handdator

Visa fullständig version : Tips inför arbetsintervju


Cykelmannen
2007-04-16, 19:12
Jag ska på mitt livs första, riktiga, arbetsintervju på fredag. Bakgrunden är följande:
Jag går tredje och sista året på högskolan nu och tar examen om knappt två månader. Efter att ha skickat iväg ett halvt dussin arbetsansökningar fick jag napp redan andra dagen och blev kallad till arbetsintervju till jobb som planarkitekt (fysisk planerare) i kommun X (eller äsch, TROSA kommun.. om det är intressant).

Tidigare i mitt liv har jag bara haft sommarjobb, d.v.s jobb som jag i princip redan fått innan arbetsintervjun slentrianmässigt hastats igenom. Den här gången är det dock på riktigt. Nu behöver jag er hjälp, jag behöver TIPS inför arbetsintervjun. Alla tips läses med hoppfulla ögon.

Det enda tipset jag känner att jag inte behöver är det om att vara sig själv, för det är en självklarhet som jag är införstådd med och kommer att ta fasta på.

Tack på förhand.

/Han som ska på arbetsintervju i kommun X (alltså Trosa kommun)

The_RobRoy
2007-04-16, 19:19
Var dig själv
Ljug inte
Tryck på sådant som utmärker dig ifrån andra.
Tala om att du verkligen ser dehär som en chans för dig och att du verkligen vill ha jobbet (om det nu stämmer)
Om du kanske gjort något meriterande för jobbet, tryck på det också.
Var dig själv.

Gick igenom två arbetsintervjuer precis nyligen också, fick jobbet :)

PowPow
2007-04-16, 19:19
Dra massa roliga skämt om ortsnamnet! Sen är det bara till att packa upp dina grejer och se jobbet som ditt!

Läsa på om företaget kan vara ett annat tips. Visa intresse. Det är svårt att ge tips. Det beror ju på hur man är som person. Framhäva sina positiva sidor (med gränser) och sånt såklart, men det säger väl sig självt.

marolss
2007-04-16, 19:22
man har bara en chans att göra ett första intryck, kan vara värt att tänka på!

Sedan som redan nämnt så brukar lögner genomskådas. Däremot dina ambitioner är nått som brukar värdesättas om man redan har uppsatta mål!
Annat tips är att vara frågvis om dem och deras sätt att jobba, visa dig intresserad och VÄND på steken att dem vill ha DIG.

Enkel psykologi, går till jobb, till raggning , ja, u get it :D

stellan
2007-04-16, 19:23
Gå igenom i huvudet alla tänkbara och inte tänkbara frågor du kan tänkas få och kom på bra svar till dessa. Dra absolut inte en massa könsskämt, sådant uppskattas inte alltid tydligen...

marolss
2007-04-16, 19:23
Alternativ 2:

Gå in i rummet utan att se på han! Spring ett varv runt snabbt! sedan lägger du dig i mitten av rummet mitt på mattan och rullar ihop dig till en korv i den och sjunger att du är en kåldolme.

Mkt bra sätt till ett stabilt första intryck :hbang:

The_RobRoy
2007-04-16, 19:24
Ja det glömde jag förståss, en av de absolut viktigaste sakerna, visa intresse genom att spontant ställa frågor om arbetet, hur dom jobbar, vad (dom som intervjuar dig) jobbar med, vad dom tycker om arbetet osv osv..

Sony
2007-04-16, 19:37
Ja det glömde jag förståss, en av de absolut viktigaste sakerna, visa intresse genom att spontant ställa frågor om arbetet, hur dom jobbar, vad (dom som intervjuar dig) jobbar med, vad dom tycker om arbetet osv osv..

Precis; förbered dig med lite funderingar du har så känns det som dialog mer än utfrågning. Visar att du bryr dig om hur din ev. blivande arbetsplats ser ut och att du är nyfiken/intresserad av företaget. Beroende på vilka ämnen som avhandlas under intervjun kan allt från "Hur har ni tänkt introducera mig i mina arbetsuppgifter", "Vilka förväntningar har ni på mig om jag börjar hos er" till "Brukar ni arrangera gemensamma aktiviteter för de anställda" eller "får man bidrag till gymkort/annan friskvård av företaget". Ställer du någo fråga dyker säkert följdfrågor upp av sig själv.

Ett annat tips är att gå igenom och SKRIV NER lite svar och funderingar på de standardfrågor man kan förvänta sig kommer på en intervju. Dina starka/svaga sidor, vad har du gjort tidigare (så du tar det på lagom tid och trycker på det relevanta för dem, 20 min utan att ha kommit förbi gymnasiet är kanske inte helt lysande..), varför söker du jobbet, varför vill du jobba hos oss, vad gör dig lämpad för jobbet? Varför jag säger SKRIV NER är att det är lätt hänt att man läser frågan, funderar kort på den, tror man tänkt lite också har man bara tänk men inte tänkt tillräckligt. Så blir man onödigt stressad när frågorna kommer. Har du skrivit ner det, även om du slänger det sen, tvingar du dig själv att besvara frågan. Det har gjort mig betydligt tryggare på de intervjuer jag varit på.

Lycka till!!

krilleh
2007-04-16, 19:45
kom med en riktigt ful, sliten t shirt. Sen när dom frågar: Vad skulle du säga om jag gav jobbet till en kille som kommer hit med en sådan där ful och trasig t shirt? Då knäcker du ur dig: Då måste han ha jävligt snygga byxor.

Sen har du halva inne!



Detta funkar om dom INTE har sett filmen the pursuit of happyness.

Cykelmannen
2007-04-16, 19:47
Tack som fasen för alla tips! Jag har en ny undran. Vilka är dessa standardfrågor? Några kan jag lista ut "Nämn 5 bra/dåliga egenskaper med dig" eller "hur ser du på framtiden?". Men sen tryter min kreativitet lite..

