handdator

Visa fullständig version : Muskler återhämtar sig olika snabbt?


Sorabo
2007-04-16, 17:10
Har då nyligen hört att mage och triceps är muskler som man kan köra ofta, medan biceps och rygg återhämtar sig långsamt och därför ska man inte köra dom för ofta..
Är något av detta sant? Om det är sant, vilka mer muskler återhämtar sig snabbt / långsamt ?

Rahf
2007-04-16, 17:54
Personligen behandlar jag alla muskler lika med 48h vila. Mage är väl den mest omdiskuterade muskelgruppen som folk slår slag för att man kan träna oftare. Att triceps skulle vara mer uthållig låter fuffens.

von huff
2007-04-16, 18:00
Har läst att små muskler återhämtar sig snabbare fast vet inte om det stämmer

Englund
2007-04-16, 18:23
Jag skulle vilja säga att man inte bör köra stora muskelgrupper för ofta. Detta sliter troligtvis mer på CNS och behövs därför mer vila. Själva musklerna är jag tveksam till att dom inte "återhämtar" sig lika fort. Då man snackar om vila musklerna 48 timmar så säger man så eftersom proteinsyntesen är över basnivåer i upp till 48 timmar efter ett styrketräningspass, och inte direkt för att dom behöver all den vilan.

Squirrel
2007-04-16, 19:08
Är det skillnad på uthålliga/explosiva muskelcellers återhämtning?

major Pectoralis
2007-04-16, 22:08
Är det skillnad på uthålliga/explosiva muskelcellers återhämtning?

ja.

regus
2007-04-16, 22:11
ja.

På vilket sätt skiljer det sig åt/ vilka återhämtar sig snabbast?

major Pectoralis
2007-04-16, 22:22
På vilket sätt skiljer det sig åt/ vilka återhämtar sig snabbast?

Långsamma muskelfiber återhämtar sig snabbare generellt. Dock kan konditionstränade snabba muskelfiber vara uthålligare och mera snabbåterhämtade än icke tränade långsamma muskelfiber.

Guddi
2007-04-16, 22:23
Överkroppen återhämtar sig generellt snabbare än benen.

En intressant artikel som tar upp samma frågeställning
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12741861&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum

vad som inte står i abstractet är att hos männen mellan 18-30år så återhämtade sig överkroppen på 48tim medan benen inte klarade samma vikter förrän 72timmar senare.

Lokrantz har skrivigt mer om artikeln på sin hemsida, vet inte om jag får länka dit så jag avstår.

Englund
2007-04-16, 23:32
Överkroppen återhämtar sig generellt snabbare än benen.

En intressant artikel som tar upp samma frågeställning
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12741861&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum

vad som inte står i abstractet är att hos männen mellan 18-30år så återhämtade sig överkroppen på 48tim medan benen inte klarade samma vikter förrän 72timmar senare.

Lokrantz har skrivigt mer om artikeln på sin hemsida, vet inte om jag får länka dit så jag avstår.

Intressant. Jag har inte läst vad som står i länken än, får göra det imorn då jag inte har brottom till sängen. Men eftersom dom mätt återhämtningen i tid tills man tar samma vikter igen så kom man kanske inte fram till om det faktiskt var musklerna som behövde denna tid att återhämta sig eller om det var nervsystemet. Eller vad tror du/ni om detta med "återhämtning", är det musklerna som behöver den långa återhämtningen eller nervsystemet?

major Pectoralis
2007-04-17, 07:40
Intressant. Jag har inte läst vad som står i länken än, får göra det imorn då jag inte har brottom till sängen. Men eftersom dom mätt återhämtningen i tid tills man tar samma vikter igen så kom man kanske inte fram till om det faktiskt var musklerna som behövde denna tid att återhämta sig eller om det var nervsystemet. Eller vad tror du/ni om detta med "återhämtning", är det musklerna som behöver den långa återhämtningen eller nervsystemet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2213978&postcount=10

Guddi
2007-04-17, 12:29
Eller vad tror du/ni om detta med "återhämtning", är det musklerna som behöver den långa återhämtningen eller nervsystemet?Skulle säga att det helt beror på vilken typ av träning du har utsatt dig för. Väldigt ansträngande och explosiva utföranden kan leda till att CNS behöver längre återhämtning (>72tim). För musklerna att återhämta sig rent fysiologiskt behövs det nog väldigt sällan mer än 72timmar.