handdator

Visa fullständig version : Ännu en lumpen tråd. Kanske lite annorlunda fråga?


Timme
2007-04-18, 11:41
Jahop, då var det snart dags för lille Timme att mönstra. Som många av er vet så är jag en tävlande styrkelyftare och är kort + tjock (84-85kg @ 167.7cm = BMI: 29.9).

Jag är ganska stark relativt sett men har ganska usel kondition pga att jag tränar just styrkelyft och inte långdistanlöpning.


Jag har funderat lite på sjukvårdare men det kanske krävs en hel del kondition där med. Bära på bårar är jag iof förmodligen ganska bra på.

Vakt är något jag också funderat lite på. Skulle det vara något för mig? Vad krävs det för att bli vakt?

I vilka utbildningar/tjänster är styrka användbart men sammtidigt uthållighet och kondition inte är lika betydande? Vilka tjänster/utbildningar rekomenderar ni mig?


Tacksam för svar

/Timoteus

Handcuff
2007-04-18, 11:47
Värnpliktiga meriter är hur som helst av tveksam betydelse...satsa på det som verkar kul :thumbup:

Om du tänker: Hmm skulle vara fint med meriter inför framtiden = universitet alternativt arbete.

Timme
2007-04-18, 11:50
En till fråga har jag. På mönstringspappret står det en fråga som lydrer

"Vilken typ av tjänst/utbildning tror du att du klarar av?"

Hård Medelhård Lätt

Vilken av dessa tror ni passar mig bäst baserat på informationen ovan? Vilka tjänster platsar under respektive "hårdhets kategori?"

Timme
2007-04-18, 11:52
Värnpliktiga meriter är hur som helst av tveksam betydelse...satsa på det som verkar kul :thumbup:

Om du tänker: Hmm skulle vara fint med meriter inför framtiden = universitet alternativt arbete.

Jag vill läsa till sjukgymnast efter att jag gått ur gymnasiet.


edit: Jag vill alltså helst ha en tjänst som inte kräver massor med uthållighet och kondition då jag vill bli bra på min sport styrkelyft. Jag tycker inte heller om att springa långa distanser. Det borde väl finnas tjänster där styrka är mer användbart än mycket god konditon?

Handcuff
2007-04-18, 11:54
Jag vill läsa till sjukgymnast efter att jag gått ut gymnasiet.

Slösa inte år på lumpen då :)

Angående vilken typ av utbildning du klarar? Du fixar garanterat "hård" :thumbup:

Timme
2007-04-18, 11:56
Slösa inte år på lumpen då :)

Angående vilken typ av utbildning du klarar? Du fixar garanterat "hård" :thumbup:

Jag har redan tidigare skickat in papper där jag skrev att jag ville göra lumpen och jag vill faktiskt göra den.

haha :D Hård utbildning är väl mer åt "vara utan mat i 4 dygn och marchera 3mil 3 dagar i veckan"

Sosmagt, jag är ganska stark men har usel kondition. Jag tycker tex 2.4km löpning är nära döden.

Liten Men Fet
2007-04-18, 11:57
En till fråga har jag. På mönstringspappret står det en fråga som lydrer

"Vilken typ av tjänst/utbildning tror du att du klarar av?"

Hård Medelhård Lätt

Vilken av dessa tror ni passar mig bäst baserat på informationen ovan? Vilka tjänster platsar under respektive "hårdhets kategori?"

Ta hård om du inte har några skador, dagens ungdom är så klen å mjäkiga att dom inte ens kan ta ut dom nyinryckta att marchera första veckan för då går dom sönder. Ioförsig andrahandsinformation från min kompis som utbildar värnpliktiga nu. Det gäller väl dom lugnare tjänsterna så klart.
Om jag var du så skulle jag välja sjukvårdare för då får du en utbildning som du har nytta av senare i livet, jag tror du får praktik på akutmottagning också.

Liten Men Fet
2007-04-18, 11:59
Slösa inte år på lumpen då :)

Angående vilken typ av utbildning du klarar? Du fixar garanterat "hård" :thumbup:

Jag känner nog ingen som gjort lumpen som tyckt det var sån slöseri med tid. Själv är jag väldigt nöjd med att jag gjorde det, man bör ändå ha något år mellan gymnasiestudier och högskolestudierna annars är det lätt att tröttna.

Timme
2007-04-18, 12:03
Ta hård om du inte har några skador, dagens ungdom är så klen å mjäkiga att dom inte ens kan ta ut dom nyinryckta att marchera första veckan för då går dom sönder. Ioförsig andrahandsinformation från min kompis som utbildar värnpliktiga nu. Det gäller väl dom lugnare tjänsterna så klart.
Om jag var du så skulle jag välja sjukvårdare för då får du en utbildning som du har nytta av senare i livet, jag tror du får praktik på akutmottagning också.


Jag ha ingen skada och mår bra i kroppen. Styrkelyftningen har bygt mig ganska stabil med starka leder och skelett.

Så du tycker att jag bör välja "hård" trots att jag inte tycker om att springa/löpa.

Det lutar åt sjukvårdare faktiskt. Jag vill ju senare bli sjukgymnast och då kan det ha varit bra att ha lite liknand erfarenheter sedan innan.

dontomase
2007-04-18, 12:17
Satsa på kock i marinen, då kocken även är sjukvårdare, och på båten är det inte så långa bårbärar sträckor.

Börje H
2007-04-18, 12:23
Värnplikten är ju ett utomordentligt tillfälle att pyssla med roliga och intressanta saker under ett år. Tror absolut att du klarar en tjänst som sjukvårdare Timme. Och om du är orolig för kondisen finns det ju ingen som helst anledning att inte träna upp den innan tjänsten tar sin början :thumbup:

Andra intressanta alternativ är:
*olika former av mekanikertjänster (om man nu gillar att skruva) *jägar/spaningstjänster (om man vil fysa rejält och dessutom lära sig ett och annat om att fungera i eländig terräng)
*min personliga favvo; STRIDSVAGN :hbang: (om man gillar att sladda runt med ca 50 tons k*kförlängare). Dubbla intercoolers och nästan 2000 hästkrafter är aldrig fel.

Nitrometan
2007-04-18, 12:35
Sjukvårdare eller kock.

Nu har iofs kockutbildningen blivit sämre de sista åren, men tjänstgöringen som kock i flottan är guld.

Nitrometan
2007-04-18, 12:36
Kock i flottan alltså. Inte springa runt i skogen och koka gröt till grabbar i grön uniform.

Griip
2007-04-18, 12:39
Låtsas som att du är en duktig mönsterelev hos psykologen. Säg att du alltid valt rätt val med skolgång och allt vad det heter, påstå att du varit ledare i diverse lagsporter eller liknande om du vill ha nån ledarroll.

Jag sa i princip att gymnasiet var fel val och att jag inte lett någonting riktigt förutom min värdelösa hop med kompisar varenda gång nåt ska göras. Jag blev ägd.

