handdator

Visa fullständig version : Tappat aptiten under bulk


pony
2007-04-16, 15:01
Inte särskilt lyckat, va?
Jag är varken dålig på att äta överlag, har extremt liten magsäck eller några som helst psykologiska problem med mycket mat överhuvudtaget *popcorn*
Däremot läste jag i en annan tråd här på kolo (kan inte tyvärr inte hitta den nu) att "naturligt smala" har en tendens att undermedvetet röra på sig mer när de ligger på ett högre energiintag och/eller äta mindre dagen efter att de har ätit mycket.
Och det senare låter väldigt klockrent i mina öron.
Egentligen kan jag vräka i mig enorma mängder av mat jag tycker är god och vid ett tillfälle då jag faktiskt är sugen på att äta den. Men nu när jag över en tid försöker ligga på kaloriplus visar aptiten sig vara ack så flyktig.
Jag äter vanligtvis oraffinerat och näringrikt, varierat och regelbundet. Men nu har jag fått en tendens att "glömma bort" att äta, att gå väldigt länge utan att bli det minsta hungrig eller sugen. När detta väl uppdagas blir jag sådär dumstressad och försöker lura i mig dagsintaget i alla fall.
Kort sagt: att hålla sina måltider regelbundna har visat sig vara mycket svårare när man inte har matlusten som påminner en.

Jag gick ifrån att vara en som alltid åt frukost det första jag gjorde, till att verkligen tvinga i mig mat jag förut ansåg vara god. Den är väl god nu också... jag vill bara inte äta *spy*

Jobbigast är det med kolhydrater och varma rätter. Det enda jag känner mig sugen på är frukt och grönsker i princip. Och keso.

Det hela handlar ju om att jag ogärna vill smälla i mig en massa kosttilskott eller dricka rapsolja till frukost. Jag vill äta vanlig mat i lämpliga mängder. Men jag vill slippa plåga i mig den.

Finns det något att göra åt saken eller är det bara att bita ihop och gilla läget?

Rahf
2007-04-16, 15:07
Inte särskilt lyckat, va?
Jag är varken dålig på att äta överlag, har extremt liten magsäck eller några som helst psykologiska problem med mycket mat överhuvudtaget *popcorn*
Däremot läste jag i en annan tråd här på kolo (kan inte tyvärr inte hitta den nu) att "naturligt smala" har en tendens att undermedvetet röra på sig mer när de ligger på ett högre energiintag och/eller äta mindre dagen efter att de har ätit mycket.
Och det senare låter väldigt klockrent i mina öron.
Egentligen kan jag vräka i mig enorma mängder av mat jag tycker är god och vid ett tillfälle då jag faktiskt är sugen på att äta den. Men nu när jag över en tid försöker ligga på kaloriplus visar aptiten sig vara ack så flyktig.
Jag äter vanligtvis oraffinerat och näringrikt, varierat och regelbundet. Men nu har jag fått en tendens att "glömma bort" att äta, att gå väldigt länge utan att bli det minsta hungrig eller sugen. När detta väl uppdagas blir jag sådär dumstressad och försöker lura i mig dagsintaget i alla fall.
Kort sagt: att hålla sina måltider regelbundna har visat sig vara mycket svårare när man inte har matlusten som påminner en.

Jag gick ifrån att vara en som alltid åt frukost det första jag gjorde, till att verkligen tvinga i mig mat jag förut ansåg vara god. Den är väl god nu också... jag vill bara inte äta *spy*

Jobbigast är det med kolhydrater och varma rätter. Det enda jag känner mig sugen på är frukt och grönsker i princip. Och keso.

Det hela handlar ju om att jag ogärna vill smälla i mig en massa kosttilskott eller dricka rapsolja till frukost. Jag vill äta vanlig mat i lämpliga mängder. Men jag vill slippa plåga i mig den.

Finns det något att göra åt saken eller är det bara att bita ihop och gilla läget?

Variation! Se till att laga någonting annat och testa något nytt. Nu kanske det är lite tyngre om du har en tight matkassa men jag lovar att det finns hur mycket som helst som du inte hade en aning om att du gillade.

Sök recept på nätet, använd för tusan subforumet om mat på kolo. Gällande mattider så är det en motivationsgrej. Om det inte funkar så kanske du måste kasta om tiderna lite grann.

Väldigt abstrakta saker och inga tips gällande VAD du kan äta men jag har problem att rekommendera saker för folk jag inte känner. Hoppas det ordnar sig det där!

