handdator

Visa fullständig version : Vad är katabolism?


JonnyBoy
2007-04-16, 13:17
Det är ett ord som dyker upp här i forumet titt som tätt, att någonting är katabolt, vad betyder det egentligen, och hur påverkar det mig i min viktnedgång?

Jag läste artikeln om katabolism på wikipedia men blev inte klokare av det, så gör svaret gärna ganska "basic" är ni snälla!

King Grub
2007-04-16, 13:22
Nedbrytning.

stellan
2007-04-16, 13:24
Motsatsen till anabol = katabol. Uppbyggande samt nedbrytande.

Sniggel
2007-04-16, 13:25
Ibland (miss)brukas ordet till att enbart betyda muskelnedbrytning, men egentligen innefattar det all typ av nedbrytning som sker i kroppen, t ex nedbrytning av fett.

William
2007-04-16, 13:28
Katabolism betyder nedbrytning. När det gäller biologiska processer innefattar begreppet alla reaktioner som resulterar i att en utgångsprodukt bryts ner till mindre beståndsdelar. Exempelvis kan en fettmolekyl brytas ner till dess beståndsdelar som utgörs av fettsyror och glycerol. På forumet används katabolism främst för att beskriva nedbrytningen av muskelmassa till aminosyror och slutligen energi.

Ordet används rätt ofta i ngt felatkiga sammanhang och har inte sällan en negativ klang vilket medför att många uppfattar katabolism som ngt negativt per automatik. Så är inte fallet. Katabolism är ngt som alltid sker och ska alltid ske, det är så kroppen fungerar.

Det är först när katabolismen blir övervägande på helkroppsnivå som det kan bli negativt. Det är dock inget du behöver oroa dig för förutsatt att du äter och tränar vettig utifrån dina mål.

Edit: Långsam!