handdator

Visa fullständig version : Marproblem på natten


Jacky
2007-04-18, 09:40
Hej!

Jag har brottats med min ortorexi i snart ett år nu.
Det senaste halvåret har jag "levt ett nytt liv" utan fokus på kost och träning. Jag promenerade tidigare 2 timmar/dag samt styrketränade 5-6 ggr/vecka.

Tack vare bokläsning och goda råd från Milia så har jag nu kommit ifrån detta störda beteende. Jag lever livet, äter vad jag känner för och tränar ca 3 ggr/vecka och promenerar då och då. Livet är toppen!
Resultaten på gymmet har dessutom blivit bättre och jag orkar med min fritid, yes!

Nu till mitt problem: Jag äter frukost, lunch, middag samt 2-3 mellanmål.
Skulle tro att mitt kcal-intag ligger kring 2500 kcal/dag (räknar ej längre, äter tills jag är mätt och så ofta kroppen vill).
Trots en balanserad kost vaknar jag och går mer eller mindre upp halvvaken och äter 2-3 ggr/natt. Med min disciplin (t ex den tidigare träningsmängden) anser jag att jag borde kunna låta bli detta, men icke då...jag har gett mig sjutton på att klara av en natt utan nattätande, men det går bara inte. Det är precis som att något inom mig framkallar detta, vad kan det vara?
Jag äter dessutom ett rejält kvällsmål innan jag går till sängs (havregrynsgröt + ett par kokta ägg, ev.även en frukt). Jag är mätt när jag går till sängs, men vaknar ALLTID efter exakt en timme och stoppar i mig något mer.

Så här brukar det se ut
21.00 Kvällsmål
22-22.30 Till sängs
23.30 Nattmål1
00.30 Nattmål2
02.00 Nattmål3
Därefter kan jag sova...
07.00 Stiger upp

Vad kan detta vara?
Någon som har haft samma problem och hur har ni löst det?

Jag blir tokig snart. Inte det att jag får i mig massa kcal, men det stör ju min återhämtning. På natten ska man sova.

Tack!

Handcuff
2007-04-18, 10:09
Du kan inte kontrollera dina impulser?

Ja då ska du nog söka hjälpen någonannanstans än på ett internetforum. Det finns professionell hjälp att få :thumbup:

Jacky
2007-04-18, 10:14
Har sökt proffesionell hjälp. De föreslog antidepressivt som kan reglera hormonbalansen - NEJ TACK!
Skall även på ett sömnlabb, men om 3 månader.

Ditt svar var inte det svar jag sökte. Du hade lika gärna kunnat låta bli din post, eftersom du tydligen inte har några tankar om orsaker eller varit med om detta. Sparka inte på en som redan ligger ner!

Handcuff
2007-04-18, 10:20
Har sökt proffesionell hjälp. De föreslog antidepressivt som kan reglera hormonbalansen - NEJ TACK!
Skall även på ett sömnlabb, men om 3 månader.

Ditt svar var inte det svar jag sökte. Du hade lika gärna kunnat låta bli din post, eftersom du tydligen inte har några tankar om orsaker eller varit med om detta. Sparka inte på en som redan ligger ner!

Var inte för att vara taskig - tvärtom. Man får sällan de svar man önskar sig...vad är vitsen att fråga om man får precis det svar man hoppades på? Bekräftelse? Så man kan fortsätt med ett osunt beteende?

Jacky
2007-04-18, 10:24
Var inte för att vara taskig - tvärtom. Man får sällan de svar man önskar sig...vad är vitsen att fråga om man får precis det svar man hoppades på? Bekräftelse? Så man kan fortsätt med ett osunt beteende?

Men fatta att jag har sökt hjälp! Förstå att jag ska vänta i 3 månader och vill ha någon form av backning från nån som varit med om något liknande.
Jag har ju erkänt att jag har ett problem + tagit tag i det...vad mer kräver du? Jag vill inte ha nån jäkla bekräftelse. Sådant här gör mig sur.
Vilket svar vill jag ha?.........kan inte komma på något som skulle kunna ge mig bekräftelse ens...har ju inte en susning om vad det kan vara...förstå att jag har ett problem som jag vill få stöd av med liknande erfarenheter...jag ska vänta 3 månader!*mini*

vesterberg
2007-04-18, 10:31
ett lås på kylen?
nej, men testat äta lite mindre på kvällarna? jag upplever att om jag äter på kvällarna blir jag ofta hungrig innan jag går och lägger mig och är nära att avlida när jag vaknar upp. äter jag lite mindre, typ bara en macka nån gång kring 21, så har jag inte det problemet.

