handdator

Visa fullständig version : Gitarrköp, ännu fler köpråd!


tossefar
2007-04-17, 17:33
zup?
Jag är på jakt efter en sjysst elgitarr! Senaste året har jag spelat på en amerikansk stratocaster från 1989, en riktigt trevlig gitarr. Tyvärr tycker ägaren likadant och tog tillbaka den *cry*

Den är min för 6500, vilket borde vara ett ganska ok pris.
Vad har ni annars att rekommendera? Jag var inne och spelade lite ibanez på musikbörsen idag. De är verkligen roliga att spela! Jag spelade en sz prestige och blev helsåld direkt. Tyvärr är den lite dyr för mina behov.

Är det någon som testat sz-serien (non-prestige)? Helt klart bekvämt pris på 5000 kr.

Jag spelar mest rock och bluesriffar a la clapton.

Vad tycker ni? Ös på med tips. Prismax för den här gitarren är 7000 kr.

tossefar
2007-04-17, 17:37
Jag kan bidra med länk också:
http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_sweden.html

Officer
2007-04-17, 19:11
Nu var det ett tag sen jag lirade på Ibanez'ar (är Jackson-nisse tills jag kan köpa en riktig Les Paul), men SZ-serien har humbuckers i halsposition och därför tycker jag inte att det inte är något bra val när det gäller blues och Eric Clapton-aktiga ljud.
Ibanez gör bra metalguror men ska du spela blues och lite äldre rock också finns det betydligt bättre guror som är "bredare" vad gäller ljud och känsla.

Insisterar du på att ha Ibanez ändå rekommenderar jag inget annat än en RG370-serie eller 350, beroende på budget lite grann. Då har du humbuckers i både stall och hals men en single coil i mitten som brukar låta riktigt bra, så du kan få lite twangiga bluesiga ljud med. Se till dock att du inte köper en "snikvariant" av RG-modellerna, finns många kopior och billiga varianter. De är bra de med, men för bara nån tusenlapp extra får du tag i en bättre, med tyngre trämaterial och bättre mickar.

Ibanez i allmänt har väldigt skrikigt, diskantrikt ljud. Hela guran känns liksom heavy metal, och man får kompensera med en helvetes massa mellanregister med förstärkaren/preampen om man ska ha lite andra ljud.
Jag skulle satsat på en humbucker-singlecoil-singlecoilgitarr any day. Jag har en Jackson DK2 idag som gick för en 6 lök, med H-S-S (alltså humbucker i stall, single i mitten o single i hals) som jag kan få till en massa jävla olika och bra ljud på.
Min nästa humbucker-humbuckergura blir en riktig Les Paul och inget annat. Bara den guran klarar av att använda humbucker i halsläget till annat än bara heavy metal.

Lycka till :hbang:

tossefar
2007-04-17, 19:20
Lycka till :hbang:

Tack för bra svar!
Jag tyckte nog att humbuckarna på gitarren jag testade fungerade helt ok till min mjukrock. Men då var det ju också prestigemodellen för 10 000 mer, det kan förklara saken. :smash:

Stratan har ju SSS, vilket är lite väl tråkigt. Jag ska ta en titt på jackson, de verkar lovande. Det ultimata vore nästan HHS för min del, jag får se vad jag finner :/

Andra tips är otroligt välkomna, jag är inte alls insnöad på ibanez. Les Paul är liiite tung och tjock i halsen för min smak. Hur är ESPs kopior?

Officer
2007-04-17, 19:26
Det ultimata vore nästan HHS för min del

Andra tips är otroligt välkomna, jag är inte alls insnöad på ibanez. Les Paul är liiite tung och tjock i halsen för min smak. Hur är ESPs kopior?


HHS ?? Menar du HSH nu? För humbucker i mittläget kan jag inte komma på en anledning till att använda då det bara låter grötigt på vilken gitarr som helst :D Min kollega har en Les Paul med tre humbuckers... usch säger jag bara :cryout:

Angående vikten. Jag tycker att Ibanez guror är så jävla lätta, de känns liksom plastiga och leksaksaktiga (ja såvida man inte som du säger går upp i prisklassen ordentligt). Les Paul är en aning för tung, men jag kan varmt rekommendera Jackson om du vill ha en riktigt bra gura för bra pris som du kan göra mycket med.

