handdator

Visa fullständig version : Jag är så JÄVLA trött på SL tråden.(Stockholms Lokaltrafik)


Piranha
2007-04-18, 07:45
Japps, det händer idag som flera gånger i veckan.

Jag vet att SL är struliga, därför väljer jag att åka tidigare för att det skall finnas marinaler på byten, men ändå kommer jag i stort sett varje dag 15 min för sent pga att SL aldrig i helvete kan hålla sina tider och för att dem är så oflexibla så anslutningsbussen inte kan vänta in dem där 2 minuterna.

Jag är så brutalt trött på att komma försent flera gånger i veckan, som jag ser det stjäl SL 30-45 av mig i veckan.

Nitrometan
2007-04-18, 07:46
Testa OL istället?

Idag på Eurosport kan du se hur du ska göra.

GLC
2007-04-18, 07:47
Får du dessutom skit för det på jobbet eller är du "din egen chef"?

Piranha
2007-04-18, 07:47
Testa OL istället?

Idag på Eurosport kan du se hur du ska göra.

Det kan hjälpa :D

Cam_78
2007-04-18, 07:48
Gör som jag, ta bilen...
*whistle*

Nitrometan
2007-04-18, 07:50
Det kan hjälpa :D
Ja.

Kom precis på att du bor i Ståkkåm och att det finns "ett annat SL" där. Stupid me. :smash:

Undrade lite vad ditt inlägg hade med SL att göra, men nu är det klarare.

Piranha
2007-04-18, 07:52
Ja.

Kom precis på att du bor i Ståkkåm och att det finns "ett annat SL" där. Stupid me. :smash:

Undrade lite vad ditt inlägg hade med SL att göra, men nu är det klarare.

Jag trodde du skojjade...

Men de gjorde du inte .. :D

Chaan
2007-04-18, 07:55
Jag är så jävla trött på låginstegsbussarna som kör med stela axlar och skakar i stan. Det har jag påtalat :)

Clyde
2007-04-18, 08:03
Japps, det händer idag som flera gånger i veckan.

Jag vet att SL är struliga, därför väljer jag att åka tidigare för att det skall finnas marinaler på byten, men ändå kommer jag i stort sett varje dag 15 min för sent pga att SL aldrig i helvete kan hålla sina tider och för att dem är så oflexibla så anslutningsbussen inte kan vänta in dem där 2 minuterna.

Jag är så brutalt trött på att komma försent flera gånger i veckan, som jag ser det stjäl SL 30-45 av mig i veckan.


Köp dig en volvo-142, lägg in en ettan och blås in fort utav bara h-vete. Du blåser garanterat om dem flesta inkl (SL), och slipper därmed komma försent.

Cinna
2007-04-18, 08:04
Varför tror du jag började ta bilen?


Undrar hur länge ett företag med konkurrens skulle överleva om de misskötte sig som SL.

Jay-Z
2007-04-18, 08:21
Trött på allt SL. Allt.

skaparn
2007-04-18, 08:38
Jag använder bara SL i nöjessyfte och är glad att jag inte har längre till jobbet än att jag kan cykla dig på min ostjälbara cykel.

Pellefant
2007-04-18, 08:40
Läs in reglerna för resegarantin och bli en expert på dem. I korthet, om man kommer bli mer än 20 min sen betalar SL taxi upp till 400 kr. (Gäller inte vid tex strejker mm)

Synd att de har så usel information och ofta "mörkar" förseningar och inställda tåg så att man har svårt att avgöra hur sen man blir.

"Förseningar i kollektivtrafiken blev dyrt för SL i fjol. SL fick betala ut drygt 9,6 miljoner kronor till missnöjda resenärer."

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_14896384.asp?maxcount=5&offset=10

Tänk på att det oftast är svårt att få tag på en taxi vid större förseningar då de som finns på plats går åt direkt.