Liten Men Fet
2007-04-18, 12:40
Kock i flottan alltså. Inte springa runt i skogen och koka gröt till grabbar i grön uniform.

Ett säkert sätt att bli tjock. :D
Massor med fet god mat och få möjligheter till fysisk aktivitet.

Dumleman
2007-04-18, 12:40
En till fråga har jag. På mönstringspappret står det en fråga som lydrer

"Vilken typ av tjänst/utbildning tror du att du klarar av?"

Hård Medelhård Lätt

Vilken av dessa tror ni passar mig bäst baserat på informationen ovan? Vilka tjänster platsar under respektive "hårdhets kategori?"
Träna upp konditionen och du klarar hård träning annars medelhård. Finns ju fläskberg på 120-140 kg som har gjort lumpen så nog klarar du det inga problem! :D

dontomase
2007-04-18, 12:49
Ett säkert sätt att bli tjock. :D
Massor med fet god mat och få möjligheter till fysisk aktivitet.

Det beror på vad man gör det till, alla båtar iaf de större har oftast en cykel hopprep och vissa till och med en skivstång.

För egen del kunde jag träna hårt i flottan i Karlskrona har de ett bra gym på flottiljen.

Fartman
2007-04-18, 13:00
FÖRARTJÄNST!! Du är garanterad förarvila (minst 6h sömn, alt 5+3) om du ska köra nästa dag, dvs alltid på övningarna. Sök typ Stridsfordon 90 eller Pansarterrängbil så kan du nog få åka utomlands också om du skulle vilja det.
Användbarast i det civila livet vore väl någon lastbilstjänst som ger dig civilt c-körkort.

EDIT: Och säg att du vill upp till Boden, för alla vet ju att det är där det är hårdast ;)

Nitrometan
2007-04-18, 13:02
Det beror på vad man gör det till, alla båtar iaf de större har oftast en cykel hopprep och vissa till och med en skivstång.

För egen del kunde jag träna hårt i flottan i Karlskrona har de ett bra gym på flottiljen.
Dessutom hade kockarna ansvar för planering av menyer och inköp. Mycket bra erfarenhet.

Timme
2007-04-18, 13:40
Konditions träning är i stort sett inte ett alternativ då jag är en tävlande styrkelyftare och satsar fullt ut på sporten. Simmare tränar inte höjdhopp eftersom de ska bli simmare och inte höjdhoppare. Marathon löpare tränar inte styrkelyft eftersom de ska bli bra marathon löpare. Styrkelyftare tränar inte löpning eftersom de ska bli bra styrkelyftare.

Ett annat stort skäl är att jag hatar att springa. Den enda "konditions" träninen jag tycker om är simmning och inlines åkning.

Kock på flottan låter flått! :D Men jag är varken en sjöman eller speciellt duktig på att laga mat. Sedan så kan det vara lite problem med gym kanske om man är på ett fartyg. Jag vill gibetvis kunna träna styrkelyft regelbunet under lumpen.

Fortfarande så är det sjukvårdare som låter mest passande. Jag tror att jag skulle tycka om det också.

Timme
2007-04-18, 13:43
Låtsas som att du är en duktig mönsterelev hos psykologen. Säg att du alltid valt rätt val med skolgång och allt vad det heter, påstå att du varit ledare i diverse lagsporter eller liknande om du vill ha nån ledarroll.

Jag sa i princip att gymnasiet var fel val och att jag inte lett någonting riktigt förutom min värdelösa hop med kompisar varenda gång nåt ska göras. Jag blev ägd.

haha :D På vilket sett blev du ägd?

gondie
2007-04-18, 13:50
Konditions träning är i stort sett inte ett alternativ då jag är en tävlande styrkelyftare och satsar fullt ut på sporten. Simmare tränar inte höjdhopp eftersom de ska bli simmare och inte höjdhoppare. Marathon löpare tränar inte styrkelyft eftersom de ska bli bra marathon löpare. Styrkelyftare tränar inte löpning eftersom de ska bli bra styrkelyftare.


det är ju självklart att du kan träna lite löpning och fortfarande bli en bra styrkelyftare

Börje H
2007-04-18, 14:03
Konditions träning är i stort sett inte ett alternativ då jag är en tävlande styrkelyftare och satsar fullt ut på sporten.


Men för bövelen, att köra lite kondition är ingenting som stör. Att vissa styrkelyftare är rädd för en puls över 110 grundar sig i ren och skär lathet.

Baan
2007-04-18, 14:08
Styrka är i princip värdelöst i lumpen. En bra grundkondis är däremot viktigare. Bevakningssoldat är också ganska bortkastad tid.

Om du vill optimera styrketräningen så gör inte lumpen, annars glöm bort allt skit om att inte tappa i lumpen för det gör du oavsett tjänst. Dom som får muskler i lumpen är väl dom smala jävlarna som knappt ätit något innan, i annat fall tappar man ju bara, antigen genom att äta sig tjock eller genom att bli smal för att man äter för lite om man har svårare tjänst.

Det är inte världens grej om du förlorar ett år på lumpen, så jävla lång tid tar det inte att komma tillbaks om du inte är i världstoppen nu i SL.

Sjukvårdare känns inte omöjligt även utan världens bästa kondis. Svara bara positivt på allt och skyll inte på kondisen och snacka för fan inte skit om att du måste ha tid att träna eller något sånt dumt (jag fick för mig det heh). Psykologen är egentligen den som kan avgöra mest om du får bli dörrmatta eller general i princip, där gäller det att du ger ett stabilt intryck. Spontant tips där är försöka låta så normal i livet som möjligt. Snacka därmed inte att du är fascinerad av stora lår eller stryeklyft, få det låta som en social kul grej du gör för att umgås etc. Allt som går mot normen kan uppfattas som negativt.

Fartman
2007-04-18, 14:12
Just ja, i dessa dagar är det nog bäst om du ställer dig positiv till utlandstjänstgöring också om du vill få göra värnplikten.

Snake
2007-04-18, 14:14
Lastbilsförare. Då får du förhoppningsvis ett C-kort med dig när du muckar iaf.

Baan
2007-04-18, 14:15
Låtsas som att du är en duktig mönsterelev hos psykologen. Säg att du alltid valt rätt val med skolgång och allt vad det heter, påstå att du varit ledare i diverse lagsporter eller liknande om du vill ha nån ledarroll.

Jag sa i princip att gymnasiet var fel val och att jag inte lett någonting riktigt förutom min värdelösa hop med kompisar varenda gång nåt ska göras. Jag blev ägd.

För duktig mönsterelev är inte bra heller, då får du frågan ifall du nånsin går ut, och då blir det lite svårt att förklara att man har bästa betyget i allt men ändå hinner råfesta. Någon mellanväg är bäst även när det gäller skola, visst kan man skryta lite att man är duktig, men ingen plugghäst..

