handdator

Visa fullständig version : Mobiltelefon. Vad köpa?


tossefar
2007-04-16, 23:14
Tja. Jag vill ha världens bästa mobiltelefon. Vilken ska jag köpa?
Jag behöver inte flest funktioner, men bäst kvalitet och utseende. Har den utöver det även en massa funktioner så är det helt OK.

Jag förhandsbokade en nokia n95. Bra? Inte bra?

Berätta nu, skäms inte.

Zakath
2007-04-16, 23:19
Köp någon gammal modell som är minst 3 år gammal, de håller generellt sett bättre och är MYCKET mer prisvärda. Onödigt att slösa pengar på ny mobil, jag blir inte klok på folk. *gah!*

champion
2007-04-16, 23:22
Köp K310i då är du lika cool som mig *kissass*

Mental
2007-04-16, 23:35
W880i är sexig

aliquis
2007-04-17, 00:05
Random nokia med wlan, symbian och en sip-klient.

Skaffa ett sipkonto på något ställe, typ rix telecom eller digisip eller så och du får trådlös ip-telefoni, vill jag ha ;/

aliquis
2007-04-17, 00:05
Köp någon gammal modell som är minst 3 år gammal, de håller generellt sett bättre och är MYCKET mer prisvärda. Onödigt att slösa pengar på ny mobil, jag blir inte klok på folk. *gah!*Jag håller iofs med dig generellt, men min t28s är fan inte hållbar :D

n1tro
2007-04-17, 02:01
har haft min t630 i typ 4 år snart

Raggis
2007-04-17, 02:24
Nokia N95.

Jazzman
2007-04-17, 08:04
Ericsson R310. There can be only one!
/Jazz

Lelle Pelle
2007-04-17, 08:08
har haft min t630 i typ 4 år snart
+1. Jag har tappat den i vatten, från ett trevåningshus och den har blivit nergrävd i sand av min kusin. Den är fortfarande som ny, bara någon repa här och där.

ante
2007-04-17, 08:23
N95 är en bra kandidat faktiskt, fast annars finns det inte så mycket nytt just nu.

z_bumbi
2007-04-17, 08:59
Tja. Jag vill ha världens bästa mobiltelefon. Vilken ska jag köpa?
Jag behöver inte flest funktioner, men bäst kvalitet och utseende.

Nokia 1112

tossefar
2007-04-17, 09:07
Jag förstår inte riktigt hur ni kan kalla en telefon utan vare sig mms, färgskärm eller någon form av höghastighetsanslutning bättre än en modern telefon.

Less is more i all ära, men har inte en ny telefon alla äldre telefoners funktioner? Gör den det sämre?

N95 är fortfarande intressant. Största konkurrenten just nu är SE w880, den har väldans bra storlek. Risken är att N95 blir lite klumpig :(

Eftersom jag är ovanligt trogen min operatör och binder upp mig i tusen år i taget så spelar priset ingen större roll, det blir rätt ok utslaget på flera år ändå.

Ta i lite bättre nu, vad ska jag köpa?

z_bumbi
2007-04-17, 09:17
Jag förstår inte riktigt hur ni kan kalla en telefon utan vare sig mms, färgskärm eller någon form av höghastighetsanslutning bättre än en modern telefon.

Använder du de funktionerna så mycket? Du frågade ju inte efter de funktionerna i första inlägget så jag antog att din kravspec var det som du efterfrågade.

Eftersom jag är ovanligt trogen min operatör och binder upp mig i tusen år i taget så spelar priset ingen större roll, det blir rätt ok utslaget på flera år ändå.

Hur blir priset bättre bara för att det är utslaget över flera år?

tossefar
2007-04-17, 09:44
Använder du de funktionerna så mycket? Du frågade ju inte efter de funktionerna i första inlägget så jag antog att din kravspec var det som du efterfrågade.



Hur blir priset bättre bara för att det är utslaget över flera år?

Binder man sig till en operatör så blir det billigare ju längre man binder sig. Det är inga nyheter precis.

bubbe
2007-04-17, 10:22
Hade tänkt köpa htc p3300 premium.