De flesta taxibolag tar inte körningar till tunnelbane och pendeltågsstationer(för många bomkörningar), så lär er nån address, restaurang eller liknande precis i närheten redan idag på dina frekventa stationer.

Så fungerar resegarantin
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=629

Person som bor i Nynäshamn och pendlar till Stockholm, han bloggar om eländet. 593 förseningsminuter bara i år... Förseningstid år 2006: 1675 minuter *whatever*

http://enlangpendlare.blogspot.com/

Annan läsvärd blogg på samma tema:
http://berntmansson.se/blog/category/nynastrafiken/

Greg
2007-04-18, 08:58
Roida inte nu Pirre.

Tur att du inte bor i Köpenhamn. Det snöade lite här och det var total kaos i hela staden.

Det var sådan kaos att metron (ja, metron) stannad. Jag fick gå 1h till tågstationen.

Nina L
2007-04-18, 09:14
Vilken SL-tråd? Jag har inte ens sett den. Och om du är så trött på den, varför tar du inte bort den då? Du är ju admin.






fniss

blekfet2
2007-04-18, 09:26
sluta snylta pa lokaltrafik :D

Nitrometan
2007-04-18, 09:28
Vilken SL-tråd? Jag har inte ens sett den. Och om du är så trött på den, varför tar du inte bort den då? Du är ju admin.

Han menar denna tråden.

Han kommer att ta bort den så snart han kommer på det.

Är SL kanske det bästa med Stockholm?
Det hjälper till att hålla humöret nere och fokus på fel saker...

Piranha
2007-04-18, 09:41
Vilken SL-tråd? Jag har inte ens sett den. Och om du är så trött på den, varför tar du inte bort den då? Du är ju admin.






fniss


Pffffft det är lättare att sätta read-only på dig din lilla uppviglare.

Kryss
2007-04-18, 10:38
Från viksjö passar bussarna under lågtrafik oftast bara tåget en gång i timmen, den andra gången är de schemalagda att komma fram 1min efter tåget går (dvs man blir tvungen att vänta till nästa halvtimmeståg, så det finns ingen anledning att ens försöka). Mailat och påtalat detta men de kom bara med en dålig ursäkt som väntat.

:thumbup:

Tigerkotten
2007-04-18, 10:52
Fråga, kan man använda resegarantin om Pendeltåget inte går pga "Personalbrist"?.

Resegarantin gäller inte när:

● när trafiken lamslås av extrema väderleksförhållanden
● när det är strömavbrott i stora dela av Stockholm eller länet
● när det råder arbetskonflikt, till exempel strejk eller lockout

"Den innebär att om du riskerar att bli mer än 20 minuter sen på grund av störningar i trafiken, eller att SLs information varit bristfällig eller uteblivit,"

Menar om det står att tåget inte kommer pga personalbrist så har man ju iaf den informationen.

Iofs så ser jag detta nu också.
"Om du råkar bli försenad på grund av planerade trafikändringar gäller inte resegarantin. "

Så antar den inte gäller.

NiXPhoenix
2007-04-18, 11:15
Varför ska ni utnyttja deras resegaranti?
skaffa bil istället och och sluta gnäll.

Jag studerar, så jag har inte direkt råd med bil och alla kostnader som tillkommer i stan, parkering och snart biltullar också. Men när jag väl jobbar och har en inkomst så kommer jag så klart åka bil, det finns inte i min värld att åka kollektivtrafik mer.
Även om man skulle ha relativt kort resväg och att det kanske tom går fortare med kollektivtrafiken än med bil så är det väl ändå inte speciellt kul.
Att alltid behöva passa en exakt tid, blä, bilen går när man vill.
Att sitta och trängas med massa människor på tåget/bussen, ofta är det dessutom nån som är lite äcklig som man hamnar bredvid, uck. Ständigt vara rädd för att nån ska trampa en på skorna eller att ens kläder ska smutsas ner av nåt kladd.
Listan kan göras lång.

