handdator

Visa fullständig version : Samma helkroppspass, 3 ggr i veckan?


LadyInsane
2007-04-16, 22:20
Nu har jag bestämt mig för att det är dags att komma igång med styrketräningen "på riktigt". Därför ska jag träna tre pass i veckan, helkroppspass då självklart. Därav min fråga; kan man använda sig av precis samma pass tre gånger? Finns det någonting negativt med det?

Detta är det jag har tänkt köra ons, fre, sön:

Benpress (3* 15 - låga vikter, dåliga knän)
Bencurl (3*10)
Framsida lår (3*10)
Hantelpress (3*8)
Chins (3*8)
Latsrodd (3*8)
Dips (3*8)
Sit-ups (3*50)
Bicepscurls (3*8)
Vadpress (3*20)

Dessa är övningar jag har lärt mig samt känner mig bekväm med. Ifall jag nu ska köra samma pass, bör jag dessutom addera någon övning? Eftersom jag inte vet särskilt mycket, får ni gärna ge tips på andra övningar m.m.

Jag tränar även konditionsträning bredvis styrketräningen.

Well well, vad tycks?:)

Troll
2007-04-16, 22:48
Nu har jag bestämt mig för att det är dags att komma igång med styrketräningen "på riktigt". Därför ska jag träna tre pass i veckan, helkroppspass då självklart. Därav min fråga; kan man använda sig av precis samma pass tre gånger? Finns det någonting negativt med det?

Detta är det jag har tänkt köra ons, fre, sön:

Benpress (3* 15 - låga vikter, dåliga knän)
Bencurl (3*10)
Framsida lår (3*10)
Hantelpress (3*8)
Chins (3*8)
Latsrodd (3*8)
Dips (3*8)
Sit-ups (3*50)
Bicepscurls (3*8)
Vadpress (3*20)

Dessa är övningar jag har lärt mig samt känner mig bekväm med. Ifall jag nu ska köra samma pass, bör jag dessutom addera någon övning? Eftersom jag inte vet särskilt mycket, får ni gärna ge tips på andra övningar m.m.

Jag tränar även konditionsträning bredvis styrketräningen.

Well well, vad tycks?:)

Jag skulle variera mig, köra olika övningar för samma muskelgrupper från pass till pass.
Växla mellan plan hantel press och lutande osv.

Sen har du ju inga övningar för värken triceps, axlar eller korsryggen.

Yes
2007-04-16, 22:58
Jag hade hellre kört två olika upplägg, t.ex. såhär:

1.

Benpress
Bencurl
Vader
Militärpress
Chins (underhandsgrepp)
Dips
Mage

2.

Marklyft
Benspark
Vader
Bänkpress (hantlar eller stång, vilket du vill)
Rodd
Lateral raise
Bicepscurl
Pushdown
Mage

LadyInsane
2007-04-16, 23:02
Jag skulle variera mig, köra olika övningar för samma muskelgrupper från pass till pass.
Växla mellan plan hantel press och lutande osv.

Sen har du ju inga övningar för värken triceps, axlar eller korsryggen.

Det trodde jag att jag hade. Där syns det vilken novis jag är...:em:

LadyInsane
2007-04-16, 23:03
Jag hade hellre kört två olika upplägg, t.ex. såhär:

1.

Benpress
Bencurl
Vader
Militärpress
Chins (underhandsgrepp)
Dips
Mage

2.

Marklyft
Benspark
Vader
Bänkpress (hantlar eller stång, vilket du vill)
Rodd
Lateral raise
Bicepscurl
Pushdown
Mage

Okej! Jag ska kolla upp de övningar jag inte känner igen. Trodde själv att det skulle vara bättre med två olika pass, men min brist på kunskap gjorde att jag ville bekräfta det..:)

Yes
2007-04-16, 23:14
Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre, men det är ett enkelt sätt att få in lite olika övningar utan att varje pass behöver bli jättestort.

LadyInsane
2007-04-16, 23:17
Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre, men det är ett enkelt sätt att få in lite olika övningar utan att varje pass behöver bli jättestort.

Alright. Annars har jag inga problem med 2h pass. Jag tycker det är roligare än korta gympass. När man ändå har tid liksom...*whistle*

Fettecke
2007-04-16, 23:22
en sak ajg undrar över är varför du kör 50 reps på magen?....

LadyInsane
2007-04-16, 23:38
en sak ajg undrar över är varför du kör 50 reps på magen?....

Så mycket som möjligt, desto bättre?;) Nämen, har märkt att det krävs 150 reps för mig att bli helt slut. Kan tyvärr inte lägga på vikter vid sit-ups, eftersom jag har en svag ländrygg.