Antar det säkerligen är massa strul med windows mobile, men tänkte ändå testa. Fördelen med p3300 premium är inbyggd gps och det följer med tomtom navigationsprogram. Tänkte även skaffa ett kort för sjökortsprogram så får man en liten plotter i båten.

bluelight
2007-04-17, 10:44
SE K810i, när nu den kommer ut.

aliquis
2007-04-17, 10:45
Nuförtiden får man ju knappt någon rabatt dock, handlar du på katshing (stavning?) eller? Det varierar ju lite men ofta är de väl billigare.

Går ju säkert med någon qteklur (heter de något annat nu?) med diverse grejer också.

"SIP support - client for VoIP in some timeframe" står det på http://darlamack.blogs.com/darlamack/2006/09/nokia_n95_previ.html iaf.

""SIP support - client for VoIP in some timeframe"

The big question here: will that mean an N95 Internet Edition, or will it mean a free software upgrade that owners can download?

Even the N80 had SIP client libraries, but until the Internet Edition that wasn't useful unless one spent extra money for third party software (if one could find any).

I'd hate to spend close to $1k on a phone, yes phone, and then have to peddle it and buy it again just to get SIP support...."

http://pulverblog.pulver.com/archives/006767.html

"I even tried VoIP on GPRS because I have really cheap data prices. It works, only the delay is horrible. But if my carrier provided 3G I would surely use it for VoIP. With HSDPA and VoIP the sound would be crystal clear. Look at cities like London! They will have spotless Wifi coverage soon. No need for using the mobile carrier anymore. Instead my prefered no frills VoiP operator gives me unlimited calls to 40 countries for the price of about 4 dollars a month. This includes my own country, what's of course most important. ;)"

Jag har inte direkt övervägt möjligheten att ringa voip via gprs/3g innan men det är ju en möjlighet, verkar dock som att de engelska operatörerna säljer en cripplad telefon utan sip-klienten bl.a. för att de väl är rädda att folk ringer så..

http://www.allaboutsymbian.com/images/features/N95/screenshots/Screenshot0105.jpg http://www.allaboutsymbian.com/images/features/N95/screenshots/Screenshot0107.jpg http://www.allaboutsymbian.com/images/features/N95/screenshots/Screenshot0113.jpg


http://www.goebel.net/technews/2007/03/why-i-use-about-20-different-voip.html

Lite ballt att de har 5mpx ccds i dem nuförtiden ;/


Kör på nokian du, alla deras sådana där telefoner verkar ju vettiga.

FreCKo
2007-04-17, 10:47
Leta upp en bättre begagnad Nokia 3310'a, DÄR har vi fan kvalitet!

aliquis
2007-04-17, 10:54
"Also I use Fring on the E61, because it can hold my accounts on Skype, MSN messenger, Google Talk and also one SIP account."

nikasp
2007-04-17, 10:55
Jag har saknat en liten telefon i flera år. Senaste luren var en W800i och sen köpte jag en K800i men ångrade mig efter en månad pga storleken. Gick tillbaka och mot en tusing back fick jag ut en W880i.

Kamera-mässigt var det ett riktigt nerköp från K800i men formatet är helt kanon! Kvalitetskänslan är också grymt bra. Metall på framsidan och nån slags plast/gummi-baksida. Materialen funkar bra för mig som har den i jeanfickan ibland. Jag klurade länge på Samsungs små lurar men de känns otroligt plastiga och repkänsliga i jämförelse.

Mycket nöjd med telefonen. Synkar med Outlook från laptop:en och lyssnar mycket på mp3. 1GB minne följer med men jag köpte ett 2GB. Är i Asien nu men kommer förhoppningsvis att få push-mail fixat när jag kommer hem (gillar inte företagets snål-modeller så jag är osäker på om de vill installera i en icke-standard telefon).

För bakåtsträvarna: man kan ha den till att bara ringa med också.

Officer
2007-04-17, 10:59
W880i.....



+1 på allt du sa om W880i.

aliquis
2007-04-17, 11:03
Kan w880i något som nokian inte kan?
Kan man dra in massa program på en sådan med på något vis? För med symbian kan man väl ladda ner fler saker?