När det kommer till Les Paul-kopior så finns den en del bra. Jag skulle faktiskt hellre köpa en bra kopia för 6-7000 än att lägga ner 30 lök på en "äkta" Les Paul som jag inte kommer att våga spela för att repa liksom.
Jag hade en Epiphone Les Paul som jag fick för 3500 av en god polare, den var i riktigt gott skick och spelade faktiskt riktigt bra. Men jag var tvungen att byta till Jackson då jag är shredder och behöver en floyd rose som jag kan divebomba med :hbang:

Nej men konkreta förslag från min sida:
Jackson-modeller med HSS-konfiguration (borde kosta minst 5000 om du vill ha riktiga Duncan-mickar och bättre träsort), eller Ibanez RG-serie, om du inte ska go Les Paul.

tossefar
2007-04-17, 20:02
HHS ?? Menar du HSH nu? För humbucker i mittläget kan jag inte komma på en anledning till att använda då det bara låter grötigt på vilken gitarr som helst :D Min kollega har en Les Paul med tre humbuckers... usch säger jag bara :cryout:


Pfft singlecoil i mitten? Jag ska inte spela Bryan Adams-hits ;)
Ni får förlåta min inkompetens, jag tycker att det är svårt med elgitarrer... Jag har spelat i snart 10 år så jag är inte helt borttappad, men jag har aldrig spelat el förr! :smash:

Effekter och mickar är en djungel för mig :/
Målet är ju att bli som slash, och då är det ju humbuckers som gäller!
...och om den gode herr Clapton kan lira blues med les paul så tycker jag att det borde gå med ibanezen också... men vad vet jag?

Ska jag köpa stratan OCH ibanezen? Hur ska jag då ha råd med min black beauty sen? :(

Beslut suger.

HenrY
2007-04-17, 20:13
Anabolic: Jag måste säga totalt tvärtom! Jag tycker man shreddar o lirar lead grejer mycket bättre på de Ibanez guror jag testat än vad man gör på min och polarens Jackson guror!

Jackson är dock bättre att lira riff med tycker jag, känns tyngre tycker jag.

Kurash
2007-04-17, 20:21
Ska jag köpa stratan OCH ibanezen? Hur ska jag då ha råd med min black beauty sen? :(



Jag har världens bästa kompis som lät mig låna hans black beauty en hel sommar. Oslagbar känsla...tills jag fick spela på hans ES-335:a, det är verkligen himmelriket.
En Epiphone kopia på en Les Paul borde väl gå att få loss under 7k? Annars kan man få en Telecaster billigt.

Jontez
2007-04-17, 21:19
Jag har en Ibanez SZ520CTBK. Riktigt nice. Jag ville egentligen bara ha en ny gitarr och gick in i affären och sa att jag ville ha en RG. Men då hade dom precis fått in denhär och hade ett schysst pris (5500 istället för 7500) så jag slog till. Tycker den är riktigt snygg också :)
Ljudmässigt låter den riktigt bra, fast jag har inte så mycket att jämföra med. Jag har bara ägt en J&D stratocaster innan denna

http://www.musikborsen.se/itm_img/big_176565.jpg

tossefar
2007-04-17, 22:49
Vad sägs om ibanez les paul-kopia "Artist"? Lite behändigare och billigare än LPn.

tossefar
2007-04-18, 18:13
Diskret bump då.

Man kanske skulle så till med en Les Paul direkt ändå. Fanns visst en del under 10 000. Vilken modell ska man satsa på?

Kurash
2007-04-18, 18:25
Diskret bump då.

Man kanske skulle så till med en Les Paul direkt ändå. Fanns visst en del under 10 000. Vilken modell ska man satsa på?

Les Paul Custom, black Beauty. Eller en Goldtop. Fast om det ska va under 10.000 kanske det får bli en standard eller studio.

FreCKo
2007-04-18, 18:32
att satsa på en gitarr med floyd rose-svaj under 10 000Kr är lite som att köpa grisen i säcken, du kan få en riktigt sjysst modell, men du kan också få det värsta skräpet som ALDRIG intonerar sig....

Dom företag jag tycker att du ska kolla in är:
ESP, då främst deras EC-serie, allting under EC 200 är SKRÄP och ska undvikas.

Ibanez, SZ-serien främst, eller någon RG utan svaj.

PRS, deras SE-serie har fått SJUKT bra recensioner och är något varje person borde kolla in. Riktigt bra grejer till sjyssta priser, finns i les paul-form, med singlecoils, humbuckers, singlecoils OCH humbuckers....

Hagström, har startat upp igen ganska nyligen. Riktigt sjyssta gitarrer till bra priser.

Yamaha, har en serie Les Paul-modeller du borde kolla in. Har fått riktigt bra recensioner och låter jävligt bra.

Washburn, har släppt en serie som heter Idol, har också fått riktigt bra recensioner.

Alla odm här är då främst i les paul-stilen, mahogny-kropp, dubbla humbuckers och (oftast) dubbla volym och ton-kontroller.

oath5
2007-04-18, 18:44
Jag skulle kollat in LTD's gitarrer. Det är ruggigt bra kvalitet i dem gitarrerna!