MilkmaN
2007-04-18, 14:21
Du måste scora rätt bra på konditionen för de flesta roligare tjänster, så mitt råd är att du tränar lite innan. Hade ju varit jobbigt att missa sjukvårdare för att du sätter en mysig 4:a på kondisen.

dontomase
2007-04-18, 14:31
Å andra sidan kan man fuska rejält på kondis testet säg att du är förkyld då blir du intervjuvad istället säg då att du springer eller cyklar ja eller vad fan som helst som ger kondis så får du högt där.

Så var det när jag mönstra iaf för sisådär 100 år sen..

Och om du hamnar i K-krona i flottan så kan du träna seriöst med sl, för deras gym hade åtminstone för 10 år sen rejält med vikter och stänger.

Man är inte så jättemycket ute på sjön beroende på vilken båt du hamnar på visserligen.

MilkmaN
2007-04-18, 14:33
Å andra sidan kan man fuska rejält på kondis testet säg att du är förkyld då blir du intervjuvad istället säg då att du springer eller cyklar ja eller vad fan som helst som ger kondis så får du högt där.

Så var det när jag mönstra iaf för sisådär 100 år sen..

Och om du hamnar i K-krona i flottan så kan du träna seriöst med sl, för deras gym hade åtminstone för 10 år sen rejält med vikter och stänger.

Man är inte så jättemycket ute på sjön beroende på vilken båt du hamnar på visserligen.

Dock max en sexa om man är sjuk.

dontomase
2007-04-18, 14:35
Dock max en sexa om man är sjuk.

Då har de gjort om jag fick 8, utan att cykla en sekund..

Börje H
2007-04-18, 14:36
Om du vill optimera styrketräningen så gör inte lumpen, annars glöm bort allt skit om att inte tappa i lumpen för det gör du oavsett tjänst. Dom som får muskler i lumpen är väl dom smala jävlarna som knappt ätit något innan, i annat fall tappar man ju bara, antigen genom att äta sig tjock eller genom att bli smal för att man äter för lite om man har svårare tjänst.


Jag håller inte riktigt med dig. Man får vanligen 3-4 färdiglagade mål/dag, då man inte är i fält. Kompletterar man med energitillskott så finns det goda förutsättningar att lyckas rätt så bra med sin träning. Det året jag låg inne var ett av mina främsta beträffande resultatökningar.

Baan
2007-04-18, 14:36
Dock max en sexa om man är sjuk.

Räcker nog gott och väl för dom flesta tjänsterna.

130kg finsk sisu
2007-04-18, 14:38
Angående tjockis i lumpen är jag nog praktexemplet på att man kan göra det. (skryt).
Jag vägde 120 bananer när jag ryckte in. Gjorde hela grundutbildningen&underofficerskolan (6 månader). JAg gick ner 20kg.*grr27*
Då fick det vara nog, de resterande 6 månaderna blev jag bataljonens underhållschef och gick upp mina 20kg igen. *whistle* JAg muckade med toppbetyg.
Så tjockisar har sin plats i alla armeèr...

(ta inte inlägget som skryt, utan bara som en uppmuntran åt alla som ätit för mycket bananer att göra sitt för fosterlandet)*kissass*

Fartman
2007-04-18, 14:40
Dock max en sexa om man är sjuk.
Och är man dessutom som Timme (enligt egen utsago!) förhållandevis tjock så är det rätt lätt att det blir den mysiga 4an.
/Fartman, med 4a i kondis :em:

Baan
2007-04-18, 14:40
Jag håller inte riktigt med dig. Man får vanligen 3-4 färdiglagade mål/dag, då man inte är i fält. Kompletterar man med energitillskott så finns det goda förutsättningar att lyckas rätt så bra med sin träning. Det året jag låg inne var ett av mina främsta beträffande resultatökningar.

Jag hade inte tid att träna, var inte så ofta jag var ledig på kvällen. Maten var inte heller något vidare. Kosttillskott får man inte förvara i skåp. Så nej, men har alla förutsättnignar att inte lyckas med träningen..

Nitrometan
2007-04-18, 14:47
Numera har de knappt några övningar till sjöss i flottan. Mest att ligga vid kaj. Du får lära dig att laga mat. När jag gjorde lumpen (ej kock) så hade de en fyra månader lång hårdkörning med kockarna och de blev bra.

Hamnar du Karlskrona kan du träna hos oss...

Men ska du läsa vidare till sjukgymnast så kan ju sjukvårdare vara bra. Vet du vilka placeringar du har att välja på som sjukvårdare?


De sjukvårdare jag träffade på i lumpen hade läst till undersköterska på gymnasiet.

Runda Grodan
2007-04-18, 14:49
Styrka är i princip värdelöst i lumpen. En bra grundkondis är däremot viktigare. Bevakningssoldat är också ganska bortkastad tid.

Om du vill optimera styrketräningen så gör inte lumpen, annars glöm bort allt skit om att inte tappa i lumpen för det gör du oavsett tjänst. Dom som får muskler i lumpen är väl dom smala jävlarna som knappt ätit något innan, i annat fall tappar man ju bara, antigen genom att äta sig tjock eller genom att bli smal för att man äter för lite om man har svårare tjänst.

Det är inte världens grej om du förlorar ett år på lumpen, så jävla lång tid tar det inte att komma tillbaks om du inte är i världstoppen nu i SL.

Sjukvårdare känns inte omöjligt även utan världens bästa kondis. Svara bara positivt på allt och skyll inte på kondisen och snacka för fan inte skit om att du måste ha tid att träna eller något sånt dumt (jag fick för mig det heh). Psykologen är egentligen den som kan avgöra mest om du får bli dörrmatta eller general i princip, där gäller det att du ger ett stabilt intryck. Spontant tips där är försöka låta så normal i livet som möjligt. Snacka därmed inte att du är fascinerad av stora lår eller stryeklyft, få det låta som en social kul grej du gör för att umgås etc. Allt som går mot normen kan uppfattas som negativt.

Lyssna på Baan. Jag tycker det stämmer väldigt bra överens med åtminstone mina erfarenheter av lumpen.

Timme om du är under 170cm och inte tränar kondition så kan jag verkligen rekommendera att du inte väljer någon hård utbildning. Man har inte särskilt mycket nytta av att vara stark utan det är mer en nackdel - man får bära kamraters packning och liknande. Det är inte särskilt roligt att väga mycket när man ska marschera och springa i skogen och inte har den tillgång till mat som man är van vid.

För att använda ett uttryck som jag lärde mig i lumpen - ta en lökig tjänst om du är rädd om musklerna och inte vill råka ut för skador.

Timme
2007-04-18, 15:05
Styrka är i princip värdelöst i lumpen. En bra grundkondis är däremot viktigare. Bevakningssoldat är också ganska bortkastad tid.