Calleman
2007-04-17, 11:19
W880i ftw...aldrig varit så nöjd med en telefon som denna. Kanske inte bäst tekniskt, men sexigare lur får man leta efter! Framförallt märker man den knappt i fickan, vilket är ett dunderplus!

Zakath
2007-04-17, 17:11
Less is more i all ära, men har inte en ny telefon alla äldre telefoners funktioner? Gör den det sämre?


Ja det gör den sämre för att priset stiger hiskeligt mycket med nya funktioner som ändå är sämre än de andra medel vi har för att göra precis samma sak (som datorer, kameror, tv m.m.) dessutom så är det mycket fler saker som kan gå sönder och krångla.

tossefar
2007-04-17, 17:13
Som sagt, jag skiter i priset.

w880 leder nästan nu, jag gillar storleken. Bangkokgulingarna stal min förra telefon och jag får inte ner ersättningstelefonen (v800) i byxfickan. Jag behöver köpråd nu!

mela
2007-04-17, 18:58
Risken är att N95 blir lite klumpig :(


Skrivit det i en annan tråd men jag skrivet det igen. Har suttit och pillat på en N95 på jobbet då Nokia var på besök och visade framtida mobiler. Och den är inte klumpig eller plastig alls. Då beror det iofs på vad man har för mobil sen innan, själv har jag en SE K750i och den var inte klumpig i jämförelse. Den är mindre än vad den ser ut att vara på bilderna. Sjuk smidig, hel underbar och ja. Jag ska ha en själv och jag ska gifta mig med den. *cupid*

Klenis
2007-04-17, 19:08
k750i is the shit!
2mpix med autofocus, mp3, radio <------- allt man behöver

mela
2007-04-17, 19:09
k750i is the shit!
2mpix med autofocus, mp3, radio <------- allt man behöver

Eller K800 som är typ likadan, fast störree display, 3G och 3mpix *cupid*

Jag skulle inte köpa en mobil idag som inte hade 3G

z_bumbi
2007-04-17, 19:11
Binder man sig till en operatör så blir det billigare ju längre man binder sig. Det är inga nyheter precis.

Nej men ev rabatt numera är ju inget att skriva hem om direkt och telefonbolaget sätter dessutom oftast ett högre utpris en firmor som bara säljer telefonen.

Klenis
2007-04-17, 19:19
Eller K800 som är typ likadan, fast störree display, 3G och 3mpix *cupid*

Jag skulle inte köpa en mobil idag som inte hade 3G

Men den billigaste går på 2.9k på pricerunner.
K750 går på 1.6 :)

mela
2007-04-17, 19:45
Men den billigaste går på 2.9k på pricerunner.
K750 går på 1.6 :)

Men han sket i priset :D

ante
2007-04-17, 22:46
Eller K800 som är typ likadan, fast störree display, 3G och 3mpix *cupid*

Jag skulle inte köpa en mobil idag som inte hade 3G


Kan du inte motivera varför? Är väldigt nyfiken

tossefar
2007-04-17, 22:52
Kan du inte motivera varför? Är väldigt nyfiken

Har man inte 3g så missar man alla funktioner som kräver högre hastighet än vad gprs klarar av. Nokian jag pratar om klarar 3.6Mb/s. GPRS maxar 40kb/s.

ante
2007-04-17, 22:58
Har man inte 3g så missar man alla funktioner som kräver högre hastighet än vad gprs klarar av. Nokian jag pratar om klarar 3.6Mb/s. GPRS maxar 40kb/s.

Absolut, men jag tvivlar på att man använder det så mycket så att det blir betydelsefullt. Bluetooth klarar ju inte av mer än 50kb/s vad jag vet och då måste du alltså koppla telefonen till en dator via sladd, för att ens få möjlighet till den teoretiska hastigeten. Där blir det genast krångligt. Och så dyrt och begränsat som det är idag så tvivlar jag på att någon som mela eller jag använder det tillräckligt mycket för att det skall vara motiverat att betala för det.

