handdator

Visa fullständig version : newbie: Varför lägger ni upp träningen som ni gör?


Henkann
2007-04-18, 19:40
ja.. Är lite ny på detta med styrketräning och måste därför undra.
Jag har lagt märke till att många träningsupplägg (inkusive bumbis 3 dagarsprogram) går ut på att köra till exempel bröst och axelträning dag 1, rygg och biceps dag 2 osv. Nu till grejen:

Om man nu kör hårt med tex bänk och hantelpress först och går sedan vidare till axelpressen, så är man väl rätt schleten i triceps efter bröstträningen. Borde inte det då gå ut över axelpressen sedan? Eftersom jag är trött i triceps? Samma sak på dag 2 med rygg och biceps. Om jag kör tex chins och sedan går lös på bicepscurl med stången så lär jag ju inte kunna curla lika tungt som om jag hade kört biceps en annan dag?
Om jag istället kör själva bicepspasset separerat från ryggpasset så får jag ju träning på biceps två dagar i veckan istället för en. En dag med tung träning och en med passiv då jag kör rygg? Kan itne det vara en fördel?

Hoppas ni hängde med.. reflektioner? :Virro

major Pectoralis
2007-04-18, 19:45
ja.. Är lite ny på detta med styrketräning och måste därför undra.
Jag har lagt märke till att många träningsupplägg (inkusive bumbis 3 dagarsprogram) går ut på att köra till exempel bröst och axelträning dag 1, rygg och biceps dag 2 osv. Nu till grejen:

Om man nu kör hårt med tex bänk och hantelpress först och går sedan vidare till axelpressen, så är man väl rätt schleten i triceps efter bröstträningen. Borde inte det då gå ut över axelpressen sedan? Eftersom jag är trött i triceps? Samma sak på dag 2 med rygg och biceps. Om jag kör tex chins och sedan går lös på bicepscurl med stången så lär jag ju inte kunna curla lika tungt som om jag hade kört biceps en annan dag?
Om jag istället kör själva bicepspasset separerat från ryggpasset så får jag ju träning på biceps två dagar i veckan istället för en. En dag med tung träning och en med passiv då jag kör rygg? Kan itne det vara en fördel?

Hoppas ni hängde med.. reflektioner? :Virro

Jo, det skulle kunna vara en fördel. Olika upplägg har olika fördelar. Här är några synpunkter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79383

rolf
2007-04-18, 19:45
Du har uppfattat det helt rätt. Mig veterligen är det en smaksak, jag kan inte säga att någondera har någon fördel (fast då igen är jag rätt noob jag också). Jag själv gillar inte att köra t.ex. just triceps, bröst och/eller axlar på samma pass, utan delar upp det så det blir biceps+bröst eller liknande så muskelgrupperna inte "krockar" på passet. :)
Men som sagt, det är väl högst subjektivt.

pe11e
2007-04-18, 20:05
Träna efter tycke och smak. Mitt träningsupplägg har blivit som det är efter vad som känns bäst. Det enda du bör tänka på är att musklerna bör hinna återhämta sig efter ett tungt pass, 48h eller efter behov. För mig kan ibland benen vara helt trasiga i en vecka och då försöker jag skjuta på andra pass där jag belastar benen osv.

Testa och prova dig fram!

Henkann
2007-04-18, 20:07
Okej. Jag kör tre-split just nu, dock bara 3 dagar i veckan ist för 6 som det står är optimalt i diskussionstråden, ingen en chans att hinna med det. :P
Kanske kan klämma in en fjärde dag och köra ett av passen en andra gång, och sedan alternera det...

Tack för svaren iallafall :)

major Pectoralis
2007-04-18, 20:12
Okej. Jag kör tre-split just nu, dock bara 3 dagar i veckan ist för 6 som det står är optimalt i diskussionstråden, ingen en chans att hinna med det. :P
Kanske kan klämma in en fjärde dag och köra ett av passen en andra gång, och sedan alternera det...

Tack för svaren iallafall :)

Det står inte att det nödvändigtvis måste vara optimalt. Det står att det möjliggör. "Tillräckligt bra" är optimalt.

FreCKo
2007-04-18, 21:42
Det där är en smaksak, jag brukade ändra ordningen på muskelgrupperna, bröst först en gång, triceps en annan och axlar en tredje, för att få lite variation.

Musselbank
2007-04-19, 01:02
Jag tror att var och en brottas med vad som passar bäst / känns bäst.

Först älskade jag helkropp, tycker fortfarande det var skönt, men jag blev så trött :-) så provar jag bumbis tvåsplit, och det var bättre. Jag håller med om att en mer funktionell uppdelning vore mer logisk. Men praktiken sätter på ett eller annat vis käppar i hjulet!

