handdator

Visa fullständig version : Rakhyvel


aliquis
2007-04-17, 00:10
Alltså vilken äger egentligen? Hur många gilettelurar har ni lurats på? Köper ni originalblad?

Jag använder bara någon sporadiskt och den jag har nu tycker jag har så jäkla elaka blad, men det tyckte jag att senaste gilettebladen var också, är kanske för att jag har dem i badrummet och typ aldrig använde dem så de rostar eller något?

Raggis
2007-04-17, 00:15
Använder mig utav Mach3.

Vinter
2007-04-17, 00:21
Skäggstubb äger :thumbup:

Fighterbabe
2007-04-17, 00:43
Jag använder Venus Vibrance. :thumbup: Ska jag vara ärlig så var det egentligen "färgen" jag köpte... Den var rosa! *rolleyes* men den är faktiskt riktigt bra också! :hbang:

Shakemynuts
2007-04-17, 00:47
Jag har Gilette M3 Turbo, den som vibrerar.
Tycker den fungerar bättre än vanliga så. Kommer inte byta.

PowPow
2007-04-17, 01:14
Rakapparat gäller. Trimmer och nagelsax när det körs skäggstubb.

Det enda som gäller för folk med känslig hud. Kör man på dyra rakhyvlar så är det ekonomiskt försvarbart också. Praktiskt är det med.

nikasp
2007-04-17, 03:45
Jag köpte Gillette Fusion nyligen trots att jag var skeptisk (dyra blad och vibrator har jag aldrig trott på).

Tycker att den är snäppet bättre än Excel och Mach3 så jag kommer inte att gå tillbaka. Bladet man kan använda kring näsa och polisonger var faktiskt bra. Jag använder rakapparat för att grunda om jag inte rakat mig på 2-3 dar men aldrig som enda rakning, det blir alltid hyvel till sist.

Köpte från den här liraren på Ebay. Gick snabbt och Fusion finns inte att få tag på i Asien där jag är just nu:

http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZheckterQ28spQ29QQssPage NameZADMEQ3aBQ3aFSELQ3aUSQ3a2

Troll
2007-04-17, 04:50
Mach 3.
Provade engångshyvlar en gång för länge sedan*gah!* :furious: *cry* men det gör jag inte om igen, slängde resten och köpte en dyrare hyvel...
Man får vad man betalar för antar jag.

Noodles
2007-04-17, 05:32
Det enda som gäller för folk med känslig hud.

Om man har känslig hud kan det bli minst lika illa med rakapparat eftersom rakningen kräver ett jäkla gnuggande fram och tillbaka. Ofta blir resultatet så dåligt att det ändå krävs komplettering med hyvel. Jag har provat de flesta rakapparater och kommer hålla mig till hyvel nu.

Thorwaldsson
2007-04-17, 08:18
Körde med Mach 3 innan, men efter att jag fått ett gratisprov på en "Wilkinson Extreme 3" är jag såld. Väsentligt mycket bättre skärpa och hållbarhet på de bladen :)

stridis
2007-04-17, 10:26
Noodels har rätt har man samlat lite skäggstubb (även om man försöker trimma ner det) som växer i lite olika riktning så blir det ett jävla gnuggande.
Men rakhyvlar är inte speciellt vänliga, så ja vad göra? Alternativet är inte bättre tycker jag.

Till resten av kroppen använder jag en ladyshaver oftast, ibland faktiskt bic engångsrakhyvlar (tja de är rätt billiga).

FreCKo
2007-04-17, 10:46
Rakapparat gäller. Trimmer och nagelsax när det körs skäggstubb.

Det enda som gäller för folk med känslig hud. Kör man på dyra rakhyvlar så är det ekonomiskt försvarbart också. Praktiskt är det med.

Jag har jävligt känslig hy/hud och jag kör på rakhyvel, känns som att det inte irriterar lika mycket då man bara rakar "en gång" på ett ställe, inte gnugga fram och tillbaka som med rakapparat...

Jag köpte Gillette Fusion nyligen trots att jag var skeptisk (dyra blad och vibrator har jag aldrig trott på).

Jag fick en Fusion av farsan, den utan vibrator. Har tidigare haft i princip alla Mach 3-hyvlar (jävligt nördigt såhär i efterhand). Den funkar KALAS! Lite väl kalas faktiskt, blir lite skärsår :em: Är inte så van vid den än men len blir man!

aliquis
2007-04-17, 11:05
Rakapparat gäller. Trimmer och nagelsax när det körs skäggstubb.

Det enda som gäller för folk med känslig hud. Kör man på dyra rakhyvlar så är det ekonomiskt försvarbart också. Praktiskt är det med.Vad för apparat då? b&w/coop forum här i krokarna sålde brauns sådan med rengörningsstation o så för 900 strax efter att jag hade köpt den jag har nu som jag köpte för att bladen var så slut på den gamla, men då var det ju lite sent.