Cykelmannen
2007-04-16, 19:49
kom med en riktigt ful, sliten t shirt. Sen när dom frågar: Vad skulle du säga om jag gav jobbet till en kille som kommer hit med en sådan där ful och trasig t shirt? Då knäcker du ur dig: Då måste han ha jävligt snygga byxor.

Sen har du halva inne!



Detta funkar om dom INTE har sett filmen the pursuit of happyness.


Heh, jag trodde jag skrev inledningsinlägget tillräckligt formellt för att slippa ironi men okej ;)

Trance
2007-04-16, 19:49
Att ljuga går utmärkt om du är bra på det. Viktigaste enligt mig är att visa att du faktiskt är intresserad av det du skall hålla på med. Entusiasm och intresse är riktigt bra om det är ett jobb där det är rimligt.

olwe
2007-04-16, 19:57
Tack som fasen för alla tips! Jag har en ny undran. Vilka är dessa standardfrågor? Några kan jag lista ut "Nämn 5 bra/dåliga egenskaper med dig" eller "hur ser du på framtiden?". Men sen tryter min kreativitet lite..

Vad gör du på fritiden? Hur skulle en gammal arbetsgivare beskriva dig? Är du en kreativ person? Tycker du att det är viktigt med ordning och reda? - det är frågor som jag har fått.

Sedan bör du ju ha referenser som de kan vända sig till.

Mitt tipps är att vara självsäker men inte arrogant. Ha en relativt intresserad och intensiv block och le gärna mycket.

sabenada
2007-04-16, 20:00
Nu behöver jag er hjälp, jag behöver TIPS inför arbetsintervjun. Alla tips läses med hoppfulla ögon.


Inför intervjun till mitt första riktiga jobb så googlade jag på företagets namn och på namnen på de personer som skulle intervjua mig. Jag hittade bland annat ett par intervjuer (den vanliga sorten som man hittar i tidningar alltså) med han som var drivande vid intervjun med mig. Han blev lite överraskad när jag sa att jag hade googlat på honom och läst intervjuer med honom, men jag tror att det ökade mina chanser.

Artiklarna om företaget hjälpte till att hetsa upp mig inför tanken på att jobba där, så jag var väldigt entusiastisk när jag väl kom dit. Under intervjun pratade jag nästan oavbrutet, eller så kändes det efteråt i alla fall. De verkade gilla det.

Mina personliga intressen (annat än träning) var faktiskt något som de gillade att höra om också. De var användbara för att visa att jag är en vetgirig, kreativ och social person. Tänk efter innan vad som är attraktivt med dig utöver dina formella meriter och se till att visa det på ett indirekt sätt under intervjun.

FreCKo
2007-04-16, 21:00
Sälj dig själv som FAN! Ljug om saker dom inte kan kolla upp, säg det dom vill höra, inte det som är sant. Berätta ALDRIG att du har sommarjobbat, utan du har jobbat "på projekt", "under en kortare period", "under en utsatt tid" osv. Få allting du gjort att låta sjukt seriöst som att du botat cancer och är heliga birgitta när du egentligen bara köpt alvedon till din syrra och är konfirmerad.

The_RobRoy
2007-04-16, 21:09
Sälj dig själv som FAN! Ljug om saker dom inte kan kolla upp, säg det dom vill höra, inte det som är sant. Berätta ALDRIG att du har sommarjobbat, utan du har jobbat "på projekt", "under en kortare period", "under en utsatt tid" osv. Få allting du gjort att låta sjukt seriöst som att du botat cancer och är heliga birgitta när du egentligen bara köpt alvedon till din syrra och är konfirmerad.

Värdelöst råd enligt mig, iallafall om det är jobb där man hoppas på fast arbete senare.

LadyInsane
2007-04-16, 21:17
Tänk på småsaker. Exempelvis; skapa ögonkontakt med intervjuaren. Det må låta basic, men själv försvinner jag med blicken under samtal, men under min senaste intevju såg jag till att verkligen hålla ögonkontakt. Det känns personligt. Tänk även på hur du sitter. Sitt avslappnat, varken framåtlutat - tyder på försiktighet, eller bakåtlutad - tyder på arrogans.

När du kommer till arbetsplatsen. Var rak och framåt. Le stort och säg ett glatt "hej". Ingen kan motså en glädjespridare. :)

Annars tycker jag att mycket användbart redan har tagits upp.:)

Leeroy
2007-04-16, 21:23
Jag ska på mitt livs första, riktiga, arbetsintervju på fredag. Bakgrunden är följande:
Jag går tredje och sista året på högskolan nu och tar examen om knappt två månader. Efter att ha skickat iväg ett halvt dussin arbetsansökningar fick jag napp redan andra dagen och blev kallad till arbetsintervju till jobb som planarkitekt (fysisk planerare) i kommun X (eller äsch, TROSA kommun.. om det är intressant).

Tidigare i mitt liv har jag bara haft sommarjobb, d.v.s jobb som jag i princip redan fått innan arbetsintervjun slentrianmässigt hastats igenom. Den här gången är det dock på riktigt. Nu behöver jag er hjälp, jag behöver TIPS inför arbetsintervjun. Alla tips läses med hoppfulla ögon.

Det enda tipset jag känner att jag inte behöver är det om att vara sig själv, för det är en självklarhet som jag är införstådd med och kommer att ta fasta på.

Tack på förhand.

/Han som ska på arbetsintervju i kommun X (alltså Trosa kommun)


1. Reflektera och skriv ner för dig själv om dig själv. Starka/svaga sidor, vad du tycker är kul och motiveras av, vad du har för mål etc. Tänk igenom konkreta exempel som bevisar alla punkter.

2. Tänk igenom vad du tror man bör vara för person för att passa på jobbet du söker. Inte bara kunskap utan även färdigheter, attityder och värderingar. Kan hitta information i platsannonsen, samt försöka sätta dig in rekryterarens perspektiv. Känner du folk i branschen så prata med dem.