Om du vill optimera styrketräningen så gör inte lumpen, annars glöm bort allt skit om att inte tappa i lumpen för det gör du oavsett tjänst. Dom som får muskler i lumpen är väl dom smala jävlarna som knappt ätit något innan, i annat fall tappar man ju bara, antigen genom att äta sig tjock eller genom att bli smal för att man äter för lite om man har svårare tjänst.

Det är inte världens grej om du förlorar ett år på lumpen, så jävla lång tid tar det inte att komma tillbaks om du inte är i världstoppen nu i SL.

Sjukvårdare känns inte omöjligt även utan världens bästa kondis. Svara bara positivt på allt och skyll inte på kondisen och snacka för fan inte skit om att du måste ha tid att träna eller något sånt dumt (jag fick för mig det heh). Psykologen är egentligen den som kan avgöra mest om du får bli dörrmatta eller general i princip, där gäller det att du ger ett stabilt intryck. Spontant tips där är försöka låta så normal i livet som möjligt. Snacka därmed inte att du är fascinerad av stora lår eller stryeklyft, få det låta som en social kul grej du gör för att umgås etc. Allt som går mot normen kan uppfattas som negativt.


Bra ord!

Timme
2007-04-18, 15:10
Numera har de knappt några övningar till sjöss i flottan. Mest att ligga vid kaj. Du får lära dig att laga mat. När jag gjorde lumpen (ej kock) så hade de en fyra månader lång hårdkörning med kockarna och de blev bra.

Hamnar du Karlskrona kan du träna hos oss...

Men ska du läsa vidare till sjukgymnast så kan ju sjukvårdare vara bra. Vet du vilka placeringar du har att välja på som sjukvårdare?


De sjukvårdare jag träffade på i lumpen hade läst till undersköterska på gymnasiet.

Jag läser samhälle så någon undersköterska är jag inte och blir inte det heller.
Men skjukvårdare bord eman ju kunna bli ändå.

Placerignar har jag ingen aning om. Det vore ju inte fel att bli placerad i kalskrona och träna lite hos er på Trossö TK!

Timme
2007-04-18, 15:14
Lyssna på Baan. Jag tycker det stämmer väldigt bra överens med åtminstone mina erfarenheter av lumpen.

Timme om du är under 170cm och inte tränar kondition så kan jag verkligen rekommendera att du inte väljer någon hård utbildning. Man har inte särskilt mycket nytta av att vara stark utan det är mer en nackdel - man får bära kamraters packning och liknande. Det är inte särskilt roligt att väga mycket när man ska marschera och springa i skogen och inte har den tillgång till mat som man är van vid.

För att använda ett uttryck som jag lärde mig i lumpen - ta en lökig tjänst om du är rädd om musklerna och inte vill råka ut för skador.

Jag misstänkte det, att man inte hade nytta av att vara stark det vill säga. Hoppas att inte sjukvårdare är en "lökig" utbildning :D

Kock låter ändå ganska intressant. Då lär man iaf få äta haha.


Hur är det med Vakterna då? Folk som pratat om lumpen har jämt sagt att vakterna bara ser på film och tränar.

Timme
2007-04-18, 15:15
Lastbilsförare. Då får du förhoppningsvis ett C-kort med dig när du muckar iaf.

Du är väl 89a med? Ska du göra lumpen?

Liten Men Fet
2007-04-18, 15:21
Ta inte en lökig tjänst som vakt eller liknande, då kommer du ha så tråkigt så du mår illa. Satsa på sjukvårdare på vanligt skyttekompani eller på mekaniserat förband så du får komma ut lite i skogen, det kan faktiskt vara riktigt trevligt ute i busken. Kasernen blir man så trött på ändå.
Du klarar lätt en medelhård eller hård tjänst om man bara vill konditionen kommer av sig självt, oftast handlar det mer om pannben är syreupptagningsförmåga.

Mina erfarenheter av att ha proteinpulver i skåpen så var det inga problem, vi hade inte många skåpsvisiteringar och förklarar man bara varför, att du tränar på högnivå, så får du nog ha det. Det är ju inte dödsknark. Maskinplutonen på Ing2 hade dunkar med HB i sina skåp när jag låg inne för länge sedan.

Liten Men Fet
2007-04-18, 15:22
Hur är det med Vakterna då? Folk som pratat om lumpen har jämt sagt att vakterna bara ser på film och tränar.

Vakterna har tråkig och får inte smyga i skogen så mycket, dessutom så ger det inte så mycket civila meriter. Satsa på sjukvårdare, där får du om inte annat en riktigt bra första-hjälpen utbildning.

Timme
2007-04-18, 15:25
Jag sitter här och blir väldigt sugen på att åka till Karlskorna och träna med Nitro och gänget. Kock, det vore kanske inte så fel.

Men samtidigt så känns sjukvårdare också väldigt rätt, speciellt med tanke på att jag vill läsa till sjukgymnast senare. Dock så kommer förmodligen utbildningen som sjukvårdare kräva många långa marcher utan mat etc. Jag blir väl antagligen fitness kille efter en sådan utbildning.

Kock
Sjukvårdare

Vakt- Lite mer info om deta vore inte fel. Vilka vakter finns det. Vore det något för en styrkelyftare?
Spaning Vad är det? Kan någon förklara för mig vad en spaningssoldat gör?

Timme
2007-04-18, 15:31
Ta inte en lökig tjänst som vakt eller liknande, då kommer du ha så tråkigt så du mår illa. Satsa på sjukvårdare på vanligt skyttekompani eller på mekaniserat förband så du får komma ut lite i skogen, det kan faktiskt vara riktigt trevligt ute i busken. Kasernen blir man så trött på ändå.
Du klarar lätt en medelhård eller hård tjänst om man bara vill konditionen kommer av sig självt, oftast handlar det mer om pannben är syreupptagningsförmåga.

Mina erfarenheter av att ha proteinpulver i skåpen så var det inga problem, vi hade inte många skåpsvisiteringar och förklarar man bara varför, att du tränar på högnivå, så får du nog ha det. Det är ju inte dödsknark. Maskinplutonen på Ing2 hade dunkar med HB i sina skåp när jag låg inne för länge sedan.

Jo du har nog rätt i att det är roligare att vara sjukvårdare än att vara vakt.

Vad är HB för något?

Timme
2007-04-18, 15:37
Jag får kolla vad jag får för poäng på konditionen när jag mönstar. Vakt är inte så jätte lockande egentligen.


Kock där emot låter mer lockande.

Kock eller sjukvårdare.

Blir jag kock så vore karlskorna inte fel. Somsagt, att träna med nitro och gänget låter ruskigt kul!

Jag får försöka läsa på mer om dessa utbildningar. Kanske någon av er sitter på bra information?

