handdator

Visa fullständig version : Fingerstyrka.


dojjan
2007-04-15, 23:41
Jag har ett problem.. På mitt pekfinger finns ett ganska stort ärr som gör att jag har svårt att ta barréackord på gitarr. Därför undrar jag hur jag på bästa sätt kan träna upp den sortens finerstyrka (det är främst pekfingret det gäller). Jag har testat grippers men man får sånna förfärliga valkar som gör det ännu svårare att spela så det är nog inte lösningen. Att bara öva på att ta barréackord verkar inte hjälpa eftersom jag har gjort det ett bra tag (8 år..) utan större framgång. Jag tror det behövs tyngre vikt/färre reps för att bygga upp den rätta sortens styrka. Har du ngt tips på övningar så släng gärna fram dem! :)

(Ber om ursäkt på förhand ifall det är fel forumsdel men eftersom det handlar om styrka och tips på övningar tycker jag denna delen passade bäst.)

Dumleman
2007-04-16, 00:11
Pinch, använder du bara en eller två fingrar + tumme så behövs det inte så mycket vikt. Kan utföras med en slät och hård träbit med krok som du hänger vikten i om du inte har en slät järnvikt att tillgå. Troligen är även plate curl / plate wrist curl bra.

__Andy
2007-04-16, 17:41
Ursäkta att jag snor tråden.

Men är det någon mer än jag som får en sån fruktansvärd kramp i "fingermusklen" efter att ha spelat några låtar med barréackord?
Och sedan tänkte jag fråga om det finns något sätt att träna så att man slipper krampen i musklen.

Sandberg
2007-04-16, 19:35
Det är bara att fortsätta spela Andy, din muskel kommer att vänja sig mer och mer.

Hemi
2007-04-16, 21:51
Eller gör som Tony Iommi, gitarristen i Black Sabbath. Stäm ned gitarren till mörkare toner. Han råkade ut för någon olycka i fingrarna på 60, 70 talet och de spända stängarna plågade honom. Då Geezer Butler även stämde ned basen hade vi urfäderna till Death Metal.

Skämt åsido.

Annars är, klättring = fingerstyrka. Prova chin-ups i dörrposten, men var djävligt noga med fingerövningar då du kan sträcka dem och skada dem lätt. Då kan de bli obrukbara för resten av livet. Jag var skadad i sju år och hade tur som blev bra. Testa att göra min fegspecial; grip med fingertopparna i dörrkarmen med en hand och dra dig mot den med kroppsvikten som tyngd. Gör alltid något åt spänsten och trycksmärteuthålligheten.

Annars har du helt klart redan fått det självklart bästa och enda tipset för ditt gitarrspelade; spela mer gitarr.