handdator

Visa fullständig version : Hat - att hata någon/något


regus
2007-04-16, 21:57
Vad menas med "hat"?
Hatar du något/någon?
Använder människor ordet hat för ofta, utan större baktanke (precis som ordet älska). Typ som man säger att man älskar sin vandrande Pinne/ hatar mammas köttbullar?

Fast nu kan ju olika personer förklara "hat" olika, pelle menar att hat är en synonym till inte tycka om. Medan Jöns tycker att det är samma sak som dödsförakt.

Vart står du i frågan/Dina åsikter osv etc?
Vi tar en lite målande fråga också, vad skulle du kunna göra med en person som du hatade? just for the fun of it.. ;)

christian
2007-04-16, 21:59
Hat är för mig svart, oövervinnerlig, ondska. Sånt man skulle kunna förstöra någon annans liv, eller sitt eget, för. Hat som förtär en från insidan tills det inte är något annat kvar än svart tjära.

Så jag hatar inte mycket alls. =)

Litecore
2007-04-16, 21:59
ställa fram en stor stenbumling och låta honom, i strumplästen, sparka tåfjutt på den stenhårt.

regus
2007-04-16, 22:00
ställa fram en stor stenbumling och låta honom, i strumplästen, sparka tåfjutt på den stenhårt.

:D

Kwon
2007-04-16, 22:00
Jag skiljer på ogilla, inte tycka om och att hata.

När jag hör Basshunter Orchestras låtar spelas tänker jag : Hm, Don't care too much about that music.., men skulle aldrig kunna hata hans alster.

Jag kan tex ogilla ett beteende hos vissa människor, men hatar dom inte för det.

När jag käkar ärtor + pitepalt samt blodpudding kan jag tänka att jag inte tycker om ärtorna speciellt mycket, men att hata ärtorna skulle vara lite väl, då jag isf hade försökt döda dom allihopa med gaffeln.

En människa jag inte tycker om eller ogillar skulle jag inte göra illa, hat däremot är en riktigt destruktiv känsla, vilket kan få en till att göra dåliga saker och ting.

Litecore
2007-04-16, 22:02
fan Kwon, du namedroppar Basshunter Orchesta i typ varje tråd jag läst den senaste halvtimmen..
tror faktiskt att du smyglyssnar på det i smyg och dansar när ingen ser, eller nåt i den stilen :thumbup:

Kwon
2007-04-16, 22:04
fan Kwon, du namedroppar Basshunter Orchesta i typ varje tråd jag läst den senaste halvtimmen..
tror faktiskt att du smyglyssnar på det i smyg och dansar när ingen ser, eller nåt i den stilen :thumbup:

Bara ett exempel som är på tapeten just nu, han verkar vara aktuell igen därav användandet av honom som exempel.

Hade Linda R varit mer aktuell nu hade säkerligen hon använts som exempel ist.

Man använder ju de exempel som de flesta förstår.

älskar basshunter egentligen

mela
2007-04-16, 22:05
Efter hat finns det inget mer. Hat är alltså det allra mörkaste man kan känna.

Själv hatar jag inte så mkt. Men jag ogillar en hel del och irriterar mig på väldigt mycket.

Ganymedes
2007-04-16, 22:06
För mig är hat flerdimensionerat. Det ryms flera nivåer i ordet. Jag hatar att skära mig när jag rakar mig och jag hatar nazism. Ordvalet är rätt i båda fallen, men visst tusan hatar jag nazism mer än skärsår.

Jag tror att man måste lära sig att inte läsa orden bokstav för bokstav, utan av sammanhanget förstå vad som avses i första hand.

Sedan kan det ju också finnas i bakhuvudet, att vissa ordval medvetet är valda i lite kryddad form för att locka fram reaktioner.

Kwon
2007-04-16, 22:06
Det skall mycket till för att man verkligen skall hata någonting, iaf för mig.

Hatred is the end o the line.

regus
2007-04-16, 22:09
Det skall mycket till för att man verkligen skall hata någonting, iaf för mig.

Hatred is the end o the line.

Stort medhåll.
Hatar man en människa förtör man h*n utan att tveka.

L-Sami
2007-04-16, 22:15
Folk som jag verkligen hatar är pedofiler, då är det riktig hat. Jag skulle kunna begå brott om nån jävla gubbe skulle förgripa sig på min lillasyrra.