Timme
2007-04-18, 15:39
Angående tjockis i lumpen är jag nog praktexemplet på att man kan göra det. (skryt).
Jag vägde 120 bananer när jag ryckte in. Gjorde hela grundutbildningen&underofficerskolan (6 månader). JAg gick ner 20kg.*grr27*
Då fick det vara nog, de resterande 6 månaderna blev jag bataljonens underhållschef och gick upp mina 20kg igen. *whistle* Jag muckade med toppbetyg.
Så tjockisar har sin plats i alla armeèr...

(ta inte inlägget som skryt, utan bara som en uppmuntran åt alla som ätit för mycket bananer att göra sitt för fosterlandet)*kissass*


Hatten av! Jag är mycket imponerad. 20kg på 6 månade är inte lite! Du gick ned 0.83kg i veckan! Tappade du mycket muskler samtidigt eller lyckades du behålla dn mesta muskelmassan? (ja, jag är en nörd)

Yankeee
2007-04-18, 15:45
Glöm inte bort att det förväntas att du ska göra utlandstjänst. Är det otänkbart ska du inte slösa fm's tid och pengar.

Timme
2007-04-18, 15:49
Glöm inte bort att det förväntas att du ska göra utlandstjänst. Är det otänkbart ska du inte slösa fm's tid och pengar.

Just det, jag tänker inte göra utlandstjänst. Om de inte vill ha mig i lumpen pga att jag ej vill göra utlandstjänst så säger jag tack och hej för mig.

Tror du att det blir så? Att man inte får göra lumpen om man inte kan tänka sig utlandstjänst?

Yankeee
2007-04-18, 15:51
Tror du att det blir så? Att man inte får göra lumpen om man inte kan tänka sig utlandstjänst?

Risken att du inte får göra lär öka betydligt om du inte vill åka på utlandtjänst.

Timme
2007-04-18, 15:58
Risken att du inte får göra lär öka betydligt om du inte vill åka på utlandtjänst.

Okej, den risken tar jag isf gladeligen. Åka på utlandstjänst är inte min grej. Låt istället motiverade grabbar/tjejer ta utlandstjänst.

Liten Men Fet
2007-04-18, 16:09
Glöm inte bort att det förväntas att du ska göra utlandstjänst. Är det otänkbart ska du inte slösa fm's tid och pengar.

Det finns inte en chans i helvete att nån kommer tvingas iväg på utlandstjänst, om dom frågar på mönstring om du kan tänka dig utlandstjänst så tycker jag du ska svara ja. Det är inte bindande och det ökar dina chanser att få göra värnplikten, att det sen skulle vara slöseri med fm tid och pengar är jävligt dumt sagt. Det primära med värnplikten är inte att få folk till utlandsstyrkan även om många tror det och det ofta vinklas så i media.
Att sedan fm kommer få svårt att rekrytera folk till utlandsstyrkan är en annan diskution.

Det är dumt att försöka få alla som gör lumpen att åka på utlandstjänst för man har ingen aning om dom kommer passa där när dom sitter framför inskrivarna på pliktverket. Ingen kan göra bedömningen om dom passar för utlandstjänst innan man gjort värnplikten och sedan funderat på det och gärna gjort något annat i ett par år.

HB står för hembränt.

Sjukvårdare i armen är inte lika med långa marcher utan mat, säkert en del långa marcher men endast i undantagsfall utan mat.

Span betyder spaningsförband, ligga jävligt stilla i en buske i en vecka och räkna lastbilar. Bajsa i påse och äta oupvärmd mat. Marchera en hel del säkert.

Timme
2007-04-18, 16:21
Det finns inte en chans i helvete att nån kommer tvingas iväg på utlandstjänst, om dom frågar på mönstring om du kan tänka dig utlandstjänst så tycker jag du ska svara ja. Det är inte bindande och det ökar dina chanser att få göra värnplikten, att det sen skulle vara slöseri med fm tid och pengar är jävligt dumt sagt. Det primära med värnplikten är inte att få folk till utlandsstyrkan även om många tror det och det ofta vinklas så i media.
Att sedan fm kommer få svårt att rekrytera folk till utlandsstyrkan är en annan diskution.

Det är dumt att försöka få alla som gör lumpen att åka på utlandstjänst för man har ingen aning om dom kommer passa där när dom sitter framför inskrivarna på pliktverket. Ingen kan göra bedömningen om dom passar för utlandstjänst innan man gjort värnplikten och sedan funderat på det och gärna gjort något annat i ett par år.

HB står för hembränt.

Sjukvårdare i armen är inte lika med långa marcher utan mat, säkert en del långa marcher men endast i undantagsfall utan mat.

Span betyder spaningsförband, ligga jävligt stilla i en buske i en vecka och räkna lastbilar. Bajsa i påse och äta oupvärmd mat. Marchera en hel del säkert.


Så jag borde svara ja, att jag kan tänka mig utlandstjänst även om jag inte alls kan tänka mig det? Jag är en usel lögnare och vet inte om jag skulle klara av det.


Det lutar mes tåt sjukvårdare. Jag måste bara kolla uppl ite mer om det.

Att bajsa i påse samtidigt som man räknar lastbilar låter mysigt :D
Vilka sorts människor söker medvetet sådana tjänster?

Nitrometan
2007-04-18, 16:29
Att bajsa i påse samtidigt som man räknar lastbilar låter mysigt :D
Vilka sorts människor söker medvetet sådana tjänster?
Mycket sjuka människor.

Sen går de postal och skjuter ihjäl massa människor på en skola.
(Charles Whitman, University of Texas, Austin, 1966 - hade en sån tjänst i US Marine Corps - i träningsforumet brukar ju ett sample om en individ räcka för att dra slutsatser)

Snafu
2007-04-18, 16:36
Det finns sjukvårdare och sjukvårdare i lumpen. Vissa är ju typ förstahjälpen-tränade skyttesoldater medan eliten (som jag) låg på sjukvårdspluton.

Det var väl ganska soft sådär. Det var jävligt bökigt att få upp sjukvårdstälten stup i kvarten och där är det alltid bra med en stark jävel som står under och lyfter upp tälten när man hasar av det från bandvagnen eller lastbilsflaket. Mjölksyreträning är väl att föredra, kanske inget styrkelyftare har nämntvärt bra tålighet mot iofs!

Jag lärde mig lite sjukvård - som jag inte haft nytta av i mitt civila liv än så länge men det är väl en ganska schysst skill att ha. Om man är ute på krogen kan man ju alltid slänga sig med lite flashiga ord om man raggar på någon sjuksköterska.

Liten Men Fet
2007-04-18, 16:58
Så jag borde svara ja, att jag kan tänka mig utlandstjänst även om jag inte alls kan tänka mig det? Jag är en usel lögnare och vet inte om jag skulle klara av det.


Det lutar mes tåt sjukvårdare. Jag måste bara kolla uppl ite mer om det.

Att bajsa i påse samtidigt som man räknar lastbilar låter mysigt :D
Vilka sorts människor söker medvetet sådana tjänster?