PowPow
2007-04-17, 23:16
Motorola v3. Den är gammal, hänger sig ibland och luktar av någon anledning ständigt bränt. Men den ligger bra i fickan :D

http://www.welectronics.com/gsm/Motorola/motorolav3_black.jpg

Eller inte..

Ska också köpa ny mobil snart, så tipsa gärna om några som är schyssta (även med priset inräknat). Kriterier är: Storlek, storlek, storlek, storlek, utseende, utseende och funktionalitet. I den ordningen :) Ja, och pris såklart (fast jag binder ju också upp mig, så det behöver ju inte vara tokbilligt)

tossefar
2007-04-17, 23:16
Absolut, men jag tvivlar på att man använder det så mycket så att det blir betydelsefullt. Bluetooth klarar ju inte av mer än 50kb/s vad jag vet och då måste du alltså koppla telefonen till en dator via sladd, för att ens få möjlighet till den teoretiska hastigeten. Där blir det genast krångligt. Och så dyrt och begränsat som det är idag så tvivlar jag på att någon som mela eller jag använder det tillräckligt mycket för att det skall vara motiverat att betala för det.
Vad pratar du nu om? Vad har 3g med bluetooth att göra? Hur sjutton kopplar man en telefon till en dator via bluetooth med sladd? När pratade vi om bluetooth? :/

Bluetooth är upp till 2.1Mb/s och kan inte användas med sladd. Det är ett trådlöst protokoll.

PowPow
2007-04-17, 23:25
Motorola v3. Den är gammal, hänger sig ibland och luktar av någon anledning ständigt bränt. Men den ligger bra i fickan :D

http://www.welectronics.com/gsm/Motorola/motorolav3_black.jpg


Den fanns visst i ny hottad version. Det är andra gången de släpper en ny version av modellen. Fast den är ju jäkligt snygg, så jag kan förstå dem. Men sjukt tråkigt att köpa samma telefon som man haft i 2 år (fast med annat innehåll - men vem bryr sig om innehållet?)

http://scr3.golem.de/screenshots/0607/RazrV3xx/RazrV3xx.jpg

PowPow
2007-04-17, 23:37
Samsung x830 kanske?
Lite för tjock kanske (20 mm). Men bara 30 bred, så man kanske får plats med den i nyckelfickan på byxorna. Men var ska man då ha nycklarna? Vilka problem.

http://techepics.com/files/x830_open.jpg
http://www.telefonino.net/news/images/14900_01.jpg
http://www.2dayblog.com/images/x830_1.jpg

z_bumbi
2007-04-18, 06:00
Har man inte 3g så missar man alla funktioner som kräver högre hastighet än vad gprs klarar av.

Får jag fråga vad du använder för funktioner som kräver 3G? Jag är alltså uppriktigt intresserad för jag kommer inte på en enda funktion som jag skulle ha så stor nytta av.

ante
2007-04-18, 19:26
Vad pratar du nu om? Vad har 3g med bluetooth att göra? Hur sjutton kopplar man en telefon till en dator via bluetooth med sladd? När pratade vi om bluetooth? :/

Bluetooth är upp till 2.1Mb/s och kan inte användas med sladd. Det är ett trådlöst protokoll.

Jag vet att bluetooth är en trådlös teknik, det jag syftade på var att du måste koppla telefonen till en dator via en sladd då det annars är bluetoothkopplingen som blir flaskhalsen i kedjan dator<->telefon<->internet. Vidare så tror jag knappast att mela eller någon annan ungdom använder sig av sådana hastigheter tillräckligt frekvent för att kunna motivera kostnaden, då datamängden med sådan hastighet relativt lätt sticker iväg rejält, då operatörerna tar betalt per överförd datamängd vad jag vet.

2,1 Mbyte per sekund tror jag inte att du kommer upp i med BT.

tossefar
2007-04-18, 19:31
Jag fattar fortfarande inte varför du ska koppla telefonen till datorn. Är den ändå kopplad till datorn så finns det ju ingen mening att surfa på telefonen :confused:

Jag skrev 2.1Mbit per sekund, det är en otrolig skillnad.

ante
2007-04-18, 19:39
Jag fattar fortfarande inte varför du ska koppla telefonen till datorn. Är den ändå kopplad till datorn så finns det ju ingen mening att surfa på telefonen :confused:

Jag skrev 2.1Mbit per sekund, det är en otrolig skillnad.