RassK
2007-04-16, 15:11
drick kalorierna

sissa
2007-04-16, 15:19
hur länge har du försökt ligga på kcal+?

jag har själv nyss inlett en bulk ( en lagombulk) som avataren kanske avslöjar:D
jag har inga problem att äta faktiskt (även om jag varit en sån som kunde "glömma" äta, åt rätt små portioner osv) jag sticker in med lite nötter mellan måltiderna, häller lite extra olivolja på maten osv
men sen vet ju inte jag om jag kommer kompensera detta(omedvetet) genom att äta mindre vid andra tillfällen och att det inte blir något överskott ändå. men det visar sig.

se om du kan försöka att inte glömma bort att äta så att du äter hyffsat ofta. annars kanske du blir stressad och känner att nu måste jag äta och blir mätt bara av tanken på den mängd mat som du tycker att du borde äta.

även om du inte är hungrig på det där mellanmålet, så kanske du inte är proppmätt heller och då brukar det gå att äta tycker jag. skillnad på att inte vara hungrig och att vara mätt. är man mätt är det svårt att få ner mat

äter du väldigt kalorifattig mat så kan du ju sticka in med lite mer kaloririka. inte att man måste leva på pizza, men man behöver ju inte heller fylla magsäcken med grönsaker som mätter men inte ger så mkt energi

L-Sami
2007-04-16, 15:54
Helt spontant så tror jag att du är omedvetet rädd för att lägga på dig vikt.



Finns det något att göra åt saken eller är det bara att bita ihop och gilla läget?

Ät det som är lättätet och kaloritätt, ät regelbundet och tvinga i dig mat. Att tvinga i sig mat är det man måste tyvärr göra om man inte har tillräckligt med matlust, been there and done that.

fluffy_ferret
2007-04-16, 16:16
Drick kalorier, ät pasta (ej fullkorn), ät ej grönsaker (för lite kalorier).

Hades
2007-04-16, 16:24
Jag har haft samma problem hela livet och jag är nästan aldrig sugen på mat när jag ligger på kaloriplus. Jag brukar lösa problemet genom att inte äta för nyttigt. Jag lägger ofta till lite onyttigheter bara för att få upp energiintaget. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet, tugga och svälja som gäller.

Fartman
2007-04-16, 16:27
Hade en sån där period tidigare i vår, det var inihelvete tråkigt och jobbigt att äta helt enkelt. Det som "räddade" mig var mackor med ost och att till det dricka mjölk. Och nu talar vi inte om grova mackor, vitt bröd var min melodi. :thumbup:

pony
2007-04-16, 16:30
hur länge har du försökt ligga på kcal+?

jag har själv nyss inlett en bulk ( en lagombulk) som avataren kanske avslöjar:D
jag har inga problem att äta faktiskt (även om jag varit en sån som kunde "glömma" äta, åt rätt små portioner osv) jag sticker in med lite nötter mellan måltiderna, häller lite extra olivolja på maten osv
men sen vet ju inte jag om jag kommer kompensera detta(omedvetet) genom att äta mindre vid andra tillfällen och att det inte blir något överskott ändå. men det visar sig.

se om du kan försöka att inte glömma bort att äta så att du äter hyffsat ofta. annars kanske du blir stressad och känner att nu måste jag äta och blir mätt bara av tanken på den mängd mat som du tycker att du borde äta.

även om du inte är hungrig på det där mellanmålet, så kanske du inte är proppmätt heller och då brukar det gå att äta tycker jag. skillnad på att inte vara hungrig och att vara mätt. är man mätt är det svårt att få ner mat

äter du väldigt kalorifattig mat så kan du ju sticka in med lite mer kaloririka. inte att man måste leva på pizza, men man behöver ju inte heller fylla magsäcken med grönsaker som mätter men inte ger så mkt energi

Dags att ta fram chipspåsen, med andra ord!
Nej, allvarligt talat... det var vettiga tips, tack.
Våldsätandet har hittills pågått i ca 3-4 veckor. "Tröttnade" på mat gjorde jag typ efter första. Får prova Rahfs strategi och testa en massa mystiska nya rätter.

Helt spontant så tror jag att du är omedvetet rädd för att lägga på dig vikt.