FreCKo
2007-04-18, 10:41
Alltså, äter du i sömnen? Det låter som ett ganska skumt beteende... Det är nog ganska få som har såna problem som du har och att hoppas på att det finns folk på ett internetforum som har det är nog att hoppas på lite för mycket. Det du behöver är, som handcuff säger, proffesionell hjälp och inte folk på ett forum.

Det enda jag kan komma och tänka på som kan "hjälpa" är väl att se till så att du inte kan äta på kvällen? Hänglås på kylskåpet, lite skumt svar men det borde funka... Alternativet är att du en natt sover någonstans där du inte KAN äta och ser vad som händer?

eleni
2007-04-18, 10:45
Vad gör du om du inte har någon mat hemma?
Äter du vad som helst då?

Hänglås kanske skulle funka ja.
Annars vet jag inte. Låter som ett väldigt jobbigt problem.
Lycka till.

Endura
2007-04-18, 10:48
Jag håller med FreCKo, sov hos en polare eller liknande en natt och se om samma sak händer.
Sen undrar jag om inte tipset om att inte äta ett så tungt mål direkt innan du lägger dig också är ett bra tips. Du kanske inte får sömnro nog för att gå ner i djupsömn just pga att kroppen jobbar med att ta hand om all maten? Kanske du kan prova att ta något mer lättsmält innan du lägger dig?
Dricker du annars mycke kaffe eller dylikt sent på kvällen som kan tänkas påverka sömnron?

Hoppas verkligen det löser sig för dig, hade inte velat vara i din situation.

Jacky
2007-04-18, 11:01
ett lås på kylen?
nej, men testat äta lite mindre på kvällarna? jag upplever att om jag äter på kvällarna blir jag ofta hungrig innan jag går och lägger mig och är nära att avlida när jag vaknar upp. äter jag lite mindre, typ bara en macka nån gång kring 21, så har jag inte det problemet.

Aldrig testat. Skulle kunna prova att äta middag tidigare och bara ta något väldigt litet innan sängdax. Väl värt ett försök!

Jacky
2007-04-18, 11:02
Alltså, äter du i sömnen? Det låter som ett ganska skumt beteende... Det är nog ganska få som har såna problem som du har och att hoppas på att det finns folk på ett internetforum som har det är nog att hoppas på lite för mycket. Det du behöver är, som handcuff säger, proffesionell hjälp och inte folk på ett forum.

Det enda jag kan komma och tänka på som kan "hjälpa" är väl att se till så att du inte kan äta på kvällen? Hänglås på kylskåpet, lite skumt svar men det borde funka... Alternativet är att du en natt sover någonstans där du inte KAN äta och ser vad som händer?

Ja, ett hänglås skulle behövas.
Jag var nyligen på semester 1 vecka, sov då på hotell. Kunde inte äta på natten och gjorde det således inte heller.

Jacky
2007-04-18, 11:05
Jag håller med FreCKo, sov hos en polare eller liknande en natt och se om samma sak händer.
Sen undrar jag om inte tipset om att inte äta ett så tungt mål direkt innan du lägger dig också är ett bra tips. Du kanske inte får sömnro nog för att gå ner i djupsömn just pga att kroppen jobbar med att ta hand om all maten? Kanske du kan prova att ta något mer lättsmält innan du lägger dig?
Dricker du annars mycke kaffe eller dylikt sent på kvällen som kan tänkas påverka sömnron?

Hoppas verkligen det löser sig för dig, hade inte velat vara i din situation.

Jo..alltså..ärligt talat så blir det ju alltid sen middag i nuläget.
Dricker inte kaffe överhuvudtaget. På kvällen blir det mjölk eller vatten till middagen sedan dricker jag i pincip inget mer.
MMm...låter som att testet i natt får bli "inte sen middag"...
Hoppas också det löser sig, tack!

Milia
2007-04-18, 11:50
Hur känner du dig när du vaknar på natten? är du hungrig, rastlös?
Upplever du att du är vid fullt medvetande eller är det mer som att du går i sömnen?

Lövbiffen
2007-04-18, 13:06
Har själv varit ortorektiker.

Det viktigaste är ju att du vet att det du gör är ett sjukligt beteende. Det tycker iaf jag.
Tror inte det blir så lätt att sluta med skumma vanor. Däremot är det bra att man vet om att det man gör är fel. Det är ju ett steg i rätt riktning.

Du har inte testat att ligga kvar i sängen då suget kommer? Försökt att sova vidare?

Kanske bara behöver nöta in ett nytt beteende.

Så va det för mig då jag skulle sluta äta vid exakt rätt tidpunkter hela tiden.
Jag fick ärligt talat ångest då jag inte åt vid rätt tider, men lyckades klara av att sluta upp med det sjukliga beteendet.