3. Jämför 1 & 2 och försök strukturera klara argument för hur du passar in efter 2. Förbered exempel på alla adjektiv som du vill beskriva dig själv med, då följdfrågor är ett faktum.

Har du kommit så långt som intervju har de nog bedömt att dina kunskaper är tillräckliga, så deras fokus är nog att få veta mer om dig som person.

Lycka till!

shadowfire
2007-04-16, 21:35
Va avslappnad och va dig själv.

Du påverkar rekryterarens bild av dig redan i första intrycket, så inget jäkla dödafisken-handslag nu bara. Va glad, avslappnad, lagom självsäker och visa engagemang och intresse.

Visst finns det basicfrågor o ställa, men jag brukar bortse från rätt många av dem då jag intervjuar någon, just för att personen inte bara ska kunna läsa "innantill" av vad denne memorerat.

Förbered dig på "öppna frågor" där du får berätta vem du är, varför du söker jobbet, din syn på dig själv mm.

Vill du verkligen ha jobbet så ha i åtanke att du slåss med flera andra som blir intervjuade och DE kommer säkerligen göra allt i sin makt för att sno jobbet för dig. Det är DITT ansvar att övertyga arbetsgivaren om att du verkligen vill ha jobbet, inte bara en månadslön, och att du kommer göra ett sjuhelvetes bra jobb.

Tro på dig själv och marknadsför dig själv som fan, sälj dig! Du är bäst, be the KING!

shadowfire
2007-04-16, 21:37
Glömde tillägga att ju mer social kompetens du har desto lättare flyter en anställningsintervju. Om du har "pluggat" vilka dina bästa/sämsta egenskaper är t.ex. så läser vi rekryterare sådant rätt så bra, så jag vill lova att hade jag fått intervjua dig iaf så hade jag fortsatt bomba dig med frågor tills jag märkt att du inte varit påläst, utan fått börja spekulera, fundera och formulera dig oförberett... där hade jag börjat intervjun på riktigt :D

shadowfire
2007-04-16, 21:40
Sälj dig själv som FAN! Ljug om saker dom inte kan kolla upp, säg det dom vill höra, inte det som är sant. Berätta ALDRIG att du har sommarjobbat, utan du har jobbat "på projekt", "under en kortare period", "under en utsatt tid" osv. Få allting du gjort att låta sjukt seriöst som att du botat cancer och är heliga birgitta när du egentligen bara köpt alvedon till din syrra och är konfirmerad.

Detta är ett råd jag skulle rekommendera dig att inte följa.
Sälj dig själv ja - men sälj det du verkligen är. Om du inte vill få sparken efter 6 månaders provanställning eller få beskedet om att vikariatet inte blir förlängt dvs.

Sedan brukar skrävlare inte komma speciellt långt i en intervju om det sitter en duktig rekryterare mitt emot. Tvärtom, sådana personer är asroliga att ha o göra med, det förgyller mitt arbete ibland o sitta med en person som hittar på och ljuger hejvilt.

shut teh face
2007-04-16, 22:24
Det viktigaste av allt är att kolla dem i ögonen, sitt inte och kolla ned i golvet eller likn. när du talar.

Du får heller göra det för mycket om du rent allmän är av stark karaktär/auktoritet. Då kan intervjuvaren känna sig underlägsen dig och då får du inte jobbet.

L-Sami
2007-04-16, 22:26
Var intresserad, ställ frågor. Var förberedd på frågor som kan komma, t ex vad vet du om företaget?

Sony
2007-04-17, 11:46
Va avslappnad och va dig själv.

Du påverkar rekryterarens bild av dig redan i första intrycket, så inget jäkla dödafisken-handslag nu bara. Va glad, avslappnad, lagom självsäker och visa engagemang och intresse.

Visst finns det basicfrågor o ställa, men jag brukar bortse från rätt många av dem då jag intervjuar någon, just för att personen inte bara ska kunna läsa "innantill" av vad denne memorerat.

Förbered dig på "öppna frågor" där du får berätta vem du är, varför du söker jobbet, din syn på dig själv mm.

Vill du verkligen ha jobbet så ha i åtanke att du slåss med flera andra som blir intervjuade och DE kommer säkerligen göra allt i sin makt för att sno jobbet för dig. Det är DITT ansvar att övertyga arbetsgivaren om att du verkligen vill ha jobbet, inte bara en månadslön, och att du kommer göra ett sjuhelvetes bra jobb.

Tro på dig själv och marknadsför dig själv som fan, sälj dig! Du är bäst, be the KING!


Bra tips där. Men jag tar mig friheten att komplettera det sista du skriver. Försök tänka ut erfarenheter du har som är en tillgång till ditt arbete. "Jag är van stress och att prata med folk" säger just ingenting, men om du istället kan säga "Från mitt projektarbete i kursen xxx på universitetet arbetade vi såhär under dehär omständigheterna. Det gav mig insikt i att jag bäst arbetar under stress genom att bla bla. Och genom mitt sommarjobb på kiosken/hotellet och då jag varit baskettränare åt ett gäng ungdomar har jag fått erfarenhet av att ta folk i olika situationer och med olika beteende/bakgrund".

Toxic
2007-04-17, 14:17
Alternativ 2:

Gå in i rummet utan att se på han! Spring ett varv runt snabbt! sedan lägger du dig i mitten av rummet mitt på mattan och rullar ihop dig till en korv i den och sjunger att du är en kåldolme.

Mkt bra sätt till ett stabilt första intryck :hbang:

Har du tänkt att bara posta oseriösa inlägg i allmänt eller ?
:smash:

sgtbarnes
2007-04-17, 14:47
peppa dig själv innan intervjun genom att tänka positivt, ... det här ska gå bra, jag är bra, etc..

läs på internet om hur intervjuer går till och vad du ska tänka på. Får du en svår fråga, ta god tid på dig att svara, det finns tid för att tänka efter även om man inte tror det. risken finns att du säger ett för snabbt och inövat svar.

chidde
2007-04-17, 14:56
lyssna på sküggan, det tänker jag göra nästa gång jag blir inbjuden på arbetsintervju

lite off, men shadowfire... hur förhandlar man sig till en saftig lön?