Trance
2007-04-16, 22:16
Jag hatar allt möjligt. Då kommer det alltid någon människa med att hat är ett väldigt starkt ord. Men jo, jag hatar det uttrycket också.

Jag är helt crazy.

Ganymedes
2007-04-16, 22:16
Nu gör jag som jag själv hatar när andra gör, jag citerar SAOL när det frågas kring ett ord (istället för att ge en egen tolkning, vilket ju efterfrågas):

intensiv o. ihållande känsla av ovilja mot ngn l. ngt (så att man önskar ondt över, fördömer föremålet för denna känsla); äv.: stor motvilja, avsky. Hat till l. mot, förr äv. på l. för ngn. Glödande, oförsonligt, ingrott hat.

Det står ingenstans att det är det ultimata oönskandet som måste resultera i att t.ex förstöra en människa utan att tveka. Snacka om att väga in lite för mycket i ett ordval.

Men samtidigt var det ju inte vad SAOL definierar ordet som, utan hur vi själva använder det, som tråden handlar om.

Ganymedes
2007-04-16, 22:18
Kan ju tillägga att vissa personers tolkning av ordet "hat" är minst lika överdriven som mitt uttalade hat av Aftonbladet...

Snake
2007-04-16, 22:19
I love to hate you.

Litecore
2007-04-16, 22:21
Folk som jag verkligen hatar är pedofiler, då är det riktig hat. Jag skulle kunna begå brott om nån jävla gubbe skulle förgripa sig på min lillasyrra.
jag frågar mig; skulle du vara mer eller mindre hatisk om du hade haft en lillebror istället ?
(jaa, jag vet att pedofiler ger sig på småpojkar också, så behöver vi inte prata mer om det)
tänkte mer på att det blir personligt eftersom du har syskon som ligger i "riskzonen", ursäkta uttrycket.
misstolka mig rätt här nu, jag står helt och hållet på din sida vad det gället pedofiler men
skulle du tycka annorlunda om du inte hade haft några syskon alls, rent hypotetiskt?

Ganymedes
2007-04-16, 22:24
Ska inte lägga mig i L-Samis (kommande) svar Litecore, men för min egen del, som inte har småsyskon, skulle jag ändå regera som L-Sami om jag såg något sådant. Jag tror att jag skulle sluta slå en sådan människa, först när han övergår i flytande form.

Yes
2007-04-16, 22:29
I love to hate you.
? :D
NvJFISiEE9Y

L-Sami
2007-04-16, 22:53
skulle du tycka annorlunda om du inte hade haft några syskon alls, rent hypotetiskt?

Skulle inte tänka annorlunda, hatar de där jävlarna. Det är inget personligt, det är bara någonting hemskt som inte får hända nåt barn.

Metal_boy_
2007-04-16, 22:55
Jag hatar inte i första taget. Men jag hatar våldtäktsmän, pedofiler och folk som berövar liv.

davvvan
2007-04-16, 22:58
När jag käkar ärtor + pitepalt samt blodpudding kan jag tänka att jag inte tycker om ärtorna speciellt mycket, men att hata ärtorna skulle vara lite väl, då jag isf hade försökt döda dom allihopa med gaffeln.

Palten då? Palten?! :(

L-Sami
2007-04-16, 23:01
Finns en sak jag hatar också, vara trött, kallsvettas och samtidigt vara hungrig och det finns ingen möjlighet att göra någonting åt dessa saker.

Fettecke
2007-04-16, 23:03
Med Kwons definition av hat så finns det bara en person jag innerligt hatar, har gjort det de senaste 10 åren, och kommer troligtvis göra det resten av livet om inget radikalt förändras.

Litecore
2007-04-16, 23:08
okeeeeej.. :rolleyes:

EDIT: tycker personligen inte att man kan jämföra att hata och älska, men thats just my two cents.

Sofia4_4
2007-04-16, 23:18
Jag hatar verkligen kyla och då menar jag - blir illa till mods, arg, vansinnig, ser allting svart. Inget roligt helt enkelt.
Men det är ingen människa jag känner så för, men jag ogillar visa personer. Då umgås jag inte med dem. Man kan inte tycka om alla. Säkert många som ogillar mig också, förhoppningsvis så lyckas de undvika mig iaf.

