handdator

Visa fullständig version : vattenbindningen av kreatin


Wilson
2003-03-16, 18:36
var lägger sig vattnet som kreatinet binder upp i kroppen?
jag började med kreatinpyr förra veckan (torsdags) och tycker att man ser lite plufsigare ut i ansiktet. kan det bero på att kreatinet har bundit vatten in i ansiktsmusklerna lr vad?

Langster
2003-03-16, 19:03
Om man ser pluffsig ut så har vattnet inte bundits i musklerna.

Wilson
2003-03-16, 21:20
detta läste jag från AST:s hemsida:

"F: Kommer Creatine HSC att orsaka så mycket vattenansamlingar att jag kommer att känna mig plufsig hela dagen och inte kunna se mina magmuskler eller är det bara en myt, som associeras till kreatin?

--------------------------------------------------------------------------------

S: Detta är en stor myt och en källa till missuppfattningar. Låt mig förklara. För det första så måste du förstå vad "vattenansamlingar" är och vad det inte är och skillnaden mellan olika typer av "vattenansamlingar".
Det finns i grunden två typer av vattenansamlingar - vattenansamling under huden och vattenansamling inuti muskeln. När de flesta talar om vattenansamlingar så talar man om det vatten som finns under huden. Det ger dig ett lite rundare utseende. Överdriven vattenansamling under huden kommer att göra dig plufsig.

Vattenansamling inuti muskeln är önskvärt. Detta kallas "hydration". Faktum är att dehydrering är när du lider brist av eller har slut på vatten eller vätska inuti muskelcellen.

Kreatin gör så att det bli vattenansamlingar inuti muskelcellen. Bra vattenansamling. Önskvärd. Kreatin orsakar INTE vattenansamlingar under huden. Hur denna missuppfattning kan ha uppstått har jag ingen aning om.

Du vill alla gånger ha vattenansamlingar inuti muskelcellen. Du vill öka vätskeinnehållet och kapaciteten som dina muskelceller kan hålla. Det är det kreatin gör och det är en av de huvudsakliga fysiologiska sakerna som gör att kreatin ökar muskelstorleken och styrkan. "

tror inte riktigt på det.. har för mig jag märkte samma tendens hos kreatin när jag tog vanligt kreatin monohydrat, som jag märker nu med kreatinpyr.

Visst kanske det inte lägger sig under huden MEN det kanske lägger sig kring ansiktsmusklerna. det är iaf min teori...

MacLeod
2003-03-17, 09:40
Lätt att få för sig saker ang sitt utseende ibland, men är det nått som är säkert så är det att mitt ansikte såg rundare ut efter att jag tagit kreatin. Men man bör ju inte avstå från det för det, försvinner ju när man slutar eller när du börjat deffen.

Wilson
2003-03-17, 18:06
Originally posted by MacLeod
Lätt att få för sig saker ang sitt utseende ibland, men är det nått som är säkert så är det att mitt ansikte såg rundare ut efter att jag tagit kreatin. Men man bör ju inte avstå från det för det, försvinner ju när man slutar eller när du börjat deffen.

jahap där ser man. skönt att det inte bara är jag då som reagerar så här av kreatin.
jag tycker iaf inte det är värt att använda kreatinet när man ser ut som en ballong i huvet :em:

MacLeod
2003-03-18, 00:17
Jag har ingen aning om dina stats eller om du tar några andra preparat än kreatin, men jag tycker verkligen inte att du ska sluta med det för att du får för dig att du har ett ballongansikte.
Fråga folk i din närhet om de märkt något? Men ställ inga ledande frågor bara.
Som lagligt prep så anser iaf jag att kreatin gett mig en rejäl skjuts.

Pez
2003-03-18, 04:35
Originally posted by MacLeod
Jag har ingen aning om dina stats eller om du tar några andra preparat än kreatin, men jag tycker verkligen inte att du ska sluta med det för att du får för dig att du har ett ballongansikte.
Fråga folk i din närhet om de märkt något? Men ställ inga ledande frågor bara.
Som lagligt prep så anser iaf jag att kreatin gett mig en rejäl skjuts.

Kan vittna om att den gode herr Macleod gjort saftiga ökningar de senaste veckorna, men så har han kämpat på som ett djur också. :thumbup:
Kör hårt så kommer ökningarna, med kreatin kan man oftast köra ännu hårdare = ännu mer ökningar.

Får du inget resultat av kreatinet så ta snabba kolisar till det om du inte redan gör det, tänk bara på att det är relativt vanligt med non-responders på kreatin också. Minst 15-20gr kreatin/dag tycker jag är ett måste för resultat för övrigt.