Som någon annan sade ovan, om muskelgrupperna får vila tillräckligt är allt gott och väl. Själv kan jag inte till fullo ta till mig ett färdigt program (auktoritetsproblem antar jag) men man får ju inse att det ligger en del bakom de rutinerade killarnas råd.

Jacksatan
2007-04-19, 07:58
Okej. Jag kör tre-split just nu, dock bara 3 dagar i veckan ist för 6 som det står är optimalt i diskussionstråden, ingen en chans att hinna med det. :P
Kanske kan klämma in en fjärde dag och köra ett av passen en andra gång, och sedan alternera det...

Tack för svaren iallafall :)

oroa dig inte. Jag brukar köra 2, max 3pass i veckan och det går utmärkt att bygga muskler på det också.

norsk_gadd
2007-04-19, 08:39
Jag vågar sticka ut och säga att mer än 4 pass i veckan är rent ut sagt dumt för 99% av alla som tränar. HELT övertygad om att samtliga skulle få betydligt bättre resultat på en 3- eller 4-split. Vilan är så mycket viktigare än hur ofta man är på gymmet.

Men vad vet jag? Jag har ju inte läst några studier... ;)

Ignatius72
2007-04-19, 09:58
oroa dig inte. Jag brukar köra 2, max 3pass i veckan och det går utmärkt att bygga muskler på det också.

Jag vågar sticka ut och säga att mer än 4 pass i veckan är rent ut sagt dumt för 99% av alla som tränar. HELT övertygad om att samtliga skulle få betydligt bättre resultat på en 3- eller 4-split. Vilan är så mycket viktigare än hur ofta man är på gymmet.

Men vad vet jag? Jag har ju inte läst några studier... ;)

Viljan att öka är större än förnuftet. Alla slår väl i det taket vid något tillfälle. Är träningsmotivationen på topp men passen tar för fort slut. Gör något annat, lira badminton, cykla, spring, simma, så får man lite utlopp för energin samtidigt som man låter vissa musklegrupper vila eller göra något annat.

Pepz
2007-04-19, 10:15
att köra rygg och biceps på samma dag kan vara vettigt iom att all ryggträning belastar biceps något oerhört. då behöver man bara köra någon bicepsövning efter det för att få en komplett bicepsträning.

Det är ju inte specifikt så att just bicepsövningar bygger biceps, utan tunga roddövningar och chins bygger också biceps.

pragmatist
2007-04-19, 10:29
Vitsen med att lägga t.ex. biceps och rygg på samma dag är att man kan träna med högre frekvens på det sättet än om man splittar biceps och rygg. Men om man ändå bara tänker träna igenom kroppen en gång per vecka så skulle jag nog snarare rekommendera att man inte använder det systemet utan splittar upp armarna och bröst/rygg, just för att på så sätt få lite högre stimulansfrekvens. Den indirekta träning som armarna får när man tränar bröst, rygg och axlar (och i viss mån vice versa) kompenserar då till viss del för den låga frekvensen.

Henkann
2007-04-19, 11:28
Vitsen med att lägga t.ex. biceps och rygg på samma dag är att man kan träna med högre frekvens på det sättet än om man splittar biceps och rygg. Men om man ändå bara tänker träna igenom kroppen en gång per vecka så skulle jag nog snarare rekommendera att man inte använder det systemet utan splittar upp armarna och bröst/rygg, just för att på så sätt få lite högre stimulansfrekvens. Den indirekta träning som armarna får när man tränar bröst, rygg och axlar (och i viss mån vice versa) kompenserar då till viss del för den låga frekvensen.


precis vad jag tänkte. Känns ju lite tunt att köra all träning som påverkar biceps på en och samma dag, eftersom det då tar 7 dagar innan nästa gång. Då trivs jag nog bättre med att köra tungt biceps dag 1 och och sedan köra rygg dag 3 med passiv bicepsträning där..

MissPaula
2007-04-19, 22:33
ja.. Är lite ny på detta med styrketräning och måste därför undra.
Jag har lagt märke till att många träningsupplägg (inkusive bumbis 3 dagarsprogram) går ut på att köra till exempel bröst och axelträning dag 1, rygg och biceps dag 2 osv. Nu till grejen:

Om man nu kör hårt med tex bänk och hantelpress först och går sedan vidare till axelpressen, så är man väl rätt schleten i triceps efter bröstträningen. Borde inte det då gå ut över axelpressen sedan? Eftersom jag är trött i triceps? Samma sak på dag 2 med rygg och biceps. Om jag kör tex chins och sedan går lös på bicepscurl med stången så lär jag ju inte kunna curla lika tungt som om jag hade kört biceps en annan dag?
Om jag istället kör själva bicepspasset separerat från ryggpasset så får jag ju träning på biceps två dagar i veckan istället för en. En dag med tung träning och en med passiv då jag kör rygg? Kan itne det vara en fördel?

