handdator

Visa fullständig version : Mental träning


Milia
2007-04-18, 07:41
Jag läser nu en kurs i mental träning och personlig utveckling vid SLH (distans), en fristående högskola, startad av Lars-Eric Uneståhl.
Det skulle vara intressant att höra hur många här som använder sig av mental träning?
Med mental träning syftar jag då på avspännings-cd från t.ex. Uneståhl. Systematisk, regelbunden träning där ni gör ett program, d.v.s följer ett spår på cdn 1gång/dag i 10 dagar och sedan går vidare till nästa.
"Jag har testat det någon gång för hundra år sedan" o.s.v. räknas inte :)

z_bumbi
2007-04-18, 08:08
Jag har testat det för 100 år sedan :D dvs när jag tränade regelbundet med ett klart mål, jag hade dock inte hört talas om Uneståhl mfl då så jag körde mitt eget race med egna rutiner inför ett träningspass som jag när jag läser min träningsdagbok i efterhand inser var min form av mental träning.

Jag tror att de flesta som tränar medvetet eller omedvetet använder sig av några tekniker för att få till de resultat de vill men jag tror det finns en fara i att följa en viss typ av tips rakt av utan man bör nog sålla ganska noga och fokusera på vad man redan använder för att kunna utveckla sig. Om man märker att det finns ett ytterligare behov så kan man lägga till något litet tips i taget. Som tränare är det däremot bra att ha några tips på lager som man kan utnyttja men även här måste man ta reda på vad den aktiva har för knep innan man går in och petar.

Sen ska jag villigt erkänna att jag inte har en aning om vad en fristående högskola är för något?

Milia
2007-04-18, 08:19
En fristående högskola innebär att den inte är statlig, det i sin tur innebär, antar jag, att de kan bestämma lite mer själva över hur utbildningen ska utformas, man får inte heller studiestöd från csn och får bekosta utbildningen själv.
Att högskolan är fristående innebär också att alla får läsa där, man behöver inte högskolekompetens.
Kursen jag läser har tidigare varit en 20p kurs på högskolan i Örebro, men han valde att gå vidare och starta en egen skola, dels för att öka tillgängligheten, men också för att han vill lägga större vikt på kompetens än kunskap. D.v.s. att du kan tillämpa det du lär dig, istället för att kunna rabbla upp citat från en bok.

Då får jag väl villigt erkänna att jag inte riktigt förstod ditt svar/teori, du får gärna utveckla det hela med lite konkreta exempel :)

z_bumbi
2007-04-18, 09:32
Jag menar att man först måste veta vilka ev metoder man själv eller den man hjälper använder sig av för att sen kunna tillföra andra metoder och även införa det i små steg. En del börjar stort och läser Flow, 103 mentala metoder (bra bok!) plus några andra böcker och ser på x antal filmer men eftersom de inte vet vad de redan har och, kanske mer viktigt, exakt vad de vill uppnå så sätter de igång med allt på en gång. I många fall innebär det nog att man utför metoderna för metodens skull och inte för att komma någonstans i sin träning, inom arbetslivet, i skolan etc.

Milia
2007-04-18, 10:24
hmmm...känns inte som vi pratar om samma sak....
Det jag läser stämmer inte in på din beskrivning. Det går verkligen ut på att man behöver veta vart man ska och vet vart man är på väg och hur man själv hittar olika vägar att nå dit. Det är inte en speciell "metod" utan man hittar själv vad som passar en.
Den mentala träningen i sig är mer bara ett redskap. Man använder sig först (under grundträningen vill säga) av muskulär och sedan mental avslappning för att sänka grundspänningen och sedan en avslappning som fokuserar på självkänsla och sedan målprogrammering, där man i ett avslappnat tillstånd går ner i ett "mentalt rum" som man själv skapar och där ser man sig själv i en situation man vill vara. Det behöver inte gälla träningen utan kan gälla vikt, yrke, realtioner, you name it. Vägen hur man ska ta sig dit får man själv lista ut.
De menar på att om man programmerar in det målet, så lagras det i det undermedvetna och man väljer automatiskt saker som gör att man kommer närmare målet, men upplever sedan när man nått fram att man inte "gjort något speciellt" för att komma dit.
Det kanske låter flummigt och hokus pokus, men det känns inte alls så när jag läser det.
Det handlar om att man när man är i det avslappnade tillståndet är i en form av självhypnotiskt tillstånd då man är mer påverkbar, ett tillstånd som påminner om det som man är i precis innan man somnar.

Vad står det egentligen om för metoder i Flow?

