handdator

Visa fullständig version : Betydelsen av energiintag


Purren
2007-04-17, 17:39
Av de olika saker som påverkar träningsresultatet som sömn, återhämtningstid, passlängd, antal set, träningsfrekvens, kost, proteinintag, övningsutförande osv osv, hur viktigt är energiintaget, alltså att ligga på energiplus?

Jag tror jag hittills underskattat betydelsen ganska mycket.

King Grub
2007-04-17, 17:40
Det är helt primärt. Utan energiöverskott sker normalt ingen muskeltillväxt, oavsett hur stort proteinintaget är eller hur du tränar.

Det finns redan en aktuell tråd om saken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837&highlight=prim%E4ra

Raggis
2007-04-17, 17:40
Energiintaget är nog det viktigaste :P

Purren
2007-04-17, 17:46
Det är helt primärt. Utan energiöverskott sker normalt ingen muskeltillväxt, oavsett hur stort proteinintaget är eller hur du tränar.

Det finns redan en aktuell tråd om saken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837&highlight=prim%E4ra

Det ska jag definitivt komma ihåg nästa gång.

Purren
2007-04-17, 18:00
Lite snopet att riktigt förstå det så pass lång tid efter att man börjat träna. Men som man säger. Rather late than never.

Sniggel
2007-04-17, 18:02
Tror nog att om du sköter de andra sisådär men ligger på energiplus så får du bättre resultat än om du sköter allting (utom energiintaget) perfekt.
Iaf om vi pratar om muskeltillväxt.
Tränar man slappt och äter mycket så finns ju risken att man blir mer tjock än muskulös, lika bra att sköta alltihop.

King Grub
2007-04-17, 18:05
Absolut; för dom flesta är tajming och kontrollerande och fanatism ner på detaljnivå av högst marginell betydelse. Vad gäller kosten är helt normal husmanskost allt som behövs för utmärkt tillväxt, bara det är tillräckligt mycket av den. Ingen speciell timing eller fördelning, utan bara helt enkelt: hård träning, ordentligt med vila mellan träningen, plus tillräckligt med mat, och med tillräckligt avses energiplus. Under deff med kalorirestriktion ökar proteinintagets betydelse, men vid uppbyggnad, när man ligger på energiplus, är proteinintaget av mycket mycket mindre vikt (tvärtom vad många tror).

Slartibartfast
2007-04-17, 18:19
Under deff med kalorirestriktion ökar proteinintagets betydelse,

What? Är det så? Jag äter 2,5g/kg (220 g)nu under bulken, men tänkte dra ner det till 2 g/kg (170 g) under deffen (i och med att jag slopar 50% av proteinpulvret jag äter per dag). Det är en dålig idé alltså? Eller är det lugnt då jag fortfarande ligger på ca 2 g/kg?

Sniggel
2007-04-17, 18:24
Tror nog Grub kommer att svara att det inte finns några studier som rekommenderar högre intag än 2g/kg. Så 2 är nog fortfarande en hög siffra.

Kolla upp Dave Tate på T-nation och kolla vad för "diet" han åt när han byggde upp sig, inte mycket E% protein där inte. Bara en vansinnigt onyttig kost. :D

Slartibartfast
2007-04-17, 18:38
Tror nog Grub kommer att svara att det inte finns några studier som rekommenderar högre intag än 2g/kg. Så 2 är nog fortfarande en hög siffra.


Jo, det är nog sant.

Eddie Vedder
2007-04-17, 18:40
What? Är det så? Jag äter 2,5g/kg (220 g)nu under bulken, men tänkte dra ner det till 2 g/kg (170 g) under deffen (i och med att jag slopar 50% av proteinpulvret jag äter per dag). Det är en dålig idé alltså? Eller är det lugnt då jag fortfarande ligger på ca 2 g/kg?

Proteinbehovet är inte lika högt när energiintaget överlag är högt, man kan säga att proteinbehovet och kolhydratintaget går lite had i hand. Har du ett högt kolhydratintag kommer en mindre mängd protein behöva oxidera till glukos och kan därför utnyttjas mer till "vad det är till för", d.v.s. en mindre mängd blir energi och en större andel används som byggstenar i kroppen.