Pappa fick en ny för något år sedan drygt av sin tant men han har alzheimers och fixar inte att lista ut hur man använder den ..

aliquis
2007-04-17, 11:07
Mach 3.
Provade engångshyvlar en gång för länge sedan*gah!* :furious: *cry* men det gör jag inte om igen, slängde resten och köpte en dyrare hyvel...
Man får vad man betalar för antar jag.I fallet med Gilette är väl dock vad man får ett varumärke.

aliquis
2007-04-17, 11:07
Körde med Mach 3 innan, men efter att jag fått ett gratisprov på en "Wilkinson Extreme 3" är jag såld. Väsentligt mycket bättre skärpa och hållbarhet på de bladen :)Hur fick du det då? Kör du med deras egna blad? Var köpa?

Solros
2007-04-17, 11:08
har kört med Mach3 som vibrerar sedan den släpptes, grymt nöjd. Får inte i närheten av samma resultat med någon annan hyvel.

Kurash
2007-04-17, 11:08
Körde med Mach 3 innan, men efter att jag fått ett gratisprov på en "Wilkinson Extreme 3" är jag såld. Väsentligt mycket bättre skärpa och hållbarhet på de bladen :)

+1

Vann ett paket med Wilkinson Swords nya hyvel och en massa blad. Den är helt överlägsen Mach 3:an jag kört med de senaste åren.

aliquis
2007-04-17, 11:10
Undra om man kan skriva Örebro, SWEDEN på http://www.monkeymag.co.uk/Competition/wilko/competition.html och få paketet ändå? ;D

aliquis
2007-04-17, 11:14
http://www.efi.no/product.cfm?path=1,6,40 norsk sida
http://www.gjerrigknark.com/index.php?valg=detaljer&id=15191

Men hur få i sverige!?!?! Och var köper man bladen då?

aliquis
2007-04-17, 11:14
http://www.wilkinson-sword.co.uk/index.php?id=1409

lol, Quattro Titanium Energy!

aliquis
2007-04-17, 11:24
Nuså:

http://www.efi.se/product.cfm?path=1,6,40

Bara att beställa till alla man känner så man får lite blad med ;/
Sämst att det var engångshyvel om de är dyra :/
Känns lite taskigt mot miljön med.

Einar
2007-04-17, 11:46
Nuså:

http://www.efi.se/product.cfm?path=1,6,40

Bara att beställa till alla man känner så man får lite blad med ;/
Sämst att det var engångshyvel om de är dyra :/
Känns lite taskigt mot miljön med.

Ett tips är att inte beställa till alla du känner, du måste själv säga till om du inte vill binda dig till att prenumerera vidare. Men du kan ju ringa inom 14 dagar så är det fixat.

davvvan
2007-04-17, 12:32
Trimmer ska de va, renrakat är överskattat :thumbup:

Tenzu
2007-04-17, 12:33
Fusion är överlägsen faktiskt, rakar nästan läskigt bra; nära men ändå skonsamt.
Använd fusion gelen, fungerar perfekt(verkar vara optimerad till den hyveln, funkar ganska kasst till vanliga mach 3)
för övrigt är rakkniv/shavette och dubbelblad överskattat.

dontomase
2007-04-17, 12:37
Jag kör med ICA:s variant av mach 3 med vibrator och den funkar skitbra, kostar knappt hälften av Gillette men är minst lika bra och ja jag har provat Gillettes med.

Väntar bara på att Ica ska komma med en fusion också till halva priset..

L-Sami
2007-04-17, 12:56
Använder en batteridriven hyvel, funkar bra :)
Gilette M3 Turbo heter den visst.

coxie
2007-04-17, 13:32
Fusion i ansiktet, Veet for men på resten av kroppen.

PowPow
2007-04-17, 15:42
Vad för apparat då? b&w/coop forum här i krokarna sålde brauns sådan med rengörningsstation o så för 900 strax efter att jag hade köpt den jag har nu som jag köpte för att bladen var så slut på den gamla, men då var det ju lite sent.

Pappa fick en ny för något år sedan drygt av sin tant men han har alzheimers och fixar inte att lista ut hur man använder den ..

En phillishave. KOmmer inte ihåg modellnamnet. Men en sån man kan ha i vatten.

PowPow
2007-04-17, 15:48
Om man har känslig hud kan det bli minst lika illa med rakapparat eftersom rakningen kräver ett jäkla gnuggande fram och tillbaka. Ofta blir resultatet så dåligt att det ändå krävs komplettering med hyvel. Jag har provat de flesta rakapparater och kommer hålla mig till hyvel nu.

Jag har jävligt känslig hy/hud och jag kör på rakhyvel, känns som att det inte irriterar lika mycket då man bara rakar "en gång" på ett ställe, inte gnugga fram och tillbaka som med rakapparat...


Skillnaden är ju att rakaparaten rakar det som ska rakas - det vill säga skägget. Många moderna rakhyvlar är ger en så nära rakning att de även hyvlar bort yttersta lagert skinn. Sen har jag aldrig stött på en hyvel som verkligen tar bort allt vid ett drag (beror kanske på skäggtyp och längd). Har dock inte testat de vibrerande. Och "skrubbandet" med apparaten undviks och mildras med rakgel. jämför det med att gnugga handen mot skinnet. Inte skadar det huden (förutsatt att du itne har någon hudsjukdom då).

