handdator

Visa fullständig version : Ultraportabel laptop


Granatgiraffen
2007-04-16, 08:42
Ni som är bäst på laptops. Jag kollar efter en liiiiten laptop som utan problem kan köra Vista. Det känns som man ligger lite i gränslandet då?

Dell har ju släppt sin 1210-modell som är klart kapabel att köra Vista med 2GB RAM och helt ok grafikkort, men den känns lite stor. Dell har ju sådana grymma garantier på sina datorer nu så dom är lockande, bärbara går alltid sönder :)

Vad har ni för tips? Dela med er.

backflash
2007-04-16, 08:51
Panasonic R6

Flexbert
2007-04-16, 08:53
Jag hade skaffat en thinkpad X60 om jag var du.

Specifikationer
Processortyp Intel Core 2 Duo T7200 4 MB cache
Processorhastighet 2.0 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 1 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 120 GB 5400 RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB
CD/DVD/CDRW Nej, köp till extern enhet eller via dockningsstation
Modulplats Nej
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Antal PC-Card-portar 1 x PC-Card typ I/II
Minneskortläsare Ja, läser SD-kort
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 4 timmar
Operativsystem Windows Vista Business Svensk
Pekdon Styrpinne
Dimensioner (BxDxH) 268 x 211 x 20/35.2 mm
Vikt 1.43 kg
Garanti 3 år inskicks service

Pris: 11 303,83 kr som student på dustinhome.se

Granatgiraffen
2007-04-16, 09:04
Båda dom har ju riktigt sunkigt grafikkort?

Känns om jag ska köra Vista med Aero så vill jag ha ett dedikerat grafikkort, verkar vara lite svårt? Dell:en äter ju upp dom där 2 i prestanda? Nu orkade jag inte kolla så noga visserligen. :em:

Hardcore_pb
2007-04-16, 09:05
http://www.trustedreviews.com/notebooks/review/2005/10/06/Fujitsu-Siemens-Lifebook-P1510/p1

En P1510 med 8.9" vridbarskärm och vikt runt 1kg. Jag gillar denna men om den kan köra windows vista vet jag inte...

Nitrometan
2007-04-16, 09:07
Sony Vaio är riktigt snygga burkar. Kolla om du hittar nåt du gillar här: http://vaio.sony.se/view/ShowProductCategory.action?referer=http%3A%2F%2Fww w.sony.se%2Fview%2FShowProductCategory.action%3Fsi te%3Dodw_sv_SE&site=voe_sv_SE_cons&category=VAIO+Notebooks

Mental
2007-04-16, 09:32
Båda dom har ju riktigt sunkigt grafikkort?

Känns om jag ska köra Vista med Aero så vill jag ha ett dedikerat grafikkort, verkar vara lite svårt? Dell:en äter ju upp dom där 2 i prestanda? Nu orkade jag inte kolla så noga visserligen. :em:

Dellen är fin, men inte ultraportabel, ska du ha en ultraportabel dell så är det Latitude D420 du ska kolla på. men då är det bara att glömma drömmen om grafikprestanda.

Ska du ha det bra grafikkortet på XPS:en så måste du ta det större batteriet. och då hamnar din matchvikt en liten bit över 2kg, och det är en sisådär 7-8hg för tungt för att kallas ultraportabelt

Granatgiraffen
2007-04-16, 15:10
Egentligen gillar jag inte Vaio. Gillade dom förr för dom gör snygga saker, och små.. men så mycket problem som jag har haft med Vaio så vill jag aldrig köpa det igen.

Japp, Dellen är lite tung, 2 kg sätter jag maxvikten på och det är där jag hamnar ungefär med Dell.. den är dock lite fet också.

I värsta fall så får jag väl vänta några månader tills dom börjar latcha ut riktiga Vista-maskiner.

Mental
2007-04-16, 15:17
Egentligen gillar jag inte Vaio. Gillade dom förr för dom gör snygga saker, och små.. men så mycket problem som jag har haft med Vaio så vill jag aldrig köpa det igen.

Japp, Dellen är lite tung, 2 kg sätter jag maxvikten på och det är där jag hamnar ungefär med Dell.. den är dock lite fet också.

I värsta fall så får jag väl vänta några månader tills dom börjar latcha ut riktiga Vista-maskiner.

Dells XPS ligger ~2kg utan det större batteriet. Satsa på en ultralätt utan superprestanda och kör utan aero-blingbling.

Jag skaffade mig en Dell latitude D420 för att ha i skolan, och jag orkar inte släpa runt på 2.5kg dator tillsammans med minst lika mycket kursliteratur.
Den är liten och smidig och täcker mina behov, men jag skulle då inte försöka mig på Aero på den ;)

Granatgiraffen
2007-04-16, 15:39
Dells XPS ligger ~2kg utan det större batteriet. Satsa på en ultralätt utan superprestanda och kör utan aero-blingbling.

Jag skaffade mig en Dell latitude D420 för att ha i skolan, och jag orkar inte släpa runt på 2.5kg dator tillsammans med minst lika mycket kursliteratur.
Den är liten och smidig och täcker mina behov, men jag skulle då inte försöka mig på Aero på den ;)

Mjo, men när jag kör Vista så vill jag köra Aero.. tycker det är skönt. Så det blir väl till att vänta, dröjer nog inte så länge innan stödet blir bra.

Lite synd, jag gillar Dells 4 år på-platsen-garanti

aliquis
2007-04-16, 15:59
Macbook efter nästa uppgradering? Lär ju få intels GMA3500 eller vad det heter.

Ganymedes
2007-04-16, 20:00
Macbook efter nästa uppgradering? Lär ju få intels GMA3500 eller vad det heter.

Bra tips :thumbup: - det är en underbar dator och ja, det är nog troligt med uppdaterat grafikkort nästa gång. Fast om inte spelandet är prio så duger GMA950 kanoners till allt annat* och även Vistas Aero Glass, om man nu tycker det är något att köra med. *rolleyes*

*Dock inte proffsprogram i form av grafikkortstunga apps som t.ex. Aperture, kör hellre Lightroom som belastar processorn istället.

aliquis
2007-04-16, 21:05
12" macbook pro när den väl släpps lär ju funka med.

Ganymedes: Nästa version av intels grafiktjosan skall ju vara rätt mycket snabbare och ha stöd för något mer, minns inte om det var T&L (låter ju inte så troligt, det är ju skitgammalt), eller typ shaders 3.0 eller något kanske.