Vill varna för Ibanez ! Det finns bättre gitarrmärken...Detta är bara min åsikt efter att ha ägt två st själv.

Slabbefusk
2007-04-18, 18:46
Om du tyckte att stratan var skön säger jag köp tillbaks den och sätt dit en humbucker i stallposition så är det bara att köra sen.

tossefar
2007-04-18, 18:49
Hur ska jag få plats med en humbucker där då? :)
http://www.linusz.de/Grafik/Stratocaster-08.jpg

Kurash
2007-04-18, 18:51
Borra.

tossefar
2007-04-18, 19:09
http://195.149.144.149/images/94/9476709306.jpg

Är fasligt snygg. LTD är väl ESPs budgetlinje? Den fanns för 8500, det kan jag sträcka mig till. Någon som testat?

oath5
2007-04-18, 19:17
http://195.149.144.149/images/94/9476709306.jpg

Är fasligt snygg. LTD är väl ESPs budgetlinje? Den fanns för 8500, det kan jag sträcka mig till. Någon som testat?


*drool* :hbang:

Ja LTD är ESPs budgetlinje. Det tar emot att säga budget dock för att det som skiljer oftast är att det står ESP istället för LTD på gitarrerna. LTD är mycket prisvärda.

FreCKo
2007-04-18, 20:01
Jag skulle kollat in LTD's gitarrer. Det är ruggigt bra kvalitet i dem gitarrerna!

Vill varna för Ibanez ! Det finns bättre gitarrmärken...Detta är bara min åsikt efter att ha ägt två st själv.

Synd bara att LTD-gitarrerna kostar åtminstånde 2000 mer än vad dom är värda i Sverige.

Hur ska jag få plats med en humbucker där då? :)
http://www.linusz.de/Grafik/Stratocaster-08.jpg

Byt plektrumskydd, fräs eventuellt bort lite trä.

http://195.149.144.149/images/94/9476709306.jpg

Är fasligt snygg. LTD är väl ESPs budgetlinje? Den fanns för 8500, det kan jag sträcka mig till. Någon som testat?

*drool* :hbang:

Ja LTD är ESPs budgetlinje. Det tar emot att säga budget dock för att det som skiljer oftast är att det står ESP istället för LTD på gitarrerna. LTD är mycket prisvärda.

Nej, det är en STOR skillnad på gitarrerna. ESP är handbyggda, LTD är maskinbyggda, det räcker med att konstatera det för att veta att det är en gigantisk kvalitetsskillnad.

Slabbefusk
2007-04-18, 21:38
Hur ska jag få plats med en humbucker där då? :)
http://www.linusz.de/Grafik/Stratocaster-08.jpg

Som föregående talare sade, byt plektrumskydd. Har du tur är den fräst så att en humbucker passar, det är halvt otur om den är swimmingpool fräst för det tar bort så mycket trä :(. Om den inte är fräst för humbucker i stall ta den till närmaste gitarreparatör och be han fräsa ut för micken och installera den!

EDIT: Det finns humbuckers i singlecoil storlek! De är inte lika kraftiga som vanliga humbuckers men de ger lite mer kött.

n1tro
2007-04-18, 23:00
sorry om jag kapar tråden.. hade tänkt att investera i en akustisk gitarr (min första gitarr), är det ngn som har ett förslag på en billig jävel, som ändå är okej..? har lirat piano i sju år, men la av för ett antal år sedan.. så lite musiktalang finns ändå ;)

oath5
2007-04-18, 23:02
Synd bara att LTD-gitarrerna kostar åtminstånde 2000 mer än vad dom är värda i Sverige.



Byt plektrumskydd, fräs eventuellt bort lite trä.





Nej, det är en STOR skillnad på gitarrerna. ESP är handbyggda, LTD är maskinbyggda, det räcker med att konstatera det för att veta att det är en gigantisk kvalitetsskillnad.

Jag har testspelat både dyra ESP å vanliga ESP och jämfört så enligt mig är det inte det. Kanske om du har spelat gitarr i 30 år så känner du nån skillnad

FreCKo
2007-04-19, 09:36
Jag har testspelat både dyra ESP å vanliga ESP och jämfört så enligt mig är det inte det. Kanske om du har spelat gitarr i 30 år så känner du nån skillnad

Handbyggd vs Maskinbyggd = handbyggd vinner any day. Det kanske inte är lika stor skillnad på den dyraste maskinbyggda och dyraste handbyggda, men tar man standard-serien från båda så är det en väsentlig skillnad.

btw, dyra ESP och vanliga ESP, vanliga ESP = LTD *popcorn*