Är väldigt glad att jag hade gångavstånd till skolan i 12 år.

LadyG
2007-04-18, 11:57
Tunnelbanan lever i sin egen tidsdimmension verkar det som. 1 minut i tunnelbanan kan vara allt från 30 sekunder upp till 4-5 minuter.

Pendeltåget kommer aldrig på utsatt tid. Det händer nästan lika ofta att tåget kommer 2-3 minuter för tidigt som försent.

Alla tåg kan ställas in när som helst, resenärerna behöver man inte informera. De ska ju ändå ta tåget efter, låt dem vänta i okunnighet.

Jag är fruktansvärt trött på kollektivtrafiken, men försäkringar, drivmedel, parkeringsplats etc blir helt enkelt för dyrt för mig och gå överallt jämt orkar jag inte.

Fast det jag blir allra mest förbannad på är korkade jävla egocentriska småglin som sparkar sönder t-banevagnar så tågen blir inställda och jag måste ta nästa! Hur mycket tid att stå på perronger tror folk man har egentligen???

GAH!

Pellefant
2007-04-18, 12:03
Menar om det står att tåget inte kommer pga personalbrist så har man ju iaf den informationen.

Iofs så ser jag detta nu också.
"Om du råkar bli försenad på grund av planerade trafikändringar gäller inte resegarantin. "

Så antar den inte gäller.

Jag är av uppfattningen att den gäller då, du får ju informationen så pass sent så att du inte kunnat planera din resa på annat sätt. Det är snarare att kalla en "trafikavvikelse" inte en "planerad trafikändring" är jag nästan säker på.

Förutsatt att de inte gått ut med detta något dygn innan. Lustigt nog hittar jag ingen länk på www.sl.se som heter "planerade trafikändringar", bara "trafikavvikelser".

Du kan slå SL en signal och höra för säkerhets skull. 08-600 10 00

Piranha
2007-04-18, 12:03
Varför ska ni utnyttja deras resegaranti?
skaffa bil istället och och sluta gnäll.

Jag studerar, så jag har inte direkt råd med bil och alla kostnader som tillkommer i stan, parkering och snart biltullar också. Men när jag väl jobbar och har en inkomst så kommer jag så klart åka bil, det finns inte i min värld att åka kollektivtrafik mer.
Även om man skulle ha relativt kort resväg och att det kanske tom går fortare med kollektivtrafiken än med bil så är det väl ändå inte speciellt kul.
Att alltid behöva passa en exakt tid, blä, bilen går när man vill.
Att sitta och trängas med massa människor på tåget/bussen, ofta är det dessutom nån som är lite äcklig som man hamnar bredvid, uck. Ständigt vara rädd för att nån ska trampa en på skorna eller att ens kläder ska smutsas ner av nåt kladd.
Listan kan göras lång.

Är väldigt glad att jag hade gångavstånd till skolan i 12 år.


Jag studerar, så jag har inte direkt råd med bil och alla kostnader som tillkommer i stan, parkering och snart biltullar också.

Ja där upphör dina rättigheter att berätta hur bra du kommer ha det senare i livet.

Men återkom gärna när du har bilen där och borätten i city å lägger 7 kakor i månaden på en bil.

mela
2007-04-18, 12:05
Glad att jag är GBGare :D Fast här är det ofta förseningar med. DOck går alltid Älvsnabben som den ska :)

L-Sami
2007-04-18, 12:14
Ja.

Kom precis på att du bor i Ståkkåm och att det finns "ett annat SL" där. Stupid me. :smash:

Undrade lite vad ditt inlägg hade med SL att göra, men nu är det klarare.

Haha :D

z_bumbi
2007-04-18, 12:18
Men återkom gärna när du har bilen där och borätten i city å lägger 7 kakor i månaden på en bil.