/pez

-xR-
2003-03-18, 08:30
Någon som har tips på uppladdning och dosering under dieten? Man vill ju inte få i sig massvis med extra kolisar :(


Ta kreatinet vid varje måltid istället kanske?

Wilson
2003-03-18, 17:44
nä men för mig så räcker det med att jag märker det själv.. sen vet jag itne om jag har märkt nåra värsta effekter av kreatinet. tog kreatin monohydrat för ett halvår sen men jag tyckte inte det gav nåt speciellt. Har iofs bara använt kreatinpyr sådär 3-4 träningsdagar men man borde ju ha känt nån effekt av det då iaf. det står det ju att det ska göra. man måste ju kunna få bra öknigar utan kreatin oxå? om folk kunde bli grymma på 70-talet utan kreatin så kan man nog bli det idag oxå ;) fast det kalrt då användes iofs lite mer AAS :D

men hur är det med KCG? binder det oxå upp vätska som kreatin?

Mvh/Daniel

Wilson
2003-03-18, 17:45
Originally posted by -xR-
Någon som har tips på uppladdning och dosering under dieten? Man vill ju inte få i sig massvis med extra kolisar :(


Ta kreatinet vid varje måltid istället kanske?

jag har läst att ta det tillsammans protein ska vara bra. eller med ALA

Laan
2003-03-19, 21:20
Wilson; Hur går det med ansiktet nu då? har du slutat med kreatinet? och isåfall, har det gått ner?

Bubba
2003-03-20, 13:35
Själv såg jag ut som en svullen gris när jag använde kreatin senast. Pluffsig som fan va jag!

Wilson
2003-03-21, 16:48
Originally posted by Laan_84
Wilson; Hur går det med ansiktet nu då? har du slutat med kreatinet? och isåfall, har det gått ner?

ja jag tycker att mitt ansikte inte ser lika plufsigt ut nu. Det var senast i söndags som jag tog kreatin.


Bubba: kände du dig plufsig i ansiktet också? jag fattar inte vad kreatintillverkarna snackar om när dem säger att kreatin inte gör att man ser plufsig ut... jag tror det bara är bullshit

EiseltUK
2003-03-21, 17:28
Teoretisk så bör vätskeansamlingarna bli i musklerna där kreatinet lagras. Men det kan tänkas att kreatin påverkar vätskebalansen i hela kroppen och det skulle då kunna bidra till ett pluffsigt utseende, men som givetvis är övergående om man slutar med tillskottet. Det är långt ifrån alla som tyckar att de blir pluffsiga så det kan bero på elektrolytbalans osv. Det är viktigt att dricka mycket vatten!

/ Henrik

Bubba
2003-03-22, 15:14
Jag blev plufsig i ansiktet oxå.
Första ordet jag fick av farsan efter att inte träffat han på ett par månader var: " Djävlar vad fet du blivit" . Jag vägde i princip lika mycket som jag vägde innan men ansiktet såg plufsigt ut. Senare någon månad efter det träffade jag han igen, jag vägde lite mer men han sa: " Du har gått ner ser jag, det är inte bra att en ung man som du är tjock" . Och då tog jag inte kreatin.

Wilson
2003-03-22, 16:33
Originally posted by Bubba
Jag blev plufsig i ansiktet oxå.
Första ordet jag fick av farsan efter att inte träffat han på ett par månader var: " Djävlar vad fet du blivit" . Jag vägde i princip lika mycket som jag vägde innan men ansiktet såg plufsigt ut. Senare någon månad efter det träffade jag han igen, jag vägde lite mer men han sa: " Du har gått ner ser jag, det är inte bra att en ung man som du är tjock" . Och då tog jag inte kreatin.

ha ok:)
men då kan man nog ganska lungt konstatera att man kan blir plufsig i ansiktet av kreaitn...

Wilson
2003-07-15, 21:21
Kan alltså konstatera samma fenomen kring ansiktet nu som jag gjorde vid min förra användning av kreatinpyruvat. Jag gav det nu igen en ny chans (2 träningsdagen idag som jag använder det) men märkte samma plufsighet i ansiktet.

Tyckte jag kände mig starkare idag (trots att jag bara tagit 2 doser kreatinpyruvat ) så det känns taskigt i överge kreatinet helt.
Men vill som sagt inte ha plufsigheten i ansiktet... då kan det lika gärna va.
Så... Tror ni/vet ni ifall KCG gör samma sak?