Fettecke
2007-04-16, 23:53
Så mycket som möjligt, desto bättre?;) Nämen, har märkt att det krävs 150 reps för mig att bli helt slut. Kan tyvärr inte lägga på vikter vid sit-ups, eftersom jag har en svag ländrygg.

finns andra övningar som tar mkt bättre på magen, där du kan använda kroppens motstånd i en ungefärligt likadan övning... jag fick några av min läkare som det verkligen märks att den tar rejält!!!

ganska svårt att förklara hur den går till, och vad den heter... men som sagt... 150 situps är inte det mest optimala för magen ;D

jag tror jag kan förklara hur det hela går till iaf. (med undantag för att det är fel på vissa ställen :D)
1. lägg dig på en balansplatta, där du har centrumpunkten på plattan straxt ovanför svanken.
2. lyft upp benen i 90 grader, pressa ner svanken Mot plattan, håll balansen med armarna och resten av kroppen!!!!
3. sänkt ner ett ben i taget mot golvet, Du måste hålla ryggen omt plattan, ryggen får inte åka upp
4. höj benet igen.
5. upprepa

det är ganska svårt tekniskt så om du inte tycker att det tar så värst mkt så gör du fel troligtvis.

litet tips iaf, skit i det eller ta åt dig... ditt val :D

Clyde
2007-04-17, 00:22
Nu har jag bestämt mig för att det är dags att komma igång med styrketräningen "på riktigt". Därför ska jag träna tre pass i veckan, helkroppspass då självklart. Därav min fråga; kan man använda sig av precis samma pass tre gånger? Finns det någonting negativt med det?

Detta är det jag har tänkt köra ons, fre, sön:

Benpress (3* 15 - låga vikter, dåliga knän)
Bencurl (3*10)
Framsida lår (3*10)
Hantelpress (3*8)
Chins (3*8)
Latsrodd (3*8)
Dips (3*8)
Sit-ups (3*50)
Bicepscurls (3*8)
Vadpress (3*20)

Dessa är övningar jag har lärt mig samt känner mig bekväm med. Ifall jag nu ska köra samma pass, bör jag dessutom addera någon övning? Eftersom jag inte vet särskilt mycket, får ni gärna ge tips på andra övningar m.m.

Jag tränar även konditionsträning bredvis styrketräningen.

Well well, vad tycks?:)

Om du tycker det är kul så kör på med det pass du lagt upp här.

För att få lite variation borde du satsa på typ:

1.Stående press
2.Knäböj
3.Raka marklyft eller goodmornings
4.Parallela djupa dips
5.Roddövning - valfri
6.Skivstångscurl

Valfri mag och vadträning.

mastermungo
2007-04-17, 08:52
Jag tycker du kan kika på Chad Waterburys TBT (total body training) program på t-nation.

Där lägger han upp vad jag tycker verkar vara ett vettigt sätt att träna hela kroppen 3 ggr i veckan.

champion
2007-04-17, 09:06
Visst kan du köra hela kroppen men du har glömt triceps, axlar, korsrygg och vader.
Men kommer du orka hålla samma effekt som i början till slutet??

LadyInsane
2007-04-17, 09:25
finns andra övningar som tar mkt bättre på magen, där du kan använda kroppens motstånd i en ungefärligt likadan övning... jag fick några av min läkare som det verkligen märks att den tar rejält!!!

ganska svårt att förklara hur den går till, och vad den heter... men som sagt... 150 situps är inte det mest optimala för magen ;D

jag tror jag kan förklara hur det hela går till iaf. (med undantag för att det är fel på vissa ställen :D)
1. lägg dig på en balansplatta, där du har centrumpunkten på plattan straxt ovanför svanken.
2. lyft upp benen i 90 grader, pressa ner svanken Mot plattan, håll balansen med armarna och resten av kroppen!!!!
3. sänkt ner ett ben i taget mot golvet, Du måste hålla ryggen omt plattan, ryggen får inte åka upp
4. höj benet igen.
5. upprepa

det är ganska svårt tekniskt så om du inte tycker att det tar så värst mkt så gör du fel troligtvis.

litet tips iaf, skit i det eller ta åt dig... ditt val :D

Jag ska prova! Övningen påminner lite om olika övningar jag gjort tidigare då jag tränade yoga och pilates. Det ska bli kul, tack så mycket:)

LadyInsane
2007-04-17, 09:27
Visst kan du köra hela kroppen men du har glömt triceps, axlar, korsrygg och vader.
Men kommer du orka hålla samma effekt som i början till slutet??

Jag antar att det är problemet. Men det är iofs därför jag sätter sit-ups och vadpress sist. Dessa klarar jag av även om jag ör alldeles sllut.

Appropå mina missade muskelgrupper; jag ska kolla in övningsbanken på jakt efter övningar som tränar dessa. :)

machine gun
2007-04-17, 10:25
Visst kan du köra hela kroppen men du har glömt triceps, axlar, korsrygg och vader.
Men kommer du orka hålla samma effekt som i början till slutet??

triceps: dips
vader: vadpress

Korsrygg och axlar saknar dock som sagt.

Kan lägga in mina helkroppspass som input kanske:

Pass A
Böj/benpress
Lårcurl
Militärpress
Roddvariant
Dips
Vader
Magövning

Pass B
Bänk
Mark
Chins
Drag till hakan (skivstång)
Face pulls (för baksida axlar)
Vader
Magövning
ev. ett par set benpress

Magövning blir oftast cable crunches och side bends eller bålrotationer. Vader är oftast i benpress eller stående i smith. Roddvariant = hantelrodd, sittande kabelrodd eller stångrodd. Får jag nåt ryck kör jag biceps, men oftast nöjer jag mig med att köra ett par set chins med underhandsgrepp isf. Har inte kört så mkt styrka sista tiden efetrsom SM närmar sig, men tidigare körde jag iaf som ovan och det funkade bra.