handdator

Visa fullständig version : Hållbarhetstid på kokt potatis i kylskåp?


BTC
2007-04-17, 21:57
20-30 minuter kan när hungern kallar kännas som en evighet, därför kommer jag börja koka så många potatisar som möjligt när jag väl kokar dem. Frågan är:
Hur länge håller färdigkokt potatis förvarad i en försluten plastbehållare i ett kylskåp med en omgivningstemperatur på ca 4 grader?

Mvh

petah
2007-04-17, 22:02
Minst 3-4 dar iaf. (gissning)

Raggis
2007-04-17, 22:30
Jag brukar koka upp ett lager, och spara potatisen upp till en vecka. Har t.o.m översitigt en vecka förut, och var inga synliga fel på mina potäter.

Eddie Vedder
2007-04-17, 22:34
Annars går det fortare att råsteka än koka, enligt mej mycket godare oxå. Helt sjukt gott med råstekt potatis!*drool* :thumbup:

Skär i smala stavar (typ pommes frites) lr tunnare skivor och stek i lite smör å lite rapsolja plus ordentligt med kryddor.

En delikatess!:thumbup:

Rahf
2007-04-17, 22:36
Annars går det fortare att råsteka än koka, enligt mej mycket godare oxå. Helt sjukt gott med råstekt potatis!*drool* :thumbup:

Skär i smala stavar (typ pommes frites) lr tunnare skivor och stek i lite smör å lite rapsolja plus ordentligt med kryddor.

En delikatess!:thumbup:

Åhåhåh råstekt!! Och så har de ett härligt tuggmotstånd!

OT: Upp till en vecka, längre än så tror jag inte behövs eller är speciellt fräscht. Även om det kanske funkar.

BTC
2007-04-17, 22:39
Tack för alla svar! Tycker att en knapp en vecka låter rimligt.

Det värsta med att hänga på denna sida (som jag börjar bli riktigt beroende av, finns så mycket att läsa om *popcorn*) är att man ALLTID blir hungrig efter att ha suttit här ett tag. Hållbarhetstiden på potatis är riktigt osexigt men nu börjas det redan att snackas om råstektpotatis *drool* som är riktigt nice :)

Mvh

Tolkia
2007-04-18, 07:20
Kokt potatis brukar oftast börja smaka apa innan de blir hälsovådligt dåliga.

CoolHandLuke
2007-04-18, 08:37
Jag tycker det fungerar bättre om man har kokat potatisen hel med skal på. Då håller de sig bättre. Rimligtvis bättre för näringsvärdet också. Nått som brukar hjälpa ätbarheten: Om jag ska spara mat som ska värmas upp senare så brukar jag tillaga lite kortare tid än normalt.

Passar på med en fråga: Hur är det med nerkylning efter tillagning? Bra eller dåligt? Läste någonstans att tillagade grönsaker ska man inte skölja i kallt vatten utan istället låta de svalna långsamt, men det var ingen förklaring varför.

machine gun
2007-04-18, 10:34
Annars går det fortare att råsteka än koka, enligt mej mycket godare oxå. Helt sjukt gott med råstekt potatis!*drool* :thumbup:

Skär i smala stavar (typ pommes frites) lr tunnare skivor och stek i lite smör å lite rapsolja plus ordentligt med kryddor.

Osthyvel ftw! Stå och strimla orkar man ju inte göra. Detsamma gäller för övrigt för vitkål. Och man steker i mycket fett, de ska nästan friteras *drool*

Och kokt potatis äts självklart med skalet på, så behöver man inte tvista om det heller.

Max
2007-04-18, 21:48
Kaviar på kokt kall potatis i skivor på smörad macka! *drool*

strango
2012-08-28, 17:06
Jag bump:ar denna

Vad är hållbarheten på okokt potatis i kylskåp? Kan man likna kylskåp med jordkällare?

forslund
2012-08-28, 17:19
Jag äter i alla fall min potatis vid fyra dagar efter. Därefter brukar den bli väldigt mjuk så det är av det skälet jag inte äter den efter längre än så.

Sverker
2012-08-28, 17:54
Jag bump:ar denna

Vad är hållbarheten på okokt potatis i kylskåp? Kan man likna kylskåp med jordkällare?

Du har inte potatis i kylskåpet. Förvaras svalt men inte kallt.
Blir några mystiska effekter i potatisen. Bla börjar stärkelsen brytas ned till glukos.

Eddie Vedder
2012-08-28, 17:59
Du har inte potatis i kylskåpet. Förvaras svalt men inte kallt.
Blir några mystiska effekter i potatisen. Bla börjar stärkelsen brytas ned till glukos.

Glukosgrejen har jag inte hört talas om. Snacka om att jag käkat mycket ren glukos då! :D Men SLV rekommenderar att de helst förvaras i svalen i alla fall.

strango
2012-08-28, 18:05
Du har inte potatis i kylskåpet. Förvaras svalt men inte kallt.
Blir några mystiska effekter i potatisen. Bla börjar stärkelsen brytas ned till glukos.

Vart ska jag förvara dom då?

Åsberg
2012-08-28, 18:20
Vart ska jag förvara dom då?

Skafferiet.

Sverker
2012-08-28, 18:29
Glukosgrejen har jag inte hört talas om. Snacka om att jag käkat mycket ren glukos då! :D Men SLV rekommenderar att de helst förvaras i svalen i alla fall.

Någonting med att någon struktur i potatisen brister. Amylaserna läcker ut till stärkelsekornen. Potatisen blir sötare i smaken, gror lättare och blir allmänt mjuk, ifall jag inte minns fel.

Jag har dåligt på fötterna och backar gärna:d

Eddie Vedder
2012-08-28, 19:27
Någonting med att någon struktur i potatisen brister. Amylaserna läcker ut till stärkelsekornen. Potatisen blir sötare i smaken, gror lättare och blir allmänt mjuk, ifall jag inte minns fel.

Jag har dåligt på fötterna och backar gärna:d

Jag kollade lite snabbt och visst verkar det som att potatisen kolhydrater blir mer socker i kyla, typ under 5 grader. Men det skiljer också mellan sorter.