Så du använder 3,6 mbit när du surfar på luren? i Symbian S60? :D

Nej, du skrev 2,1Mb/s, inte mbit.

tossefar
2007-04-18, 19:42
Så du använder 3,6 mbit när du surfar på luren? i Symbian S60? :D

Nej, du skrev 2,1Mb/s, inte mbit.

Mb/s är Megabit per sekund.
MB/s är MegaByte per sekund.

Petigt kanske, men så är det.

... och klart att jag inte BEHÖVER 3.6Mbps, men ska jag vara utan alla funktioner bara för det? Hur ska jag köra gps:en utan?

Granatgiraffen
2007-04-18, 19:44
Så du använder 3,6 mbit när du surfar på luren? i Symbian S60? :D

Nej, du skrev 2,1Mb/s, inte mbit.

2,1Mb/s är visserligen samma sak som 2,1Mbit/s, inte samma sak som mbit visserligen. :smash:

Tycker det är lite kul med GPS på den nya Nokian, fast det verkar vara lite krångel med det?

skaparn
2007-04-18, 19:47
Någon som använder #G i stockholmsområdet som kan rapportera om hur täckningen är?
Finns ju till och med luckor i GSM-nätet om man förirrar sig norrut, så jag undrar ifall jag med en 3g-telefon kommer kunna använda den som en livlina på längre cykelturer. Fast visst har alla 3G-abonemang möjligheten att falla tillbaka till GSM ifall ingen kontakt med 3G-nät erhålls?

ante
2007-04-18, 19:54
Någon som använder #G i stockholmsområdet som kan rapportera om hur täckningen är?
Finns ju till och med luckor i GSM-nätet om man förirrar sig norrut, så jag undrar ifall jag med en 3g-telefon kommer kunna använda den som en livlina på längre cykelturer. Fast visst har alla 3G-abonemang möjligheten att falla tillbaka till GSM ifall ingen kontakt med 3G-nät erhålls?

Japp.

Av mina egna erfarenheter efter nästan ett år med en k800i så tyckte jag att tele2s 3gnät var skit. Telefonen drog batteri utav bara helvete och hastigheten på dataöverföringen var inget speciellt att hurra över, så jag stängde av 3gfunktionen till vardags och drog bara på det när det specifikt behövdes (vid uppkoppling av laptop). Vidare så märkte jag knappast av den förhöjda hastigheten när jag surfade via telefonen. Att Nokias symbiantelefoner skulle dra någon större nytta av 3,6Mbit/s sålänge man använder telefonens gränssnitt har jag jävligt svårt att tro.
Att förlita sig på 3gnätet och dess usla täckning när det gäller att ladda kartor till GPS verkar också jävligt onödigt, när det nuförtiden finns rätt stora minneskort.

mela
2007-04-18, 20:13
Kan du inte motivera varför? Är väldigt nyfiken

Främst för att jag med 3G har användning av fler master/sändare än om jag bara har gsm.

Har dock telenor så jag har aldrig problem med för dålig täckning.

mela
2007-04-18, 20:14
Tycker det är lite kul med GPS på den nya Nokian, fast det verkar vara lite krångel med det?

Fungerar inte om du är inomhus :D

Krille 87
2007-04-18, 21:20
Främst för att jag med 3G har användning av fler master/sändare än om jag bara har gsm.

Har dock telenor så jag har aldrig problem med för dålig täckning.


Ojoj, vilken smygreklam! :D Har inte täckningen blivit sämre sedan ni blev Telenor?

mela
2007-04-18, 21:27
Ojoj, vilken smygreklam! :D Har inte täckningen blivit sämre sedan ni blev Telenor?