Hoppas ni hängde med.. reflektioner? :Virro


Jag fragade min personliga tranare nastan samma fraga idag, eller snarare:
"Varfor tranar vissa manniskor olika muskelgrupper olika dagar, med ett visst antal vilo-timmar emellan?"
svaret jag fick var nagot liknande med detta:
"Traning var fran borjan tankt att gora dig starkare, att du andrade ditt utseende efter hur du tranade blev mest en bonus. Nar sedan folk borjade omprioritera till att trana for att se battre ut, sa far du olika idiot ideer som poppar upp. Skulle proffesionella hockeyspelare aka skridskor end dag, veva hockey-klubbs armen en dag och sedan rotera magmusklerna en dag? Nej, det ar inte en bra och genomgande traning. Vissa manniskor tror att man maste kora sa slut pa muskeln sa att man inte kan rora den dagen efter och vila 72 timmar for att kunna trana igen, det ar ren idioti."

Nu kan ja inte citera helt perfekt for konversationen pagick pa engelska, men ptja, jag haller nog med honom till viss del, och gor man det sa behover du nog inte ha ditt problem i forsta taget. Bara en reflektion!

z_bumbi
2007-04-20, 07:09
Biceps är en liten muskel som inte behöver någon direkt träning i början eftersom den följer med i ryggträningen men för att man ska vara van att träna den så ligger det med några bicepsövningar, det är även en skadeförebyggande faktor eftersom en del är lite korta i biceps och nu får de stretcha ut den specifikt. Det viktigaste skälet är att det är en försäkran mot att 99,999% som läser upplägget skulle fråga varför det inte är någon bicepsträning med..

Triceps är intressantare men kör man bänk och axlar med pressövningar så tycker jag det blir svårt med återhämtningen om man ska köra triceps hårt en dag till i veckan på en tre-split. Kör man fyrsplit är det mycket lättare.

Inget Speciellt
2007-04-20, 08:00
Jag fragade min personliga tranare nastan samma fraga idag, eller snarare:
"Varfor tranar vissa manniskor olika muskelgrupper olika dagar, med ett visst antal vilo-timmar emellan?"
svaret jag fick var nagot liknande med detta:
"Traning var fran borjan tankt att gora dig starkare, att du andrade ditt utseende efter hur du tranade blev mest en bonus. Nar sedan folk borjade omprioritera till att trana for att se battre ut, sa far du olika idiot ideer som poppar upp. Skulle proffesionella hockeyspelare aka skridskor end dag, veva hockey-klubbs armen en dag och sedan rotera magmusklerna en dag? Nej, det ar inte en bra och genomgande traning. Vissa manniskor tror att man maste kora sa slut pa muskeln sa att man inte kan rora den dagen efter och vila 72 timmar for att kunna trana igen, det ar ren idioti."

Nu kan ja inte citera helt perfekt for konversationen pagick pa engelska, men ptja, jag haller nog med honom till viss del, och gor man det sa behover du nog inte ha ditt problem i forsta taget. Bara en reflektion!

Jag tycker den tanken faktiskt är mer tillmötesgående än idén om att träna på grund av utseendet.
Jag tycker mig hela tiden ha sett på träning på just gym (som jag tidigare hatat mer än någon annan träningsform) som en jakt på endorfiner och för att FÅ träna. Fotbollen och Ishockyn vart för seriös och tävlingar är kul, visst, men det är inte samma frihet när man aldrig är bunden till träningar och matcher utan kan träna hur och när man själv vill. Just den friheten klår allt.

Att vara mån om sitt utseende är ju aldrig fel, men när man börjar lägga om stora delar av sitt liv (vilket träningen mycket innefattar) för att försöka få en tydlig tvättbräda eller större armar, har man gått för långt. Och misstolka inte "gått för långt". För ju mer jag inriktar mig på att träningen ska vara kul och bara.. kännas "tillfredsställande" så börjar man automatiskt se effekterna på kroppen som bonusmaterial. Man tar det inte för givet, men tar glatt emot det. Det, tycker jag är en roligare och betydligt intressantare synvinkel på träning :)

Varsågoda och trasha mitt inlägg :(

Jacksatan
2007-04-20, 08:01
Biceps är en liten muskel som inte behöver någon direkt träning i början eftersom den följer med i ryggträningen men för att man ska vara van att träna den så ligger det med några bicepsövningar, det är även en skadeförebyggande faktor eftersom en del är lite korta i biceps och nu får de stretcha ut den specifikt. Det viktigaste skälet är att det är en försäkran mot att 99,999% som läser upplägget skulle fråga varför det inte är någon bicepsträning med..