Mycket av proteinet du äter blir alltid energi i vilket fall, men som sagt sker det i mindre mängd vid energiplus än underskott.

Jag har för mej att det är något sådant men jag kan ha fått det om bakfoten, King Grub lär rätta mej om så är fallet.;)

King Grub
2007-04-17, 19:09
What? Är det så? Jag äter 2,5g/kg (220 g)nu under bulken, men tänkte dra ner det till 2 g/kg (170 g) under deffen (i och med att jag slopar 50% av proteinpulvret jag äter per dag). Det är en dålig idé alltså? Eller är det lugnt då jag fortfarande ligger på ca 2 g/kg?

Du ligger onödigt högt nu och kommer att ha marginal på 2 g också. Vid uppbyggnad finns det inget som säger att mer än 1.3 g, kanske 1.6 g, innebär några fördelar. 2 g är tokhögt (förutom för katabol-neurotiska byggare).

Slartibartfast
2007-04-17, 19:23
Tack Eddie och Kingen! :thumbup:

Guybrush
2007-04-17, 19:56
Lite snopet att riktigt förstå det så pass lång tid efter att man börjat träna. Men som man säger. Rather late than never.

Jag är litegrann i samma sits. Jag har heller inte riktigt fattat vikten med överskott förrän ganska nyligen. Jag har slitit hund som fan i gymmet med skitdåliga resultat och blivit grymt besviken...

Jag tänker nu deffa ner mig så mycket jag kan innan sommaren för att sen ge gymmet ett ärligt försök under hösten/vintern samtidigt som jag SVULLAR järnet!

Purren
2007-04-17, 20:07
Jag är litegrann i samma sits. Jag har heller inte riktigt fattat vikten med överskott förrän ganska nyligen. Jag har slitit hund som fan i gymmet med skitdåliga resultat och blivit grymt besviken...

Jag tänker nu deffa ner mig så mycket jag kan innan sommaren för att sen ge gymmet ett ärligt försök under hösten/vintern samtidigt som jag SVULLAR järnet!

Det är min plan med. Men jag tänkte inte svulla järnet direkt. +500kcal eller så. Det låter bra i mina öron.

Känns ändå som att jag lärt mig väldigt mycket om kost på sistone, så den här gången måste det funka! *flex*

Englund
2007-04-17, 20:40
Hahaha, älskar ditt nick och din avatar Guybrush.
"I'm Guybrush Threapwood, a mighty pirate" :D

Guybrush
2007-04-17, 21:39
Det är min plan med. Men jag tänkte inte svulla järnet direkt. +500kcal eller så. Det låter bra i mina öron.

Känns ändå som att jag lärt mig väldigt mycket om kost på sistone, så den här gången måste det funka! *flex*

Ja, låter vettigt! Svulla jämfört med förut blir det i alla fall! Lycka till!

Hahaha, älskar ditt nick och din avatar Guybrush.
"I'm Guybrush Threapwood, a mighty pirate"

Aaaaaahhhhrrrrr ;)

Skrollovicz
2007-04-18, 11:30
Lurigt detta med proteinintag, särskilt om man är väldigt aktiv under dagarna och därav äter rejält med kolhydrat. Behöver man ens rena proteinkällor om man stoppar i sig ex 5000 kcal/dag?

Handcuff
2007-04-18, 11:49
Lurigt detta med proteinintag, särskilt om man är väldigt aktiv under dagarna och därav äter rejält med kolhydrat. Behöver man ens rena proteinkällor om man stoppar i sig ex 5000 kcal/dag?

Med det intaget är du nog garanterad det protein du behöver...MED RÅGE!

Eddie Vedder
2007-04-18, 12:54
Med det intaget är du nog garanterad det protein du behöver...MED RÅGE!

+1

Jag skulle påstå att det är en bedrift att inte fylla proteinbehovet om man äter 5000 kcal om dagen, då får man ha en ganska sjuk makrofördelning i sina måltider.