handdator

Visa fullständig version : AC - vad tänka på?


Calleman
2007-04-16, 08:36
Fanns en del små trådar om AC redan, men ny säsong innebär ny tråd.

Satt hemma igår kväll, och trots "endast" 20 grader ute blev det ganska varmt inomhus, så i år måste en AC inhandlas. Nu till frågorna:

- Hur bred är slangen som ska ut genom fönstret?
- Måste man ha en slang för att producera kyla?
- Hur stor skillnad för örat är 40db mot 60db?

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79158

Ovan kan ni se en länk till en AC jag funderar på. Någon som har erfarenhet av denna eller kanske vill rekommendera någon annan AC?

I want to buy one nooooow!

Mental
2007-04-16, 08:39
Ljud är små tryckförändringar i luft eller annat medium. Ett ljuds ljudnivå är dess styrka uttryckt i decibel (dB). Ljudets styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet. Man talar därför om ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå, etc.

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevd ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

Calleman
2007-04-16, 08:43
Ljud är små tryckförändringar i luft eller annat medium. Ett ljuds ljudnivå är dess styrka uttryckt i decibel (dB). Ljudets styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet. Man talar därför om ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå, etc.

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevd ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

Ajdå, då är 40 db till 60 db en enorm ökning med andra ord...

Batman
2007-04-16, 11:16
ohja, 60db surr vill du inte ha i vardagsrummet.
Som du har märkt så är det vanligt att ha ACn på utsidan för att slippa ljudet.

Baan
2007-04-16, 11:18
ljudstyrka ökar inte linjärt utan exponentiellt (om jag kommer ihåg rätt), så även små skillnader kan göra en hel del. å andra sidan har farsan AC i en lägenhet utomlands och det var inte så värst farligt och vi snackar knappast dyraste AC:n.

Sir Anselm
2007-04-16, 11:30
Fanns en del små trådar om AC redan, men ny säsong innebär ny tråd.

Satt hemma igår kväll, och trots "endast" 20 grader ute blev det ganska varmt inomhus, så i år måste en AC inhandlas. Nu till frågorna:

- Hur bred är slangen som ska ut genom fönstret?
- Måste man ha en slang för att producera kyla?
- Hur stor skillnad för örat är 40db mot 60db?

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79158

Ovan kan ni se en länk till en AC jag funderar på. Någon som har erfarenhet av denna eller kanske vill rekommendera någon annan AC?

I want to buy one nooooow!

Det enda jag kan säga är att luftkonditionering kan bli väldigt dyrt i längden. De drar rätt mycket el...

machine gun
2007-04-16, 11:37
Det enda jag kan säga är att luftkonditionering kan bli väldigt dyrt i längden. De drar rätt mycket el...

Skulle även vilja göra ett tillägg angående miljön där.

Mental
2007-04-16, 11:40
jag skulle satsa på en billig bullrig ac och köra i mitt sovrum innan sängående.
Sova när det är varmt är inte så svårt, men somna, det är en helt annan femma.

Calleman
2007-04-16, 13:32
Ok, miljön och elförbrukning kanske inte är prio ett i detta fall. Men den jag tittat på tror jag faktiskt var klassad som relativ lågenergiförbrukare.

Vad jag inte är med på är hur stor denna slang man ska hänga utanför fönstret är, och om man ens på ett vettigt sätt kan ha en AC i en lgh utan att montera den.

Har även kollat på ett par mer lyxiga varianter som går upp mot 10 000 kr, vilka då ska vara tystare. Vet inte hur högt 40-60 db egentligen är.

Sen är mitt primära syfte som någon annan skrev att kyla ner sovrummet innan läggdags, men även att kunna rulla in den i vardagsrummet en stund om man t ex har ett gäng kompisar över och börjar märka hur svetten lackar över hela kroppen. Vid dessa tillfällen hade det varit guld värt att slänga på sin AC en halvtimme eller så för att kyla ner rummet, sen brukar det hålla sig rätt svalt ett tag.

Hur lång tid det tar att få svalt har jag dock inte en susning om, känns som att jag kanske borde gå och prata med någon, vad säger ni? ;)

Baan
2007-04-16, 14:56
Vet inte om man får sätta upp AC hur som helst i Sverige då det är en ganska rejäl burk som hänger utanför fönstret, som skulle lätt kunna förolycka någon där nere om den ramlade ner.

Jag är inte helt insatt i hur en AC funkar men dom jag sett så bildas det en hel del vatten som man behöver leda nånstanns. Har du någon bra lösning till detta så är det väl inget problem men om du har en fullösning liknande fylla en Colaflaska så tänk på att det kan bli en hel del vatten och att du får byta flaskor en del gånger (vet inte hur ofta men byta får du iaf göra). Att bara låta vattnet droppa är nog inte så populärt.