Triceps är intressantare men kör man bänk och axlar med pressövningar så tycker jag det blir svårt med återhämtningen om man ska köra triceps hårt en dag till i veckan på en tre-split. Kör man fyrsplit är det mycket lättare.

Håller med. Alldeles för många nybörjare fokuserar järnet på biceps och triceps vilket gör att de är så slut i dessa muskler att både rygg och bröstträningen blir lidande sen.
Personligen hade jag otroligt svårt att öka i rygg men när jag lade ner bicepsträningen helt så har jag ökat mer i rygg än jag trodde var möjligt.

Jacksatan
2007-04-20, 08:03
Jag fragade min personliga tranare nastan samma fraga idag, eller snarare:
"Varfor tranar vissa manniskor olika muskelgrupper olika dagar, med ett visst antal vilo-timmar emellan?"
svaret jag fick var nagot liknande med detta:
"Traning var fran borjan tankt att gora dig starkare, att du andrade ditt utseende efter hur du tranade blev mest en bonus. Nar sedan folk borjade omprioritera till att trana for att se battre ut, sa far du olika idiot ideer som poppar upp. Skulle proffesionella hockeyspelare aka skridskor end dag, veva hockey-klubbs armen en dag och sedan rotera magmusklerna en dag? Nej, det ar inte en bra och genomgande traning. Vissa manniskor tror att man maste kora sa slut pa muskeln sa att man inte kan rora den dagen efter och vila 72 timmar for att kunna trana igen, det ar ren idioti."


Mkt bra sagt av din tränare.

Sofia4_4
2007-04-20, 10:12
Jag tränar genom hela kroppen 2-3 dagar i veckan. Jag börjar med olika muskelgrupper varje gång och prioriterar visa grupper en dag och andra grupper gången efter. Jag kör "super-sets" - roterar 3 muskelgrupper åt gången, istället för att vila, vilket gör att jag får en liten kardioeffekt också. Detta gör att jag är klar på ca 45 min med allt.
Jag gillar inte att spendera timmar på gymmet, det är därför jag vill ha en träning som är effektiv och snabb. Det funkar för mig.

Vinter
2007-04-20, 11:41
Okej. Jag kör tre-split just nu, dock bara 3 dagar i veckan ist för 6 som det står är optimalt i diskussionstråden, ingen en chans att hinna med det. :P
Kanske kan klämma in en fjärde dag och köra ett av passen en andra gång, och sedan alternera det...

Tack för svaren iallafall :)

Om du är nybörjare kommer du ändå inte få ut mycket mer av träningen. Bästa upplägget för dig är att köra på och träna igenom hela kroppen 2-3 dagar i veckan med basövningar och fria vikter. Du kommer inte få ut något extra av att dela upp passen om du inte tränat ett tag och måste pressa kroppen för att göra framsteg.

Ju mer man pressar kroppen desto större risk att man skadar sig och blir borta några månader. Är kroppen trött, vila heldre än att pressa dig mer.

Att vila och äta rätt är en stor del av träningen.

Henkann
2007-04-20, 16:05
:Virro

Klart är ju att det finns massor med olika åsikter. Antagligen så finner man väl sitt eget sätt man tycker är bäst såsmåningom. Men om man nu ska försöka göra nån slags kompromiss av allt så får jag det till något sånthär:

-Äta rätt och sova sina minst 8 timmar om dagen är A och O.

-Minst ett konditionspass i veckan.

Inte köra för många styrkepass, samtidigt som det är bra om man hinner igenom kroppen mer än en gång per vecka.

Ett sådan träningsupplägg skulle kunna vara:

Bumbis 2-split program 2 gånger i veckan, dvs

mån: dag1
tis: dag2
ons: vila
tors: dag1
fre: dag2
Lör: vila
Sön: 5:an i spåret


??? *flex*

Deceiver85
2007-04-20, 16:15
Har kört hel- och halvkroppspass, tre- och två-splitar och 1 muskelgrupp per dag ibland. Det jag har lärt mig själv är:

* Fyra dagar styrketräning i veckan med tre dagar vila passar mig alldeles utmärkt. Onsdagar och helger är mina traditionella vilodagar.

* Styrketräning fem gånger i veckan är kul och givande, även om jag inte haft orken att träna så en särskilt längre tid, max 5-6 veckor.

* Quads, hamstrings och vader är ruggigt tråkiga att köra på en och samma dag. Eftersom vader släpar något så fruktansvärt måste jag se över den, och det snart.