Milia
2007-04-18, 10:30
jag vet inte om jag uttryckt mig tydligt.... men det jag ville få fram är att man behöver inte någon förberedelse för att sätta igång med den mentala träningen. Man behöver inte heller ha stora mål, det kan ju (vilket jag tror är det vanligaste) "bara" vara att må bättre som är syftet.
Mental träning handlar om att man försöker påverka de mentala processerna som vi har; tankar, känslor, bilder attityder, för att må bättre och så småningom också för att kanske nå ett mål man har.
Om vi pratar att nå mål genom t.ex. coaching, så måste man ju veta vart man är och vart man ska, men man behöver som sagt inte ha ett specifikt mål för att anända sig av den mentala träningen.

LadyG
2007-04-18, 10:42
Man använder sig först (under grundträningen vill säga) av muskulär och sedan mental avslappning för att sänka grundspänningen och sedan en avslappning som fokuserar på självkänsla och sedan målprogrammering, där man i ett avslappnat tillstånd går ner i ett "mentalt rum" som man själv skapar och där ser man sig själv i en situation man vill vara. Det behöver inte gälla träningen utan kan gälla vikt, yrke, realtioner, you name it. Vägen hur man ska ta sig dit får man själv lista ut.


Det där låter som vår seiza, en sorts meditation före och efter ju-jutsuträningen. Man sitter ner före träningen och försöker tömma huvudet på allt som inte har med träningen att göra. Man kan välja att fokusera på att "idag ska jag göra ett riktigt bra kast" och då se det där kastet framför sig, medan man blundar. Eller så fokuserar man helt enkelt på att "idag ska jag lära mig något nytt" eller vad man nu har för mål.

Före träningen används seiza för att ladda inför träningen (mental peppning), medan den efter träningen används för att fokusera på den teknik som gick bäst eller den kamp man blev mest belåten med. Det man tyckte gick bäst ska man låta snurra i huvudet gång på gång, verkligen memorera hur det gick och vad man gjorde och befästa känslan av att ha lyckats. Seiza efter träningen används för att slappna av, markera att träningen är slut och ur seizan tar man med sig en (ibland två) saker man blev nöjd med.

Tekniken bakom seiza kan man använda lite när som helst, om man vill. Det där med djupandningen, sitta avslappnat och blunda och fokusera på något är ju mest en fråga om att ta sig tid.

Fast det kanske inte var det du menade heller?

z_bumbi
2007-04-18, 10:49
Den metod du beskriver är ju just en specifik metod och den kanske inte passar alla, alla kanske t ex inte behöver sänka sin "grundspänning" för att kunna ta till sig något utan kanske behöver välja någon annan väg för att komma vidare. I många fall är det kanske inte en djupare förändring som behövs utan bara ett enkelt knep som att t ex lära sig slappna av, behålla samma tillstånd eller tända till i en viss given situation som gör skillnad för det man vill uppnå.

Flow beskriver ett sätt att tänka för att få "flyt" i tillvaron, jag tog inte till mig så mycket av boken om jag ska vara ärlig utan gillar mer böcker som ger något konkret som jag kan jobba med.

Milia
2007-04-18, 10:51
Det där låter som vår seiza, en sorts meditation före och efter ju-jutsuträningen. Man sitter ner före träningen och försöker tömma huvudet på allt som inte har med träningen att göra. Man kan välja att fokusera på att "idag ska jag göra ett riktigt bra kast" och då se det där kastet framför sig, medan man blundar. Eller så fokuserar man helt enkelt på att "idag ska jag lära mig något nytt" eller vad man nu har för mål.

Före träningen används seiza för att ladda inför träningen (mental peppning), medan den efter träningen används för att fokusera på den teknik som gick bäst eller den kamp man blev mest belåten med. Det man tyckte gick bäst ska man låta snurra i huvudet gång på gång, verkligen memorera hur det gick och vad man gjorde och befästa känslan av att ha lyckats. Seiza efter träningen används för att slappna av, markera att träningen är slut och ur seizan tar man med sig en (ibland två) saker man blev nöjd med.

Tekniken bakom seiza kan man använda lite när som helst, om man vill. Det där med djupandningen, sitta avslappnat och blunda och fokusera på något är ju mest en fråga om att ta sig tid.

Fast det kanske inte var det du menade heller?

Jo det låter nog lite mer som jag menade, även om det Uneståhl lär ut är rätt systematiskt, det du beskriver låter mer fritt?
först följer man ju band/cd spår där han intruerar en, men sen är meningen att man ska kunna göra det själv.

