handdator

Visa fullständig version : Asymmetrisk


limit
2002-07-04, 09:35
Hej!

Tror problem liknande detta har varit uppe för diskussion tidigare i forumet, under typ 'Olika storlek' eller kanske 'Muskelkontakt', men hoppas i alla fall att någon kanske vet eller har egen erfarenhet av problem liknande mitt;

Jag tycker att min vänstra sida av kroppen är lite 'större' än den högra, speciellt utmärkande är den muskel som sitter mellan armhålan och revbenen. Jag är ingen höjdare på anatomi, men jag tror de heter 'Serratus Anterior'. Den framträder lättast genom att sträcka armen/armarna rakt upp och känna mellan revben/armhåla. Den löper från brösten ut mot latissimus.

Min frågeställning är således, jag träna den högra sidan mer än den vänstra, med rygg/axlar övningar såsom rodd, latsdrag, hantelpress, skivstångspress. Eller kommer det 'växa' bort?

Har tränat i 8-9 månader och börjar få funderingar om jag får någon snedbelastning under träning som påverkar övningsutföranden osv. Tränar enligt MAX-OT schemat.

Tacksam för svar!

Anatomikarta (http://www.ifafitness.com/book1/anatomy.htm)

Munter
2002-07-04, 09:41
Många upplever i början att de är starkare på en sida men det brukar försvinna efter ett tag. Aldrig hört om någon som dragit med sig fenomenet längre in i träningskarriären i alla fall :) Fortsätt som vanligt så försvinner förhoppningsvis känslan.

spinkoo
2002-07-04, 20:29
Eftersom man är svagare i en del tar man i mer i den och den växer mer?!?!

Jag är fortfarande av den uppfattning att styrka INTE är lika med muskelvolym...

MVH/spinkoo

Petrus
2002-07-04, 21:12
Big wheight will lead to big musclez... ;)
Vänligen,,,
Petrus