Leeroy
2007-04-17, 15:19
Glömde tillägga att ju mer social kompetens du har desto lättare flyter en anställningsintervju. Om du har "pluggat" vilka dina bästa/sämsta egenskaper är t.ex. så läser vi rekryterare sådant rätt så bra, så jag vill lova att hade jag fått intervjua dig iaf så hade jag fortsatt bomba dig med frågor tills jag märkt att du inte varit påläst, utan fått börja spekulera, fundera och formulera dig oförberett... där hade jag börjat intervjun på riktigt :D

Vad spelar det för roll om man pluggat in egenskaperna eller ej? På en sådan fråga är det väl nivån av självinsikt som är relevant snarare än förmågan att ytrycka sig? Vilken kompetens behövs som planarkitekt som du kan bedömma utifrån förmågan till att formulera sig oförberett? En intervju är väl ett tillfälle till bedömning av lämplighet utifrån sökt profil och inte en verbal kung fu.

marolss
2007-04-17, 17:17
Toxic;2235148']Har du tänkt att bara posta oseriösa inlägg i allmänt eller ?
:smash:

bara oseriösa? 2 poster över mitt "skämt" gav jag ett par tips jag tycker fungerar bra, men herr einstein kanske inte såg det?*rolleyes*

BTW, ditt inlägg var fullständigt värdelöst också då du inte gett nått förslag heller så vad heter det, kasta sten i glashus? :thumbup:

Cykelmannen
2007-04-19, 13:35
Vad bör jag ta med mig till intervjun? Det enda jag kan komma på är mitt CV *screwy*

HerrArne
2007-04-19, 13:44
Vad bör jag ta med mig till intervjun? Det enda jag kan komma på är mitt CV *screwy*

Ditt CV har de väl förhoppningsvis redan?

Det räcker om du dyker upp själv, det är dig de vill träffa och klämma på. Att pappren om dig var intressanta vet du redan, annars hade du ju inte varit där.

FreCKo
2007-04-19, 21:50
Vad du ska ta med dig? Ta med dig saker du TROR att dom kan ha nytta av, har du t.ex. ett intyg att styrka någonting med så kan du under intervjun t.ex. ta upp det och säga "jag fick det här intyget när jag jobbade där". Har du gjort något i skolan du tror att du kan ha nytta av så tar du med det med, och då snackar vi typ CAE-betyg, intyg från myndigheter att du gjort en viss aktivitet och liknande.

Värdelöst råd enligt mig, iallafall om det är jobb där man hoppas på fast arbete senare.

Detta är ett råd jag skulle rekommendera dig att inte följa.
Sälj dig själv ja - men sälj det du verkligen är. Om du inte vill få sparken efter 6 månaders provanställning eller få beskedet om att vikariatet inte blir förlängt dvs.

Sedan brukar skrävlare inte komma speciellt långt i en intervju om det sitter en duktig rekryterare mitt emot. Tvärtom, sådana personer är asroliga att ha o göra med, det förgyller mitt arbete ibland o sitta med en person som hittar på och ljuger hejvilt.

Well, alla intervjuer jag vart på där jag sagt att jag haft sommarjobb och liknande har jag alltid fått nej på, och då av anledningen att jag varit för oerfaren. När jag väl började undvika ordet sommarjobb och använde andra termer för det (jag var t.ex. projektanställd när farsans bostadsförening behövde hjälp med den årliga trädgårdsskötseln, timanställd som telemarketingoperatör när jag jobbade som telefonförsäljare osv)... Då gick det lite bättre :) Har man inte så mycket meriter att skryta med så får man göra det bästa av det dom har.

Och, sen ber jag om ursäkt för att jag var rätt trött när jag skrev det inlägget, det vart lite väl mycket första tanken som skrevs ner :em: Dock så håller jag hårt på att accentuera vissa saker man tror kan imponera. Till exempel brukar jag alltid ta upp att jag var "inköps- och försäljningsansvarig" (eller vafan jag nu var, har det nerskrivet någonstans) på mitt projektarbete där vi drev ett eget företag, även fast vi inte höll så hårt på dom rollerna.

Det viktigaste är att beskriva sig själv på ett riktigt bra och säljande sätt och ändå låta ödmjuk.

shadowfire
2007-04-19, 22:33
Vad spelar det för roll om man pluggat in egenskaperna eller ej? På en sådan fråga är det väl nivån av självinsikt som är relevant snarare än förmågan att ytrycka sig? Vilken kompetens behövs som planarkitekt som du kan bedömma utifrån förmågan till att formulera sig oförberett? En intervju är väl ett tillfälle till bedömning av lämplighet utifrån sökt profil och inte en verbal kung fu.

Därför att det märks snabbare än vad folk tror om man ställer en fråga och de har förberett sig med "det perfekta svaret" och vill att det ska låta bra i en rekryterares ögon. Det märks så otroligt väl om en person bara läst Aftonbladets 10 tips till en lyckad intervju och inte är sig själva, utan försöker göra en "perfekt" intervju.

Jag tror du missförstod det jag skrev. Självinsikten är jätteviktig, men jag vill ha den beskriven med personens egna ord och formuleringar - inte en kommentar som någon koloit har skrivit "såhär ska du säga!".

shadowfire
2007-04-19, 22:35
Bra tips där. Men jag tar mig friheten att komplettera det sista du skriver. Försök tänka ut erfarenheter du har som är en tillgång till ditt arbete. "Jag är van stress och att prata med folk" säger just ingenting, men om du istället kan säga "Från mitt projektarbete i kursen xxx på universitetet arbetade vi såhär under dehär omständigheterna. Det gav mig insikt i att jag bäst arbetar under stress genom att bla bla. Och genom mitt sommarjobb på kiosken/hotellet och då jag varit baskettränare åt ett gäng ungdomar har jag fått erfarenhet av att ta folk i olika situationer och med olika beteende/bakgrund".