Frågorna som dök upp när jag såg tråden första gången var som nedan

Jag bor centralt för att jag

a) ska ha nära till jobbet och slippa restid?

b) ska ha nära till gymet och slippa restid?

c) vill lägga 2 timmar per dag på resor?

:D

Grisen
2007-04-18, 12:22
Jag tycker sl funkar bra, inget att klaga på..

shut teh face
2007-04-18, 12:44
I princip varje år när det är jul, nyår, röda dagar etc. Så säger sl.se fel på reseplaneraren. Så varje år blir det att man får gratis taxi (400 kr) .. :)

Zakath
2007-04-18, 12:55
Cykla istället, det är optimalt! :thumbup:

Dumleman
2007-04-18, 12:58
Jag bor centralt för att jag

a) ska ha nära till jobbet och slippa restid?

b) ska ha nära till gymet och slippa restid?

c) vill lägga 2 timmar per dag på resor?

:D
Haha det låter nästan för bra för att vara sant!

skaparn
2007-04-18, 13:22
Varför ska ni utnyttja deras resegaranti?
skaffa bil istället och och sluta gnäll.

Jag studerar, så jag har inte direkt råd med bil och alla kostnader som tillkommer i stan, parkering och snart biltullar också. Men när jag väl jobbar och har en inkomst så kommer jag så klart åka bil, det finns inte i min värld att åka kollektivtrafik mer.
Även om man skulle ha relativt kort resväg och att det kanske tom går fortare med kollektivtrafiken än med bil så är det väl ändå inte speciellt kul.
Att alltid behöva passa en exakt tid, blä, bilen går när man vill.
Att sitta och trängas med massa människor på tåget/bussen, ofta är det dessutom nån som är lite äcklig som man hamnar bredvid, uck. Ständigt vara rädd för att nån ska trampa en på skorna eller att ens kläder ska smutsas ner av nåt kladd.
Listan kan göras lång.

Är väldigt glad att jag hade gångavstånd till skolan i 12 år.

Snälla, säg att det där inlägget var ett skämt. Ganska torr och diskret humor i sådana fall, men ändå roligt.

Piranha
2007-04-18, 13:45
Frågorna som dök upp när jag såg tråden första gången var som nedan

Jag bor centralt för att jag

a) ska ha nära till jobbet och slippa restid?

b) ska ha nära till gymet och slippa restid?

c) vill lägga 2 timmar per dag på resor?

:D


d) Jag väljer att bo där jag trivs och inte efter vart jag arbetar.:D

Oavsett anledningen så missköter SL sig nå vansinnigt.

Mirre
2007-04-18, 14:23
Varför ska ni utnyttja deras resegaranti?
skaffa bil istället och och sluta gnäll.

Jag studerar, så jag har inte direkt råd med bil och alla kostnader som tillkommer i stan, parkering och snart biltullar också. Men när jag väl jobbar och har en inkomst så kommer jag så klart åka bil, det finns inte i min värld att åka kollektivtrafik mer.
Även om man skulle ha relativt kort resväg och att det kanske tom går fortare med kollektivtrafiken än med bil så är det väl ändå inte speciellt kul.
Att alltid behöva passa en exakt tid, blä, bilen går när man vill.
Att sitta och trängas med massa människor på tåget/bussen, ofta är det dessutom nån som är lite äcklig som man hamnar bredvid, uck. Ständigt vara rädd för att nån ska trampa en på skorna eller att ens kläder ska smutsas ner av nåt kladd.
Listan kan göras lång.

Är väldigt glad att jag hade gångavstånd till skolan i 12 år.