Lyckades jag klara av att bli "frisk" utan någon proffesionell hjälp. Så ska du nog kunna klara av att komma förbi det här beteendet. :thumbup:

FreCKo
2007-04-18, 14:14
Ja, ett hänglås skulle behövas.
Jag var nyligen på semester 1 vecka, sov då på hotell. Kunde inte äta på natten och gjorde det således inte heller.

Där har du problemet, se till så att du inte kan äta så gör du det inte heller.

Jacky
2007-04-18, 14:28
Hur känner du dig när du vaknar på natten? är du hungrig, rastlös?
Upplever du att du är vid fullt medvetande eller är det mer som att du går i sömnen?

Fullt medvetande, men lite trött..
Känner mig orolig och rastlös...
Du har hjälpt mig förr ;)

Jacky
2007-04-18, 14:30
[QUOTE=Lövbiffen;2237738]Har själv varit ortorektiker.

Du har inte testat att ligga kvar i sängen då suget kommer? Försökt att sova vidare?

QUOTE]

Nej, jag har inte direkt testat det. Känner oro och stress i kroppen så jag kan lixom inte ligga kvar...

Milia
2007-04-18, 15:07
Tack!
Jag kan ju inte säga att jag vet vad problemet betyder eller vad du ska göra, men jag tycker det låter som ångest och att du dövar den med mat kanske, men det behöver ju inte vara så, det kanske inte alls har med ortorexin att göra. I don't know....
Men, jag tänker så här....
Alla ätstörningar är ju ett symptom på något och jag vet inte om du vet varför du "fick" en ätstörning, men när man gör något åt själva ätstörningen, de sjuka beteendena har man ju oftast använt i ångestlindrande syfte, så kan ju de egentliga problemen lättare komma upp till ytan, det kanske är det som händer nu?
Ångest är f*n inte roligt, jag vet, och det känns skithemskt, men det går över.

Vaknade du under natten när du sov på hotell också? och vad gjorde du då, när du inte kunde äta?
Om det nu är ångest det handlar om, så är nog det enda du kan göra att vänta ut den. Den går över som sagt.

Har du testat göra någon avslappningsövning innan du somnar? Jag har börjat göra det nu och jag sover bättre än på väldigt länge! Jag går igenom hela kroppen och börjar med att spänna fötterna, sedan slappnar jag av, går vidare till vaderna, låren, magen o.s.v. Sedan när jag är som mest avslappnad så säger jag till mig själv (inte högt utan mer tänker, suggestioner alltså) "Nu kommer jag att sova en god natts djup sömn och vakna upp pigg, glad och utvilad imorgonbitti"

Inatt var första natten på väääääldigt länge som jag sov i ett svep ändå till kl 6, annar s brukar jag vara upp minst en gång mitt i natten.
Personligen tror jag inte det har att göra med vad du äter innan sänggående, men det är ju jag det....
Jag hoppas du hittar någon lösning och att det blir bättre snart, för det låter verkligen inte roligt i alla fall... Kram !

Jacky
2007-04-18, 15:47
Tack!
Jag kan ju inte säga att jag vet vad problemet betyder eller vad du ska göra, men jag tycker det låter som ångest och att du dövar den med mat kanske, men det behöver ju inte vara så, det kanske inte alls har med ortorexin att göra. I don't know....
Men, jag tänker så här....
Alla ätstörningar är ju ett symptom på något och jag vet inte om du vet varför du "fick" en ätstörning, men när man gör något åt själva ätstörningen, de sjuka beteendena har man ju oftast använt i ångestlindrande syfte, så kan ju de egentliga problemen lättare komma upp till ytan, det kanske är det som händer nu?
Ångest är f*n inte roligt, jag vet, och det känns skithemskt, men det går över.

Vaknade du under natten när du sov på hotell också? och vad gjorde du då, när du inte kunde äta?
Om det nu är ångest det handlar om, så är nog det enda du kan göra att vänta ut den. Den går över som sagt.

Har du testat göra någon avslappningsövning innan du somnar? Jag har börjat göra det nu och jag sover bättre än på väldigt länge! Jag går igenom hela kroppen och börjar med att spänna fötterna, sedan slappnar jag av, går vidare till vaderna, låren, magen o.s.v. Sedan när jag är som mest avslappnad så säger jag till mig själv (inte högt utan mer tänker, suggestioner alltså) "Nu kommer jag att sova en god natts djup sömn och vakna upp pigg, glad och utvilad imorgonbitti"

Inatt var första natten på väääääldigt länge som jag sov i ett svep ändå till kl 6, annar s brukar jag vara upp minst en gång mitt i natten.
Personligen tror jag inte det har att göra med vad du äter innan sänggående, men det är ju jag det....
Jag hoppas du hittar någon lösning och att det blir bättre snart, för det låter verkligen inte roligt i alla fall... Kram !

