuter i 1-1½ liter hönsbuljong. Lägger man i morötter, kolrot och potatis får man kycklingsoppa...

Kokt kyckling ätes med grönsaker och fullkornsspaghetti.

Jag har stött på ett litet problem dock: Det verkar som att av någon märklig anledning tål inte min mage riktigt keso eller mjölk i stora mängder (eller ofta)... Hur ser jag till att få i mig tillräckligt med proteiner? Tål inte baljväxter heller, så kött är min väg... men hur äter man då?


Jag skulle kräva gymkort av mor - om jag inte skulle vara så fruktansvärt noga med att inte stå i skuld (vare sig emotionell i form av "Jag köpte gymkort, nu ska du umgås med mig", eller pengaskuld) till henne. Det finns goda anledningar. Gymkort får jag tag på så fort sambon godkänner köpet. :-D


Tack snälla för era svar!

Pet
2007-04-21, 20:01
Denna gången ser uträkningen ut såhär:

655.1 + (693.3175) + (305.25) - (84.168)

= 1570

* 1.4 = 1884


Så jag lägger mig på 1700 kcal, låter det vettigt? Ska nog börja en träningsdagbok... vid tillfälle... Ska ju börja träna först! ;)

Handcuff
2007-04-21, 20:11
Denna gången ser uträkningen ut såhär:

655.1 + (693.3175) + (305.25) - (84.168)

= 1570

* 1.4 = 1884


Så jag lägger mig på 1700 kcal, låter det vettigt? Ska nog börja en träningsdagbok... vid tillfälle... Ska ju börja träna först! ;)

Ganska oviktigt vilken siffra du får fram egentligen. En fördel dock om du hamnar hyffsat nära:)

1.Ställ fötterna på vågen - läs av siffran.
2.Håll dig till ditt planerade energiintag
3. Ställ samma fötter på samma våg samma tid en vecka senare (nypissad på morgonen)- Läs av siffran = upp/ner i vikt? Hur mycket?
4. Justera energiintaget
5. Upprepa 1-4 tills uppnåt mål.

MYCKET ENKELT :thumbup:

Pet
2007-04-21, 23:25
Hihi, jag såg dig (tror jag det var?) ge samma råd till en tjej på Helgon.

Jag skulle göra detta, om vi hade en våg. Jag lånade ungdomsmottagningens när jag vägde mig - upp ur sängen, pissa, in till stan, väga mig. 45 minuter för en våg.. :-S Kanske dags att köpa en? *s*

Handcuff
2007-04-22, 08:42
Hihi, jag såg dig (tror jag det var?) ge samma råd till en tjej på Helgon.

Jag skulle göra detta, om vi hade en våg. Jag lånade ungdomsmottagningens när jag vägde mig - upp ur sängen, pissa, in till stan, väga mig. 45 minuter för en våg.. :-S Kanske dags att köpa en? *s*

Det var inte jag :)