Ljug inte om du inte vill/kan. Säg att du just nu inte kan tänka dig åka ut men att det inte är omöjligt att ändra dig under utbildningstiden.
Det är nog dumt att säga att man inte under några omständigheter kan tänka sig åka på utlandstjänst för då är risken stor att dom sparar din plats till någon som kan tänka sig att åka.
Det är ju omöjligt att veta när man är 16-18 år om man vill åka på utlandstjänst när man är 25-30.
Jag gjorde lumpen 99-00 och åkte till kosvo 2004, när jag muckade 2000 så hade jag inga tankar på utlandsstyrkan. Nu tycker jag att det är bland det bästa jag gjort, det kom rätt i tiden för mig då jag ville ha studieuppehåll å se något och annat tjäna ihop lite pengar samtidigt som jag inte ville stå på fabrik.

Math
2007-04-18, 17:03
Jag ska också mönstra snart men vet inte riktigt va jag ska försöka sattsa på, vet inte änns om jag vill göra det.

Angående utlandstjänst så är det MYCKET högre chanser att du kommer in om du kryssar i det (antar att du inte skickat in lappen ännu). Dom flesta jag känner som har blivit nekade (innan mönstringen) har varit pga dom inte har velat göra utlandstjänst.

Angående mönstringen så är det jeffla lejm att konditionen avgör så mycket.

130kg finsk sisu
2007-04-18, 17:07
Nog tappade jag rejält med muskler och styrka. Men var ganska så deffad. Jag låg kring 190-195kg raw före militären och kring 170kg som sämst. Men innan jag muckade tryckte jag 200kg. Men det berodde ju på som sagt min "lökiga" tjänst det sista halvåret.

Men gör lumpen timme du kommer inte att ångra dej!

Yankeee
2007-04-18, 17:13
Det finns inte en chans i helvete att nån kommer tvingas iväg på utlandstjänst, om dom frågar på mönstring om du kan tänka dig utlandstjänst så tycker jag du ska svara ja. Det är inte bindande och det ökar dina chanser att få göra värnplikten, att det sen skulle vara slöseri med fm tid och pengar är jävligt dumt sagt. Det primära med värnplikten är inte att få folk till utlandsstyrkan även om många tror det och det ofta vinklas så i media.
Att sedan fm kommer få svårt att rekrytera folk till utlandsstyrkan är en annan diskution.

Det är dumt att försöka få alla som gör lumpen att åka på utlandstjänst för man har ingen aning om dom kommer passa där när dom sitter framför inskrivarna på pliktverket. Ingen kan göra bedömningen om dom passar för utlandstjänst innan man gjort värnplikten och sedan funderat på det och gärna gjort något annat i ett par år.


Förväntas, vet du vad det betyder?

Yankeee
2007-04-18, 17:21
Så att liten men fet slipper göra bort sig ännu mer.

"Om det finns två eller fler som uppfyller kraven för en befattning väljer vi den som är positiv till att göra värnplikten och framför allt den som är positiv till att åka ut i internationell tjänst efteråt, säger Hugo Hökerberg som är ansvarig för den nya värnpliktsutbildningen på försvarshögkvarteret."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=355298

Liten Men Fet
2007-04-18, 18:19
Så att liten men fet slipper göra bort sig ännu mer.

"Om det finns två eller fler som uppfyller kraven för en befattning väljer vi den som är positiv till att göra värnplikten och framför allt den som är positiv till att åka ut i internationell tjänst efteråt, säger Hugo Hökerberg som är ansvarig för den nya värnpliktsutbildningen på försvarshögkvarteret."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=355298

Självklart gör dom så, var har jag skrivit att dom inte tänker så?
Vad tolkar du in i begreppet positiv? Kan tänka sig? Kommer göra allt för att få åka? Positiv till svenska utlandsstyrkan rent generellt?

Jag vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att bedömma när man mönstrar om man vill göra utlandstjänst, jag tycker heller inte att man ska ta det beslutet när man är så ung.
Ingen kommer att försöka övertala en motvillig soldat att söka utlandstjänst och ingen officer vill ha med en tveksam soldat på en sån vända. När man rycker in i utlandsstyrkan så har man under utbildningstiden bara 1 månads uppsägningstid. Ingen tvingar iväg någon som inte vill/inte kan/inte borde.
Soldater som är lite äldre, 25+, är generellt bättre att ha med på utlandsmissioner än nymuckade och det kommer visa sig om några år.

Peka gärna ut exakt i mina inlägg var jag gjorde bort mig så jag kan lära mig av dig som är så allvetandes, för det är väl inte så att du att du bara läser vad som skrivs i tidning och vad som sägs av folk på högkvarteret? För det är ju plutonscheferna som rekryteras till utlandsstyrkan som bestämmer vilka soldater som ska få åka? Du vet dom som ringer runt och pratar med dom soldaterna som sökt dom tjänsterna.

Liten Men Fet
2007-04-18, 18:27
För övrigt Yankee så är det ungefär 1000 personer ute i utlandstjänst just nu, hälften av dom är rekryterade på civila meriter så som kockar, mekaniker, administrativ personal, post-anställda, brand-män, sjukvårdspersonal, kyltekniker osv.
Drar man bort yrkesofficerarna så är det kanske 400 pers som är rekryterade enbart som soldater på meriter från värnplikten.
Sen lägger vi till alla dom som ligger i beredskapsförband, då kanske vi landar på 1000 soldater om vi räknar högt.
I år så kommer det rycka in runt 8000 nya soldater så hur kan man förvänta sig att alla ska åka på utlandsmissioner?

Yankeee
2007-04-18, 18:30
Självklart gör dom så, var har jag skrivit att dom inte tänker så?
Vad tolkar du in i begreppet positiv? Kan tänka sig? Kommer göra allt för att få åka? Positiv till svenska utlandsstyrkan rent generellt?

Jag vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att bedömma när man mönstrar om man vill göra utlandstjänst, jag tycker heller inte att man ska ta det beslutet när man är så ung.
Ingen kommer att försöka övertala en motvillig soldat att söka utlandstjänst och ingen officer vill ha med en tveksam soldat på en sån vända. När man rycker in i utlandsstyrkan så har man under utbildningstiden bara 1 månads uppsägningstid. Ingen tvingar iväg någon som inte vill/inte kan/inte borde.
Soldater som är lite äldre, 25+, är generellt bättre att ha med på utlandsmissioner än nymuckade och det kommer visa sig om några år.

Peka gärna ut exakt i mina inlägg var jag gjorde bort mig så jag kan lära mig av dig som är så allvetandes, för det är väl inte så att du att du bara läser vad som skrivs i tidning och vad som sägs av folk på högkvarteret? För det är ju plutonscheferna som rekryteras till utlandsstyrkan som bestämmer vilka soldater som ska få åka? Du vet dom som ringer runt och pratar med dom soldaterna som sökt dom tjänsterna.