I stan fungerar allt. I källarlokaler fungerar Telia av nån jefla anledning. Men på mitt landställe är det vara telenor (och tre som använder telenors master) som fungerar. Och får jag soppatorsk med båten villjag kunna ringa :D

edit: varför sämre? samma master :S

Helena B
2007-04-18, 21:37
Jag ska köpa denna när den släpps:

http://img111.imageshack.us/img111/6486/12345lh3.jpg

Observera att blommorna på baksidan inte syns på den röda mobilen.

Krille 87
2007-04-18, 22:11
I stan fungerar allt. I källarlokaler fungerar Telia av nån jefla anledning. Men på mitt landställe är det vara telenor (och tre som använder telenors master) som fungerar. Och får jag soppatorsk med båten villjag kunna ringa :D

edit: varför sämre? samma master :S

Kommer inte ihåg vrf men det fanns någon rimlig förklaring. Är det på gsm sidan eller 3g sidan tre hyr av telenor?

mela
2007-04-18, 22:12
Kommer inte ihåg vrf men det fanns någon rimlig förklaring. Är det på gsm sidan eller 3g sidan tre hyr av telenor?

Är det inte båda? :confused:

Krille 87
2007-04-18, 22:29
Är det inte båda? :confused:


Ska kolla upp det!

KniveN
2007-04-18, 23:53
Eller K800 som är typ likadan, fast störree display, 3G och 3mpix *cupid*

Jag skulle inte köpa en mobil idag som inte hade 3G


eller K810 som är typ likadan fast mindre :)

Nalfaren
2007-04-19, 07:30
n95 hade jag nog tänkt mig att skaffa härnäst också.

Nitrometan
2007-04-19, 08:14
Är det på gsm sidan eller 3g sidan tre hyr av telenor?
Båda. De delar på 3G-nätet utanför Stockholm/Gbg/Malmö/Karlskrona. 3 har inget eget GSM-nät utan hyr in sig på Telenors nät, när det behövs.

skaparn
2007-04-19, 09:03
Jag var just in på 3's hemsida och finner i stort sett alla deras abbonemangsalternativ att vara baahga. 199/månad känns överkomligt då man får 300 minuter att ringa för, men då tillkommer kostnad för en mobil plus att jag känner att i paketet "3chat" eller "3music" ingår sådant jag inte vill betala för. Eller förresten, jag vill nog ha chat ändå, så kanske jag för en gångs skull lär mig använda mobilen att skriva med. Måste kolla upp kalendermöjligheterna på de erbjudna mobilerna bara. Jag vill ha en (Sony)Ericsson. Tror nästan jag ska gå in på 3-butiken i centrum och låta dem sjunga sina locksånger för mig.

mela
2007-04-19, 10:22
Jag var just in på 3's hemsida och finner i stort sett alla deras abbonemangsalternativ att vara baahga. 199/månad känns överkomligt då man får 300 minuter att ringa för, men då tillkommer kostnad för en mobil plus att jag känner att i paketet "3chat" eller "3music" ingår sådant jag inte vill betala för. Eller förresten, jag vill nog ha chat ändå, så kanske jag för en gångs skull lär mig använda mobilen att skriva med. Måste kolla upp kalendermöjligheterna på de erbjudna mobilerna bara. Jag vill ha en (Sony)Ericsson. Tror nästan jag ska gå in på 3-butiken i centrum och låta dem sjunga sina locksånger för mig.

Du ska bara ha 3 om alla du ringer till har 3. Annars blir det snordyrt ändå.

Calleman
2007-04-19, 10:28
Gå nu och köp dig en w880 så slipper du bli missnöjd efteråt.

Tråd låst!

HerrArne
2007-04-19, 10:50
Gå nu och köp dig en w880 så slipper du bli missnöjd efteråt.

Tråd låst!

+1 *cupid*

*whistle*

skaparn
2007-04-19, 11:48
Du ska bara ha 3 om alla du ringer till har 3. Annars blir det snordyrt ändå.

69 öre per minut när man passerat ringpotten. Finns det billigare än så?

nordland
2007-04-19, 11:56
Om 3g inte är ett måste så.. Samsung sgh-d900 + minneskort...

Första telefonen jag varit helt nöjd med..