Korrekt, all tänkbar "bonus" för arbetsgivaren ökar chanserna till jobbet drastiskt. "Förutom att jobba som lärare hos er så tänkte jag att mina tekniska kunskaper också kanske kommer väl till pass, de har varit mycket uppskattade hos min tidigare arbetsgivare" blabla... en bonus, något extra... wow!

shadowfire
2007-04-19, 22:35
Vad bör jag ta med mig till intervjun? Det enda jag kan komma på är mitt CV *screwy*

CV. Glatt humör. Talk mot handsvett. :D

shadowfire
2007-04-19, 22:39
Well, alla intervjuer jag vart på där jag sagt att jag haft sommarjobb och liknande har jag alltid fått nej på, och då av anledningen att jag varit för oerfaren. När jag väl började undvika ordet sommarjobb och använde andra termer för det (jag var t.ex. projektanställd när farsans bostadsförening behövde hjälp med den årliga trädgårdsskötseln, timanställd som telemarketingoperatör när jag jobbade som telefonförsäljare osv)... Då gick det lite bättre :) Har man inte så mycket meriter att skryta med så får man göra det bästa av det dom har.

Och, sen ber jag om ursäkt för att jag var rätt trött när jag skrev det inlägget, det vart lite väl mycket första tanken som skrevs ner :em: Dock så håller jag hårt på att accentuera vissa saker man tror kan imponera. Till exempel brukar jag alltid ta upp att jag var "inköps- och försäljningsansvarig" (eller vafan jag nu var, har det nerskrivet någonstans) på mitt projektarbete där vi drev ett eget företag, även fast vi inte höll så hårt på dom rollerna.

Det viktigaste är att beskriva sig själv på ett riktigt bra och säljande sätt och ändå låta ödmjuk.

Det är något av det första man lär sig då man utbildar sig till att jobba med intervjuer och rekrytering - folk skapar egna titlar som ska låta mer häftiga än vad det är. Alltså bryr sig inte en duktig rekryterare om vad du kallar tjänsten, utan pumpar dig på öppna frågor om vad du gjorde mm. Så jag håller verkligen inte med dig, det finns inget tråkigare när en städerska/städare kallar sig "hygientekniker". Uppgiften är densamma. Jag vill nog hellre säga att en person som säger "Jag har faktiskt bara jobbat som städare innan, men det var en erfarenhet och jag gjorde ett jäkla bra jobb!" har större chans att få ett jobb. Den personen ger intrycket av att vara ärlig, prestigelös, inte räds utmaningar osv i en enda mening.

Sedan är det iofs skillnad på vilken arbetsgivaren är, Lidl o McDonalds älskar ju flashiga titlar osv bara som exempel.

FreCKo
2007-04-20, 11:04
Det är något av det första man lär sig då man utbildar sig till att jobba med intervjuer och rekrytering - folk skapar egna titlar som ska låta mer häftiga än vad det är. Alltså bryr sig inte en duktig rekryterare om vad du kallar tjänsten, utan pumpar dig på öppna frågor om vad du gjorde mm. Så jag håller verkligen inte med dig, det finns inget tråkigare när en städerska/städare kallar sig "hygientekniker". Uppgiften är densamma. Jag vill nog hellre säga att en person som säger "Jag har faktiskt bara jobbat som städare innan, men det var en erfarenhet och jag gjorde ett jäkla bra jobb!" har större chans att få ett jobb. Den personen ger intrycket av att vara ärlig, prestigelös, inte räds utmaningar osv i en enda mening.

Sedan är det iofs skillnad på vilken arbetsgivaren är, Lidl o McDonalds älskar ju flashiga titlar osv bara som exempel.

Du har säkert rätt med tanke på att du jobbar som rekryterare (det intrycket har jag fått iaf?), men för mig har det funkat :confused:

Ingen aning om Lidl och donken kräver flashiga titlar tyvärr, har inte sökt jobb där.

GLC
2007-04-20, 11:18
Nå? Hur gick det på intervjun? Jag hade en intervju i onsdags som gick bra, väntar svar på den, väntan är olidlig!

Cykelmannen
2007-06-14, 21:54
Nå? Hur gick det på intervjun? Jag hade en intervju i onsdags som gick bra, väntar svar på den, väntan är olidlig!

Intervjun i Trosa kommun gick bra, jag var perfekt påläst och svarade korrekt på alla frågor.. och det märktes tydligen fast det inte skulle göra det för jag fick inte jobbet. Eller mer troligt är att det berodde på att jag föll på min brist på arbetslivserfarenhet..

Exakt en månad senare var jag på en ny arbetsintervju i Kristinehamns kommun, denna intervju gick sämre eftersom jag inte hade hunnit förbereda mer än 10 minuter på tåget dit (åksjuka hindrade mig från att träna mer på tåget). B.la fick jag en blackout på frågan vad som är mina svaga sidor - kunde inte nämna en enda. Men..

..jag fick jobbet! Tjohoo


Mitt tips utifrån det här är väl alltså då: Var påläst, men inte FÖR påläst.

Anna.L
2009-03-24, 19:12
Puttar upp den här tråden. Jag är lite i samma situation. Läser sista terminen på min utbildning och håller på att söka jobb just nu. Jag har aldrig varit på en "riktig" intervju utan precis som TS bara haft tillfälliga arbeten där det knappt varit någon intervju. Skickade in en ansökan igår och idag damp det ner ett mail om att jag blivit utvald att delta i ett rekryteringsmöte. Jag är bara överlycklig över att jag kommit vidare i rekryteringsprocessen men samtidigt blir jag jättenervös. Det här är ju ingen vanlig anställningsintervju eftersom det kommer att vara andra där samtidigt. Mötet ska vara i två timmar och enligt mailet ska vi få information om företaget, delta i gruppövningar och få tillfälle att ställa frågor.