Om du hade tänkt efter istället för att försöka stilla ditt behov av att leka duktig hade du förhoppningsvis insett att vi tycker likadant i den här frågan.

Yankeee
2007-04-18, 18:33
I år så kommer det rycka in runt 8000 nya soldater så hur kan man förvänta sig att alla ska åka på utlandsmissioner?

Nu måste du ändå skoja? Att fm förväntar sig att värnpliktiga ska vilja göra utlandstjänst är inte samma sak som att alla SKA göra utlandstjänst.

Snake
2007-04-18, 18:48
Du är väl 89a med? Ska du göra lumpen?

Nja, inte riktigt :)

Gjorde lumpen som ingengör (brobyggare).

Liten Men Fet
2007-04-18, 18:49
Nu måste du ändå skoja? Att fm förväntar sig att värnpliktiga ska vilja göra utlandstjänst är inte samma sak som att alla SKA göra utlandstjänst.

Mmmmm och lika lätt borde du ju inse att det inte är realistiskt att hitta 8000 väl kvalificerade som springer runt och tjoar att dom absolut vill göra utlandstjänst innan dom ens provat livet i dom gröna kläderna.
Och för övrig så skrev du:
"Glöm inte bort att det förväntas att du ska göra utlandstjänst."
Hade du skrivit "..förväntas VILJA göra utlandstjänst." som du gör i ditt senaste inlägg så hade det kanske varit en annan femma.

Om du inte hade börjat ditt inlägg med det här:
"Så att liten men fet slipper göra bort sig ännu mer."
så hade jag kanske övervägt att inte vara så dryg eller bror duktig om du vill kalla det så.

Men tyvärr hinner jag inte diskutera mer då jag är bortbjuden på middag, trevlig kväll.

Baan
2007-04-18, 18:50
Ta inte en lökig tjänst som vakt eller liknande, då kommer du ha så tråkigt så du mår illa. Satsa på sjukvårdare på vanligt skyttekompani eller på mekaniserat förband så du får komma ut lite i skogen, det kan faktiskt vara riktigt trevligt ute i busken. Kasernen blir man så trött på ändå.
Du klarar lätt en medelhård eller hård tjänst om man bara vill konditionen kommer av sig självt, oftast handlar det mer om pannben är syreupptagningsförmåga.

Mina erfarenheter av att ha proteinpulver i skåpen så var det inga problem, vi hade inte många skåpsvisiteringar och förklarar man bara varför, att du tränar på högnivå, så får du nog ha det. Det är ju inte dödsknark. Maskinplutonen på Ing2 hade dunkar med HB i sina skåp när jag låg inne för länge sedan.

Jag hade tonfisk :laugh: i skåpet, och det fick jag skit för. Jag sket i det och sa att jag skule slänga den men inte gjorde det, blev inte uppfölning så tror inte ens dom visste om det. Å andra sidan kanske dom gjorde det ändå med tanke på mina betyg *whistle*

Baan
2007-04-18, 18:56
Jag skulle inte ligga sömnlös om jag ljög för att göra lumpen, d.v.s. ställde mig positivt till utlandstjänst fastän jag inte var det. Det finns gott om folk som vill åka ut, det är inte för ingenting man har satt kravet 10-7-7 och inte 10-5-5 som är minsta kravet för krigsplacering. Jag tror knappast det kommer ändra sig snart (undantaget vore att ett skitställe plötsligt blev aktuellt) så att om du (timme) tar en plats fastän du inte tänkt sticka utomlands så borde det inte spela någon roll alls.

Yankeee
2007-04-18, 18:57
Mmmmm och lika lätt borde du ju inse att det inte är realistiskt att hitta 8000 väl kvalificerade som springer runt och tjoar att dom absolut vill göra utlandstjänst innan dom ens provat livet i dom gröna kläderna.
Och för övrig så skrev du:
"Glöm inte bort att det förväntas att du ska göra utlandstjänst."
Hade du skrivit "..förväntas VILJA göra utlandstjänst." som du gör i ditt senaste inlägg så hade det kanske varit en annan femma.

Om du inte hade börjat ditt inlägg med det här:
"Så att liten men fet slipper göra bort sig ännu mer."
så hade jag kanske övervägt att inte vara så dryg eller bror duktig om du vill kalla det så.

Men tyvärr hinner jag inte diskutera mer då jag är bortbjuden på middag, trevlig kväll.

Har dock aldrig påstått att man ska ta hela kompanier från vpl. Det skulle aldrig hålla. Jag (och många andra med mig) fasar just nu för att man har tagit för stor del direkt från värnplikten till nbg. Som nittonåring är man en snoris och ska inte ha ett sådant ansvar som utlandstjänst innebär.

Vill du märka ord, fine, innebörden är fortfarande densamma.

Timme
2007-04-18, 20:40
Ljug inte om du inte vill/kan. Säg att du just nu inte kan tänka dig åka ut men att det inte är omöjligt att ändra dig under utbildningstiden.
Det är nog dumt att säga att man inte under några omständigheter kan tänka sig åka på utlandstjänst för då är risken stor att dom sparar din plats till någon som kan tänka sig att åka.
Det är ju omöjligt att veta när man är 16-18 år om man vill åka på utlandstjänst när man är 25-30.
Jag gjorde lumpen 99-00 och åkte till kosvo 2004, när jag muckade 2000 så hade jag inga tankar på utlandsstyrkan. Nu tycker jag att det är bland det bästa jag gjort, det kom rätt i tiden för mig då jag ville ha studieuppehåll å se något och annat tjäna ihop lite pengar samtidigt som jag inte ville stå på fabrik.

Mycket bra! Det har du så rätt i. Så ska jag svara på frågan.

Musselbank
2007-04-18, 20:43
Ta hård om du inte har några skador, dagens ungdom är så klen å mjäkiga att dom inte ens kan ta ut dom nyinryckta att marchera första veckan för då går dom sönder. Ioförsig andrahandsinformation från min kompis som utbildar värnpliktiga nu. Det gäller väl dom lugnare tjänsterna så klart.
Om jag var du så skulle jag välja sjukvårdare för då får du en utbildning som du har nytta av senare i livet, jag tror du får praktik på akutmottagning också.

+1
Både att dagens (och gårdagens) ungdom inte är så hård, och att sjukvårdare antagligen är lärorikt (användbart på ett eller annat vis) - klockrent när du dessutom ändå tänkt vandra åt det hållet.

Om det gäller chans att träna någonting vettigt i lumpen, på lediga stunder, spelar befattning mindre roll tror jag.

Timme
2007-04-18, 20:47
Har dock aldrig påstått att man ska ta hela kompanier från vpl. Det skulle aldrig hålla. Jag (och många andra med mig) fasar just nu för att man har tagit för stor del direkt från värnplikten till nbg. Som nittonåring är man en snoris och ska inte ha ett sådant ansvar som utlandstjänst innebär.