Jag har alltid haft problem med utslag (sk rakfinnar) ochuttorkad hy efter rakning, men när jag gick över till rakapparat så försvann det direkt.

Angående resultatet så är det ju självklart att en hyvel kommer närmare huden, ochd det är ju även det som är problemet med hyvel för många med känslig hud. Närmast kommer man väl med sandpapper, om man nu verkligen vill få bort så mycket som möjligt :D

Summan av kardemumman är i alla fall att för just mig, och för många andra med känslig hud, så är apparat enda alternativet som fungerar tillfredsställande. Och själva resultatet (borttagningen av hår) är inte synbart sämre än vid hyvling för mig, och jag har ändå en tät och grov skäggväxt.

PowPow
2007-04-17, 16:00
Sen är det ganska intressant hur folk har lyckats bli övertygade om att just gillettes nyare rakhyvlar skulle vara mer skonsam, eftersom de kräver mindre antal drag. Visst, de kräver ett mindre antal drag, men man ska ju ha i åtanke att man vid varje drag drar 5 rakblad mot sin hud. Vad är skillnaden på att dra 1 blad 5 gånger och att dra 5 blad en gång?

http://www.mediabanquet.com/Shaverama/Product_Reviews/Gillette%20Fusion2.jpg

aliquis
2007-04-17, 16:04
Ett tips är att inte beställa till alla du känner, du måste själv säga till om du inte vill binda dig till att prenumerera vidare. Men du kan ju ringa inom 14 dagar så är det fixat.Ja, såg det, tog iaf 2 extreme och 1 fx + rakskum, och ja, klart jag kommer säga upp dem.

Extreme var ju dock inte mycket dyrare än vad bladen till en gilettehyvel är.

Men jag vill inte betala skitdyrt överhuvudtaget.

ligne
2007-04-17, 17:48
Fusion FTW!

Jarod
2007-04-17, 18:04
Körde med Mach 3 innan, men efter att jag fått ett gratisprov på en "Wilkinson Extreme 3" är jag såld. Väsentligt mycket bättre skärpa och hållbarhet på de bladen :)

+1

Wilkinson E3 gjorde mig faktiskt glatt förvånad. Bra grejjer.

Ett varningens ord kan jag lägga för dom som säljs via telefon - Flexifront. Har aldrig skurit mig så mycket som med dom + att dom sätts igen efter en rakning. Dom går inte att "spola ur" på samma sätt som Mach3 eller Wilkinson.

Garnax
2007-04-17, 18:17
har en Mach3 och en Fusion för att baksidan har bara 1 blad vilket jag har enorm användning av då jag inte rakar mig rent.

Sen tillkommer ju flera saxar och pinsett också vid en vanlig rakning...

Hades
2007-04-17, 18:31
Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt en rakapparat. Har tänkt på det ungefär varje gång jag rakat mig de senaste två åren. En Braun 360° Complete 8995 blev det, hoppas att den är bra. Iofs har jag knappt nåt skägg så det är kanske inte så noga.

Fighterbabe
2007-04-17, 19:58
Sen är det ganska intressant hur folk har lyckats bli övertygade om att just gillettes nyare rakhyvlar skulle vara mer skonsam, eftersom de kräver mindre antal drag. Visst, de kräver ett mindre antal drag, men man ska ju ha i åtanke att man vid varje drag drar 5 rakblad mot sin hud. Vad är skillnaden på att dra 1 blad 5 gånger och att dra 5 blad en gång?

http://www.mediabanquet.com/Shaverama/Product_Reviews/Gillette%20Fusion2.jpg


Jo, men du vet den där plastkanten behöver ju inte passera samma område lika många ggr... *rolleyes* :laugh:

Tenzu
2007-04-17, 20:03
Sen är det ganska intressant hur folk har lyckats bli övertygade om att just gillettes nyare rakhyvlar skulle vara mer skonsam, eftersom de kräver mindre antal drag. Visst, de kräver ett mindre antal drag, men man ska ju ha i åtanke att man vid varje drag drar 5 rakblad mot sin hud. Vad är skillnaden på att dra 1 blad 5 gånger och att dra 5 blad en gång?


annan slipning och vinkel antagligen, du kan nöta 100drag med en sämre hyvel utan att det blir lika bra.
Fjantigt namn o så visst men prova den :thumbup:

PowPow
2007-04-17, 20:07
annan slipning och vinkel antagligen, du kan nöta 100drag med en sämre hyvel utan att det blir lika bra.
Fjantigt namn o så visst men prova den :thumbup:

Jag har testat några olika mach3-varianter. Om min hud inte mådde bra av att bli hyvlad av tre blad så lär den inte må bra av att bli hyvlad av 5 heller.

mela
2007-04-17, 20:07
Kör Mach3 jag med. Eftersom tjejrakhyvlar är rena.. ja..skiten?

PowPow
2007-04-17, 20:09
Opti:
http://ninni.blogg.se/images/318_1157184882.jpg