handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Se Hit

theden
2003-03-16, 15:28
Vilka slags kolhydrater ska man äta när man deffar?

kan man basera kosten på minimjölk, juice, pasta, ris?

vilka kolhydrater ska jag undvika?

Jag vet ju att jag ska äta mer protein och mindre kolhydrater.... men ungefär hur många % av måltiden ska vara protein respektive kolhydrater? eller ungefär hur många gram kolhydrater och protein per måltid? och isåfall hur många måltider om dagen?

Någon som vill hjälpa mig här :cryout:

King Grub
2003-03-16, 15:30
Långsamma kolhydrater, alla mål utom direkt efter träningen. Då tar du snabba istället. Titta i en GI-tabell. Ju högre värde, desto snabbare kolhydrater. 70 och under räknas som långsamma. Över 100 är de riktigt snabba.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

theden
2003-03-16, 15:36
du verkar kunna mycket om träning.....

skulle inte du kunna göra ett enkelt matschema åt mig?

Är 175 cm lång.
Väger. 72 kilo

kan du typ skriva hur min fruksot skulle se ut osv...och hur mycket kolhydrater respektive protein som jag ska ha i varje måltid?

Pez
2003-03-16, 15:46
Originally posted by theden
du verkar kunna mycket om träning.....

skulle inte du kunna göra ett enkelt matschema åt mig?

Är 175 cm lång.
Väger. 72 kilo

kan du typ skriva hur min fruksot skulle se ut osv...och hur mycket kolhydrater respektive protein som jag ska ha i varje måltid?

Theden - ett bra sätt att lära sig mer om kost/näring, diet och framförallt hur man själv fungerar är att läsa på lite om nutrition och sen helt enkelt bolla ideer med andra och testa det man lärt sig/fått tips om... att göra matscheman är inte lätt, speciellt inte såhär över internet - visst det går att göra nåt som funkar för de flesta men det bästa är om du helt enkelt lär dig lite själv om kost, på så vis kan du köra lite på känsla också - det är få som klarar att hålla ett uppstaplat strikt kostupplägg och själv tycker jag att det är enklare att sköta sig om man har lite "lösare tyglar".

Lite som "varför ge folket fisk när man kan ge dom metspön istället"... :D

/pez

theden
2003-03-16, 15:50
jag skulle kunna lära mig men det skulle ta tid. jag behöver nåt snabbt just nu som jag kan jobba på....sen kan jag börja lära mig.

Kan du säga hur mycket protein respektive kolhydrater en måltid ska inneha?

King Grub
2003-03-16, 16:02

Kan du säga hur mycket protein respektive kolhydrater en måltid ska inneha? [/B]

Jag tror inte du behöver sitta och räkna energiprocent i varje måltid du stoppar i dig. Försök äta många små mål varje dag i stället för ett par tre stora, och ät större delen av ditt kolhydratintag tidigt på dagen, för att övergå allt mer till protein och fett allt vad dagen lider.

Långsamma kolhydrater, alla gånger utom efter träningen, och protein till varje mål. Du behöver inte räkna exakta gram, utan se bara till att det blir minst 30 gram protein eller så per mål, och lite mer skadar inte.

Var inte rädd för fett, men välj gärna fettsnål mat och häll över någon bra olja själv.

theden
2003-03-16, 17:10
okki! haru nåra bra tips på deffmat da?

kolla in den här sidan oxå http://www.angelfire.com/on/getfit/deffprogram.html

ere bra upplagt?

King Grub
2003-03-16, 17:33
Nej, det är verkligen inte ett bra upplägg. Mellanmål bestående enbart av snabba kolhydrater kan inte rekommenderas, och att låta kvällsmålet bestå av bröd är sannerligen inte att rekommendera. Det där programmet har på tok för lite protein, och dessutom för lite fett.

Bra deffmat: långsamma kolhydrater + magert kött, alla sorters fisk, skaldjur, mager kesella/grynost, kyckling/kalkonbröst... det finns hur mycket som helst.

Grundförutsättningen är att du får i dig mindre energi än du gör av med.

theden
2003-03-16, 17:38
hade inte tänkt att äta 3 knäckebröd till mellanmål eller bröd som sista måltid, så dum e jag inte :)

Tänkte köra 30 gram protein med 3 dl mjölk + ett päron som mellanmål och en till proteindrink med vatten som sista mål istället för bröd som det stod där.

Och även en 30 grams proteindrink med mjölk till frukost som extra protein.

Och istället för potatis, äta ris eller pasta...

vad sägs om det funkar programet då?

King Grub
2003-03-16, 17:41
Jomenvisstvars, då låter det genast bättre. Men! För lite fett är det fortfarande. Åtgärdas i och för sig lätt med en klunk olja då och då.

theden
2003-03-16, 17:50
hurru när det gäller fisk. Då ere väll bättre att äta kokt fisk en stekt eftersom stekt innehåller mycket fett?

men kokt fisk ska ju ätas med potatis och det är ju snabba kolhydrater. hur ska jag fixa med d? vill ju äta fisk :cryout:

King Grub
2003-03-16, 17:54
hurru när det gäller fisk. Då ere väll bättre att äta kokt fisk en stekt eftersom stekt innehåller mycket fett?

men kokt fisk ska ju ätas med potatis och det är ju snabba kolhydrater. hur ska jag fixa med d? vill ju äta fisk :cryout:

Själva fisken är ju inte fetare om den ligger i stekpanna eller i kastrull. Du behöver väl inte låta den bada i smör direkt. Annars är fet fisk, som makrill, lax, strömming och liknande utmärkt. Fiskfett är det bästa fett som finns.

Ska och ska. Det är väl bara att äta fisken ändå det. Annars tar du ett par matskedar loppfrön innan potatismåltiden så blir kolhydraterna i dem långsamma.

ivandrago
2003-03-16, 17:57
stek fisken såklart... lite fett är fina fisken ;)
stek den i olivolja, alternativt becels flytande margarin som har ganska lite mättat fett, så blir det ännu godare. Under deff bör man akta sig mer för kolhydrater än för fett tycker jag. När man inte deffar ska man äta rejält med kolhydrater, men då ska man undvika att blanda för mycket fett med dem.

theden
2003-03-16, 18:07
jag har alltid ätit stekt fisk som stekts i rapsolja ere bra eller ska jag byta till olivolja eller nåt lättmaragarin?