Vill du märka ord, fine, innebörden är fortfarande densamma.


Det håller jag rejält med om. Det är nog ingen höjdare att skicka ut 19 åringar på utlandstjänst.

Timme
2007-04-18, 20:51
Jag tror jag väljer medelhård på pappret för det var det jag valde när jag fick hem pappren om mönstring förra året.

Musselbank
2007-04-18, 20:52
Jag tror jag väljer medelhård på pappret för det var det jag väljde när jag fick hem pappren om mönstring förra året.

Säg inte väljde *spy*

fast ta det inte som ett påhopp

Timme
2007-04-18, 20:53
Nja, inte riktigt :)

Gjorde lumpen som ingengör (brobyggare).

Men vad sjutton? Har inte du sagt att du var 17 för ett tag sedan?

Timme
2007-04-18, 20:54
Nog tappade jag rejält med muskler och styrka. Men var ganska så deffad. Jag låg kring 190-195kg raw före militären och kring 170kg som sämst. Men innan jag muckade tryckte jag 200kg. Men det berodde ju på som sagt min "lökiga" tjänst det sista halvåret.

Men gör lumpen timme du kommer inte att ångra dej!

Härligt att vara deffad ändå! Surt dock att tappa så mycket i styrka men det tog du ju tillbaka kvikt.

Timme
2007-04-18, 21:01
Säg inte väljde *spy*

fast ta det inte som ett påhopp

Jag han faktiskt se felet innan jag läste din post och editerade det innan :D

MilkmaN
2007-04-18, 21:11
Apropå utlandstjänst så sa jag att jag aldrig i livet skulle kunna tänka mig det, och jag blev uttagen till stridsbåtsförare, som ändå är en attraktiv tjänst.

Så visst kan man bli det man "vill" ändå.

Math
2007-04-18, 21:44
Apropå utlandstjänst så sa jag att jag aldrig i livet skulle kunna tänka mig det, och jag blev uttagen till stridsbåtsförare, som ändå är en attraktiv tjänst.

Så visst kan man bli det man "vill" ändå.

Ville du eller ville du inte göra lumpen då?

Tycker systemet är ganska konstigt, flera jag känner som ville göra lumpen och inte har några direkta fel (sjukdom, allergi osv) blev inte kallade medan några som är jätte negativt inställda till det blev kallade till mönstring.

Kommer inte ihåg lappen riktigt men en "vill du göra lumpen"-frågade hade varit på plats.

LAR
2007-04-18, 22:01
Apropå utlandstjänst så sa jag att jag aldrig i livet skulle kunna tänka mig det, och jag blev uttagen till stridsbåtsförare, som ändå är en attraktiv tjänst.

Så visst kan man bli det man "vill" ändå.
vi a-dykare blev väldigt "close" med våra båtförare. relation dykare - båtförare brukar vara kanon, försök hamna som förare för span.

oggen
2007-04-18, 22:14
haha jag var för svag för lumpen.. :thumbup:

Liten Men Fet
2007-04-18, 22:46
Har dock aldrig påstått att man ska ta hela kompanier från vpl. Det skulle aldrig hålla. Jag (och många andra med mig) fasar just nu för att man har tagit för stor del direkt från värnplikten till nbg. Som nittonåring är man en snoris och ska inte ha ett sådant ansvar som utlandstjänst innebär.

Vill du märka ord, fine, innebörden är fortfarande densamma.

Jag håller med dig fullständigt om rekryteringen till nbg, speciellt med tanke på att om dom blir insatta någonstans så kommer det vara 01-mission och då skulle jag hellre ha folk som varit ute innan. Inte så kul att bli insatt i ett bråkigt land där det kanske pågår folkmord samtidigt som det är första gången man inte bor hemma.

Jag har slutat märka ord för kvällen, blev bara lite stött när du sa att jag skämde ut mig.

David86
2007-04-18, 22:51
Det håller jag rejält med om. Det är nog ingen höjdare att skicka ut 19 åringar på utlandstjänst.
NBG åker ut tidigast 2008, 1 års utbildning detta året så därför måste man gjort lumpen senast förra året. Då är man alltså minst 21 år gammal när man åker ut.

Inte för att 2 år gör så jättestor skillnad..

sgtbarnes
2007-04-19, 12:53
Om du ska läsa till sjukgymnast är nog sjukvård ett bättre alternativ än kock, även om båda ubildningarna är civlilt meriterande. Du får mellan 10-20 högskolepoäng i militär akutsjukvård, civil praktik på akutmottagning, och mycket mer.

Ang. bårbärning och annat:
Som sjukvårdare är det oftast inte DU som bär båren, DU har den medicinska kompetensen och ska använda den instället för musklerna. Jag bar mer bår under min GU än under själva sjukvårdsutbildningen och resten av värnplikten.

Sjukvård är även en rolig tjänst eftersom det på övningarna finns mycket samarbete med civilt sjukvårdsutbildade, läkare, sjuksyrror, etc...

Befälen på sjukvård är oftast rätt bra, duktiga officerare som inte är lika stridsinriktade i sina attityder anser jag. Rätt skönt att ha en mer avslappnad syn på sin tjänst, det smittar av sig på soldaterna.

Ur träningssynpunkt är nog inte lumpen bra för den som vill va stark i styrkelyft. Du behöver skaffa dig sega muskler och klara av att jobba länge, gå länge, springa mycket, etc, kondis är alltså a och o i lumpen. Känner du att du inte har, eller kan träna upp kondisen så välj sjukvård ändå, men undvik jägarförbanden, amfibie, och liknande, satsa kanske på ett lättare armeförband eller flottan.

sgtbarnes
2007-04-19, 12:54
vi a-dykare blev väldigt "close" med våra båtförare. relation dykare - båtförare brukar vara kanon, försök hamna som förare för span.

vilket år låg du inne?

Nithian
2007-04-19, 13:05
vilket år låg du inne?

Han muckade 97

sgtbarnes
2007-04-19, 13:07
Han muckade 97

ok tack :)

MilkmaN
2007-04-19, 14:03
Ville du eller ville du inte göra lumpen då?

Tycker systemet är ganska konstigt, flera jag känner som ville göra lumpen och inte har några direkta fel (sjukdom, allergi osv) blev inte kallade medan några som är jätte negativt inställda till det blev kallade till mönstring.

Kommer inte ihåg lappen riktigt men en "vill du göra lumpen"-frågade hade varit på plats.

Jag sa att jag var tveksam, att jag inte riktigt visste.

MilkmaN
2007-04-19, 14:04
vi a-dykare blev väldigt "close" med våra båtförare. relation dykare - båtförare brukar vara kanon, försök hamna som förare för span.

Jag har hoppat av den utbildningen. Gör vad jag kan just nu för att bli av med Amfibiegruppbefäl.