Hej!
Tack...du e så gullig go och rar. Vaknade när ajg sov på hotell, men endast 1 ggr/natt. Kände mig inte lika orolig då heller.
Låter som vettigt med avslappningsövningar...var hittade du dem? som cd eller bara något schema? Låter grymt effektivt!
Återkommer efter natten...ska äta tidigare...varva ner och bara ligga still när jag vaknar...vänta ut ångesten!
....ZZZzz

Milia
2007-04-18, 16:56
Avslappningsövningar, kan man hrm "köpa" på nätet, sök på muskelavslappning isf, det finns också en avspänning/avslappningscd på apotek som man kan köpa, den har fyra spår, muskulär- och mental avslappning, självbildsträning och målbildsträning. Lycka till!

CoolHandLuke
2007-04-19, 09:38
Hormonknas. Känner igen detdär. Jag själv, i brist på andra alternativ, försöker öka vettigt fettintag. Men det är lite svårare än man tror. 'Glömmer' ibland att dränka in maten med olivolja.

Diana
2007-04-19, 10:05
Tack!
Jag kan ju inte säga att jag vet vad problemet betyder eller vad du ska göra, men jag tycker det låter som ångest och att du dövar den med mat kanske, men det behöver ju inte vara så, det kanske inte alls har med ortorexin att göra. I don't know....
Men, jag tänker så här....
Alla ätstörningar är ju ett symptom på något och jag vet inte om du vet varför du "fick" en ätstörning, men när man gör något åt själva ätstörningen, de sjuka beteendena har man ju oftast använt i ångestlindrande syfte, så kan ju de egentliga problemen lättare komma upp till ytan, det kanske är det som händer nu?
Ångest är f*n inte roligt, jag vet, och det känns skithemskt, men det går över.

Bra skrivet av milia :thumbup: Härovan har du svaret (enligt min 99,95943%iga övertygelse *popcorn* ) Om du inte kommer till rätta med ångesten, som funnits med dej sedan innan ortorexin, kommer såväl kropp som psyke ständigt söka nya ångestdämparmedel. Ok du kanske är stark och kan stå emot de flesta fallgroparna men fråga dejsjälv om det är värt det. Det blir en ständig diffus oro i kroppen du måste leva med... när du ju KAN söka hjälp och bli av med den.

Ångest försvinner oftast inte av sejsjälv och om den gör det tar det vanligtvis väldigt lång tid (öf cöurze beroende på var den härstammar ifrån). Trist ifall du ska behöva slösa liv på att må så menar jag.

Pet
2007-04-19, 15:50
Att du använder mat för att dämpa ångesten, verkar väldigt vettigt.... men jag funderar på om det kan vara så att du inte är hungrig, utan törstig?

Jag får direkt ett matsug, eller ett sug av att tugga på mat (gärna salt och fett), när jag inte dricker tillräckligt. Gick nyligen upp till 2.5 liter vatten om dagen, och har höjt protein-intaget.... tjoffs! Så var det borta! :)


Lycka till, ätstörningar är ett helvete att bli kvitt. Ångest likaså.

fluffy_ferret
2007-04-19, 16:35
Hur ser ditt kostprogram ut?

Milia
2007-04-19, 18:40
Hur gick det inatt?

Jacky
2007-04-20, 13:48
Hur gick det inatt?

Första natten efter detta inlägg gick åt skogen...
MEEEEEEEN inatt...då fick jag kläm på det hela. Jag åt en sen middag, jag åt kvällsmål...men när jag gick och lade mig så tänkte jag..."om jag vaknar då ska ångesten få komma, jag ska känna den...jag ska fundera på vad det är"..
Ångesten kom...jag låg kvar...jag åt inget...
OCH GUD SÅ GOTT DET VAR MED FRUKOST i morse...
Milia har nog rätt...ångest is the shit!
TACK!

Ska klara det i natt igen! SKAAAAAA låt ångesten komma!

Handcuff
2007-04-20, 13:49
Kom du på varför du hade ångest?

Milia
2007-04-20, 13:59
Starkt jobbat!

Jacky
2007-04-20, 14:20
Kom du på varför du hade ångest?
Nej, det gjorde jag däremot inte. Tänkte rättså mycket på jobbet och kände oron komma krypande. Kände mig även aningen ensam och lite förvirrad. Hm...någon salig blandning lixom...