Milia
2007-04-18, 10:57
Den metod du beskriver är ju just en specifik metod och den kanske inte passar alla, alla kanske t ex inte behöver sänka sin "grundspänning" för att kunna ta till sig något utan kanske behöver välja någon annan väg för att komma vidare. I många fall är det kanske inte en djupare förändring som behövs utan bara ett enkelt knep som att t ex lära sig slappna av, behålla samma tillstånd eller tända till i en viss given situation som gör skillnad för det man vill uppnå.

Flow beskriver ett sätt att tänka för att få "flyt" i tillvaron, jag tog inte till mig så mycket av boken om jag ska vara ärlig utan gillar mer böcker som ger något konkret som jag kan jobba med.

Nej visst alla kanske inte vill vara mottaglig för den metoden, men jag tror egentligen att den passar alla, ung som gammal. Man behöver inte vara andlig eller ha några speciella egenskaper för att använda sig av den.
Sen tror jag nog att de flesta skulle få ut något positivt av den då de flesta har en för hög grundspänning, kanske inte alltid men i vissa situationer i alla fall.
Man lär sig att hitta en avspänning, d.v.s att man inte spänner fler muskler än de man behöver spänna, och de spänner man lagom mycket.
I golf t.ex. det går inte så bra att spela golf om man spänner sig vad jag förstått?
Uneståhl är väl lite av en pionjär och den som kanske fört in det hela med mental träning i Sverige och det han gjorde var att undersöka vad som är gemensamt med alla dessa olika metoder som finns; meditation, yoga, tai chi qi gong o.s.v. och fick fram "kärnan" i det och satte ihop en egen "metod" då om man nu ska kalla det för det.

Milia
2007-04-18, 10:58
I många fall är det kanske inte en djupare förändring som behövs utan bara ett enkelt knep som att t ex lära sig slappna av, behålla samma tillstånd eller tända till i en viss given situation som gör skillnad för det man vill uppnå.
Det är ju inte heller en nackdel att man mår bra och fungerar på ett bra sätt i det dagliga livet även om det främsta målet är att t.ex. prestera bra på en tävling.

Leeroy
2007-04-18, 11:16
Någon som vet några bra onlineresurser inom ämnet?

machine gun
2007-04-18, 11:19
Jag tror som z_bumbi att alla som tränar på en lite seriösare nivå än "tränar för att må bra", använder sig an mental träning för att orka prestera. När jag tränade kampsport handlade det mycket om att visualisera den perfekta tekniken, man såg sig själv få in just den där kombinationen som man övat in helt klockrent. Någonting säger mig att det var lättare att till slut få till det mesta när man gått igenom tekniken i huvudet hundratals gånger, det fastnade tidigare i muskelminnet.

Nu när jag springer så ser jag mig själv gå i mål, man tänker sig in på upploppet när det känns tungt. Tänker sträckan i etapper som i "kom igen, bara 5 km till - 5 km är ingenting, det är ju bara uppvärmning" och när man sprungit de 5 kilometrarna så tänker man likadant igen osv osv. Ofta räknar jag också på hur lång tid resten av sträckan kommer ta om jag håller samma tempo som jag gör och då blir det "ok, det kommer ta en timme till, vad är egentligen en timme av mitt liv? Jag har varit med om värre, det är fan bara att hänga kvar".

Kanske inte alls det du syftar på, men det är iaf ett sätt att använda mental träning på.

Milia
2007-04-18, 11:32
machine gun:jo men det var kanske lite av det jag var ute efter iaf.

Leeroy: kursen jag läser sköts helt hemifrån, den kostar en slant, men den är å andra sidan en bra utbildning. (tar från 6 mån till 2 år att göra) De skickar hem kursmaterial och du läser hemma och kan maila in alla uppgifter.

Sen finns det en variant på www.mticoaching.com som kostar 150kr/månad. Ingen direkt utbildning kanske, men du har tillgång till massor av träningsskivor online och kan ställa frågor till experter, läsa artiklar o.s.v. om du bor söderut kan du också få rabatterade föreläsningar m.m. Om du läser PUMT (http://www.slh.nu/se/display_sub2.asp?apid=10) , som jag gör ingår även medlemsskap på MTI.

Sedan finns den här (http://www.utbildning-co.se/sv/livskorkortet/), som jag aldrig provat så jag kan inte säga något om kvalitén, men den är ju klart billigare än PUMT...