Vad kan de mena med gruppövningar? Vad ska jag egentligen tänka på? Hur många brukar de bjuda in till sådana möten ungefär och hur gör jag för att stå ut från de andra? Jag har redan börjat förbereda mig genom att läsa på om företaget (ett av Sveriges största som pysslar med pedagogisk verksamhet). Väldigt tacksam för alla tips ni kan ge!

shadowfire
2009-03-24, 19:41
Puttar upp den här tråden. Jag är lite i samma situation. Läser sista terminen på min utbildning och håller på att söka jobb just nu. Jag har aldrig varit på en "riktig" intervju utan precis som TS bara haft tillfälliga arbeten där det knappt varit någon intervju. Skickade in en ansökan igår och idag damp det ner ett mail om att jag blivit utvald att delta i ett rekryteringsmöte. Jag är bara överlycklig över att jag kommit vidare i rekryteringsprocessen men samtidigt blir jag jättenervös. Det här är ju ingen vanlig anställningsintervju eftersom det kommer att vara andra där samtidigt. Mötet ska vara i två timmar och enligt mailet ska vi få information om företaget, delta i gruppövningar och få tillfälle att ställa frågor.

Vad kan de mena med gruppövningar? Vad ska jag egentligen tänka på? Hur många brukar de bjuda in till sådana möten ungefär och hur gör jag för att stå ut från de andra? Jag har redan börjat förbereda mig genom att läsa på om företaget (ett av Sveriges största som pysslar med pedagogisk verksamhet). Väldigt tacksam för alla tips ni kan ge!

Svårt att säga när du inte berättar om vad jobbet egentligen handlar om/vad det är för yrke. Även med den informationen kan man ändå bara gissa vad som väntar. Gruppövningar kan vara allt från problemlösning i olika grupper, till mer pedagogiska övningar där man ska genomföra presentationer osv.

Syftet är helt omöjligt att svara på, men det kan vara att se vilken roll du tar i en grupp t.ex. Dvs håller du dig i skymundan, kliver du fram, tar du kommando, smyger du, är du kreativ, har du någon åsikt, är du positiv till uppgiften, engagerar du dig etc etc. Syftet med övningarna och typ av övning kan alltså variera rejält.

Mitt enda tips är att vara dig själv, kör ditt race och känn dig trygg i dig själv och på vad du gör. Ju mer du tänker på hur du uppfattas osv, desto sämre lär det gå, så bara relaxa och följ med i det som händer. Det brukar kunna vara sjukt roligt.

Hur många man är beror också på typ av tjänst osv, det kan vara allt från 4-6 personer till ett 20-tal.

Va dig själv, engagera dig, ställ hellre en fråga för mycket än för lite och tuta o kör! :thumbup:

shadowfire
2009-03-24, 19:43
PS. Nervös ska du vara, det triggar dig till att faktiskt prestera något och det engagerar dig och gör dig vaken, så se nervositeten som positivt. DS.

Anna.L
2009-03-24, 23:18
Tack för svaret! Det är en tjänst som gymnasielärare på en privatskola i Stockholm. Var inte säker på hur mycket jag vågade "hänga ut" arbetsgivaren. Troligtvis kommer det både vara personer där som konkurrerar om samma tjänst (alltså samma ämneskombinationer) samt personer med andra ämneskombinationer än mig som konkurrerar med varandra. Jag brukar naturligt anta en ledarroll när jag hamnar i grupp och vara den som tar kommandot. Troligtvis ser de det som något positivt men samtidigt kommer jag nu konkurrera med personer som antagligen är väldigt lika mig på den punkten. Jag känner mig rätt säker nu på att jag bara kan ta det lugnt och gå dit lagom nervös. Det bästa är att jag ska gå på en vanlig arbetsintervju för en annan skola några timmar innan så jag lär vara lagom nervös hela dagen. ;)

The_RobRoy
2009-03-24, 23:32
Komiskt, i början av denna tråd sitter jag och har just blivit intervjuad.

Nu sitter jag och har försökt sålla bland över 170 sökande till en sommarjobbs-tjänst (eller Internship som de så fint kallas) på vår grupp.

Helt galet mycket ansökningar.

Super_Johan
2009-10-19, 16:09
Arbetsintervju imorgon!

Otroligt taggad, :). Synd dock att alla mina arbetsintyg finns i hemlandet... :smash:

Herr Oberst
2009-10-19, 16:19
Här är den ultimata arbetsintervju-guiden. Låt dig inspireras av den och memorera några av trixxen så ska det nog gå bra
UT-j_LSWM_A

CrazyJoeDavola
2009-10-19, 16:19
Jag brukar bara tänka på att hälsa med ett ordentligt handslag, tänk att du ska klämma en COC #4.

Baan
2009-10-19, 16:44
Jag brukar bara tänka på att hälsa med ett ordentligt handslag, tänk att du ska klämma en COC #4.

Samt trycka ner handen. Visa vem som är alfahanen.

Degpekka
2009-10-19, 17:47
Haha! ;D

coxie
2009-10-19, 17:50
Ett vinnande leende kan göra mycket för hur du uppfattas.

http://gallery.jargonia.co.uk/demotivational/cockmongler.jpg

Super_Johan
2009-10-19, 18:03
Ett vinnande leende kan göra mycket för hur du uppfattas.

http://gallery.jargonia.co.uk/demotivational/cockmongler.jpg

Psychosmile!

check! *drool*

MrBurner
2009-10-19, 18:13
Någon som har svårt att säga till en ev. arbetsgivare vad det som är sämst med en är?

