handdator

Visa fullständig version : proteininnehåll


vesterberg
2007-04-18, 09:40
försöker räkna ut om jag får i mig nog med protein, vilket inte är det lättaste utan en matvåg.

någon som vet på ett ungefär vad det nedan innehåller?
- en portion köttbullar (ej hemlagade), säg typ 10 stycken.
- en "normalstor" portion kycklingfilé. vad äter man, 3-4 såna där klumpar?
- en ost- och salamiskiva.

inser att det blir omöjligt att få något exakt, men man borde ju få en hyffsad siffra att räkna på, och det där är vad jag äter mest så. förutom pasta och havregrynsgröt - men på dom förpackningarna står ju näringsvärde per portion.

Eddie Vedder
2007-04-18, 09:50
Jag vågar påstå att om man äter en blandkost med någorlunda välbalanserade måltider och ligger i energibalans så är det nästan oundvikligt att inte fylla proteinbehovet.

2g protein/kg kroppsvikt är inte svårt att uppnå med vanlig mat, d.v.s. utan proteintillskott och den siffran är dessutom med marginal vad du behöver. Särskilt om du som sagt ligger i energibalans.

Du nämner ju själv köttbullar och kyckling exempelvis och äter du köttbullar och pasta till lunch, kycklingfilé och ris till middag, havregrynsgröt med mjölk till frukost och dessutom äter nån macka med ost och/eller salami så får du i dej protein från alla möjliga håll.

Om du dessutom käkar tillskott utöver maten så tror jag definitivt inte du behöver oroa dej.

Handcuff
2007-04-18, 10:05
Håller med föregående talare..jag blir t o m. tvungen att begränsa mitt intag av protein till förmån för övriga näringsämnen!

Att panikartat jaga protein är en gammal myt som enligt mig är ofattbart att den fortfarande lever - skulden ligger förmodligen hos kosttillskottsbranchen....

Eddie Vedder
2007-04-18, 10:09
Att panikartat jaga protein är en gammal myt som enligt mig är ofattbart att den fortfarande lever - skulden ligger förmodligen hos kosttillskottsbranchen....

Och body-builders som kör med den vanliga vetenskapliga förklaringen, "Öh vafan, jag har alltid legat 4gram protein per kg kroppsvikt och det har gett resultat, titta själv va stor och stark jag är!" och då tror vissa att mer protein ger mer muskler.;)

vesterberg
2007-04-18, 10:34
tillskott äter jag inte, försöker komma fram till om det är något för mig. jag väger 99 kilo så det är en del protein jag ska få i mig, ibland får jag känslan av att jag inte äter nog.

Eddie Vedder
2007-04-18, 13:19
tillskott äter jag inte, försöker komma fram till om det är något för mig. jag väger 99 kilo så det är en del protein jag ska få i mig, ibland får jag känslan av att jag inte äter nog.

Jag vet varken ditt kön lr din ålder men en tränande individ på 99kg behöver helt klart mycket energi. Är du Greta Vesterberg, 47 år gammal lär du behöva betydligt mindre än om du är Sven Vesterberg 17 år gammal. Men oavsett ålder och kön så har man som sagt ett högt energibehov vid den vikten om man dessutom tränar regelbundet.


När du säger att du har känslan av att du inte äter nog så blir hela den här trådens frågeställning förändrad för det är en väldigt stor skillnad på att få i sej för lite protein jämfört med att få i sej för lite total energi. Om du tror att du äter för lite så är inte proteinet i sej ditt stora problem utan ditt totala kaloriintag, vilket sätter saken i ett helt nytt perspektiv.

Hursomhelst är det ingen raketforskning att ha ett hum om man äter för mycket, för lite lr lagom. Känner du att du har energi i träningen och vardagslivet och vågen står stabilt, ja då ligger du i någorlunda balans. Går vikten stadigt uppåt lr neråt så äter du för mycket/för lite, att ha hundraprocentig koll på energiutgifter och intag varje dygn är nästintill omöjligt (och inte nödvändigt att veta heller) men att veta på ett ungefär är inte särskilt svårt sålänge du äger en spegel och en våg.

Du får gärna skriva ner dina stats, d.v.s. ditt kön, din ålder, din längd och hur ofta/hur hårt du tränar. Vikten vet vi ju redan.

Det här ska vi nog kunna lösa skall du se!;)

vesterberg
2007-04-18, 14:15
karlakarl, 19 år, ~184cm, 99kilo.
det var ju dig jag pratade med om folkhögskola så du vet ju hur aktiv jag är där. :) yoga, medelintensiv gympa, löpning eller styrketräning varje dag. utöver det kör jag styrketräning eller kondition 4-6 gånger i veckan.

Eddie Vedder
2007-04-18, 14:37
karlakarl, 19 år, ~184cm, 99kilo.
det var ju dig jag pratade med om folkhögskola så du vet ju hur aktiv jag är där. :) yoga, medelintensiv gympa, löpning eller styrketräning varje dag. utöver det kör jag styrketräning eller kondition 4-6 gånger i veckan.

Ja just ja, det va ju du ja hehe.;)

Jo men du ser, du har ju förmodligen ett grymt högt energibehov. Det krävs en j-vla massa mat för att fylla alla dina depåer och har du problem med detta kan ju definitivt gainer va på sin plats.