Vad skönt att du inte har råd med bil då på ett tag så får jag behålla ett uns av ren luft när jag promenerar hem från jobbet över Tranebergsbron, där jag dessutom ofta går snabbare än vad bilarna åker. Vem vet, om x antal år kanske jag vinkar åt dig promenerandes förbi medans du sitter fast i den dagliga bilkön och ångrar att du inte åkte tunnelbana hem samt gnäller över att dina barnbarn måste gå med gasmask på grund av alla utsläpp.

hangatyr
2007-04-19, 06:50
GRAAAAHHH!!!!!!, ja SL, ja...
Gårdagen: kliver på tåget i årstaberg, det är konstigt nog bara tre minuter försenat. Redan i Älvsjö ska vi tydligen byta tåg? Är det en ny skojig grej SL gör för att förnedra sina resenärer eller en engångsföreteelse? Ingen får veta någonting och först efter 5 minuter har ersättningståget dykt upp. Vi har under tiden fått höra att tåget kommer in på spår 7, medan informationsskyltarna säger spår 8. När jag ringer SL-upplysningen för att höra vad som pågår egentligen, så kopplas jag bort från telefonkön efter en stund!

Nåväl, på jobbet beslutar jag mig för att ringa och klaga, men ack, det går itne för klagomuren öppnar först klockan 8 (jag ringde tre minuter i 8) och den som svarade kunde tydligen inte ta emot klagomål, eftersom det gör de inte förrän 8.

Jag blir fullkomligt vansinnig på deras totala nonchalans gentemot resenärerna. Snart flippar jag totalt och går bärsärk.

OggeP
2007-04-19, 06:57
Fan Pirre kom till Linkan. Här funkar Östgötatrafiken exemplariskt. :D

machine gun
2007-04-23, 17:35
Jaha, så har det hänt igen.. Det tog mig 2½ timme att komma hem från skolan idag och av alla turer så gick tåget Uppsala-Stockholm absolut snabbast, det tog nämligen bara 40 min. Resterande tid spenderades fast på en stillastående tunnelbana vid centralen som sen, när den väl kom iväg, släppte av alla vid Zinken så att jag fick GÅ till Liljeholmen och väl där var två bussar i rad inställda och nästa var full, så den kom jag inte med. När jag väl kom på en bussjävel så tog den 2-3 ggr så lång tid som vanligt eftersom folk envisades med att gå av på varenda jävla hållplats och då fick ju halva bussen gå av och på igen varje gång eftersom det var knökfullt. Verkligen väl värt biljettpriset som man fick betala eftersom jag inte har råd att köpa nytt SL-kort innan lönen kommer...

*gah!* *gah!* *gah!* *gah!* *gah!*

Pellefant
2007-04-23, 19:17
machine gun: I all välmening, lär dig hur resegarantin(=taxi) fungerar om du har möjlighet att ligga ute med pengar tills ersättningen kommer(2-3 veckor).

PowPow
2007-04-23, 19:44
Sänk skatten.

Vinter
2007-04-23, 19:57
Det suger riktigt rejält att jag inte ens har råd att utnyttja resegarantin med min budget, där har dom jevlarna tänkt till ordentligt. Varför kommer alltid ersättningsbussarna så pass sent så att alla som samlats och ska med aldrig får plats?

kimonque
2007-04-23, 20:21
Jaha, så har det hänt igen.. Det tog mig 2½ timme att komma hem från skolan idag och av alla turer så gick tåget Uppsala-Stockholm absolut snabbast, det tog nämligen bara 40 min. Resterande tid spenderades fast på en stillastående tunnelbana vid centralen som sen, när den väl kom iväg, släppte av alla vid Zinken så att jag fick GÅ till Liljeholmen och väl där var två bussar i rad inställda och nästa var full, så den kom jag inte med. När jag väl kom på en bussjävel så tog den 2-3 ggr så lång tid som vanligt eftersom folk envisades med att gå av på varenda jävla hållplats och då fick ju halva bussen gå av och på igen varje gång eftersom det var knökfullt. Verkligen väl värt biljettpriset som man fick betala eftersom jag inte har råd att köpa nytt SL-kort innan lönen kommer...

*gah!* *gah!* *gah!*

Ahh, undrade just över de hundratalet personer vid zinken som höll på att välta SL-bussen när den passerade :Virro