Degpekka
2009-10-19, 18:27
Svara något som kan vara både positivt och negativt, eller något negativt som är helt irrelevant i det arbetet så kommer du ifrån frågan, tex att du är morgontrött om det är en nattjänst du söker... Tycker det känns som en ganska onödig fråga egentligen.

Baan
2009-10-19, 18:55
Någon som har svårt att säga till en ev. arbetsgivare vad det som är sämst med en är?

Ja. Nog det jag har svårast med och jag har typ nya punkter varje gång. Det mesta jag kommer på är sånt man inte kan säga, typ GALET LAT. Jag brukar köra på mer säkra kort som t.ex. envis när jag tror att jag har rätt (vilket indirekt visar att du har lite balls och vågar stå för din åsikt) och så bjuder man på en lösning direkt att man ändå tänker på det och försöker ta åt sig den andra sidans argument.

Super_Johan
2009-10-20, 10:10
Arbetsintervju imorgon!

Otroligt taggad, :). Synd dock att alla mina arbetsintyg finns i hemlandet... :smash:

Då var man deltidsanställd!

För mig fungerade att vara mig själv, ärlig och och kanske poängtera mer sina starka sidor än svaga..

Välklädd, ordentlig handskakning så har vi också ett bra första intryck! :)

LoTiX
2009-10-20, 10:30
Svara något som kan vara både positivt och negativt, eller något negativt som är helt irrelevant i det arbetet så kommer du ifrån frågan, tex att du är morgontrött om det är en nattjänst du söker... Tycker det känns som en ganska onödig fråga egentligen.

Arbetsgivaren vill veta vad man har för självinsikt så frågan är extremt relevant i mina ögon. Sedan ryser nog varenda arbetsgivare när de får höra ännu ett standardsvar på den frågan.

mistermr
2009-10-27, 08:53
Jag ska på mitt livs första, riktiga, arbetsintervju på fredag. Bakgrunden är följande:
Jag går tredje och sista året på högskolan nu och tar examen om knappt två månader. Efter att ha skickat iväg ett halvt dussin arbetsansökningar fick jag napp redan andra dagen och blev kallad till arbetsintervju till jobb som planarkitekt (fysisk planerare) i kommun X (eller äsch, TROSA kommun.. om det är intressant).

Tidigare i mitt liv har jag bara haft sommarjobb, d.v.s jobb som jag i princip redan fått innan arbetsintervjun slentrianmässigt hastats igenom. Den här gången är det dock på riktigt. Nu behöver jag er hjälp, jag behöver TIPS inför arbetsintervjun. Alla tips läses med hoppfulla ögon.

Det enda tipset jag känner att jag inte behöver är det om att vara sig själv, för det är en självklarhet som jag är införstådd med och kommer att ta fasta på.

Tack på förhand.

/Han som ska på arbetsintervju i kommun X (alltså Trosa kommun)

Hur gick det?

mistermr
2009-10-27, 09:00
Var intresserad, ställ frågor.

Vilka slags frågor bör man ställa, det har jag alltid undrat?

Sony
2009-10-27, 09:05
Vilka slags frågor bör man ställa, det har jag alltid undrat?

Varför har du sökt jobbet?

Vad är det som är viktigt för dig för att få en uppfattning om det är en avdelning / arbetsgäng som du VILL arbeta med och kommer att TRIVAS med?

Fundera på det en kvart med papper/penna framför dig så ska du se att du har kommit på fem-sex frågot att ha i bakhuvudet/anteckningsblocket som du kan ställa när det passar under intervjun.

mistermr
2009-10-27, 09:13
Varför har du sökt jobbet?

Vad är det som är viktigt för dig för att få en uppfattning om det är en avdelning / arbetsgäng som du VILL arbeta med och kommer att TRIVAS med?

Fundera på det en kvart med papper/penna framför dig så ska du se att du har kommit på fem-sex frågot att ha i bakhuvudet/anteckningsblocket som du kan ställa när det passar under intervjun.

Några direkta frågor som ex vore bra?

Sony
2009-10-27, 09:37
Några direkta frågor som ex vore bra?

Ge exempel på jobb du varit på / vill komma på intervju för så är det nog lättare. En viss skillnad på att söka jobb som brandman eller platschef på en verkstad.

mistermr
2009-10-27, 09:39
Ge exempel på jobb du varit på / vill komma på intervju för så är det nog lättare. En viss skillnad på att söka jobb som brandman eller platschef på en verkstad.

Jag är en ingenjör så allt har varit teknikrelaterat i det avseendet.


mvh

Sony
2009-10-27, 09:51
Sedär, samma branch för min del :thumbup:

Några exempel på frågor jag skrivit ner inför och frågat på en intervju.


Vad tycker du är det bästa/sämsta med erat företag?

Vem kommer jag att ha som chef på den avdelningen? Får jag möjlighet att träffa honom idag (om inte intervjuaren)

Ersätter jag någon som slutat eller är det en ny tjänst?
Om ersätter - varför slutade h*n?
Om ny - kommer fler nya att börja samtidigt eller rekryteras framöver?

Detta är då exempel på frågor som jag då ansåg gav mig feedback på om det är en avdelning/företag jag VILL arbeta på. Du har säkert andra viktiga punkter.

Lycka till med dina egna frågor!

petah
2009-10-27, 09:57
Läs på om tjänsten/företaget, ställ några egna frågor för att visa att du är intresserad. (inte för många frågor då blir det genomskinligt, hellre bara en i så fall.)

Undvik inte ögonkontakt men självklart ska du inte stirra, titta bort lite då och då.

Luta dig lite framåt om det går, håll inte armarna i kors.

Mr. Fått75%avjobbenhanvaritpåintervju på.

mistermr
2009-10-27, 10:44
Mr. Fått75%avjobbenhanvaritpåintervju på.