Säg gärna till om du börjar läsa någon utbildning, skulle vara intressant att höra vad du tycker!

z_bumbi
2007-04-18, 11:41
Nej visst alla kanske inte vill vara mottaglig för den metoden, men jag tror egentligen att den passar alla, ung som gammal. Man behöver inte vara andlig eller ha några speciella egenskaper för att använda sig av den.

Det är alltså personen som inte vill ta åt sig och inte den som lär ut metoden som istället borde anpassat den efter den person som han/hon jobbar med? Det är ju ett sätt att se det. Ett annat är att man bör välja verktyg efter olika personer och vad de redan gör mentalt samt vad de vill uppnå och då ökar chansen att man lyckas få ut något produktivt.

Frågar man 100 elitidrottare hur de laddar upp mentalt så kommer man få olika svar, en målbild är väldigt vanlig men det finns andra som bara rycker på axlarna och citerar Stenmark dvs "det är bara att åk". I de senare fallen beror det nog snarare på att de inte tänker på vad de gör och inte att de inte har någon metod.

Jag är inte ute efter att såga Uneståhl eftersom han är mycket duktigt på vad han gör och skriver intressanta böcker i ämnet men om man väldigt inne i en viss metod kan det vara svårt att se att det finns andra som antingen ger lika bra resultat eller i vissa fall t o m bättre resultat. Om utbildningen liknar sig vid en högskola så bör det ingå en literaturlista där flera olika författare finns med så läs igenom den och fundera på var och en kan ge.

LadyG
2007-04-18, 11:41
Jo det låter nog lite mer som jag menade, även om det Uneståhl lär ut är rätt systematiskt, det du beskriver låter mer fritt?
först följer man ju band/cd spår där han intruerar en, men sen är meningen att man ska kunna göra det själv.

Jo, vår seiza är fri på det viset att var och en måste finna sin egen väg eller metod att uppnå resultat, jag tror inga två personer gör likadant i seiza. Somliga föredrar att tömma hjärnan på tankar helt, andra repeterar en teknik om och om igen osv. Fast trots att metoderna är så olika blir resultaten oftast bra eftersom det fungerar för den enskilde individen.

Målen som visualiseras (om något alls visualiseras) är också fria, alla vill ju inte samma sak med sin träning.

Det kan ta ganska lång träning innan man hittat "sin metod", det är inte något helt självklart direkt.

Milia
2007-04-18, 11:45
Jag är inte ute efter att såga Uneståhl eftersom han är mycket duktigt på vad han gör och skriver intressanta böcker i ämnet men om man väldigt inne i en viss metod kan det vara svårt att se att det finns andra som antingen ger lika bra resultat eller i vissa fall t o m bättre resultat. Om utbildningen liknar sig vid en högskola så bör det ingå en literaturlista där flera olika författare finns med så läs igenom den och fundera på var och en kan ge.

Jo jag har en litteraturlista som jag såklart har läst igenom eftersom det ingår i kursen men jag förstår inte riktigt vad du menar?

z_bumbi
2007-04-18, 11:46
Någon som vet några bra onlineresurser inom ämnet?

Som vanligt är det kolozzeum :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37380&highlight=mental+tr%E4ning

De flesta av böckerna finns att låna på biblioteket.

z_bumbi
2007-04-18, 11:51
Jo jag har en litteraturlista som jag såklart har läst igenom eftersom det ingår i kursen men jag förstår inte riktigt vad du menar?

Det finns andra metoder än vad din kurs rekommenderar som också funkar. I en literaturlista på en så pass lång kurs bör det alltså finnas exempel på flera olika författare som jobbar på olika sätt, ett skäl kan t o m bara för att eleverna ska veta vad de handlar om så man kan förklara varför de inte anses vara bra.

Milia
2007-04-18, 11:57
Jo det är klart att det finns böcker som handlar om olika metoder, och det ingår också att vi ska själva prova på meditation, och jag menar egentligen inte att någon metod är bättre/sämre än någon annan, bara det att jag är såld på den här :)
Jag har bara hunnit läsa 3 av böckerna ännu, samt sett videoföreläsningar och kört egenträning.
Men som jag skrev tidigare så är väl den här metoden utformad så att den har kärnan från de flesta andra metoderna, så de går egentligen ut på samma sak, med lite olika variationer.
Men som sagt har jag ju inte läst så mkt av kursen än, så jag kan inte säga att jag vet allt om den här metoden ännu, men det jag sett hittills verkar bra! Jag har heller ingen större tidigare erfarenhet av mental träning heller, men den här verkar passa mig.
Jag tyckte bara det skulle vara intressant att höra hur vanligt det är bland folk...
Intressant diskussion dock :)