Dessutom tränar du ju mer än en gång per dag ibland och då är tillskott ännu mer befogat skulle jag säga. Eftersom ju snabbare glykogenpåfyllnad desto bättre inför nästa pass och den blir ju helt klart snabbare av maltodextrin å vassle än av enbart mat. Att mat skall utgöra basen i ditt energiintag är ju dock en självklarhet.

vesterberg
2007-04-18, 14:47
joppjopp, det är därför jag är lite lur på att skaffa. men samtidigt är jag i deffningsfas nu, så jag vet inte riktigt. så lite kalorier som möjligt! :) iofs gör ju protein ingen skillnad när jag vill gå ner, men med tanke på min träningsdos är nästan nåt annat också att överväga.

Eddie Vedder
2007-04-18, 14:53
joppjopp, det är därför jag är lite lur på att skaffa. men samtidigt är jag i deffningsfas nu, så jag vet inte riktigt. så lite kalorier som möjligt! :) iofs gör ju protein ingen skillnad när jag vill gå ner, men med tanke på min träningsdos är nästan nåt annat också att överväga.

Ditt proteinbehov är ju högre vid deff dock, varför nämnde du inte att du deffade från början!?*gah!*

Du är lite svår att ge tips till när ständigt ny information ploppar upp som du inte nämnt tidigare.:D

vesterberg
2007-04-18, 14:56
haha, jag är ny här, go easy on me. :) nu har jag väl sagt allt som kan tänkas behövas? :p

machine gun
2007-04-18, 14:59
Jag får i mig 1,8 g protein/kg kroppsvikt en vanlig dag och då äter jag lakto-ovo-vegetariskt och käkar inte proteinpulver. Det ska mycket till om man ska lyckas få i sig mindre än 1,5 g/kg kroppsvikt utan att medvetet begränsa proteinintaget.

Eddie Vedder
2007-04-18, 15:01
haha, jag är ny här, go easy on me. :) nu har jag väl sagt allt som kan tänkas behövas? :p

Hehe, ja det är nog sagt nu skulle jag tro.;) Vet ju iofs inte hur din kost ser ut o.s.v. men skit samma. Går du ner i vikt så åstadkommer du iaf ett underskott, ligger du på underskott är ett högre proteinintag på sin plats. Försök iaf ligga över 2g/kg kroppsvikt. Sen om du tränar mer än ett pass samma dag tycker jag helt klart att du kan köra med tillskott men det är ju bara min åsikt.

Om du är väldigt osäker får du ju försöka hålla koll på vad och hur mycket du stoppar i dej samt vad detta innehåller. Det kan va en bra "väckarklocka" för en som inte har så bra koll på sin kost att få svart på vitt vad man har ätit.

vesterberg
2007-04-18, 15:04
jopp, har startat en hemlig journal där jag skriver vad jag tränar och äter nånstans på internet som kommer visas om jag lyckas gå ner i vikt. :p försöker hålla lite koll iaf.

men okej, med tillskott, menar du då bara protein eller typ maltodextrin eller nåt annat roligt också?

Eddie Vedder
2007-04-18, 15:07
men okej, med tillskott, menar du då bara protein eller typ maltodextrin eller nåt annat roligt också?

En gainer består av båda, vassle och malto. Det bästa och mest ekonomiska är att införskaffa båda separat, kostar mindre samt att du kan dosera fritt. Köper du färdig gainer så är dosen kolhydrat/protein redan färdig.

Men sen får du ju inte glömma att en gainer ger energi oxå så om du ligger på deff inebär det ju att nåt annat får plockas bort till förmån för kalorierna från tillskottet. Det där får du dock sköta själv.;)

vesterberg
2007-04-18, 15:11
okok, tack för all hjälp. :)
så du rekommenderar alltså att jag kör både vassle och malto, trots att jag deffar? att dra ner i övrigt ska gå, så det borde inte vara nåt problem, har inte varit 100% strikt än så länge. :p

Eddie Vedder
2007-04-18, 15:16
okok, tack för all hjälp. :)
så du rekommenderar alltså att jag kör både vassle och malto, trots att jag deffar? att dra ner i övrigt ska gå, så det borde inte vara nåt problem, har inte varit 100% strikt än så länge. :p

Jag rekommenderar egentligen ingenting, vad som är det bästa kan du bara få klart för dej genom att testa själv.

Att gainer ger snabbare återhämtning och innehåller bra protein är ju fakta, sen om det ger dej bättre resultat lr om det bara innebär att du känner dej hungrigare under dagen därför att du fått ersätta kalorier från mat med kalorier från dryck kan ju inte jag svara på.

Kanske kan du ta en mellanväg, typ bara köra med gainer dom dagarna du har två pass lr bara ta halv dos? Själv kör jag inte med nåt tillskott överhuvudtaget vilket jag dock skulle kunna tjäna på dom dagarna jag tränar konditionsträning å har svårare att täcka energiutgifterna.

Jag hoppas du hittar en lösning iaf å en metod som fungerar för dej, att du når dina mål samtidigt som du mår bra på vägen dit. Lycka till.:thumbup:

vesterberg
2007-04-18, 16:30
tack igen, ska rekommendera dig för "bäst hjälp i forumet". :)
tror det blir tillskott, måste bara bestämma mig för vad och skrapa ihop pengar. så det blev väl till nästa år. :)

Rahf
2007-04-18, 16:57
Här är mitt schema för proteinintaget under dagarna:

Mat, ingen kaloriräkning.

Whey protein efter pass.

Jag musklar upp mig med gott samvete. Oroa dig inte.