?

mvh

davvvan
2010-03-31, 10:41
Ska på en arbetsintervju imorgon torsdag, det gäller ett sommarjobb. Räcker det att ta med sitt CV eller ska man pilla med ett personligt brev också? Känns lite som kaka på kaka. Tack för svar!

JG_81
2010-03-31, 14:24
Ska på en arbetsintervju imorgon torsdag, det gäller ett sommarjobb. Räcker det att ta med sitt CV eller ska man pilla med ett personligt brev också? Känns lite som kaka på kaka. Tack för svar!

Har man väl blivit kallad på intervju känns väl ett personligt brev lite överflödigt - du får ju nu möjlighet att presentera dig på ett ännu bättre sätt än vad du kan göra genom ett kort brev. Om du inte redan skickat CV så är det ju givetvis viktigt att ta med. Glöm inte att ta med övriga intyg/arbetsbetyg om du har sådana.

davvvan
2011-02-16, 11:56
Har man väl blivit kallad på intervju känns väl ett personligt brev lite överflödigt - du får ju nu möjlighet att presentera dig på ett ännu bättre sätt än vad du kan göra genom ett kort brev. Om du inte redan skickat CV så är det ju givetvis viktigt att ta med. Glöm inte att ta med övriga intyg/arbetsbetyg om du har sådana.

Det gick bra den gången, fick sommarjobbet, trots att jag tog med mig cv samt ett personligt brev.

Bumpar tråden med en ny fråga. Sparar helskägg enbart för nöjes skull, är väl uppe i snart 1,5 månad och det spretar en del... Ska på arbetsintervju på onsdag nästa vecka.

Måste jag trimma alt. raka skägget innan det? Som det är just nu så ser det ganska ovårdat ut, mustaschen hänger över läppen lite och det spretar en del, växer ojämnt då den inte är den vassaste skäggväxten heller.

Så, trimma eller inte? Funderade på om jag kanske kunde köra nåt vax så att det håller sig mer slimmat? Eller kommer jag fortfarande se ut som en slusk. Studerar på universitet.

Tack.

Larsson
2011-02-16, 12:04
Det gick bra den gången, fick sommarjobbet, trots att jag tog med mig cv samt ett personligt brev.

Bumpar tråden med en ny fråga. Sparar helskägg enbart för nöjes skull, är väl uppe i snart 1,5 månad och det spretar en del... Ska på arbetsintervju på onsdag nästa vecka.

Måste jag trimma alt. raka skägget innan det? Som det är just nu så ser det ganska ovårdat ut, mustaschen hänger över läppen lite och det spretar en del, växer ojämnt då den inte är den vassaste skäggväxten heller.

Så, trimma eller inte? Funderade på om jag kanske kunde köra nåt vax så att det håller sig mer slimmat? Eller kommer jag fortfarande se ut som en slusk. Studerar på universitet.

Tack.

Raka dig. Även om det inte har någon betydelse är det bättre att ge ett välvårdat första intryck. Sen beror det på helt på vilken bransch du ska jobba i. Ska du sälja tv-apprater på elgiganten är det viktigt med ett välvårdat yttre. Ska du knacka kod på ett kontor är det inte viktigt. Men som sagt dumt att chansa.

High1ander
2011-02-16, 12:06
Det gick bra den gången, fick sommarjobbet, trots att jag tog med mig cv samt ett personligt brev.

Bumpar tråden med en ny fråga. Sparar helskägg enbart för nöjes skull, är väl uppe i snart 1,5 månad och det spretar en del... Ska på arbetsintervju på onsdag nästa vecka.

Måste jag trimma alt. raka skägget innan det? Som det är just nu så ser det ganska ovårdat ut, mustaschen hänger över läppen lite och det spretar en del, växer ojämnt då den inte är den vassaste skäggväxten heller.

Så, trimma eller inte? Funderade på om jag kanske kunde köra nåt vax så att det håller sig mer slimmat? Eller kommer jag fortfarande se ut som en slusk. Studerar på universitet.

Tack.
Beror väl på jobbet, är det Nillas New Age Store eller kör lastbil så är det lugnt med skägg, är det UPS så är det inte det (även om det är lastbil)....

davvvan
2011-02-16, 12:12
Glömde skriva det. Jobbigt gäller ett äldreboende. Det gäller främst ett extrajobb, mest troligt över sommaren med.

Jobbigt att trimma.

bear.flowertwig
2011-02-16, 13:14
Ser det ovårdat ut ska du såklart fixa det.

davvvan
2011-02-16, 13:49
Okej, ja, det ser ganska ovårdat ut. Trille för skäggsparet, får trimma och raka käklinje då. Ty för inputen.

joasimo
2011-05-30, 13:14
I morgon har jag intervju på Lernia för arbete hos Volvo, jag skulle ta med mig betyg, referenser och intyg på truckkort.

Problemet är att jag inte hinner få en kopia på betygen då skolan har problem med sitt datasystem och jag har dom inte hemma.. och truckkortet visade sig inte vara giltigt eftersom vi enbart gjorde det praktiskt via skolan. Betygen får jag skicka senare i så fall!

Är jag körd nu? Hade intervjun varit direkt hos Volvo hade dom nog inte brytt sig, men jag ska till ett bemanningsföretag och dom brukar vara rätt dåliga och kinkiga.

Fultjack
2011-05-30, 18:14
I morgon har jag intervju på Lernia för arbete hos Volvo, jag skulle ta med mig betyg, referenser och intyg på truckkort.

Problemet är att jag inte hinner få en kopia på betygen då skolan har problem med sitt datasystem och jag har dom inte hemma.. och truckkortet visade sig inte vara giltigt eftersom vi enbart gjorde det praktiskt via skolan. Betygen får jag skicka senare i så fall!

Är jag körd nu? Hade intervjun varit direkt hos Volvo hade dom nog inte brytt sig, men jag ska till ett bemanningsföretag och dom brukar vara rätt dåliga och kinkiga.

Förklara läget så bör dom ha förståelse för situationen :)