Fast visa personers beteende ogillar jag så mycket och blir irriterad att jag tycker om den känsla. Jag fascineras på något sätt av dem människorna för de framkallar de känslorna hos mig och då vill jag träffa dem mer för känna mer sånt. Jätte konstigt.

PowPow
2007-04-16, 23:24
Jag hatar inte i första taget. Men jag hatar våldtäktsmän, pedofiler och folk som berövar liv.

Folk som berövar livet på pedofiler och våldtäktsmän då?
Eller våldtäktsmän som våldför sig på pedofiler?

Shakemynuts
2007-04-16, 23:25
Jag hatar, verkligen hatar, folk som berövar andra människors rättigheter, som sedan gnäller utav helvete om sina egna rättigheter då de behandlas illa. Brinn i helvetet. *mini* *mini* *mini* *mini* *mini*

Det fungerar inte så, jag vet, men fyfan vad härlig tanken är att det skulle vara om dömda våldtäksmän, mördare, pedofiler etc skulle få dödsstraff så fort de döms.

grisbil3n
2007-04-17, 00:03
Finns diverse grejer jag hatar, men på ett väldigt odramatiskt sätt. Skit som man vill ska försvinna.

Dumleman
2007-04-17, 00:06
Jag har en teori om att summan av det man älskar minus det man hatar alltid blir noll. Dvs. desto mer man äsklar något och hur mycket man älskar detta desto mer hatar man per automatik något annat.

Fatalist
2007-04-17, 01:49
Hat är likgiltighet.

laham
2007-04-17, 11:05
Vad menas med "hat"?
Hatar du något/någon?
Använder människor ordet hat för ofta, utan större baktanke (precis som ordet älska). Typ som man säger att man älskar sin vandrande Pinne/ hatar mammas köttbullar?

Fast nu kan ju olika personer förklara "hat" olika, pelle menar att hat är en synonym till inte tycka om. Medan Jöns tycker att det är samma sak som dödsförakt.

Vart står du i frågan/Dina åsikter osv etc?
Vi tar en lite målande fråga också, vad skulle du kunna göra med en person som du hatade? just for the fun of it.. ;)
Jag delar ordet hat i 2 kategorier.

1. När man hatar en persons åsikter och det han/hon står för.
2. När man hatar en person för det han/hon är.

Till din fråga, det beror det på vad denna person har gjort som gör att jag går så långt att jag reagerar.

Jesper
2007-04-17, 11:17
I hate everything!:devil:

von huff
2007-04-17, 16:21
Htar att höra på människor som gnäller massa onödiga saker men inte betyder det att man alltid hatar människan:) Finns nästan bara en person jag är på gränsen att hata

Jompan
2007-04-17, 16:42
Hat är en förtärande känsla och jag försöker undvika/bearbeta sådana känslor så fort det dyker upp.

Men visst jag kan använda mig av ordet ganska vårdlöst utan egentligen använda de i dess starkaste bemärkelse. Så egentligen menar jag mer då att jag ogillar det, men det är inget som väcker starka känslostormar.

Kan inte komma på någon/något jag hatar just nu. :)

Trance
2007-04-17, 16:45
Jag har en teori om att summan av det man älskar minus det man hatar alltid blir noll. Dvs. desto mer man äsklar något och hur mycket man älskar detta desto mer hatar man per automatik något annat.

Det låter inte helt korrekt.

mangemani
2007-04-17, 16:46
finns nog bara 1 grej som jag skulle kunna använda ordet hat mot och det är mot fjortisarna.
hat är ett mycket starkt ord,men mot dessa individer så väljer jag att använda det ordet.
sen har vi ordet ogilla,snäppet "lättare" tycker jag och det använder jag mot några av mina ex och lite annat.
gillar mindre använder jag mot musikstilar,sysslor osv.

Nina L
2007-04-19, 18:21
Vi tar en lite målande fråga också, vad skulle du kunna göra med en person som du hatade? just for the fun of it.. ;)Jag skulle kunna döda honom. Inte för att det vore kul, men för att det skulle göra världen till en bättre plats. Jag vet inte om jag hatar honom, men jag föraktar honom. Riktig hat känner jag sällan, inte medvetet i alla fall. Jag känner ilska och förakt.

För mig är hat ett mer vardagligt ord som "Jag hatar att dammsuga.".