Men nej... jag lovar *cry*

sissa
2007-04-16, 16:50
Dags att ta fram chipspåsen, med andra ord!
Nej, allvarligt talat... det var vettiga tips, tack.
Våldsätandet har hittills pågått i ca 3-4 veckor. "Tröttnade" på mat gjorde jag typ efter första. Får prova Rahfs strategi och testa en massa mystiska nya rätter





Är det stor skillnad du gjort då? Kanske ska ta det lite lugnare bara?
Ät som du gjort förut ( som jag antar att du varken gått upp eller ner nämnvärt i vikt av) och försök äta lite extra mat när du äter och/eller lägg till mellanmål.
och plocka fram chipspåsen ( och glassen!)mellan varven:)

Rahf
2007-04-16, 18:00
Kom ihåg att inte äta dig stinn heller!! Det påverkar mycket också. Den nästkommande måltiden kommer förmodligen senareläggas helt enkelt för att man inte är hungrig, aktiviteter kommer sinkas p.g.a energiåtgången i förbränningen.

Nu sa jag inte att du ska testa mystiska rätter! Använd de råvaror du tycker om men ändra kryddningen eller lägg till nån läcker sås, det gör sån otrolig skillnad.

Ola Wallengren
2007-04-16, 18:06
Energitätt och flytande är bra tips men om du själv tycker att ditt största problem är att du glömmer bort att äta så får du tänka över din planering och se till att äta regelbundet och dela upp i relativt lika stora måltider så att du inte blir för mätt.

fluffy_ferret
2007-04-16, 19:18
Det kan vara bra att hetsäta också. Då hinner du äta mer innan du blir proppmätt.

Gädda
2007-04-17, 14:52
Ett tag, för ett par månader sen, blev jag alldeles för besatt av att äta mycket. Så fort jag inte käkat på tre timmar tänkte jag att nu måste jag äta fast jag inte är hungrig och så åt jag och det gick trögt som faan.

Att äta ofta passade helt enkelt inte mig, åt lite varje gång och blev aldrig riktigt hungrig. Matlusten försvann.

Sen sket jag i det där, jag väntade med att äta tills jag blev riktigt hungrig och kunde då lätt äta dubbelt så mycket som innan, fast fördelat på tre stora måltider över dan plus ett mindre mellanmål ist för en ca fem mål... (lägg till ett mål om man räknar in gainer på träningsdagar).

Vinter
2007-04-17, 19:41
Alla har väll egentligen olika förutsättningar, men jag hade även problem att få i mig tillräckligt ett tag. Jag var tvungen att börja med kostillskott för att lättare kunna kontrollera vad jag får i mig(tycker det är lättare att dricka än att äta). Samtidigt försöker jag äta var 3e timme och lite mindre istället för min gamla vana att proppa i mig mat vid lunch och middag.

Äter lite bröd med pålägg, smaksatt kesella, smaksatt keso etc mellan huvudmåltiderna.

regus
2007-04-17, 19:51
En dubbelmacka med (mycket) ost och skinka mellan måltiderna (småät alltså). Mättar inte speciellt och ger bra med energi.
Fast nu såg jag ju att du hade svårt med att få i dig kolhydrater.

Vad sägs om en ostgratinerad broccoligratäng med 30 procentig mellangrädde? *drool*

pony
2007-04-18, 01:17
Då har testfasen utav flytande injektion av de laggande kalorierna inletts. So far, so good. Förutom att jag känner mig jävligt rund och skvalpig. Och kliver upp mitt i natten för att pissa. Vanligtvis kan jag bli överkörd av en mellantung stridsvagn utan att vakna.
Sorry, too much info... :smash:


Vad sägs om en ostgratinerad broccoligratäng med 30 procentig mellangrädde? *drool*

Eller lasagne med 2-3 paket kelda ostsås och en halv kil goudaost? Visst smakar det bra, men så känner man sig som en övergödd säl resten av dagen också *whistle*

Tabbe
2007-04-18, 02:22
Då har testfasen utav flytande injektion av de laggande kalorierna inletts. So far, so good. Förutom att jag känner mig jävligt rund och skvalpig. Och kliver upp mitt i natten för att pissa. Vanligtvis kan jag bli överkörd av en mellantung stridsvagn utan att vakna.
Sorry, too much info... :smash:



Eller lasagne med 2-3 paket kelda ostsås och en halv kil goudaost? Visst smakar det bra, men så känner man sig som en övergödd säl resten av dagen också *whistle*


Den "kanslan" och att du ser upsvalld ut kommer forsvinna nar du atit sadar i nagra dagar, egen erfarenhet.